Дидие Щосел: Търсим още какво да купим
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дидие Щосел: Търсим още какво да купим

Капитал

Дидие Щосел: Търсим още какво да купим

Главният изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг груп" пред "Капитал"

Паулина Михайлова
22033 прочитания

Капитал

© Цветелина Белутова


Профил

Дидие Щосел е главен изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" от 2012 г. Преди да заеме този пост, е заместник-председател на борда на директорите на "Нова тв" от 2009 г. Бил е председател на борда на директорите на "Болкан медия груп" в периода между 2007 и 2009 г.

През 2002 г. той учредява Apace Media. Дидие Щосел е председател на борда на Eastern European Media Holdings S.A., дружеството, което притежава 5% от акциите в "Нова тв".

Има магистърска степен от INSEAD и е специализирал управление на институциите в ЕС в университета ENA в Париж. Преди пристигането си в България през 2005 г. е заемал различни позиции в организации в Лондон, включително главен изпълнителен директор на "HSBC Инвестиционно банкиране".

Какво ново в "Нова телевизия"? Какво да очакват зрителите?

- Новото е, че без всякакво съмнение "Нова" е телевизия номер едно в България сред активното население в страната вече втори пореден сезон. Това стана ясно още през миналия "висок" сезон за бранша, тази тенденция продължава и сега - през пролетния сезон (считано от 9 март). Същото се отнася и за цялата група на MTG в България, която е безспорен лидер в този период сред същата целева група.

По кой показател е най-голяма?

- По показателя дял от аудиторията. "Нова" е най-гледаната телевизия днес.

И откога е така?

- От септември 2014 г. В телевизията има два т.нар. високи сезона - през есента и зимата и през пролетта. Тогава обикновено се пускат всички нови продукции и големи шоута. И както вече споделих, през последните два сезона ние сме най-гледаната телевизия сред активното население в страната. През пролетния сезон "Нова" е и най-предпочитана сред трите най-интересни за рекламодателите демографски групи.

Това как изглежда в числа?

- Има три големи демографски групи, важни за рекламодателите: хора на възраст между 18 и 34 години, между 18 и 49 години и жени между 25 и 54 години. Сред тези групи ние имаме най-голям дял от телевизионните зрители.

Колко зрители?

- Сравнението принципно се прави в проценти. Средно "Нова" има 23.6% дял от аудиторията сред зрителите на възраст между 18 и 49 години, 22.5% от младата и трудна за достигане целева група - 18 - 34 г., и привлича 26% от жените на възраст между 25 и 54 години.

А bTV колко има?

- И в трите демографски групи те са един-два пункта по-ниско от нас.

Според чии измервания е това?

- Според измерванията на Nielsen - това е единствената независима международна пийпълметрична агенция, която има опит в измерването на тв аудиторията в цял свят.

Има още една агенция, която мери гледаемостта в България. Какво показват нейните числа?

- За мен няма друга агенция. Има само една, която за нас има значение и на която вярваме. Всички опасения, които изразявахме публично през последните 2-3 години по отношение на другата агенция, се потвърдиха публично не много отдавна.

А ако говорим за приходи и финансови резултати на "Нова", как стоят нещата?

- Важно е, че като цяло рекламният пазар за първи път от началото на кризата през 2008 и 2009 г. се възстановява през януари 2015 г. А това е добра новина и за икономиката на страната - означава, че рекламодателите имат достатъчно увереност и бюджети, за да инвестират.

Имам предвид, че вие твърдите, че сте номер едно на пазара, но приходите на bTV за 2014 г. са по-големи от вашите.

- За миналата година може би. Но за първото тримесечие на тази година мисля, че за първи път приходите ни са по-високи от техните.

Какъв е планът за тази година?

- Ще бъдем по-големи от тях. Надявам се, това е амбицията ми. За нас добрата новина е, че за първите три месеца на тази година имаме 17% ръст на приходите. Растем доста бързо, при това растем 14-о тримесечие поред. Предизвикателството е да задържим този ръст и мисля, че ще го постигнем така, че за годината да сме №1 медийна група по приходи в България.

А финансовият ви резултат?

- Като част от международна компания, която е листвана на борсата, ние локално нямаме право да разкриваме финансови резултати.

По данни, които ние имаме, компанията е на загуба...

- Не знам какви данни имате и допускам, че информацията ви е за индивидуалните резултати на някое от дружествата в рамките на "Нова броудкастинг груп", но искам да кажа, че като цяло ние сме печеливш бизнес и през 2014 г. групата е реализирала оперативна печалба. На българския пазар хубавото е, че сме два големи играча. Именно заради това от финансова гледна точка нещата стоят добре и за bTV, и за нас. Наличието на две големи медийни групи е благоприятна структура на пазара за нас.

А какво ново да очакват зрителите от вас през есента?

- Повечето неща сме ги обявили. Например, че предстои нов сезон на "X фактор", който за нас като формат е страхотен успех и сме сигурни, че ще продължи да бъде такъв. Ще стартират и две нови шоута, едното от които се завръща на екран - "Фермер си търси жена", което аз наистина харесвам. За първи път обявихме напълно нов тип сериал - "София ден и нощ", който, вярваме, ще бъде много интересен, особено на по-младата аудитория. Знам, че досега не сме били толкова активни при сериалите, но смятаме да променим това. Най-вероятно през 2016 г. ще стартираме и още един сериал, за да имаме по-диверсифицирано портфолио с риалити шоута, избор на таланти, големи шоута на живо като "Две капки вода" и сериали.

Кой от всичките ви проекти е най-успешен?

- През пролетта това беше "Като две капки вода". Късметлии сме, защото каквото и да направим, зрителите го харесват. Очевидно това е и защото най-добрите продуценти работят с нас. А и се опитваме да разберем какво иска аудиторията и й го даваме. Но успехът ни идва до голяма степен и благодарение на новините и публицистиката. Когато поех компанията, знаех, че трябва да изградя силни новини и публицистика, но преди това трябваше да се оправят приоритетно други слотове. През 2013 г. просто взехме най-добрите кадри в тази област и удвоихме бюджета за това. Така успяхме да постигнем лидерство и сега сме най-добрите в този сегмент. Сутрешният блок на "Нова" продължава да бъде абсолютен лидер сред активното население - например от септември 2014 г. до момента "Здравей, България" печели 32.1% дял сред зрителите в тази група, докато bTV са с цели 8 пункта по-нисък резултат за този период и сред тази група (24.1%). При новините в 19:00 ч. от 1 май новинарската емисия на "Нова" е най-гледаната и предпочитана и сред трите демографски групи, които споменахме, като най-осезаемата разлика между нас и bTV е при младата аудитория (18 - 34 г.), където разликата спрямо емисията на bTV e цели 9 пункта. Средният дял на централната емисия сред 18-49-годишните е 30.9%, докато делът на bTV за този период e 26.9%.

Това ли е праймтаймът?

- Праймтайм е в различно време, зависи как го дефинираш. Но като цяло това е поясът от 18 до 23 ч. или 23.30 ч. През лятото той е по-кратък. Говорейки за новините сами по себе си, защото те за мен са много важни, ние сме номер едно. Сега през лятото пуснахме специално издание на новините на "Нова" в 22 ч., защото знаем, че много хора не са си в къщи за 19 ч. и не искаме те да изпускат новините ни. Затова предложихме на зрителите изцяло нова емисия в 22 ч. с всички нови теми, излезли междувременно след централния блок. За мен това е голям успех.

Какъв дял от приходите ви идват от реклама и какъв - от такси от разпространителите?

- Това са договорни отношения с нашите партньори и нямаме право да разкриваме такава конфиденциална информация. Традиционно това доскоро беше бизнес, зависим от рекламата. През 2007-2008 г. рекламата имаше 90% дял в приходите. Сега съотношението е много по-балансирано. Не забравяйте, че ние имаме приходи от реклама, приходи от разпространителски такси и приходи от дигиталното ни присъствие, защото сме най-големият играч на дигиталния пазар на съдържание и се стремим да диверсифицираме източниците си на приходи, което всъщност иска всеки. Така че бизнес моделът ни сега е доста по-стабилен от преди.

Планирате ли увеличение на приходите от разпространение?

- Планираме да имаме балансирано портфолио на приходите си. Ако съдържанието продължава да поскъпва, ще вдигнем тарифите си и ние. Съдържанието поскъпва ежегодно, особено когато говорим за спортни права. Например при английското първенство правата поскъпнаха със 70-80%. Ясно е, че в случая не толкова повишаваме приходите си, колкото наваксваме увеличението на собствените ни разходи.

Какво стана с "Диема екстра"?

- За нас "Диема екстра" е дългосрочен проект, който ще се развива през следващите 5-10 години. В същото време спортните права са много скъпи и хората трябва да разберат, а ние виждаме, че те вече го осъзнават, че ако искат да гледат висококачествен спорт, трябва да си плащат за него. Защото това съдържание ние не го получаваме безплатно.

Засега успешен проект ли е "Диема екстра"?

- Много по-успешен от очакванията ни.

Колко абонати има?

- Не разкриваме тези данни, но числото е шестцифрено.

Значи над 100 000?

- Да.

Договорите ви с разпространителите за "Диема екстра" едногодишни ли са?

- Както проектът "Диема екстра", така и договорите за него с разпространителите са дългосрочни. Предлагаме пакета на всички платформени оператори в допълнение на договорите, които имаме с тях, а те съответно го предлагат на абонатите си. Всеки разпространител има възможност да сключва със своите абонати и дългосрочен договор за "Диема екстра", което дава съответни привилегии на абонатите.

При преговорите с разпространителите им поставихте изисквания за минимални гаранции - финансови, за брой абонати.

- Така прочетох във вестниците. Реалността е по-различна. Имаме си различни преговори с всички оператори и не е точно така, както казвате.

А как е, как се водят тези преговори?

- Това са търговски отношения и няма защо да ги разкриваме. Ние предлагаме каналите си през всички оператори в страната. Имаме договор с всеки от тях и те го предлагат на абонатите си. Има търсене за пакета и те го продават доста по-добре от очакванията ни. Както вече споменах, "Диема екстра" за нас е дългосрочен проект, подобен на това, което Sky направи чрез Sky Sport с английския футбол. Ние вярваме силно в българския футбол. Това за нас не е игра за една година и трябва да сме сигурни, че хората разбират, че за да гледат добър футбол, трябва да плащат.

От 1 януари 2016 г. ще увеличите ли минималните гаранции, които искате от операторите за "Диема екстра"?

- Не става въпрос за минимални гаранции, защото каналите направо "летят" над очакванията ни - нашите и на операторите. Те са голям търговски успех и следователно дискусии за минимални гаранции са излишни.

Ще се опитате ли да повторите този успех? Ще пуснете ли още един платен канал?

- Ако имаме още съдържание - абсолютно да. Колкото повече съдържание имаме, толкова повече канали ще пускаме.

Говорим за нов платен канал.

- В настоящия момент - не. Първо трябва да се уверим, че имаме допълнително съдържание. Щом си го осигурим, тогава може да пристъпим към пускането на нов канал.

Пак ли става въпрос за спортен канал?

- Да, само спорт. Погледнете например Sky - имат пет или шест канала. "Диема екстра" е пакет, той ще остане с това, което има в него. Няма да махаме нищо от него, напротив - ще добавяме все повече съдържание. А за да го покажем, ни трябват още канали. Това е начинът. Новото спортно съдържание, което придобиваме, ще отива в този пакет и така ще се създават нови канали. Например ако имаме правата за още една чужда футболна лига, те ще отидат в нов канал като част от пакета "Диема екстра". За да могат зрителите да проследят всички мачове, които ги интересуват. Но днес концепцията за каналите вече изглежда леко остаряла, защото хората просто искат да гледат това, което ги вълнува. Те не се интересуват по кой канал е, те просто искат да имат избор.

А цените за самата "Нова"? Ще растат ли?

- "Нова телевизия" е безплатна и всички оператори имат сключени договори за канала, без да плащат за него.

Да, но е в пакет с останалите канали, който не е безплатен. Цената за този пакет ще расте ли?

- Останалият ни пакет от програми се предоставя възмездно, за който пакет имаме дългосрочни договори с операторите, така че те знаят какво ще се случи.

След като сте толкова доволни от този пазар, защо плащате на мултиплекса, на "НУРТС диджитъл"?

- Цифровизацията започна преди две години. Тогава проникването на безплатната ефирна телевизия беше 15-17%. Което е сериозен процент от населението. Сега цифровата ефирна телевизия има около 10% проникване. Падна доста. Защо? Защото платените оператори си вършат добре работата.

Тоест цифровизацията си беше един провал.

- Бих го нарекъл провал, ако на екраните на хората нямаше нищо. Сега има. Не знам дали сте очаквали да има 20 канала на мултиплекса. Но на българския рекламен пазар няма място за повече от няколко канала. Резултатите на цифровизацията са такива, каквито са, и това не е драма. Но попитахте защо плащаме. Плащаме, защото в целия този проект има социален елемент. Затова участваме в него. Стартирахме с два канала, после махнахме единия, защото нямаше смисъл от него. Но социалният елемент остава. Наша работа ли е да плащаме за социална дейност - ето това трябва да го обсъдим с държавата. Защото този разход, плащането на мултиплекса, според нас трябва да бъде споделен с нея. Цифровизацията е скъп начин за разпространение на телевизия, който има много малко икономически смисъл за нас, и трябва да намерим начин социалният и икономическият момент да бъдат съвместени някак.

Вашата позиция е, че държавата трябва да плати част от таксата към мултиплекса?

- Нашата позиция е, че сме щастливи да помогнем. Защото всички живеем в тази държава. Но трябва да ни се помогне на нас и това е сигурно.

А междувременно си плащате...

- Плащаме си, защото имаме договор. Ние сме коректни, изпълняваме договорите си и затова сме уважавана компания. Но сме отворени за дискусии.

Какво се случва с онлайн бизнеса ви, доколкото разбираме, това е фокус на компанията?

- Ясно е, че днес вече няма как да имаш медиа, без тя да има много силно присъствие онлайн. Всяка част от медиата става дигитална. Интегрирахме всичките си онлайн платформи с "Нетинфо". И се получи едно бижу. Последния уикенд гледах статистиките. Ние сме единствената компания в България, която достига до над 80% от населението в интернет. На месечна база над 80% от интернет потребителите влизат в наши сайтове и платформи. В САЩ има само три компании, които постигат това - Google, Facebook и Yahoo. За мен това означава, че ние сме част от тази елитна група, която достига до над 80% от онлайн потребителите. Ако говорим за видео, в САЩ YouTube има около 60% достъп. И никой друг не е в тази категория. VBox7.com заедно с NovaPlay в България има над 50%. Така че пак сме в елитния клуб. Ние сме еквивалент на големите глобални компании в България. Всеки ден казвам на екипа си, че причината сега да сме принудени да работим по-здраво от всякога е, че сега срещу себе си имаме Google и Facebook. За да останем на нивото им, трябва да сме конкурентни. Това, което постигнахме и хората преди нас са постигнали в "Нетинфо" с инженерингов и маркетингов талант, е едно българско бижу.

Какви бяха трудностите при интегрирането на толкова платформи?

- Трудности - не точно. Аз посвещавам много от времето си на това. Около 40-50% от времето ми е заето с дигиталното ни представяне. Виждам, че там е бъдещето. Когато хората наоколо виждат, че съм напълно ангажиран с това, и те са ангажирани. Интегрирахме и екипите на продажби и маркетинг с цел подобряване на работата.

Направихте ли съкращения?

- Не. При онлайн бизнеса въпросът не е колко хора да съкратиш, а как по-бързо да пораснеш, тоест колко още да наемеш. Всеки месец наемаме нови хора в онлайн бизнеса. Проблемът ми по-скоро е, че не мога да намеря хора достатъчно бързо - най-вече разработчици. Възможностите са неограничени. Например при съдържанието. Голямата новина при нас е, че обявяваме 7 Talents (Седем таланта) - първата по рода си българска продуцентска и дистрибуционна компания за web видео. Тя ще бъде един вид свързващо звено между създателите на видеосъдържание, медии, рекламодатели и потребители. Ще работим директно и индивидуално с нашите клиенти, като ще ги представляваме и менажираме и в същото време ще дистрибутираме и монетизираме тяхното видеосъдържание в нашето дигитално портфолио, което е най-голямото в страната, както и в YouTube, бидейки техен директен сертифициран партньор. Ще предлагаме индивидуално изработени пакети на нашите партньори, които могат да включват широк набор от услуги.

Мислите ли, че сега съдържанието на "Нова" е добре монетизирано?

- Ако говорим за телевизията - да. Що се отнася до онлайн продуктите - те се монетизират основно през продаване на реклама по модела за Video on demand. И мога да ви кажа, че сме разпродадени. Затова имам нужда от още съдържание.

Значи направихте бижу. За продажба ли е това бижу?

- Вие продавате ли си бижутата? Напротив. MTG е абсолютно решена да остане на този пазар и както нееднократно е заявявала, проявява интерес към придобиване и на други бизнеси на медийния пазар. Проблемът е, че няма много опции.

Какво по-конкретно търсите?

- Например знаете, че придобихме 25% от Grabo.bg и Trendo.bg. Имаме интерес да придобием още бизнеси, за да се разрастваме в свързани дигитални сегменти.

Тоест търсите нещо дигитално...

- Да, както вече споделих, не останаха опции, свързани с телевизионния пазар.

Според новия вариант на Закона за електронните съобщения операторите трябва да обявяват публично броя на абонатите си по услуги. Стои ли още на дневен ред въпросът с криенето на тези данни?

- Аз лично преговарям само с големите оператори. При тях този въпрос не стои. Те ни предоставят едни данни и ние им се доверяваме. Винаги когато сме правили одит на тези данни, те са се потвърждавали. Що се отнася до малките, може да има изненади. Но въпросът със сивия пазар е наболяла тема за дискусия от цялата индустрия на разпространителите, не само за нас.

Паулина Михайлова

Профил

Дидие Щосел е главен изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" от 2012 г. Преди да заеме този пост, е заместник-председател на борда на директорите на "Нова тв" от 2009 г. Бил е председател на борда на директорите на "Болкан медия груп" в периода между 2007 и 2009 г.

През 2002 г. той учредява Apace Media. Дидие Щосел е председател на борда на Eastern European Media Holdings S.A., дружеството, което притежава 5% от акциите в "Нова тв".

Има магистърска степен от INSEAD и е специализирал управление на институциите в ЕС в университета ENA в Париж. Преди пристигането си в България през 2005 г. е заемал различни позиции в организации в Лондон, включително главен изпълнителен директор на "HSBC Инвестиционно банкиране".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    bTV ви смазва в телевизията. В интернет трафикът към vbox7 и abv пада. Този вярва ли си на тъпотиите, които говори?

  • 2
    orchis avatar :-|
    orchis

    Този говори като някакъв водач на секта.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    orchis avatar :-|
    orchis

    Този говори като някакъв водач на секта.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    wif37434692 avatar :-|
    Пламен Пешев

    Дидко е сменил коктейла и е видно :) бТВ и са по гледани, и повече печелят, и са на по добра печалба от Нова - това е толкова лесно да се провери.

    бТВ също придобиват в момента най-голямата дигитална група в БГ (Спортал) и скоро ще са номер 1 и в този сегмент - портфолиото им е перфектно. Та Vesti, Edna, Gong имат под 5% директен трафик, останалите 95% са от АБВ.бг - това ако са брендове, без директен трафик ще са единствените такива в света. Да не говорим че в мобилния сегмент тези трите просто не съществуват - там с наливане на трафик не става, АБВ там не помага. Google с Gmail и с YouTube не са заплаха за Нова, те просто ще заличат техните Vbox и Abv.bg.Факт!

    Инвестиции в спортен контент - сметката е малко по различна: 5М за права + 2М за продукция = 7М за А-Група само. А от този сезон и мачовете на ЦСКА отиват в Канал 3 - те излъчват мачовете от В Група. А без ЦСКА няма да е същото като рейтинг. Английските мачове - още 6М. До тук станаха 13М. А има и още. Дали проекта "спорт" е успешен??? Дали платените абонати ще се увеличат или точно обратното?

    ОК е да преувеличаваш малко, ама тук Д направо се увлече.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK