Париж срещу Uber
Компаниите от икономиката на споделянето срещат все по-голям отпор в различни страни по света


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.

Силата на таксиметровите шофьори е всеизвестна. При това не само в България, а навсякъде по света. За секунди превозвачите могат да се организират, съберат и надъхат по една или друга идея. А когато държавата се окаже Франция, известна с революционните си настроения по всякакви обществени въпроси, ситуацията става още по-сериозна.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
24 коментара
Като гледам френските бакшиши са по-голями селяци и от нашите.
Статията е интересна с това, че дава достатъчно добра представа за какво всъщност става дума. Затова може да бъде препоръчана за запознаване с това, което е казано в нея. Но нейната оценка е изцяло подвеждаща. Изцяло манипулативна.
Всъщност през последните няколко години от САЩ усилено се трудят да превърнат държавата като публична управленческа институция в частна управляваща обществото капиталистическа институция, в която гласът на основната маса от обществото ще стане абсолютно формален и без каквато и да било възможност да повлияе по някакъв начин на начина, по който го управляват. Тоест, в превръщането на дори и сегашната формална демокрация в корпоративна демокрация. В приватизирането от наднационалните корпорациите на държавната власт с нейната демокрация барабар.
Апропò, точно това САЩ се опитват да направят и чрез предлагания генерален двустранен договор САЩ/ЕС с предоставения на частни лица и корпорации арбитраж, чийто решения са задължителни за държавите. Което прави държавите подчинени на наднационалните частни корпорации, след което за демокрация ще може да се говори, но в управлението на обществото нищо демократично няма да остане.
Един пример. Според статията "До някаква степен икономиката на споделянето е връщане назад към прединдустиралната ера, когато селищните общества е трябвало да разменят ресурси помежду си, за да оцеляват. Чрез повтаряне на взаимодействията те изграждат доверие към хората, с които цял живот са имали контакт". Но тази аналогия е подвеждаща. Защото в прединдустриалната ера самите селищни общества са разменяли своите ресурси. А сега между хората от различните общества, които разменят своите ресурси, застава една мощна наднационална корпорация, която всъщност организира и прави тази размяна, при което няма как парсата да не остане в нея. Тоест, тя фактически взема данъка, който иначе отива в държавата в полза на цялото общество. Докато прибирайки тази парса отива в джоба на собствениците на тази корпорация.
Много умно измислено, но насочено изцяло в полза на наднационалния бизнес, против интересите на организираното в държава общество. Против интересите на цялото общество, като се изключи само прослойката на собствениците на наднационалните корпорации, а не само против интересите на държавата като управленческа институция.
Измекяркса услуга, измислена от някой Скрудж с долари/евра в очите, който иска да захлебва от други измекяри, които имат много свободно време... а лизинга трябва да се плаща...
Ще отмре естествено като Напстер..... или со кютек...
Юбер е дълбоко ВРЕДНА услуга, макар и на пръв поглед йефтена.. Таксиджиите тука са много прави...
Ако шофьорите на Убер имат същите документи като за нормалните таксиметрови т.е. психо, медицинско, минали са си тестовете пред ДаИ и т.н и си плащат данъците - касов апарат и прочие. Колите им минават на ГТП примерно на 6 месеца и са около 5 годишни, не виждам какъв е проблемът. На мен ми е писнало да ме возят в жълтите таралясници пред разпад, хора съмнително изглеждащи и миришешти. И с какво тяхната услугата да е монопол или по-добра от Убер?
Скоро Юбер ще започне да предлага и куриерски услуги, демек На ви един пакет така и така сте тръгнали към Варна, вземете да го занесете! Ко праим тогава. Само Еконт имат подобна апликация за момента. Сиди да не дремат! :)
До коментар [#4] от "kras4o":
Всъщност, повечето от изброените неща стават и с рушвети.
Стягайте се, хората разбраха, че собствените вещи всъщност може да са активи дето носят пари, а интернет ще ги свърже с клиенти. Плащането през банка (карта) дори е по-надеждно от касовите апарати, щото няма как да се напомпва сметката... Юбер не е само за такситата, той е за сектора на услугите с лични (на физическите лица) предмети и собственост.
[quote#4:"kras4o"]Ако шофьорите на Убер имат същите документи като за нормалните таксиметрови т.е. психо, медицинско, минали са си тестовете пред ДаИ и т.н и си плащат данъците - касов апарат и прочие. Колите им минават на ГТП примерно на 6 месеца и са около 5 годишни, не виждам какъв е проблемът. [/quote]
всъщност нямат нищо от това, това което сте изброили е част от лицензния режим за таксита общо взето, докато Юбер не се лицензират по него, там имаме просто нормални лични коли
Измислиха Юбер топлата вода!
До коментар [#7] от "gost22":
Че кога хората не са ползвали лични активи за бизнес? Просто започнат ли, в повечето случаи държавата изисква да се регистрират като търговци, т.е. да отворят фирма както се казва разговорно. И пак питам, къде присъства споделеността в българската юбер услуга, освен в името?
Честно, аз нямам доверие да ме вози някои, решил е да заработи ей така 20-на лв тая вечер. Едва ли е неврохирург! Изобщо не си представям кой човек с професия би се хванал да си жертва времето с плиятели и семейство след работа, за някои лев. Още повече да си хаби и троши личната кола! виждам го като целодневно, но незаконно занимание за хора без професия, които печелят от укриване на данъци и осигуровки.
До коментар [#5] от "buiko":
Рейсовете вече опитаха да правят куриерски услуги. Но след атентата в Бургас бяха своевременно спряни. Има си правила за безопасност и на хората, и на пратките, застраховки и т.н.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.