С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 6 юли 2015, 19:24, 6408 прочитания

КЗК наказа Uber, защото услугата прилича на такси

Санкцията от 200 хил. лв. е срещу две холандски дружества заради нелоялна конкуренция и за непредоставяне на информация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) санкционира холандските дружества Uber и Rasier Operations с по 50 000 лв. за нелоялна конкуренция на пазара на таксиметрови превози, до което се е стигнало, след като от 9 декември 2014 г. услугата UberX стана достъпна в София.

Първата от двете компании притежава лиценз за предоставяне и използване на услуги за софтуерно приложение, свързваща физическите лица в България. Дружеството е предоставило лиценз на Rasier Operations, която влиза в договорни отношения с шофьорите на територията на страната, предоставяйки им достъп до мобилното приложение и начислява такса за ползването на мобилната услуга. Според комисията от страна на българското "Юбер България" не е извършено нарушение, тъй като дружеството не участва непосредствено при предлагането на услугата UberX, а извършва спомагателна дейност.


Отделно комисията налага на двете холандски дружества и санкция от по 50 хил. лв. затова, че не са предоставили исканата от регулатора информация, като например финансов отчет за 2014 г. На това искане на комисията от Uber са отговорили, че КЗК няма право да изисква финансова информация от лица, които не реализират дейност на българския пазар, както и че няма право да се изисква изготвянето на счетоводни документи в съответствие с българското законодателство.

Много прилича на... 
КЗК започна производството срещу компанията след писмо от Столичната община след въвеждането на услугата в града, в което се посочва, че законът не позволява превоз на пътници да се извършва без нужните регистрации. Жалба има и от таксиметровата компания "О’кей Супертранс", която твърди, че "Юбер България" се явява пряк неин конкурент, че не отговаря на изискванията в Закона за автомобилните превози и че е предлагала и дъмпинг на пазара. КЗК е изискала и становище от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", според която услугата на "Юбер" се доближава до голяма степен до таксиметровия превоз на пътници, "като в същността си на практика е идентичен с него".

Въпреки че Uber твърди, че услугата, която предлага, е технологична, а не превозна, комисията в крайна сметка установява, че тя има белезите на таксиметров превоз на пътници, доколкото се извършва с лек автомобил срещу заплащане, по заявен от пътника маршрут чрез мобилното приложение Uber, което осъществява връзката между пътника и фактическия изпълнител на превоза – ползвателя водач.



"При сравнение между предлаганите от Uber B.V. и Rasier Operations B.V. услуги и услугите, предоставяни чрез други мобилни приложения (дори и услугите на типичните таксиметрови компании), се достига до извода, че услугите са взаимозаменяеми, тъй като водят до един и същ резултат – осъществяване на платен превоз от една точка до друга, но в случая при UberX не се изисква изпълнителят на превоза да отговаря на определените в българското законодателство изисквания към таксиметровите шофьори и техните автомобили", констатират от КЗК.

"В този смисъл при предоставянето на процесната услуга Uber B.V. и Rasier Operations B.V. нарушават добросъвестната търговска практика поради противоречие с нормативно установените правила, уреждащи извършването на обществен превоз на пътници/таксиметров превоз. Uber B.V. и Rasier Operations B.V. създават условия за заобикаляне на закона, спестявайки на ползвателите водачи средствата за издаване на необходимите лицензи и разрешителни за извършване на таксиметров превоз. По този начин ответните страни нарушават правилата на честната конкуренция, като си осигуряват нелоялно предимство пред конкурентите и извличат икономическа полза от това поведение", обобщава антимонополният орган. В решението си комисията постановява прекратяване на установените нарушения, както и незабавно изпълнение на това решение. Т.е. ако компанията не обжалва предварителното изпълнение на КЗК, означава, че трябва да спре да предоставя мобилното приложение на български нелицензирани шофьори и автомобили. Но КЗК няма какво да направи, ако това не се случи, освен да повтори глобата.

В името на избора
Часове след обявяване на глобата на КЗК от "Юбер България" съобщиха, че ще обжалват решението. Жалбата е с цел да се ограничи конкуренцията и правото на избор на гражданите, заявява генералният мениджър на "Юбер България" Димитър Радуков.

"Алтернативните видове транспорт като споделеното пътуване предлагат повече избор, което е добре за потребителите – конкуренцията винаги допринася за по-ниски цени и по-качествени услуги. Националните органи по конкуренцията в Европа, включително в Германия, Франция, Италия, Норвегия, Дания и Финландия, публично подкрепиха полезността на алтернативните форми на транспорт като Uber. Същевременно съдилищата в други европейски държави, последно в Швейцария, отхвърлиха искове за нелоялна конкуренция на таксиметрови компании", се казва в прессъобщението на компанията. "Десетки хиляди граждани използват UberХ, за да споделят пътуванията си по сигурен, удобен и достъпен начин в София, и ние оставаме посветени на стремежа си да им осигурим услугата, която те искат", заяви Радуков.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

На лов за подаръци и награди! На лов за подаръци и награди!

Подгответе се за Коледа и Нова година отрано

21 ное 2019, 337 прочитания

"Идеал стандарт – Видима" приключи инвестиция за над 62 млн. лв. "Идеал стандарт – Видима" приключи инвестиция за над 62 млн. лв.

Последният голям проект от тригодишната програма е модернизация на завода за санитарна арматура за 22 млн. лв.

20 ное 2019, 813 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Храни и напитки: Година на слаб апетит

Половината от компаниите свиват приходите си, но рентабилността леко расте

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10