Двигател с електронно горене
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Двигател с електронно горене

Двигател с електронно горене

Пазарът на куриерски и пощенски услуги расте с цели 16% за 2014 г.

Калина Горанова
14721 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Когато куриерският бизнес върви нагоре, значи фирмите общуват помежду си, а крайните потребители пазаруват онлайн. А от новината за поредния двуцифрен ръст на този пазар, и то по-голям от обичайния за последните няколко години, следва изводът, че има здрави бизнеси и купуващи потребители.

Четири години след пълното отваряне на пощенския пазар в България според последния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за пощенските услуги за 2014 г. основните тенденции са няколко. Пазарът за поредна година расте като приходи, и то с цели 16%. През последните няколко години в български компания влязоха големи чужди играчи, което е показателно за потенциала на сектора. Електронната търговия продължава да е все така мощен двигател. Съответно нараства потреблението на колетните пратки, а намаляват писмата в обръщение. Увеличава се броят на участниците на този пазар, той става все по-конкурентен, като се повишават и изискванията на клиентите. А държавният оператор "Български пощи" губи позиции в някои важни направления. И пак работи на загуба.

Оборотът на двайсете най-големи компании в сектора вече трайно е над половин милиард (защото фирмите имат и други дейности), като расте с 10% през миналата година. Печалбите обаче остават почти без промяна, което вероятно е заради засилената конкуренция. Средната рентабилност на приходите на топ 20 е 5%, което означава, че секторът едва ли е сред най-привлекателните за навлизане на нови играчи.

Куриери в дъното на всичко

Според доклада на КРС за изминалата 2014 г. обемът на пощенския пазар се увеличава от 258 млн. лв. на 301 млн. лв., което е повече от обичайните ръстове през последните няколко години. Увеличението на приходите на пазара се дължи основно на възходящото движение при куриерските пратки, които се увеличават с близо 22%. На тях се дължат и около две трети от приходите на целия пощенски сектор, или 208 млн. лв. Куриерските услуги попадат в рамките на т.нар. неуниверсална пощенска услуга, където са още хибридната поща (отпечатването и разпространението на сметките за комунални услуги) и пряката пощенска реклама, като те са допринесли с 27 млн. лв. за общия обем на пощенския пазар. Още 10 млн. лв. идват от паричните преводи.

Останалите 56 млн. лв. се дължат на универсалната, т.е. класическата поща (колети до 20 кг, кореспонденция и малки пакети до 2 кг и печатни произведения до 5 кг). От четири години пазарът е напълно либерализиран, което означава, че всяко дружество с лиценз за универсална пощенска услуга може да разнася и най-леките писма, които дълго време бяха резервирани за държавния мастодонт. Това значи, че частните компании могат да се конкурират с държавната при търговете за разнасяне на кореспонденция на редица институции като НОИ, НАП, общини и т.н. На свой ред държавата всяка година компенсира държавното дружество за това, че е длъжно да поддържа огромна мрежа от станции и да разнася навсякъде 5 дни в седмицата. Нещо като с БДЖ, но субсидията на пощите на година (поне все още) е около 10 пъти по-малка от тази за железницата - по 15-20 млн. лв. годишно.

Процесът на преразпределяне на класическия пощенски пазар продължава, а тенденцията на спад на дела на държавната компания е трайна. От 89% през 2012 г. през 2014 г. тя вече има едва 66%. Конкурентите на "Български пощи", които реално извършват дейност по това направление, са: "Еконт експрес", "Тип-топ куриер", "МиБМ експрес", "Стар пост", а от миналата година и "Спиди". Данните на КРС показват, че делът на държавната компания в общия пощенски пазар продължава да пада и от 21% през 2012 г. вече е 17%, въпреки че пред депутати в парламента изпълнителният директор на "Български пощи" се похвали, че през тази година компанията е сключила договори за 15 млн. лв. Цялостната тенденция при класическата поща е приходите да растат повече от броя на пратките. Това се дължи на повечето пратки за чужбина и на колетите до 20 кг за страната, които са на по-високи цени. Зад тях също се крие повсеместният възход на електронната търговия. Като ясно изразена тенденция от КРС посочват намаляването на писмата.

Не само електронната търговия обаче движи пазара. Изпълнителният директор на "ТНТ България" Иван Василев очаква и тази година много добър ръст, подобен на този от 2014 г., през която бизнесът на компанията се е увеличил с 20%. Дружеството не залага в голяма степен на електронната търговия, като основната му сфера са пратките между бизнеса. Ръстът през изминалата година е дошъл основно от производителите на авточасти в страната, които изнасят в чужбина. "Чуждите инвеститори, които произвеждат и изнасят навън, са основен двигател, особено Пловдивският регион, където има икономически бум", коментира Василев.

"ТНТ България" е и най-рентабилното дружество в сектора - на всеки сто лева приход компанията печели 28 лева чисто.

Най-растящото дружество в сектора с над 100% нараснали приходи - "Рапидо експрес енд лоджистикс", също отчита увеличение не само при електронната търговия, но и при икономическата активност на бизнеса. "Ръстът ни се дължи както на нови клиенти, така и на настоящи. Голяма част от партньорите ни са електронни търговци, но не е само това. Когато икономиката се развива, и ние растем", коментира Васил Атанасов, управител на компанията. 

В клуба на големите

Най-големите на пазара на т.нар. неуниверсални пощенски услуги са "Ди Ейч Ел България", "Ин тайм", която е българският представител на гиганта UPS, "Еконт експрес", "Спиди" и "МиБМ експрес" (виж таблицата за приходите на компаниите). Петте компании формират около 70% от приходите при неуниверсалната поща. Основните български конкуренти на вътрешния пазар са "Еконт експрес" и "Спиди", като двете компании имат различни стратегии за развитие. "Спиди" е насочена по-скоро към корпоративните клиенти и комплексните и големи пратки, докато "Еконт експрес" е с фокус малки пратки за индивидуални клиенти и малки и средни фирми. Компанията съответно има и по-голяма мрежа от над 450 офиса в страната и продължава да разширява точките си, добавяйки автоматични пощенски станции. Тя от години е участник на пазара на универсалните пощенски услуги, където следва по пазарен дял "Български пощи". За изминалата година на универсалния пазар "Еконт експрес" расте с 11% и вече има 30% пазарен дял на база приходи. На компанията се дължат 89% от приходите от пощенски колети до 20 кг и 46% от тези от малки пакети до 2 кг. 

При "Спиди" офисите в страната са около 270. Разширение на точките, подобно на това на "Еконт експрес", прави и тази компания с проекта си Parcel Shop (SPS), където по-малки търговски обекти стават партньори на куриерската компания, като приемат и раздават малки пратки основно на индивидуални клиенти. Лиценз за класическа поща куриерът получи през изминалата година, като Данаил Данаилов, член на борда на директорите в компанията, коментира пред "Капитал", че са решили да вземат и такъв лиценз като съпътстваща услуга на досегашния им бизнес. При по-големите пратки основни конкуренти на "Спиди" са "Интерлогистика", "Лео експрес", "Транспрес"

"Спиди" е една от българските компании, които намериха чужди партньори. В края на миналата година чрез увеличаване на капитала френската GeoPost влезе в компанията. "Спиди" придоби 100% от капитала на "Геопост България" и румънската DPD, като продавач на дяловете беше френската GeoPost. Така в края на 2014 г. "Спиди" финализира плановете си за експанзия в Румъния. Другата голяма българска компания с чуждо участие е "МиБМ експрес". Дълги години тя беше насочена към т.нар. хибридна поща, т.е. отпечатването и разпространението на сметките за комунални услуги. През 2012 г. австрийската Oesterreichische Post започна навлизането си в компанията и постепенно стигна до мажоритарно участие в нея.

Онлайн задвижване

И за по-големите, и за по-малките компании обаче основен фокус е електронната търговия. Според международните анализи през следващите 5 години обемът на онлайн продажбите на европейския пазар ще расте с по 12% и през 2018 г. ще достигне 234 млрд. евро. - със 100 млрд. евро над нивата от 2013 г. Данните на Националния статистически институт показват, че българският пазар следва международните тенденции, като на местна почва има голям потенциал за догонване. Според НСИ за изминалата година стойността на продажбите през онлайн магазините е нараснала с 15% и вече надхвърля 5 млрд. лв. Още по-голямо увеличение се отчита при броя на хората, които използват интернет, за да си поръчват стоки и услуги – 35%, а броят на онлайн магазините, от които са пазарували те през 2014 г., надхвърля 1.35 млн. Нарастващата популярност на онлайн продажбите е логична. Те са предпочитани от малкия и средния бизнес, защото правят по-лесно и евтино навлизането на пазара. По изчисленията на българската хостинг компания "Суперхостинг.БГ" от тази пролет през последната половин година инсталациите на платформи за електронни магазини в българското интернет пространство са се увеличили с почти 50% и възходящата тенденция е устойчива.

Всичко това от години се явява основна ниша за развитие на компаниите, свързващи продавачите и купувачите в онлайн пространството, като куриерските компании яростно се конкурират в решенията си за по-доброто обслужване на клиентите. Това включва интегрирани платформи с тези на електронните магазини и гъвкави решения за клиента като смяна на адреса на доставката, различни указания към куриера и т.н. "Еконт експрес", която съобщава, че изпълнява доставки от 4900 електронни магазина, например е въвела услугата клиентът да прегледа пратката си и да заплати само тези неща, които желае. От края на миналата година опцията да прегледаш и да тестваш пратката, преди да платиш, е въведена и от "Спиди".

"Европът - 2000" и "Лео експрес" информират КРС, че въвеждат изцяло нов уеб базиран софтуер и оборудват куриерите си с високотехнологични мобилни устройства, които ще дадат възможност за проследяване на пратките през целия процес на доставка. "Ин тайм" пък предлага специална услуга за българските е-магазини UPS Cash and Delivery.

Другите големи компании, които до момента имат различен основен фокус на дейността си, се опитват да компенсират спадовете по други направления именно с електронната търговия. Такава е "Тип-топ куриер", при която по-голяма част от дейността е посветена на хибридната поща и универсалната пощенска услуга. Като стратегия компанията решава да заложи в по-малка степен на класическите куриерски пратки, а да хвърли повече усилия в обслужването на електронните търговци. Лидерът в хибридната поща "МиБМ експрес" също съобщи, че ще се опита да компенсира спадовете при традиционните пощенски пратки и ще навлезе в куриерската дейност като допълнително направление.

Или ако на фона на почти всеобщия застой ни се наложи да търсим растящ сектор, с висока конкуренция и склонност към иновации, куриерският все така може да ни достави добри новини.

Автор: Капитал

Когато куриерският бизнес върви нагоре, значи фирмите общуват помежду си, а крайните потребители пазаруват онлайн. А от новината за поредния двуцифрен ръст на този пазар, и то по-голям от обичайния за последните няколко години, следва изводът, че има здрави бизнеси и купуващи потребители.

Четири години след пълното отваряне на пощенския пазар в България според последния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за пощенските услуги за 2014 г. основните тенденции са няколко. Пазарът за поредна година расте като приходи, и то с цели 16%. През последните няколко години в български компания влязоха големи чужди играчи, което е показателно за потенциала на сектора. Електронната търговия продължава да е все така мощен двигател. Съответно нараства потреблението на колетните пратки, а намаляват писмата в обръщение. Увеличава се броят на участниците на този пазар, той става все по-конкурентен, като се повишават и изискванията на клиентите. А държавният оператор "Български пощи" губи позиции в някои важни направления. И пак работи на загуба.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    destino avatar :-P
    destino

    Добра реклама на Спиди!
    Но, няколко съвета към тях:
    - въведете в системата си алерт, ако с дадена пратка няма движение.
    Щото има случай да си лежи седмица в офиса в който е приет.
    - забранете на служители да спят в камионите при работещ двигател, за да им е прохладно или топло летом/зимъска.


    Към Еконт:
    Оправете си тарифите, защото скоро ще работите само с автоморги.

    Към Български пощи:
    R.I.P.

  • destino

    Само да споделя.
    Днес пратих пратка офис-адрес в Зл. Пясъци с Еконт, 7кг, с 350лв наложен платеж. Обръснаха ме 27лв!

    Е, повече няма да стъпя в кантората ви!
    Колкото и кафе да ми пращате за нова година, колкото и да правите анкети сега.
    Веднага ви казвам, новите ви тарифи за чужбина които ще влязат в сила от 15-ти, пак ще са по-неизгодни отколкото на Спиди!

  • 3
    noidea avatar :-|
    noidea

    Хм, интересна констатация. Наистина при Спиди икономичната излиза с една десетачка по-евтино. Мерси за инфото !

  • 4
    tak40309320 avatar :-|
    tak40309320

    Обаче за пратките от чужбина "Български пощи" са железни. Няма как да ги заобиколиш.

  • 5
    destino avatar :-P
    destino

    [quote#4:"tak40309320"]Обаче за пратките от чужбина "Български пощи" са железни. Няма как да ги заобиколиш.[/quote]

    С "Български пощи" също е изгодно изпращането на пратки в "отвъд морските територии".

    Америките, Австралия, Япония, Азия, Исландия, Русия, всичко нестандартно с тях е по-евтино, даже и с цените които дигнаха за малки пратки от 1-ви юни.
    Пратка до един 1 кг за някои от посочените по-горе дестинации беше 19 лв, сега стана 27лв.
    до 2 кг
    беше 26 лв, сега стана 37,50лв.

    Вярно сроковете за доставка са около месец, но при интернет търговията това е търпимо.
    При всички останали цените почват от 100-150лв и нагоре, даже и при прехвалените ДХЛ, ТНТ и т.н.

  • 6
    tak40309320 avatar :-|
    tak40309320

    [quote#5:"destino"]С "Български пощи [/quote]...

    Имах предвид че ако получаваш например от Амазон (в Европа), няма алтернатива (всъщност май има, но един вид това е спешна пратка).

    Получил съм всичко през БП, само дето в началото имаше малко обяснения с Френския Амазон и май ми се смееха... Вероятно е било за друго. Разбира се цената е най-добра.

  • 7
    nmw avatar :-|
    nmw

    Всички вкараха пощенски услуги, но служителите им (говоря конкретно за Еконт) ги предлагат с неохота, защото са по-евтини за клиентите от куриерските услуги. Казват "ако всички почнели да пращат пощенски пратки, трябвало да им намалят заплатите". Пощенска пратка от офис Еконт до друг офис Еконт струва 1.50 лв, а ако пращаш същата пратка като куриерска, струва около 5 лв.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK