Бизнесът на Starbucks в България вече не е гръцки, а полски
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът на Starbucks в България вече не е гръцки, а полски

Starbucks отвори първото си заведение в България през 2008 г. Сега има пет

Бизнесът на Starbucks в България вече не е гръцки, а полски

AmRest купи от гръцката Marinopoulos 5 заведения в България и 18 в Румъния за 16.4 млн. евро

Константин Николов
15951 прочитания

Starbucks отвори първото си заведение в България през 2008 г. Сега има пет

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


2 млн. евро минимум очаква AmRest да е печалбата преди данъци и амортизация (EBITDA) за 2015 г. от бизнеса в България и Румъния.

Новият собственик на българските заведения от кафе веригата Starbucks вече е полската AmRest, след като сделката за придобиване беше приключена преди дни. Договорът за прехвърляне на собствеността е от 24 юни, а той заедно с новия мениджмънт и име на дружеството - "АмРест кофи", е вписан в Търговския регистър на 6 юли 2015 г. Придобиването всъщност е с фокус Румъния, тъй като сделката е пакетна, а там веригата е много по-голяма. От купувача казаха, че нямат конкретен план за развитие в България. Но след като гръцкият собственик за седем години успя да открие само пет заведения, надскачането му едва ли ще е трудно.

Сделката

През март беше обявено, че полската група придобива от гръцката Marinopoulos Coffee Company бизнеса на Starbucks в две страни - пет заведения в България и 14 в Румъния. От офиса на AmRest във Варшава сега обявиха пред "Капитал Daily", че окончателната цена на сделката е 16.4 млн. евро, като след обявяването на транзакцията в Румъния са били отворени още четири обекта и така общо сега се управляват 23 заведения в двете страни. "Очакваме печалбата преди данъци и амортизации (EBITDA) да достигне минимум 2 млн. евро за целия бизнес в двете държави", обяви Михал Серватка, който отговаря за връзки с инвеститорите в AmRest. Според него основният план пред компанията му е да интегрира заведенията в своята структура, за да отговарят на "културата на групата". "Нямаме конкретни планове за България, тъй като разглеждаме бизнеса в двете страна като една обща дейност", допълни Серватка. Полският гигант управлява и над 70 обекта на Starbucks в Полша, Чешката република и Унгария.

"АмРест кофи" ще се управлява от нов мениджъмънт, който ще е изцяло полски: управител е Матеуш Силечки, а в борда на директорите са още Йержи Муларук и Войчех Мрочински. Те отговарят и за румънския бизнес. Според последните данни за заетите от март българската компания има над 60 служители.

Тъй като бизнесът на Starbucks в България е малък (виж таблицата), купувачът нямаше нужда да иска разрешение за сделката от местната КЗК.

Чао на Marinopoulos

Гръцкият собственик се оттегли от България, след като през последните години почти не инвестираше в разширяване на дейността. Starbucks присъства на тукашния пазар от 2008 г., когато отвори първия си обект на ул. "Гурко" срещу Спортната палата. През 2009 г. бяха открити още две заведения в София и Бургас, а през следващата и още едно - в столичния The Mall на "Цариградско шосе". Три години по-късно беше отворен и петият обект в "Парадайз мол". Именно и благодарение на новото заведение приходите за миналата година са по-високи - 3.5 млн. лв. спрямо почти 3 млн. лв. за 2013 г. В същото време наполовина намалява загубата на дружеството.

И българското, и румънското дружество бяха еднолична собственост на регистрираната в Холандия компания Marinopoulos Coffee SEE BV.

Гръцката група постепенно свива бизнеса си в България. Най-големият от тях беше франчайзът на магазините Carrefour. Миналата година местното дружество "КМБ България" договори сливане на бизнеса си с "Пикадили", но по информация на "Капитал" от миналия месец сделката пропадна. Сега магазините са почти празни, факт е и първият обект, изгонен от мол, а над 30 дружества доставчици искат фалит на компанията. През 2013 г. гръцката група загуби франчайз обектите на Marks&Spencer, тъй като британската верига навлезе директно.

Нов гигантски собственик

От AmRest не крият, че основната цел на придобиването е бил румънският бизнес, който ще позволи на компанията да разшири значително присъствието си в региона. Приходите на румънската Marinopoulos Coffee Company III (както се казваше местната компания преди придобиването) за 2014 г. достигнаха 8.2 млн. евро, със 17% повече от предишната година. Печалбата е почти двойна спрямо 2013 г - 1.5 млн. евро.

AmRest e най-големият оператор на заведения за бързо хранене в Централна и Източна Европа, присъства и на пазари извън региона, като управлява над 850 ресторанта с над 22 000 служители. Публичната група държи правата и за KFC, Burger King, Pizza Hut и други вериги.

В България компанията има шест ресторанта KFC (другият държател на правата е "Самекс") и един Burger King (в конкуренция със "Синема ентъртейнмънт", която развива останалите обекти на марката). Приходите на българското дружество "АмРест" се увеличиха през 2014 до 6.58 млн. лв. от 5.93 млн. лв. В същото време загубата се увеличава от 1.12 млн. лв. до 1.75 млн. лв. През миналата година дружеството е увеличило капитала си с 6.7 млн. лв.

2 млн. евро минимум очаква AmRest да е печалбата преди данъци и амортизация (EBITDA) за 2015 г. от бизнеса в България и Румъния.

Новият собственик на българските заведения от кафе веригата Starbucks вече е полската AmRest, след като сделката за придобиване беше приключена преди дни. Договорът за прехвърляне на собствеността е от 24 юни, а той заедно с новия мениджмънт и име на дружеството - "АмРест кофи", е вписан в Търговския регистър на 6 юли 2015 г. Придобиването всъщност е с фокус Румъния, тъй като сделката е пакетна, а там веригата е много по-голяма. От купувача казаха, че нямат конкретен план за развитие в България. Но след като гръцкият собственик за седем години успя да открие само пет заведения, надскачането му едва ли ще е трудно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Аз пък имах такава история в Старбъкс:
    Поканих колеги от Пловдив, с които се запознахме в нета, да посетят клиниката ни. Не познаваха добри София, затова им предложих да се срещнем сутринта в Старбъкс в мола на Цариградско.
    Поръчах си еспресо и нещо си за докторите. Кафеджията (баристът) взе картонена чашка за кафето ми. Казах му, че в такава чашка пия само по бензиностанциите и помолих за порцеланова. Чух: "Само ако после си я измиете..."

    Та дали гърци, поляци или меркурианци са собственици на марката, вътре работят българи...
    Не стъпвам вече там и разказвам навсякъде тази история, за да предпазя и други от досег с простотията.

  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie

    2 млн. EBITDA е много добър резултат. Интересно дали ще го постигнат, все пак продават кафе само.

  • 3
    the_shadow avatar :-|
    The Shadow

    Добре са дошли поляците.
    Тия Маринопулос типично по гръцки омазаха всичко, до което се докоснаха. Можем и без "инвеститори" като тях.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK