Горива: Когато падне петролът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Горива: Когато падне петролът

Горива: Когато падне петролът

Пазарът на горива загуби приходи и основни играчи, но спечели маржове при продажбите на дребно

Калина Горанова
5867 прочитания

© Надежда Чипева


Спад на приходите на големите в горивата, по-добри печалби за някои от веригите и едри събития, случили се на пазара, резултатите от които вече са налице. Така накратко може да се опише изминалата година за компаниите в сектор горива.

Сривът на приходите, който се вижда при повечето играчи, наредили се в топ 20 за сектора, е повече от обясним. Цената на петрола през изминалата година падна с над 40%, което макар и с класическото закъснение, доведе до макар и по-малък спад на горивата. Като резултат около 1.5 млрд. лв. (8%) се изпариха от общите приходи на големите в сектора, като най-големият срив в абсолютна стойност се отчита от лидера - бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас".

Сривът на международните цени обаче позволи на компаниите да правят по-добри печалби на пазара на дребно. По информация от сектора брутният марж е стигал и до 40 ст. на литър. До средата на 2014 г., т.е. преди спадът на петрола, надценката е била два пъти по-ниска - между 20 и 24 ст. на литър. Големият проблем за сектора на горивата, а и за много други в страната, остава все така на дневен ред: по думите на представители на бранша това е отслабването на България институционално и като икономика. Несигурност, която бизнесът компенсира с по-високи маржове и по-високи цени за потребителите.

Няколко големи събития

Изминалата година донесе няколко големи събития на пазара на горива, като резултатите от тях са видими от таблицата с финансовите данни на най-големите. Най-същественото от тях е отсъствието на един от най-големите вносители и търговци на пазара на едро, а именно "Нафтекс Петрол", който се явяваше конкурент на бургаската рафинерия. В началото на лятото на миналата официално заради опита си в бизнеса с горива, в управлението на "Петрол" влезе Гриша Ганчев. Той беше поканен за председател на управителния съвет от банкера Цветан Василев, който контролираше групата чрез финансирани от Корпоративна търговска банка (КТБ) дружества. Бившата държавна компания подписа договор за доставка на едро с пазарния лидер "Лукойл България", а вносителят "Нафтекс Петрол" излезе от играта по вноса. Друга голяма промяна, дала глътка въздух сред другите търговци е променената политика на "Лукойл България" към дистрибуторите си. По информация на представители на пазара компанията е облекчила условията към тях по отношение на количествата, които да се купуват на месец, и т.н. В резултат на това дистрибуторите са се увеличили, като някои от дружествата за пръв път са имали възможността да подпишат директни договори с "Лукойл България" и така да имат по-големи пазарни възможности.      

Въпрос за 1 млрд. лева

В групата на губещите е и лидерът не само в сектор горива, но и в класацията "Капитал 100", "Лукойл Нефтохим Бургас". Компанията има спад на проходите от 15%, което е обяснимо с падането на цените на петрола и горивата. Рафинерията, която от години е на загуба, през 2014 г. дори удвоява негативния си резултат и вече загубата е над половин милиард лева. Въпросът защо едно търговско дружество продължава да съществува на пазара, при положение че всяка година отчита загуби, периодично се задава на пазара. Той изглежда още по-адекватен и заради това, че и търговецът на едро и дребно в руската група "Лукойл България", който е и лидер на пазара, също е на загуба от няколко години, макар и тя да намалява, като от 70 млн. лв. през 2012 г. тя вече е 33 млн. лв.

Верижни реакции

Третото място в класацията на най-големите в горивата и тази година е заето от "ОМВ България". Компанията свива приходите си с над 20%, но повишава рентабилността си, което е търсен ефект от страна на компанията, след като през 2012 г. излезе на загуба. Сега годишният ръст на печалбата е 23.4%. Дружеството предприе оптимизация на активите си, като в края на 2013 и през 2014 г. продаде някои от слабите си обекти на конкуренти.

Очакванията за настоящата и следващата година на пазара на горива са неясни, като движението на цените на петрола нагоре или надолу не е основният проблем на бранша. Той остава малкият пазар в страната и слабата икономика, което не позволява да има голяма промяна на общите продажби в абсолютни стойности.

Целият анализ и таблицата с данни за всички в класацията може да прочетете тук.

Класацията

Списанието "Капитал 100" излезе на 2 юли и може да бъде намерено в търговската мрежа – обектите на Inmedio, Relay, One Minute, Lafka и бензиностанции OMV, Lukoil, Shell Sofia. Всички анализи и класирания са достъпни в бизнес зоната K:PRO на capital.bg. Там се намират и всички таблици от изданието в удобен за сваляне формат. Списанието може да бъде четено в дигитален формат и през K:Reader в библиотеката на Капитал.

Спад на приходите на големите в горивата, по-добри печалби за някои от веригите и едри събития, случили се на пазара, резултатите от които вече са налице. Така накратко може да се опише изминалата година за компаниите в сектор горива.

Сривът на приходите, който се вижда при повечето играчи, наредили се в топ 20 за сектора, е повече от обясним. Цената на петрола през изминалата година падна с над 40%, което макар и с класическото закъснение, доведе до макар и по-малък спад на горивата. Като резултат около 1.5 млрд. лв. (8%) се изпариха от общите приходи на големите в сектора, като най-големият срив в абсолютна стойност се отчита от лидера - бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    t_ avatar :-|
    t_

    "Несигурност, която бизнесът компенсира с по-високи маржове и по-високи цени за потребителите."

    Ееееей, добре, че изскочи Калина, та да ни каже, че хитреците търсели компенсиране на институционалната несигурност с по - високи маржове на печалбата! Хахахаха!

    По - скоро, Калина, доста компании се възползват от институционалната слабост и си вдигат маржовете само и единствено на основа желание за повече печалби. Това на фона на еднаквите цени си е кристално ясно КАРТЕЛНО СПОРАЗУМЕНИЕ!!! Тук може КЗК да се намеси и да им дръпне по една глобичка за 10% от оборота, вместо да глобява Мтел, че давали безплатни телефони.

    А обяснението за постоянната загуба на Лукойл:
    1. Те инвестират доста големи суми в рафинерията в последните години, наистина големи. Това автоматично означава, че за още няколко години ще се регистрират такива неща
    2. Чисто избягване на плащането на данъци. Няколко фирми по веригата. Печалбата се формира в някоя от другите фирми, не в нашата. И тъй като все са на Лукойл(не България), те са си чисто заинтересовани да не платят данъците тук и да си реализират печалбицата в някоя офшорна зона.

    Не падаме от Марс, моля ви!!!

  • 2
    kolisti avatar :-|
    бай кольо

    Дали петрола пада или се вдига, за нашите дървени философи от разните асоциации за сапунисване на населението, няма никакво значение - готови са да повдигнат земята и без лост и опорна точка. Иначе казано го караме като в тангото -две напред, една назад! И предимно нагоре.

  • 3
    lti1435595388434877 avatar :-|
    ИванКар

    Къде ще падне?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK