С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 3 юли 2015, 17:29, 22216 прочитания

Пълните списъци на телекомите

От А до Я кой кой е в сектора по брой абонати и видове услуги

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Първи юли има специално значение за българските телекоми. В продължение на три години от тази дата те режат десетки милиони левове от приходите си, намалявайки още и още тарифите на едро помежду си и за повиквания от чужбина. Също 1 юли е и денят, от който вече няколко години поред пада цената на дребно за роуминг в ЕС. На този 1 юли роумингът не поевтиня още, но пък беше решено, че от по-следващото лято съвсем ще изчезне.

Да, 1 юли е специална дата за българските телекоми - тройно критична. Пак на този ден те бяха принудени да извадят на бял свят цялата статистика за броя на абонатите си по видове услуги. Изненади няма - 1 юли може да бъде отбелязан в календара като новия 1 април в сектора. Денят си е празник на шегата (да не използваме по-опашатата дума). Особено ако говорим за телевизионно разпространение. По новите данни - първите подробни и официални в индустрията откакто я има, се оказва, че платена телевизия ползват малко повече от половината домакинства в страната. Което, ако беше вярно, щеше да означава, че България е Мека на цифровизацията - същия онзи процес, който така безславно се провали.


Светлина в здрача

Информацията за реалния брой абонати на телекомуникационните оператори в България винаги е била зад завесата на корпоративната им тайна. Що се отнася до мобилни услуги, числата дълго се завишаваха, за да се отчете ръст пред акционерите. И така, докато някъде през есента на миналата година се оказа, че в резултат на всичките еквилибристики има продадени симкарти колкото един път и половина населението на страната, заедно със старците и бебетата. В резултат и трите оператора съгласувано "позачистиха" отчетите си, обяснявайки хода с нови вътрешнокорпоративни стандарти, и положението значително се нормализира.

При доставката на интернет всички са наясно, че пазарът е доста сив, но други колизии освен между БТК, който стопанисва каналната мрежа, и малките му конкуренти по този въпрос много-много няма.



Фиксираната телефония отдавна не е обект на особен интерес, както и статистиката за нея.

Така най-любопитен остава сегментът на платената доставка на телевизия. Защото там има две линии на конфликт.

Първата - между големите и малките оператори, като първите твърдят, че вторите са до голяма степен в сивата икономика и така рушат пазара чисто ценово. И обратното - кварталните и регионалните обвиняват националните, че крос-субсидират тв доставката от останалите си услуги, за да завземат пазара им.

И втората - между разпространителите и самите телевизии, като създателите на съдържание обвиняват операторите, че масово лъжат за броя си абонати, защото на негова база се определя колко те да им плащат за всеки канал. Двете големи тв групи в страната пък са в непрекъсната война с разпространителите, вдигайки въпросните цени и включвайки допълнителни условия в договорите си с тях. Като всичко това става в пълна секретност. Преговорите на всяка телевизия с всеки оператор се водят поотделно, обща листа няма нито с тарифи, нито с условия, и никой не знае нито колко абоната е декларирал конкурента му, нито какво си е договорил с "Нова" или bTV.

При тази ситуация нито телевизиите могат да бъдат обвинени, че искат все повече пари на абонат за програмите си (те често нямат яснота това ли е истинското число на зрителите), нито пък операторите - че занижават броя на клиентите си (иначе някои от тях просто трябва да фалират). И е обяснимо защо нито една от двете страни не желае да свали картите.

От средата на април обаче влезе в сила промяна на Закона за електронните съобщения (ЗЕС), с която всички телекомуникационни доставчици бяха задължени да публикуват на страниците си в интернет броя на абонатите си по услуги, а Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) - да поддържа публичен електронен регистър с обобщените данни. Което макар и с известно закъснение регулаторът направи. На 1 юли регистърът беше качен на сайта на ведомството (виж таблиците с извадка от него).

Някой лъже

По новите данни от регистъра на КРС, общо абонатите на платен телевизионен сигнал в България са 1.764 млн. броя. При положение че според последното преброяване в страната, домакинствата са 3.005 млн., излиза, че проникването на тази услуга сред населението е някъде между 58% и 59%. Което означава, че операторите са си спестили от деклариране доста клиенти или някак са манипулирали данните.

Любопитното е, че даже има разминаване, макар и не толкова голямо, между данните в регистъра на КРС, който е към 31 декември 2014 г., и доклада на ведомството за състоянието на пазара през същата тази година - според втория документ, публикуван също през изминалата седмица, абонатите на платена телевизия в България са почти 1.827 млн. Но, да кажем, че "дупка" от около 63 хил. абоната не е повод за разсъждения. Такъв обаче дава съпоставката на данните в регистъра с някои други.

Най-показателно е сравнението с едно проучване на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), излязло буквално преди няколко седмици и правено с месеци - по повод искането на БТК да купи оператора на мултиплекс мрежата "НУРТС България". В него регулаторът, макар и без да дава подробности, казва, че проникването на платен тв сигнал в България е около 80% в края на миналата година и близо 90% след първото тримесечие на тази. Доказателство за същото впрочем е фактът, че самата цифровизация в страната се провали не по друга причина, а че телевизиите не пожелаха да платят на мултиплекса, за да качат на него програмите си, а тези, които го направиха, даже свалиха част от тях. С директното обяснение, че не виждат почти никаква икономическа полза от услугите му. В прав текст това означава, че гледаемостта на каналите им не се променя със или без цифровизацията, за да могат те да отразят тази разлика и в тарифите си пред рекламодателите. Ако информацията от въпросниците на КРС беше вярна, то позицията на мултиплекса щеше да е пазарен дял над 40%.

В свое интервю пред "Капитал" преди седмица главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел също заяви, че по техни проучвания цифровата ефирна платформа за безплатен тв сигнал има около 10% дял и всичко друго е платена доставка.

Според последното проучване на "Евробарометър", правено през есента на 2014 г., броят абонати на тв разпространителите в България е 2.49 млн. или 85% от домакинствата - доста по-близко до цитираните в индустрията данни за проникване. Според същото проучване 32% от пазара на платена телевизионна доставка се държи от т.нар. други - малки специализирани тв и интернет оператори. Веднага след тях се нарежда "Булсатком" с 31%, а далеч по-назад идват "Близу" със 17%, БТК с 13%, "Мобилтел" с 3% и т.н.

В регистъра на КРС сега ситуацията е доста по-различна (виж таблиците) - оказва се, че първите най-големи 20 оператора имат 1.557 млн. абонати при 1.764 млн. общо за целия пазар от над 250 доставчика - тоест за останалите над 230 фирми остават малко над 200 хил. клиента.

Къде е течът

Изводът от по-горните сравнения изглежда доста ясен. Пазарът не се е свил, което се вижда и от доклада на КРС за 2014 г. Според числата в него обемът на услугите по пренос и доставка на радио и тв услуги в България като приходи е 265 млн. лв. или с 3% повече спрямо 2013 г. Тук влизат и приходите на НУРТС. Само разпространението на телевизия на дребно е на стойност 198.62 млн. лв., като спътниковата услуга расте, а тази по кабел спада, но само с 6.2%, а тази по интернет - със 7.2%. Тоест сателитните оператори вземат клиенти от кабелните, но за свиване на целия подсектор не може да се говори.

Къде е течът на реалните числа, е ясно - очевидно при най-малките оператори. Има и други предпоставки за манипулация. Още при приемането на промените в ЗЕС при обсъжданията в транспортната комисия на парламента и депутати и представители на компаниите предупредиха, че системата на събиране на информация далеч няма да е съвършена. Най-малкото защото най-честият начин за оформяне на договорите с абонатите е телевизията да е в пакет с друга услуга - фиксиран интернет, фиксирана телефония, а често и мобилен пренос на глас и данни. И операторите не са наясно дали да декларират един и същ абонат на няколко места. Отделно, пазарът е динамичен, услугата често се прекратява при неплащане от няколко дни и абонатите се местят често. Тотално не е ясно и как се декларират абонати, които имат по няколко приемника или договори за две места (апартамента и вилата си например). Мъглата става още по-гъста, като се има предвид въпросът как пък се обявява клиент, който е например хотел, или каквото и да било друго място с много приемници.

Големи и още по-големи

Иначе - особено значими размествания в класацията на най-големите в тв-разпространението, почти не се забелязват, поне спрямо последното детайлно проучване, финансирано от няколко компании от индустрията, в края на 2012 г. "Булсатком" продължава да е лидер, но е изгубил доста абонати - логично, като се има предвид, че най-големият обикновено страда най-много при силна конкуренция (както е с "Мобилтел" при мобилния пазар). "Близу" губи доста. Тогава клиентите му бяха над 450 хил., а сега е декларирал малко над 334 хил. И то при положение, че собствениците му традиционно не крият абонати, а още по-малко в момента имат стимул за това - операторът е в процедура за продажба от около месец, но търсенето на нов инвеститор в неговия случай е почти перманентно състояние. Доста силно расте БТК - от под 130 хил. клиента преди две години, в края на 2014 г. е почти колкото втория в класацията с почти 322 хил., а според интервю на главния изпълнителен директор на телекома Атанас Добрев пред "Капитал" преди около месец, вече е заела позицията му. "Мобилтел" също се е качил с доста места нагоре - от 16-тото място, което заемаше преди две години, сега е стигнал четвърта позиция с почти 78 хил. абонати, а по последни данни от самия оператор, в момента има около 90 хил.

На останалите пазари изненади няма. При мобилния пренос числата в отчетите на телекомите за първото тримесечие на 2015 г. дори са по-актуални от тези в регистъра, който е към 31 декември 2014 г. За първи път публични са клиентите на "Макс телеком" (виж таблицата с мобилния интернет). Същото важи и за фиксирания интернет.

С всичките забележки, публикуването на данните в обществено достъпен регистър е крачка напред към осветяването на пазара - досега все пак информация за абонатите можеше да излезе само по добрата воля на даден оператор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Swedbank публикува силно цензуриран доклад за прането на пари Swedbank публикува силно цензуриран доклад за прането на пари

Управителният съвет обещава по-задълбочен преглед и подкрепи изпълнителния директор Биргит Бонесен

25 мар 2019, 34 прочитания

Брюксел е изправен пред сблъсък със САЩ заради Huawei Брюксел е изправен пред сблъсък със САЩ заради Huawei

Европейската комисия подкрепя по-скоро управлението на риска, отколкото тоталната забрана за китайската компания

25 мар 2019, 85 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Стайн Ерик Велан: Скоро ще предложим пакетни услуги

Главният изпълнителен директор на "Теленор България" пред "Капитал"

Даваш Airbnb - минаваш по ДДС

Собствениците на имоти в платформите за отдаване по наем трябва да се регистрират и да внасят данъка в бюджета

Формула за пенсионна буря

Серия промени в начина за изчисляване на пенсиите бързо генерира недоволство и се превърна в потенциално политическо оръжие

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Маргарита Доровска

"Изкуството е потребност и достъпът до него е гражданско право"

Уикенд в Матера

Бързо и лесно пътуване до древното градче, което заедно с Пловдив споделя титлата Европейска столица на културата 2019

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Fitch подобри рейтинга на България, КЗК скоростно разреши на Домусчиев да купи "Нова тв"

Емисия

DAILY @7AM // 25.03.2019 Прочетете