IKEA тества нови търговски формати

Мебелната верига повишава заплащането на служителите си в САЩ

Новият тип обекти ще позволява прибиране на поръчки, направени онлайн.

Шведската верига IKEA обяви, че ще се разраства във Великобритания чрез нов по-малък тип търговски обекти. Най-големият търговец на мебели в света ще инвестира в направата на пунктове за поръчка и доставка на стоките си, пише агенция Reuters. Те ще позволят на клиентите да видят на място желания продукт и да заявят или получат поръчката, направена онлайн или в магазин на веригата. Клиентите също ще могат да избират между ограничена продуктова листа в новите обекти, от която могат да закупят веднага.

По-близо до клиентите

Компанията има 18 магазина във Великобритания, като според изпълнителния директор на британското поделение Джилиан Дрейкфорд новият модел на разрастване ще позволи на IKEA да е по-близо до клиентите си. "Потребителите често ни казват, че магазините ни са прекалено далеч. Пунктовете за получаване на поръчки ще ни дадат възможност да опитаме нови начини да сме по-достъпни за клиентите", заявява тя.

Проектът е част от глобална инициатива на шведската верига, която има 315 магазина в 27 държави, сред които и България, да удвои годишните си приходи от продажби до 50 млрд. евро до края на това десетилетие. Подобен формат на експанзия вече се прилага в Норвегия, Испания и Финландия. Пилотният проект във Великобритания ще е в град Норич, намиращ се в източната част на страната. Новият тип магазин ще позволява на клиентите да разглеждат отблизо продуктовата гама на IKEA, да се консултират с експерти по обзавеждането и да прибират поръчки, направени онлайн или директно от магазина. Ограничена част от продуктите ще могат да се вземат веднага.

Заплащане в САЩ

Шведската верига също така обяви, че ще увеличи почасовото възнаграждение с 10% до 11.87 долара в магазините си в САЩ, за да спре отлива на служители, които започват работа в конкурентни мебелни търговци. Това е второто увеличение през тази година и ще засегне около една трета от работната сила на веригата, която получава почасово възнаграждение. Според Bloomberg големите американски търговци са принудени да увеличат разходите си за труд под натиск от профсъюзите. Големи вериги като Wal-Mart и дискаунт търговци като T.J. Maxx и Marshalls вече предприемат такова увеличение.  

"Всяка година ние анализираме разходната си структура. Важното за нас е не да бъдем лидер, а да вършим това, което трябва, за нашите служители", казва пред агенцията главният финансов директор на американското подразделение на IKEA Роб Олсън. Компанията обяви, че за определянето на възнаграждението в американското й подразделение използва показателя на разходите за живот на Масачузетския технологичен институт (MIT), конкуренцията в региона и регламентираните минимални почасови възнаграждения в различните области и градове, в които присъства.  

Двете кампании по увеличаване на разходите за труд са намалили мобилността на работната сила с 5%, защото по-малко служители напускат. По този начин компанията пести средства от търсене, наемане и администриране на процеса по наемане на нови служители.

Според Олсън компанията е секторен лидер по заплащане в САЩ, като след увеличението средно на час служителите в 43-те магазина на компанията ще получават 15.45 долара. Тази ставка надвишава оптималните разходи за живот във всички локации на веригата според данните на MIT.

Още от Капитал