Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 юли 2015, 17:58, 28388 прочитания

Австрийската XXXLutz взима мажоритарен дял от мебелните магазини "Аико"

Компанията ще продобие 67% и от дискаунт веригата "Моббо"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Австрийският лидер на мебелния пазар XXXLutz чрез собственика си XLCEE Holding ще придобие 67% от капитала на двете дружества, които развиват местните вериги "Аико" и "Моббо". Това става ясно от решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Допреди решението неофициално се предполагаше, че чуждестранната компания ще придобие миноритарен дял, тъй като и купувачът, и продавачът обявиха, че промени в мениджмънта няма да бъдат правени и начело на дружеството ще остане създателят и досегашен собственик на "Аико" Мариан Душков. Сега става известно, че мажоритарният пакет ще е австрийски, но ръководството няма да се променя. Ще се запазят и марките, които вече са наложени в България. И двете страни отказват да дадат информация за стойността на продажбата.

Със сделката на пазара се появява нов конкурент от международен мащаб, който има бизнес в 8 европейски държави и бизнес за над 3.3 млрд. евро.


България е част от стратегията на австрийската компания за развиване на мрежа в региона на Централна и Източна Европа. За потребителите новината може да значи повече разнообразие при доставките и евентуално по-ниски цени заради икономиите от мащаба.

Първо имоти, после и бизнес

От решението на КЗК става ясно, че партньорството между българската и австрийската група всъщност е започнало преди четири години. В средата на юни 2011 г. XLCEE Holding е придобил 100% от капитала на "Ем Ди Иммобилиен" (до сделката дружеството се е казвало "Аико"). Въпросната компания е собственик на магазините и събира наеми от тях. За 2014 г. активите на дружеството са почти 24 млн. лв. - магазините и земята са с балансова стойност 9 млн. лв., а останалите се водят като дългосрочни инвестиции. Приходите на компанията са 2.5 млн. лв., а печалбата е малко над 1 млн. лв. Според Имотния регистър дружеството има недвижимости в София, Варна, Бургас и Стара Загора.



Кой е купувачът

XLCEE Holding е една от най-големите компании за търговия с мебели в Европа и лидер в бранша в Австрия. Най-известна им марката е XXXLutz, в групата са включени и дискаунт марките Möbelix и Mömax, които разчитат на по-ниски цени и скромно декорирани търговски обекти. Компанията, която според анализ на Euromonitor с всичките си брандове държи 32% от австрийския пазар, е в постоянно търсене на нови пазари, особено в Източна Европа. През януари тази година компанията придоби 13 обекта в Унгария на изпадналата в затруднение Baumax. В тях тя отвори свои Möbelix магазини. По данни на фирмата тя има над 220 магазина в държавите Германия, Швеция, Хърватия, Словакия, Словения, Чехия и Сърбия. Групата има близо 19 хил. служители и годишен оборот от 3.3 млрд. евро.

XXXLutz vs. IKEA на български пазар

Влизайки на пазара през втория по големина играч в страната, XLCEE Holding ще се озове в директна надпревара с магазина на IKEA. Шведската верига присъства в България през гръцки франчайз, чийто единствен търговски обект отвори преди около 4 години в София. IKEA направи 72 млн. лв. оборот през миналата година и има пазарен дял от 10-20% (според решението на КЗК). Подобен е и сумарният пазарен дял на "Аико" и "Моббо", а общите проходи на двете вериги са приблизително 58.5 млн. лева за 2013 г. Четирите магазина на "Аико" са в София (два), в Стара Загора и Бургас и правят приходи от 48 млн. лв. Дискаунт търговецът "Моббо" има три обекта в същите градове.

За разлика от IKEA "Аико" и "Моббо" по подобен на XLCEE Holding начин предлагат продуктите си в две ясно разграничени ценови категории в две отделни вериги. Концепцията на "Аико" включва продажбата на мебели, но също и на декорация, картини, осветителни тела, всичко за кухни и трапезарии, аксесоари за баня, килими и домашен текстил, продукти за бебета. В пакета са включени и услуги като ушиване на пердета, монтаж на корнизи, изнасяне на стари мебели от дома на клиент, транспорт, доставка и монтаж. "Моббо" пък залагат на ниските цени при малък асортимент, отказвайки се от атрактивен дизайн на магазините си.

Другите на пазара

Като предприятия с различни целеви групи "Аико" и "Моббо" имат съответно и различна конкуренция на местните пазари, се посочва още в доклада на КЗК. За "Аико" това са основно хипермаркети СОМО с един магазин в София, мебели "Явор" с търговски обекти в София, Пловдив, Варна, Бургас, Велико Търново, Пазарджик и Перник, "Арон" с 10 магазина в цялата страна, "Лабиринт" в София и Бургас и мебелен център Zona for Home с 9 търговски обекта в страната. Мебели "Виденов" и "Мондо" пък са конкуренцията в категорията на "Моббо". Всяка една от изброените вериги самостоятелно има под 5% пазарен дял.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Временно прощаване със златната ера на алкохолния бизнес Временно прощаване със златната ера на алкохолния бизнес

Пандемията удари сектора, който ще трябва да търси нови начини да стигне до клиентите

26 май 2020, 543 прочитания

Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове

Компаниите залагат всички видове активи като обезпечение за спасителни сделки в следствие на COVID-19

25 май 2020, 1878 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
КЗК спря временно рекламата на Pizzeti

Предстои антимонополният орган да се произнесе с решение по същество

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10