Храни и напитки: Година на слаб апетит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Храни и напитки: Година на слаб апетит

От тази година две от компаниите в сектора - "Амилум" и "Амета", имат нови чужди акционери От тази година две от компаниите в сектора - "Амилум" и "Амета", имат нови чужди акционери.<br />

Храни и напитки: Година на слаб апетит

Половината от компаниите свиват приходите си, но рентабилността леко расте

Мара Георгиева
4236 прочитания

От тази година две от компаниите в сектора - "Амилум" и "Амета", имат нови чужди акционери От тази година две от компаниите в сектора - "Амилум" и "Амета", имат нови чужди акционери.<br />

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Смесена година без ясна тенденция са имали компаниите за храни и напитки. Приходите точно на половината растат, а на другата се свиват, като общото намаление е 5.6%. Липсва ясна посока и при печалбите макар рентабилността леко да расте до 7% и работещите на загуба да намаляват. За част от спадове в оборота има ясно обяснение - лошо време, ниски световни цени, ембарго.

Рокада, но от същия сектор

Три поредни години класацията топ 20 за сектора на храните и напитките се оглавяваше от "Папас олио". Този път компанията е на пето място, но лидер отново е производител на сурово и рафинирано слънчогледово масло - фирма "Олива". За периода от 2011 до 2014 г. продажбите й нарастват близо четири пъти - резултат от активна инвестиционна програма - от 2010 г. досега компанията е вложила над 30 млн. евро.

Безалкохолен студ

Безалкохолната индустрия отчете свиване на производство под капацитетните възможности и намалени инвестиции през 2014 г. "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" отбелязва лек спад в приходите, но по-висока рентабилност и отново е вицешампион в класацията. "Девин", отчита по-високи оперативни резултати за 2014 г. - приходите нарастват с малко, но рентабилността расте.

В годината на евтината захар

Въпреки спада в приходите си "Амилум - България" запазва третата позиция в сектора. Тази година единият от собствениците - британската Tate&Lyle, продаде своя дял от 50% на американския гигант Archer Daniels Midland Company (ADM), който държеше другата половина от капитала.

За миналата година приходите на "Нестле България" се свиват минимално, но дружеството отчита ръст от над 3% за пет от осемте области на производство, в които работи. С лек спад на продажбите, но ръст на печалбата завършва 2014 г. за "Чипита – България".

Водещи за групата "Захарни заводи" остават трите основни дивизии - захар, етанол и захарни изделия. През 2014 г. компанията отчита 3.4 млн. лв. инвестиции.

Традиционен участник в класацията - "Монделийз България", тази година не предостави данни за "Капитал 100", но освен това производителят раздели дейността си в няколко дружества и сравненията биха били трудни.

Месо, мляко и ембарго

Забраната за внос на някои видове храни в Русия се отрази негативно върху месо- и особено върху млекопреработвателите в страната. Хранителният холдинг "Белла България" отчита понижение на приходите през 2014 - резултат от разрастването на дейността зад граница и диверсифицирането на финансовите потоци на дружествата в България, Румъния и Гърция.

През 2014 г. "Бони холдинг" продължи да инвестира в разширяване и модернизация на свинекомплексите си и в месопреработката.

Слаб ръст на приходите, значителен при печалбата, има "Амета холдинг". Тази година половината от акциите на групата станаха притежание на един от най-големите производители на пилешко в Европа - германската PHW.

Другият мощен производител на пилешко - "Градус-1", тази есен ще открие в в Стара Загора един от най-големите колбасарски цехове на Балканите.

В класацията за първа година влиза "Топаз мел" - с. Церковски, Карнобат, който освен голям потребител на пшеница е и голям производител.

В топ 20 са и две млекопреработващи компании - "Данон" и ОМК.

Пак лоша година

По данни на Съюза на пивоварите през 2014 г., която се отличаваше с нетипично студено време и проливни валежи, бирената индустрия е продала общо 4 873 350 хектолитра пиво, или 5% по-малко спрямо количествата през 2013 г.

"Загорка" отново оглавява класацията по приходи сред бирените компании в страната, като стабилно има висока печалба. От "Каменица" посочват, че са лидер на българския бирен пазар с 34% пазарен дял по обем продажби според данните на AСNielsen.

Пълната таблица и анализ четете тук

Класацията

Списанието "Капитал 100" излезе на 2 юли и може да бъде намерено в търговската мрежа – обектите на Inmedio, Relay, One Minute, Lafka и бензиностанции OMV, Lukoil, Shell Sofia. Всички анализи и класирания са достъпни в бизнес зоната K:PRO на capital.bg. Там се намират и всички таблици от изданието в удобен за сваляне формат. Списанието може да бъде четено в дигитален формат и през K:Reader в библиотеката на Капитал.

Смесена година без ясна тенденция са имали компаниите за храни и напитки. Приходите точно на половината растат, а на другата се свиват, като общото намаление е 5.6%. Липсва ясна посока и при печалбите макар рентабилността леко да расте до 7% и работещите на загуба да намаляват. За част от спадове в оборота има ясно обяснение - лошо време, ниски световни цени, ембарго.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK