КЗК проверява "Чипита" за рекламата на 7 days Pizzeti
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК проверява "Чипита" за рекламата на 7 days Pizzeti

КЗК проверява "Чипита" за рекламата на 7 days Pizzeti

Поводът е, че клипът на компанията би могъл да въвежда заблуда за произхода на продукта

Мара Георгиева
22396 прочитания

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се самосезира и образува производство срещу "Чипита България". Антимонополният орган ще проверява дали рекламният клип за най-новия продукт на компанията - 7 days Pizzeti, нарушава разпоредбите на Закона за защита на конкуренцията, забраняващи заблуждаващата реклама, става ясно от съобщение на регулатора.

Ето описанието на въпросния клип

фигуриращо в решението на КЗК за образуване на производство: "Сюжетът на клипа се развива в слабо осветено помещение, където на маса със странично разположени пити жълто сирене е седнал млад мъж, облечен с потник и тиранти. Мъжът е с каскет на главата и държи верижка с кръстче, която постоянно и нервно прехвърля в ръцете си. Той говори на английски със силен италиански акцент и има мимики, тембър и жестове, които изцяло копират поведението на млад член на италианска престъпна група (мафия), популярна от художествените филмови продукции. През цялото времетраене на клипа думите на младежа се превеждат чрез субтитри на български език, за да се запази ефектът на италианското звучене, акцента и цялостно поведение на главния герой. На фона на неаполитанската песен "O, sole mio" младият италианец започва да разказва на зрителите за продукта "Pizzeti", който той нарича "Честен снак". Обяснява за съставките му - истински хляб, домати, сирене (посочва питите със сирене до себе си), като подчертава, че хората (включително негови приятели), които са отказали да опитат този много добър продукт, са имали неприятни инциденти, завършили трагично за тях. Разказът му е придружен с кадри от въпросните инциденти, които той същевременно описва в преносен смисъл, употребявайки евфемизми, напр. "той се почувства замаян" означава, че въпросното лице е претърпяло инцидент – падане от висока сграда. Клипът завършва със слогана "Яжте "Pizzeti" – "Pizzeti", честният снак."

Българско или италианско

"От данни в интернет е установено, че наименованието "Pizzeti" произхожда и е умалително на италианското Pizza, като означава минипици – малки кръгчета тесто, покрити с доматен сос, сирена, колбаси и подправки", пише в решението за откриване на производство. Според антимонополния орган "описаният рекламен клип на 7 days Pizzeti е възможно да създаде погрешна представа у потребителите относно произхода и рецептата на продукта, тъй като целенасочено изгражда впечатлението, че той е италиански и се приготвя по технологията на изпълнение на италианското тестено изделиe Pizza. В същото време комисията направила предварителна справка и констатирала, че 7 days Pizzeti се произвежда от "Чипита България" АД в производствената база на фирмата в с. Казичене, Софийска област.

Дали компанията въвежда в заблуждение или не ще стане ясно след проучването, което антимонополният орган ще направи.

"Не сме получили официално уведомление от КЗК за започнало производство срещу компанията. Смятаме, че нашите комуникационни дейности са напълно законосъобразни", заяви за "Капитал Daily" Вили Рамчева, маркетинг директор на "Чипита България".

Глобите досега

В досегашната практика на КЗК има няколко примера за наказания, свързани със заблуда относно произхода на стоката.

През 2009 г. комисията наложи глоба на производителя на "Узаки Зорбас" – "СИС индъстрийс", в размер на 898 000 лева, или 3% от декларирания оборот. Повод за това бе, че телевизионната реклама (на фона на гръцка музика и танцуващи сиртаки мъже) представя напитката като гръцка, въпреки че се произвежда в България, и че има имитация на марка. По-късно Върховният административен съд (ВАС) потвърди санкцията, но намали пет пъти размера й.

През февруари 2010 г. антимонополният орган глоби с 246 180 лв. производителя на ядките "Чипи" - "Интерснак България", и със 172 225 лв. "Публисис" - фирмата, разработила и осъществила рекламната стратегия на продуктите. Производството на КЗК бе образувано във връзка с масираната рекламна кампания под мотото "От нашето по-хубаво няма" на фона на ритъма на тъпан и подреждането на ядките в изображения на типични български картини. Комисията установи, че с изключение на слънчогледовите семки производството на останалите ядки "Чипи" се извършва в Румъния, а и самите ядки са вносни.

През март 2010 г. последва глоба от 213 300 лв. за "Итал фууд индъстри" - Шумен, заради телевизионни рекламни клипове на брускети "Марети", които създават впечатление, че продуктът е италиански. През юни 2012 г. петчленен състав на Върховния административен съд потвърди решението на КЗК.

Заради внушения за стар произход на продукта пък през април 2014 г. антимонополният орган санкционира с 30 115 лв. "Булконс Първомай", тъй като компанията бе поставила означението "1939" върху етикетите на различните видове лютеница, които произвежда. С решение на ВАС от май същата година консервната фабрика отново получи правото да използва годината на създаването си (1939) при означението на продуктите си, а глобата на компанията бе намалена на 12 046 лв.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се самосезира и образува производство срещу "Чипита България". Антимонополният орган ще проверява дали рекламният клип за най-новия продукт на компанията - 7 days Pizzeti, нарушава разпоредбите на Закона за защита на конкуренцията, забраняващи заблуждаващата реклама, става ясно от съобщение на регулатора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    yori756 avatar :-|
    16bit

    Голяма драма. Те и брускетите се произвеждат в Шумен, ама какво от това? Всяка реклама заблуждава малко или много, точно това е естеството на рекламата.

  • 2
    vasil_ivanov avatar :-|
    Васил Иванов

    До коментар [#1] от "orbit":

    Тъкмо и аз щях да пиша за Брускети Марети, но видях в статията - тях са ги глобили вече. Това добре, но нищо в техния дизайн не се е променило и те все още "изглеждат" италиански - трябва да се вгледаш в дребния шрифт, за да видиш че се произвеждат от българска компания в Шумен. Същото важи и за останалите глобени продукти. Така че според мен фирмите имат едно наум за тези глоби, но в дългосрочен план ползите явно са по-големи.

  • 3
    olek avatar :-|
    olek

    Има и супер елементарна грешка в Английския текст на рекламата ))

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    mmiu avatar :-|
    mmiu

    Най-абсурдното досега изпъленение на тази безсмислена комисия. Всеки с елементарни познания в областта ще се сети за този случай

    http://www.cbsnews.com/news/1996-man-sues-pepsi-for-not-giving-him-a-harrier-jet/

    и ще отсъди, че е безсмислено да се обвиняват рекламистите, че заблуждават, точно колкото е безсмислено да изпиеш един Ред Бул и да съдиш компанията, че не са ти пораснали крила. Предполага се, че публиката е с минимума коефициент на интелигентност, за да отсее шегата от истината.

  • 5
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    До коментар [#4] от "mmiu":

    аз същото си помислих. явно грехът на рекламата е, че предпоставя твърде много чувство за хумор, което, както е всеизвестно, е в пряка зависимост от интелигентността.

  • 6
    rurade avatar :-|
    rurade

    Кога КЗК ще започне да се занимава с истинските проблеми на конкуренцията в България и ще спре да работи по поръчка?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    315707 avatar :-|
    Димитър

    До коментар [#5] от "abdelhaqq":

    Шегуваш се, нали? Речта на "героя" от рекламата е като на умствено изостанал. Всеки път като я слушам, имам чувството, че ми загиват няколко мозъчни клетки. Дори вече я намалявам или сменям канала.
    Убеден бях, че има хора, които я харесват, но чак така....излиза, че само високо интелигентни хора я харесват....кажи, че се шегуваш, моля....или че ти си автора на рекламата и затова твърдиш такива неща.....

  • 8
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    До коментар [#7] от "Димитър":

    не, не се шегувам, защото...нямам чувство за хумор :D всъщност съм от КЗ К :D

  • 9
    Stabilnost avatar :-|
    ГЛАСУВАЙ ИЗГОНИ МУТРАТА и КАСКЕТА

    доста тъпа причина за проверка - то веднъж да се пусне неква по-оригинална реклама

    еххх КЗК - а колко смислени неща можеше да свършите

  • 10
    amodomio avatar :-|
    AModoMio

    По принцип не гледам българска телевизия. Но без да искам видях рекламата. Толкова глупава реклама и един ненормален не би създал.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.