С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 29 юни 2015, 11:29, 20200 прочитания

КЗК проверява "Чипита" за рекламата на 7 days Pizzeti

Поводът е, че клипът на компанията би могъл да въвежда заблуда за произхода на продукта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се самосезира и образува производство срещу "Чипита България". Антимонополният орган ще проверява дали рекламният клип за най-новия продукт на компанията - 7 days Pizzeti, нарушава разпоредбите на Закона за защита на конкуренцията, забраняващи заблуждаващата реклама, става ясно от съобщение на регулатора.

Ето описанието на въпросния клип


фигуриращо в решението на КЗК за образуване на производство: "Сюжетът на клипа се развива в слабо осветено помещение, където на маса със странично разположени пити жълто сирене е седнал млад мъж, облечен с потник и тиранти. Мъжът е с каскет на главата и държи верижка с кръстче, която постоянно и нервно прехвърля в ръцете си. Той говори на английски със силен италиански акцент и има мимики, тембър и жестове, които изцяло копират поведението на млад член на италианска престъпна група (мафия), популярна от художествените филмови продукции. През цялото времетраене на клипа думите на младежа се превеждат чрез субтитри на български език, за да се запази ефектът на италианското звучене, акцента и цялостно поведение на главния герой. На фона на неаполитанската песен "O, sole mio" младият италианец започва да разказва на зрителите за продукта "Pizzeti", който той нарича "Честен снак". Обяснява за съставките му - истински хляб, домати, сирене (посочва питите със сирене до себе си), като подчертава, че хората (включително негови приятели), които са отказали да опитат този много добър продукт, са имали неприятни инциденти, завършили трагично за тях. Разказът му е придружен с кадри от въпросните инциденти, които той същевременно описва в преносен смисъл, употребявайки евфемизми, напр. "той се почувства замаян" означава, че въпросното лице е претърпяло инцидент – падане от висока сграда. Клипът завършва със слогана "Яжте "Pizzeti" – "Pizzeti", честният снак."



Българско или италианско



"От данни в интернет е установено, че наименованието "Pizzeti" произхожда и е умалително на италианското Pizza, като означава минипици – малки кръгчета тесто, покрити с доматен сос, сирена, колбаси и подправки", пише в решението за откриване на производство. Според антимонополния орган "описаният рекламен клип на 7 days Pizzeti е възможно да създаде погрешна представа у потребителите относно произхода и рецептата на продукта, тъй като целенасочено изгражда впечатлението, че той е италиански и се приготвя по технологията на изпълнение на италианското тестено изделиe Pizza. В същото време комисията направила предварителна справка и констатирала, че 7 days Pizzeti се произвежда от "Чипита България" АД в производствената база на фирмата в с. Казичене, Софийска област.

Дали компанията въвежда в заблуждение или не ще стане ясно след проучването, което антимонополният орган ще направи.

"Не сме получили официално уведомление от КЗК за започнало производство срещу компанията. Смятаме, че нашите комуникационни дейности са напълно законосъобразни", заяви за "Капитал Daily" Вили Рамчева, маркетинг директор на "Чипита България".

Глобите досега

В досегашната практика на КЗК има няколко примера за наказания, свързани със заблуда относно произхода на стоката.

През 2009 г. комисията наложи глоба на производителя на "Узаки Зорбас" – "СИС индъстрийс", в размер на 898 000 лева, или 3% от декларирания оборот. Повод за това бе, че телевизионната реклама (на фона на гръцка музика и танцуващи сиртаки мъже) представя напитката като гръцка, въпреки че се произвежда в България, и че има имитация на марка. По-късно Върховният административен съд (ВАС) потвърди санкцията, но намали пет пъти размера й.

През февруари 2010 г. антимонополният орган глоби с 246 180 лв. производителя на ядките "Чипи" - "Интерснак България", и със 172 225 лв. "Публисис" - фирмата, разработила и осъществила рекламната стратегия на продуктите. Производството на КЗК бе образувано във връзка с масираната рекламна кампания под мотото "От нашето по-хубаво няма" на фона на ритъма на тъпан и подреждането на ядките в изображения на типични български картини. Комисията установи, че с изключение на слънчогледовите семки производството на останалите ядки "Чипи" се извършва в Румъния, а и самите ядки са вносни.

През март 2010 г. последва глоба от 213 300 лв. за "Итал фууд индъстри" - Шумен, заради телевизионни рекламни клипове на брускети "Марети", които създават впечатление, че продуктът е италиански. През юни 2012 г. петчленен състав на Върховния административен съд потвърди решението на КЗК.

Заради внушения за стар произход на продукта пък през април 2014 г. антимонополният орган санкционира с 30 115 лв. "Булконс Първомай", тъй като компанията бе поставила означението "1939" върху етикетите на различните видове лютеница, които произвежда. С решение на ВАС от май същата година консервната фабрика отново получи правото да използва годината на създаването си (1939) при означението на продуктите си, а глобата на компанията бе намалена на 12 046 лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Печалбата на "Аурубис" е спаднала с 25% за последната година Печалбата на "Аурубис" е спаднала с 25% за последната година

Производството в завода в Пирдоп е намаляло леко заради спирания за ремонт

11 дек 2019, 807 прочитания

"Mars България" с 3% ръст на приходите за 2019 г. 1 "Mars България" с 3% ръст на приходите за 2019 г.

Компанията е лидер при шоколадовите барове с над 60% пазарен дял

11 дек 2019, 966 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Google инвестира в европейски стартъпи

Компанията е финансирала две иновативни фирми във Великобритания

Още от Капитал
Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10