"Булмаркет ДМ" получи 20 млн. евро от Световната банка и ЕБВР
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Булмаркет ДМ" получи 20 млн. евро от Световната банка и ЕБВР

"Булмаркет" има и фабрика за биодизел в Сливо поле, а осъществяването на проекта ще превърне компанията в комплексен доставчик на пазара на различните типове газ

"Булмаркет ДМ" получи 20 млн. евро от Световната банка и ЕБВР

Финансовата подкрепа е за проект за газови терминали на обща стойност 32 млн. евро

Калина Горанова
15966 прочитания

"Булмаркет" има и фабрика за биодизел в Сливо поле, а осъществяването на проекта ще превърне компанията в комплексен доставчик на пазара на различните типове газ

© Капитал


Търговецът на горива е единственият български участник в европейския проект LNG Masterplan Rhein-Main-Danube, имащ за цел изграждането на инфраструктура от Ротердам до Констанца за зареждане на корабите с втечен природен газ вместо с дизелово гориво.

Русенската компания "Булмаркет ДМ" получи 20 млн. евро финансиране от Световната банка и Европейска банка за възстановяване и развитие, съобщиха от компанията. Средствата ще бъдат използвани за стратегическите проекти на дружеството и рефинансиране.

Компанията подготвя изграждането на терминал в Русе за съхранение и зареждане на речни плавателни съдове, задвижвани с втечнен природен газ (LNG). Терминалът в Русе е част от проекта LNG Masterplan Rhein-Main-Danube по програма TЕN-T на Европейския съюз. Целта е използването на втечен природен газ като гориво за всички моторни плавателни съдове по реките Рейн, Майн и Дунав. Стойността е към 1 млрд. евро и по него се предвижда изграждане на няколко големи терминала за течен газ по протежението на тези реки от Ротердам до Констанца. Така вместо дизелово гориво корабите ще зареждат втечнен газ. Идеята е да се постигне значително поевтиняване на разходите за гориво. А русенската компания е единственият български участник.

"В момента няма кораби, които се движат на LNG, сега се бункирова с дизел", обяснява Станко Станков, съсобственик в "Булмаркет ДМ", като дружеството води разговори с финансовите институции от година и половина за участието си в европейската инициатива. Общата стойност на проекта на русенската компания е 32 млн. евро. Допълнително към сега отпуснатото финансиране ще има още 5 млн. евро след реализацията на първия етап. "Булмаркет ДМ" ще участва със собствени 7 млн. евро в проекта, допълва Станков. На 23 юни общото събрание на акционерите на "Булмаркет ДМ" е решило капиталът на дружеството да се увеличи от 500 хил. лв. на 2.456 млн. лв. Дружеството ще рефинансира и дълг от 4 млн. евро, който има към българска банка.

Терминали и още терминали 

Преди около 10 години "Булмаркет ДМ" става собственик на старото пристанище на територията на бившия КТМ – Русе, като с пристанищния бизнес се занимава дружеството "Порт Булмаркет". За 2014 г. на пристанището са обработени 4500 тона товари - метали, зърно, масла, биодизел и т.н., а основният профил на "Булмаркет ДМ" обаче е вносът и търговията на пропан-бутан (LPG).

Новият проект за LNG се явява алтернатива на газа по тръбите, може да се доставя от далечни пазари с танкери и да се разтоварва на специални за целта терминали. Настоящият проект предвижда на терминала в Русе да могат да се зареждат кораби, като инфраструктурата ще се използва и за съхранения и разпределение на втечнен природен газ в страната. Пристанището е със седем корабни места, ще има вместимост 1000 куб. метра и ще бъде свързано с всички видове транспорт. С финансирането от 20 млн. евро компанията ще построи терминала, ще закупи камиони и контейнери за LNG, ще се поставят резервоари за втечнен газ, предназначени за 30 промишлени клиента, и т.н. Горивото ще се доставя от Турция, Гърция, Испания, Белгия, Холандия.

Какво прави компанията

Първият етап на проекта трябва да бъде завършен до края на 2015 г. Вторият етап, който трябва да бъде завършен до края на 2016 г., предвижда да се построи терминал в София и да се закупи и разшири съществуващият терминал за LPG на "Петрол газ" в Пловдив, за който вече е подписан обвързващ договор. Така заедно с този в Русе "Булмаркет ДМ" ще разполага с общо три. Осъществяването на проекта пък ще превърне компанията в комплексен доставчик на пазара на различните типове газ - LPG, CNG и LNG, коментират от компанията, като тя "се явява един от основните доставчици на горива за т.нар. off-grid клиенти, или клиенти, несвързани към газопроводна или газопреносна мрежа", допълват оттам.

За изминалата 2014 г. "Булмаркет ДМ" има 270.5 млн. лв. приходи, като компанията предприе преструктуриране на бизнеса си и отделяне на различните дейности в отделни компании. През дружеството "Булмаркет рейл карго" компанията е един от лицензираните товарни жп превозвачи. През свързаното си дружество "Астра биоплант" има и фабрика за биодизел в Сливо поле.

Търговецът на горива е единственият български участник в европейския проект LNG Masterplan Rhein-Main-Danube, имащ за цел изграждането на инфраструктура от Ротердам до Констанца за зареждане на корабите с втечен природен газ вместо с дизелово гориво.

Русенската компания "Булмаркет ДМ" получи 20 млн. евро финансиране от Световната банка и Европейска банка за възстановяване и развитие, съобщиха от компанията. Средствата ще бъдат използвани за стратегическите проекти на дружеството и рефинансиране.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Цитат от статията: " За 2014 г. на пристанището са обработени 4500 тона товари". Може ли това да е вярно за пристанище със 7 корабни места? Това е по-малко от един речен кораб за цяла година.

  • 2
    dimitar_baev avatar :-|
    Dimitar Baev

    До коментар [#1] от "cinik":

    Прав сте, малко е! Истинската цифра е 445 000 тона за 2014. Не знам откъде са я взели тази цифра, но вярната е тази която посочвам, тъй като е от фирмената статистика!
    Поздрави за наблюдателността!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK