Облигационерите на БДЖ продават 500 вагона за 9 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Облигационерите на БДЖ продават 500 вагона за 9 млн. лв.

Офертите за товарните вагони ще бъдат отворени на 30 юни в сградата на банката довереник ББР.

Облигационерите на БДЖ продават 500 вагона за 9 млн. лв.

Активите не са в употреба и приходите ще отидат за плащане на част от просрочения дълг за 140 млн. лв.

Калина Горанова
6358 прочитания

Офертите за товарните вагони ще бъдат отворени на 30 юни в сградата на банката довереник ББР.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Българската банка за развитие, която е довереник на облигационерите в БДЖ, продава 500 товарни вагона на държавния холдинг. Общата начална тръжна цена на подвижния състав е около 9 млн. лв.

Вагоните са заложени по реда на Закона за особените залози в полза на банката, която е довереник по втория облигационен заем за 120 млн. евро, взет през 2007 г. с цел погасяване на стари задължения.

До продажбата се стига, тъй като от години БДЖ има проблем с разплащанията си по него. През пролетта на миналата година на общо събрание на кредиторите по втория облигационен заем беше взето решение да започне разпродажбата на 3542 товарни вагона и на 25-те дизелови мотриси Siemens, които са обезпечение по заема. Тогава топката остана в банката попечител, която движи въпросната процедура, която вече е приведена в действие за част от активите.

Дни на търгове 

Началната цена на вагоните на търга с тайно наддаване варира от 9730 лв. до 37 хил. лв. Огледите на вагоните приключват на 26 юни, а заявления за участие в търга се приемат до 29 юни в деловодството на ББР, като за участие в търга се внася задатък в размер на 10% от началната тръжна цена на желаните групи вагони. Отварянето на офертите от комисията ще бъде на 30 юни в сградата на банката.

Предлаганите на търг вагони не се използват от БДЖ. Общото обезпечение по заема, който е обявен за предстрочно изискуем, е 5 хиляди товарни вагона и 25 дизелови мотриси. През май миналата година решението за евентуална бъдеща продажба беше за мотрисите и за 3542 вагона, които не се използват от компанията и конкретната продажба не би се отразила върху оперативната работа на дружеството. Мотрисите обаче се използват, като извършват основно крайградски превози.

По думите на изпълнителния директор на държавния холдинг Владимир Владимиров за нова порция продажби още не може да се говори, преди да са ясни резултатите от наближаващия търг и дали има интерес от страна на купувачи.

Години на преговори

"Продажбата на вагоните е един от елементите по погасяването на задълженията към облигационерите", коментира още Владимиров. По думите му пред "Капитал Daily" задълженията по втория облигационен заем към момента са малко над 140 млн. лв., всички от които просрочени. Общите задължения към банки на държавния превозвач са 330 млн. лв., а всички задължения на компанията - 530 млн. лв.

От повече от година дружеството заедно с транспортното министерство преговаря с облигационерите за подписването на споразумение за разсрочване на задълженията. До момента обаче до съгласие не се е достигнало, като през миналата година държавната компания настояваше заемът да бъде разсрочен за десет години при сегашните лихвени условия, което беше неприемливо за облигационерите. Последва друго предложение от страна на превозвача за отписване на 30% от главницата по заема и изплащане на всичко до 2020 г. И тази оферта не се стори атрактивна на кредиторите.

На въпроса докъде са стигнали преговорите Владимиров отговори така: "Няма напрежение с облигационерите, в момента нещата са спокойни. Ако се стигне до споразумение, ще бъдете уведомени." Според близки до разговорите на хоризонта няма постигане на сделка и за такава ще може да се говори най-рано през есента.

За пореден път държавата планира да опита продажба на поделението на БДЖ за товарни превози. Оценката на дружеството трябва да е готова до края на месеца. Тя вероятно ще покаже, че дружеството се е обезценило. Към него официално не е заявен интерес и шансът за сделка е нисък. Идеята е с приходите от приватизация да се покрият част от задълженията.

Българската банка за развитие, която е довереник на облигационерите в БДЖ, продава 500 товарни вагона на държавния холдинг. Общата начална тръжна цена на подвижния състав е около 9 млн. лв.

Вагоните са заложени по реда на Закона за особените залози в полза на банката, която е довереник по втория облигационен заем за 120 млн. евро, взет през 2007 г. с цел погасяване на стари задължения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Продажбата на БДЖ-Товарни не бива да гони цена, а разтоварване от воденичния камък

  • bokosama_fan

    Ама те като старо желязо струват повече от това!!!

  • 3
    abdul15 avatar :-?
    Прокопи педераст
  • 4
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    @3 Всъщност не. При цени от 0.24 стотинки за килограм желязо вагон тежащ 30 Тона ще струва 7200лв, а докато стигне до пункта за изкупуване трябва да инвестираш поне 1000лв на вагон за извозване от коловоз, нарязване и закарване до пункт.
    @2 То това е целта ама няма толкоз луд да го купи. По-лесно и по-евтино е да си направиш нов превозвач (има няколко частни товарни вече).

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK