С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 юли 2015, 10:00, 3666 прочитания

Транспорт: Отрязаният Изток

Бизнесът на компаниите с концесии върху инфраструктура и някои частни превозвачи расте, държавните дружества продължават да затъват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Средно еднакво, но с големи амлитуди между компаниите. Общите приходи на 20-те най-големи дружества в сектор транспорт са 3.2 млрд. лв., точно толкова е сумарният оборот на същата група година по-рано. Въпреки повторението изминалата година беше различна. От една страна, цената на горивата се срина през втората половина на 2014 г. и даде глътка въздух на превозвачи и спедитори. От друга, автомобилните компании се пренасочиха от пазари, на които имат традиционно присъствие с добри маржове, към по-стабилните европейски пътища. Заради дипломатическото втвърдяване на отношенията между Русия и Европейския съюз пострадаха икономическите и търговските отношения, а оттам и превозите на товари. Възходът на "Ислямска държава" в Сирия и Ирак пък дестабилизира Близкия изток и отряза други икономически посоки на превоз. Проблемите с Турция и протекционистичната й транспортна политика вече са константа, а всичко това доведе до все по-голямо фокусиране върху европейските пазари, които да компенсират загубените маршрути. Най-трудно, за поредна година, успешна посока на развитие намират държавните компании в сектора, които имат традиционно силно присъствие. Те са общо шест, а ако прибавим и трите общински дружества на София, излиза, че големите в сектора все още са наполовина частни.

Големи, но с проблеми

Въпреки че някои представители на бранша окачествяват годината като добра, на челните места в класацията на най-големите в транспорта попадат компании с редица финансови проблеми. На първо място за 2014 г. в класацията е националният авипревозвач "България ер". Компанията увеличава проходите си със 7.4% и те нарастват от 350 млн. лв. през 2013 г. на 376 млн. лв. през 2014 г. Тя завършва годината с положителен финансов резултат от 773 хил. лв. Печалбата, която от години се държи леко над нулевата повърхност, обаче е привидна. Превозвачът от години има проблеми с плащането на летищните такси към "Летище София", на което дължи около 50 млн. лв. През годините "България ер" успява да е на малка печалба, което се постига основно чрез изнасяне на загубата към свързани дружества, като например "Хемус ер", а през 2014 г. загуби и лидерските си позиции на база брой превозени пътници на година, като беше изпреварена от нискотарифната Wizz Air. 

Предизвестен дебют

Най-растящата компания в сектора е концесионираното бургаско пристанище "БМФ Порт Бургас". Компанията влиза на първа година в класацията на най-големите компании в сектор транспорт, което е напълно очаквано. Дружеството стана концесионер на пристанище Бургас за 35 години, като взе на два пъти основните терминали на държавната компания и през изминалата 2014 г. компанията вече е работила с пълния капацитет на концесионираната инфраструктура. Собственик на капитала на "БМФ Порт Бургас" е "Адванс пропъртис", който обединява почти всички предприятия на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Сред автомобилните компании с най-голям ръст е пловдивската ПИМК, която увеличава приходите си с 21%. Превозвачът расте всяка година, като от 2013 г. вече е най-голямата автомобилна компания в страната, изпреварвайки дългогодишния лидер по пътищата СОМАТ.

Държавни тегоби

Не така стоят нещата с класически проблемните транспортни компании - "Български държавни железници" и Национална компания "Железопътна инфраструктура". И пътническото, и товарното поделение на държавния превозвач завършват годината на загуба. През тази година в списъка на държавните компании с проблеми в сектора беше прибавена и още една - "Летище София". Компанията завършва 2014 г. с едва 5 млн. лв. печалба. Освен че не може да събере вземанията си от "България ер", дружеството по всяка вероятност ще бъде осъдено да плати 42 млн. долара по делото за строителството на новата писта с МАК/АДМАК (съвместна компания на Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi & Sons и Admak General Constructing Company). А за капак е загубило и 27 млн. лв., блокирани в КТБ. През пролетта на тази година транспортният министър Ивайло Московски заяви, че до края на годината за летището може да бъде обявена процедура за отдаването му на концесия.


Целият анализ и пълното подреждане може да видите тук.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

SpaceX иска да набере още 250 млн. долара 2 SpaceX иска да набере още 250 млн. долара

След новия инвестиционен рунд, който трябва да затвори през март, компанията ще бъде оценена на общо 36 млрд. долара

24 фев 2020, 469 прочитания

Глобалните авиокомпании може да загубят почти 30 млрд. долара тази година заради коронавирус Глобалните авиокомпании може да загубят почти 30 млрд. долара тази година заради коронавирус

Голяма част от загубите през 2020г. ще бъдат понесени от китайските превозвачи

24 фев 2020, 469 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Консервна фабрика за 4.7 млн. евро започна производство край Пловдив

Проектът е финансиран със заем и еврофондове

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10