С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 13 юли 2018, 12:49, 5413 прочитания

Ciao, Роналдо*

С преминаването си в италианския шампион "Ювентус" португалската суперзвезда може да промени много в европейския футболен бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След девет забележителни години Кристиано Роналдо напусна най-успешния европейски клуб "Реал" (Мадрид). В испанската столица португалецът спечели всичко, вкара 450 гола и взе пет пъти наградата "Златната топка" за най-добър футболист. На 33 години, без признаци за залез на кариерата, избра да премине в италианския шампион "Ювентус" срещу 100 млн. евро, с което може да промени много в европейския футболен бизнес.

Това не е просто поредната сделка на пазар, на който нивата от 100 милиона евро вече не са екзотика. След платените през миналото лято 222 милиона евро от "Пари Сен Жермен" на "Барселона" за Неймар трансферът на Роналдо изглежда в рамките на нормалността, като се акумулира и неговият статут на един от най-великите футболисти за всички времена.
Това е трансфер с многостранно влияние. Роналдо разчупва наложения в последното десетилетие модел на движение на най-добрите футболисти от Италия в посока към по-богатите клубове в Англия и испанските "Реал" и "Барселона". За пръв път от поне десет години играч от подобен калибър избира да продължи кариерата си в Серия А, където финансовите възможности на клубовете са по-ограничени, а оттам и шансовете им да бъдат конкурентни на европейските турнири.


Историята помни няколко подобни трансфера. Диего Марадона през 1984 г. преминава от "Барселона" в "Наполи" и бразилската нападателна машина Роналдо, преминал през 1997 г. също от каталунския гранд в "Интер". И двамата по някакъв начин промениха отношението към "калчото". Роналдо има шанс да го направи за трети път. Въпреки напредналата си възраст трансферът в "Ювентус" не е типичният предпенсионен избор. През изминалия сезон той вкара 26 гола в 29 мача и изведе "Реал" до трета поредна титла в Шампионската лига с 15 гола в 13 срещи. Общият му актив е 44 гола в 44 мача на всички възможни фронтове. Така че португалският капитан има какво още да даде на футбола.

На първо място той ще промени отношението на италианските клубове към трансферите на звезди. След като през 90-те години клубовете от Серия А доминираха на европейската сцена, в последните им години им стана все по-трудно да се доберат до звездно присъствие. Сега "Ювентус" показва на останалите, че това не е мисия невъзможна.

На бързата писта
Сделката, която се оценява общо на 290 милиона евро със заплатата на Роналдо, включва плащането на трансферната сума на две вноски в две поредни години. Самият футболист ще получава по 30 милиона евро на година след данъци, с което ще се доближи до най-големия си конкурент Лионел Меси, както и Неймар, без да ги настигне изцяло. Но пък ще получава с 9 милиона евро повече спрямо досегашния си клуб. Сумата не е по възможностите на "Ювентус", тъй като би нарушила правилата на финансовия феърплей на УЕФА. Ето защо ще бъде използван рекламен договор с Fiat Chrysler Automobiles. Футболният клуб и автомобилният производител са тясно свързани чрез семейство Аниели, което стои изцяло зад сделката. Фамилията, която притежава "Юве" от над 90 години, контролира Ferrari NV и Fiat Chrysler през холдинговата компания Exor NV. Тя от своя страна притежава 64% от футболния клуб.



Пристигането на португалеца може да се окаже огромен рекламен удар за Fiat, той като логото на Jeep стои на черно-белите фланелки на "Старата госпожа". Ако Роналдо успее да изведе отбора до финал в Шампионската лига, медийното присъствие ще бъде на стойност 50 милиона евро според Ерик Смолууд, президент на Apex Marketing Group, цитиран от Bloomberg. По този начин Fiat Chrysler с лекота ще си върне 20-те милиона долара, които плаща ежегодно на "Ювентус" за спонсорство.

Jeep е най-ценната марка на американския пазар за автомобилния концерн. Fiat прогнозира, че ще продаде 1.9 милиона високопроходими автомобила от марката в световен мащаб, което е повече от два пъти от 730-те хиляди преди пет години. Целта на изпълнителния директор Серджио Маркионе е да стигне 3.3 милиона продажби на марката до 2022 г., а привличането на Роналдо може да повлияе само положително. Клубът също има спонсорски договори с Adidas за екипировка, с Allianz за името на стадиона и Samsung, които също би трябвало да спечелят от трансфера.

"Юве" остава в сянката на големите английски и испански клубове във футболно отношение, а и финансово, но се опитва да промени нещата. Само слуховете от последната седмица повишиха с 43% стойността на акциите на дружеството. Въпреки че спечели последните седем титли в родината си, черно-белите са едва на девето място според класацията на Forbes за най-ценните футболни клубове с оценка от 1.250 милиарда евро. "Реал" е оценен на 3.42 милиарда евро. Докато испанският гранд има приходи от 627 милиона евро на година, тези на "Ювентус" са едва 377 милиона евро.

Най-добрият от добрите
Покрай надпревара с Меси за величие португалецът се превърна в мощна самостоятелна икономическа единица. Той може да е трети по приходи след Флойд Мейуедър и Меси, но има потенциала да се бори и за първото място в световен мащаб благодарение на доминиращото си присъствие в световния спорт. Според оценки на Forbes през миналата година е спечелил 40 милиона евро от рекламни договори и в това отношение е с няколко обиколки пред конкурентите си. Роналдо има повече от 300 милиона последователи в социалните платформи Facebook, Twitter и Instagram, а само страницата му във Facebook има 122 милиона фенове. Това е с 20 милиона повече от който и да друг човек на планетата. Той генерира 474 милиона евро стойност за своите спонсори през последните 12 месеца чрез активността си в социалните мрежи според изследователската компания Hookit. Въпреки че е рекламно лице на Nike, само снимките с екипа на Adidas на "Реал" са генерирали рекламна стойност от 216 милиона евро за германския производител. Facebook преговаря с него за партньорство в платформата Facebook Watch. Смята се, че сделката ще струва 11 милиона евро за документална поредица от 13 епизода.

Присъствието му в социалните мрежи може да има положителен ефект върху новия му клуб и новите му спонсори. Само в Twitter Роналдо има 74.5 милиона последователи, докато "Ювентус" е с едва 6 милиона, а Jeep с 1 милион. В Instagram той има 134 милиона последователи, докато "Ювентус" е с 13 пъти по-малко. А присъствието му в Италия може да окаже положително влияние върху целия италиански футбол. Трансферът на Неймар в ПСЖ преди година доведе до скок от 22% в последователите на френския клуб в социалните медии, сочи изследване на KPMG.

Ракетата носител

Въпреки че златните години на Серия А отминаха, повишеният интерес към първенството може да окаже благотворно влияние на всички клубове. "От 2006 г. италианският футбол изпитва проблеми, а вдигането на летвата с Роналдо прави разликата в имиджа на "калчото". Той може да вкара гол от всеки ъгъл, но в икономически аспект той ще донесе огромното си желание да побеждава. Страхотно е за "Юве", но и за целия италиански футбол", коментира бившият нападател Алесандро дел Пиеро пред италианските медии.

Макар и бавно италианските клубове вече излизат от хватката на скандала с корупция през 2006 г. Първенството беше единственото от петте най-силни, в което през миналия сезон имаше оспорвана битка за титлата, а не надпревара с един кон. Вече четири клуба притежават собствени съоръжения, което им дава възможности да генерират повече приходи. Присъствието на китайски инвеститори в други италиански клубове би могло да помогне, защото се очаква да направи Серия А по-разпознаваема и популярна. Първенството обаче трябва да се справи с генерирането на нови проблеми. Въпреки това идването на Роналдо може да има своя рекламен ефект за Серия А и големите имена да преоткрият първенството за себе си. Или пък да се случи обратното – да видим неговия залез на футболист и икономически спортен феномен.

*здравей (от италиански)
Изоставане
Италианският шампионат изостава значително от английската Висша лига и испанската Ла Лига по приходи от продажбата на телевизионни права, а това пряко влияе върху стойността на клубовете и възможностите им да инвестират в играчи. През февруари подкрепяната от китайски капитали испанска компания Mediapro спечели телевизионните права за местния пазар с цена от малко над 1 милиард евро, но не успя да представи банкови гаранции и търгът беше анулиран. Миналата седмица италианското правителство забрани рекламите на хазартни компании, което местните клубове определят като "конкурентно изоставане" в сравнение с останалите големи първенства.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Емисиите на метан от фосилни горива са "силно подценени" Емисиите на метан от фосилни горива са "силно подценени"

Добивът на въглища, петрол и газ вероятно има още по-голяма роля за парниковия ефект в атмосферата

26 фев 2020, 639 прочитания

Шивашката фирма "Омелия" откри нов цех в ардинското село Падина Шивашката фирма "Омелия" откри нов цех в ардинското село Падина

Инвестицията е малка, но ще създаде около 50 работни места

26 фев 2020, 611 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бивш служител на Apple е арестуван заради подозрения, че е откраднал информация за китайска компания

Сяолан Джан беше задържан, преди да отлети за Китай, вече като служител на стартъпа XMotors

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10