Транспорт: Отрязаният Изток

Бизнесът на компаниите с концесии върху инфраструктура и някои частни превозвачи расте, държавните дружества продължават да затъват

Средно еднакво, но с големи амлитуди между компаниите. Общите приходи на 20-те най-големи дружества в сектор транспорт са 3.2 млрд. лв., точно толкова е сумарният оборот на същата група година по-рано. Въпреки повторението изминалата година беше различна. От една страна, цената на горивата се срина през втората половина на 2014 г. и даде глътка въздух на превозвачи и спедитори. От друга, автомобилните компании се пренасочиха от пазари, на които имат традиционно присъствие с добри маржове, към по-стабилните европейски пътища. Заради дипломатическото втвърдяване на отношенията между Русия и Европейския съюз пострадаха икономическите и търговските отношения, а оттам и превозите на товари. Възходът на "Ислямска държава" в Сирия и Ирак пък дестабилизира Близкия изток и отряза други икономически посоки на превоз. Проблемите с Турция и протекционистичната й транспортна политика вече са константа, а всичко това доведе до все по-голямо фокусиране върху европейските пазари, които да компенсират загубените маршрути. Най-трудно, за поредна година, успешна посока на развитие намират държавните компании в сектора, които имат традиционно силно присъствие. Те са общо шест, а ако прибавим и трите общински дружества на София, излиза, че големите в сектора все още са наполовина частни.

Големи, но с проблеми

Въпреки че някои представители на бранша окачествяват годината като добра, на челните места в класацията на най-големите в транспорта попадат компании с редица финансови проблеми. На първо място за 2014 г. в класацията е националният авипревозвач "България ер". Компанията увеличава проходите си със 7.4% и те нарастват от 350 млн. лв. през 2013 г. на 376 млн. лв. през 2014 г. Тя завършва годината с положителен финансов резултат от 773 хил. лв. Печалбата, която от години се държи леко над нулевата повърхност, обаче е привидна. Превозвачът от години има проблеми с плащането на летищните такси към "Летище София", на което дължи около 50 млн. лв. През годините "България ер" успява да е на малка печалба, което се постига основно чрез изнасяне на загубата към свързани дружества, като например "Хемус ер", а през 2014 г. загуби и лидерските си позиции на база брой превозени пътници на година, като беше изпреварена от нискотарифната Wizz Air. 

Предизвестен дебют

Най-растящата компания в сектора е концесионираното бургаско пристанище "БМФ Порт Бургас". Компанията влиза на първа година в класацията на най-големите компании в сектор транспорт, което е напълно очаквано. Дружеството стана концесионер на пристанище Бургас за 35 години, като взе на два пъти основните терминали на държавната компания и през изминалата 2014 г. компанията вече е работила с пълния капацитет на концесионираната инфраструктура. Собственик на капитала на "БМФ Порт Бургас" е "Адванс пропъртис", който обединява почти всички предприятия на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Сред автомобилните компании с най-голям ръст е пловдивската ПИМК, която увеличава приходите си с 21%. Превозвачът расте всяка година, като от 2013 г. вече е най-голямата автомобилна компания в страната, изпреварвайки дългогодишния лидер по пътищата СОМАТ.

Държавни тегоби

Не така стоят нещата с класически проблемните транспортни компании - "Български държавни железници" и Национална компания "Железопътна инфраструктура". И пътническото, и товарното поделение на държавния превозвач завършват годината на загуба. През тази година в списъка на държавните компании с проблеми в сектора беше прибавена и още една - "Летище София". Компанията завършва 2014 г. с едва 5 млн. лв. печалба. Освен че не може да събере вземанията си от "България ер", дружеството по всяка вероятност ще бъде осъдено да плати 42 млн. долара по делото за строителството на новата писта с МАК/АДМАК (съвместна компания на Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi & Sons и Admak General Constructing Company). А за капак е загубило и 27 млн. лв., блокирани в КТБ. През пролетта на тази година транспортният министър Ивайло Московски заяви, че до края на годината за летището може да бъде обявена процедура за отдаването му на концесия.

Целият анализ и пълното подреждане може да видите тук.