"Близу": Желаещи от близо и далече
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Близу": Желаещи от близо и далече

Купувачът на компанията ще бъде избран до дни, а сделката може да приключи до есента.

"Близу": Желаещи от близо и далече

Четири местни оператора - БТК, "Теленор", "Мобилтел" и "Макс", както и американският фонд KKR, подадоха оферти за компанията

Паулина Михайлова, Теди Василева
23199 прочитания

Купувачът на компанията ще бъде избран до дни, а сделката може да приключи до есента.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Неочаквано висок интерес от купувачи. Но и голям шанс конкуренцията в телеком услугите да се свие. Така оптимистът и песимистът могат да обобщят ефекта от сделката за "Близу". Новината зад тези сблъскващи се чувства е, че на 14 юли се подаваха оферти за оператора. И учудващо, но петте компании с първоначален интерес са го потвърдили с окончателни предложения.

Трите големи местни телекома - БТК, "Теленор" и "Мобилтел", чрез собственика си Telekom Austria  са в състезанието, казаха два независими източника, близки до сделката. Обвързваща оферта има и от милиардния фонд KKR, който е пожелал да участва през сръбския си кабелен оператор United Group. Предложение е подадено и от петия участник - "Макс телеком", но то е по-скоро за разкош и дължина на листата от кандидати, коментира друг източник.

От списъка излиза, че ако се стигне до сделка, което според консултанти е много силно вероятно заради конкуренцията, клиентите на "Близу" ще имат нов познат оператор - някой от съществуващите три големи телекома. Или пък KKR, която има голям шанс да кандидатства в предстоящата продажба на БТК. На пазар с наситена конкуренция и ниски цени за абонатите това може да се преведе в леко вдигане на тарифите покрай концентрацията на играчи. За спечелилия телеком бонусът ще е повече клиенти и евентуално малко по-високи печалби заради порасналия мащаб и влияние.

За самата компания "Близу" пък вероятно идва щастлив край на дългата поредица от собственици - финансови инвеститори. Е, за продавача, шведският фонд EQT, сделката няма как да приключи на плюс, но поне конкуренцията вдига шанса загубите да са минимални.

Лятна надпревара

Ваканционният сезон е силно нетипичен за сделки. Продавачът обаче, като всеки фонд за дялови инвестиции, е на финала на престоя си в "Близу". След като през 2009 г. EQT се договори да купи двата най-големи местни кабелни оператора - "Евроком" и "Кейбълтел", за 120 млн. евро и след един неуспешен опит за раздяла през 2013 г. търпението явно е на финала и лятото не е проблем.

Така през юни беше насрочена дата, в която избраният консултант Jefferies събра индикативни оферти. Такива получи от вече изброените пет компании. После екипи на кандидатите направиха финансово и правно проучване (т.нар. due diligence), а на датата на френската революция дойде мигът на преброяването на желаещите "окупатори".

Детайли за офертите не са налични. Коментар по участието си отказаха всички кандидати. Ясно е обаче, че до дни класирането ще е готово и избраникът ще започне преговори по договора за придобиване.

Оттук насетне планът звучи така: споразумение до месец, минаване през регулаторно одобрение (разрешението от Комисията за защита на конкуренцията може да излезе за около месец) и в ранната есен - плащане на цената и прехвърляне на акциите.

Шансът за засечка изглежда малък. Първо, кандидатите са големи, с финансови възможности и добра репутация и рискът от неплащане на цена изглежда пренебрежим. С две подробности - несигурността около БТК и най-малкият кандидат "Макс", който обаче е сочен и за най-невероятния купувач. Второ, няма риск от спиране от антимонополния регулатор, защото нито един от операторите няма да стане гигант монополист. Просто ще порасне бързо, но заради останалите играчи на пазара делът на иначе доста ценово конкурентния пазар няма да е неприлично голям.

Какво виждат инвеститорите

За телекомите покупката на "Близу" е път към скоростно осигуряване на хиляди клиенти, на които да предложат и останалите си мобилни услуги. Компанията е номер 2 на два пазара. Платената й телевизия ползват 334 хиляди клиента, доста под 600-те хиляди на лидера "Булсатком", но все още солидна база за малкия български пазар. Наскоро публикуваните данни на секторния регулатор КРС показват и, че плътно зад втория вече стои БТК. Затова и ползата за "Мобилтел" (със своите 78 хил. тв абонати) от евентуална сделка би била голяма - ще стане втори в сегмента. За "Теленор", които въобще не предлагат телевизия, придобиването би имало още по-голям смисъл - операторът ще може да предложи комбинирани пакети като конкурентите си.

Клиентите на домашен интернет на "Близу" също й носят второто място на пазара. Лидер тук е БТК със 358 хил., а продаваното дружество има 241 хил. абонати на фиксиран интернет. Следват "Мобилтел" и "Булсатком", а "Теленор" отсъства и от този пазар. Третата услуга на "Близу" - домашната телефонна услуга, отдавна не е съществена част от бизнеса, затова тя е по-скоро добавка за разнообразяване на пакета.

Извън бройката и пазарния дял, за всеки бизнес важни са и приходите и печалбите. Последният отчет на компанията още не е подаден в Търговския регистър, но от данните на EQT се вижда, че през 2014 година приходите са били 47 млн. евро, а печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) е 19 млн. евро. И двата показателя леко спадат през годините. Това обаче е обяснимо, ако данните са били консолидирани с македонското поделение (то беше продадено от EQT миналата година на Telekom Austria). Факт е и по-засилената конкуренция, която също може да е свила постъпленията.

Публични резултати за полугодието липсват. Такива обаче са били представени на кандидатите преди подаването на окончателните оферти. Те са показали пренебрежимо малък спад, каза източник на вестника. Друга приятна изненада при анализа е била, че билинг системата на "Близу" е изцяло обединена, а не разпокъсана заради покупката на отделни оператори в миналото.

Интересите на купувачите

Аптетитът за абонатите и пазарния дял е силен и разбираем. Въпросът е кой колко е готов да плати за него. Най-силен бизнес смисъл сделката има за "Теленор", затова очакванията са офертата на шведския собственик да е амбициозна.

Логика за балканско разрастване има и в участието на KKR. Фондът, който управлява активи за почти 100 млрд. долара, през 2013 г. купи за 1 млрд. евро кабелен оператор, работещ в Сърбия, Словения, Хърватия, Босна и Херцеговина, Черна гора и Македония. Финансовите инвеститори обаче традиционно не са щедри, защото след 5-7 години ще трябва да продават инвестицията си, а секторът и пазарът вече са развити и растеж на бизнеса трудно ще се постигне.

Тук идва и потенциалната комбинация - ако "Близу" не е толкова ключов актив, то той може да бъде придобит като част от по-голяма сделка - тази за БТК. Тя все още не е задвижена, но се очаква есента да се събират оферти. Точно по тази линия и бившият държавен телеком може да е сред най-активните в сегашното наддаване - логиката е, че ако купи "Близу" ще стане още по-голям (и сега е лидер в сектора по приходи), а оттам и по-атрактивен. Голямата неизвестна е как БТК ще плати цена от над 100 млн. евро. Компанията в момента е като сираче - с основен акционер, избягал в Сърбия, с неплатен в срок заем на собственик по веригата нагоре, със запори от държавни институции. При тази ситуация намиране на финансиране от банка изглежда почти невъзможно, а наличният кеш в компанията към края на първото тримесечие е 60 млн. лв.

Ползи за "Мобилтел" също ще има, но стимулът за висока цена изглежда по-нисък. При петия кандидат - "Макс телеком", хапката "Близу" изглежда твърде голяма. Компанията е с приходи под 5 млн. лв., в процес на изграждане на собствена мрежа е и дори се оглеждаше за инвеститори в самата нея.

Цена, погълната от заем

Получената цена ще отиде за покриване на заема на "Близу" от 185 млн. евро, който е към група банки, водени от Уникредит Булбанк. Една част от заема е в самия оператор, а друга влиза в баланса на компанията майка "Бултел кейбъл България" и дружествата собственици над него в Холандия. Важен детайл е и че главницата по заема трябва да започне да се плаща от догодина и това вероятно е една от причините за лятното бързане.

За да покрие заема цената трябва да е десет пъти EBITDA, което е доста над оценките, давани в телеком сектора в региона при аналогични сделки.

Още при подаването на първоначалните оферти представители на сектора заявиха пред "Капитал", че максимумът, който може да се очаква в случая, е цена, равна на седем пъти брутната печалба - това означава сума от порядъка на 130-140 млн. евро. Това е доста над полученото при опита преди две години - тогава EQT търсеше предложение, равно на осем пъти EBITDA, а получи една оферта от БТК, в която цената беше около 90 млн. евро, т.е. наполовина. Сега състезанието е значително по-силно, но това не означава, че в него участват компании, търсещи къде да пръснат парите си.

Без значение колко точно ще е цената, подадените пет оферти говорят, че пазарът скоро няма да е същият. Един ще порасне бързо, а друг вероятно ще изчезне.

Неочаквано висок интерес от купувачи. Но и голям шанс конкуренцията в телеком услугите да се свие. Така оптимистът и песимистът могат да обобщят ефекта от сделката за "Близу". Новината зад тези сблъскващи се чувства е, че на 14 юли се подаваха оферти за оператора. И учудващо, но петте компании с първоначален интерес са го потвърдили с окончателни предложения.

Трите големи местни телекома - БТК, "Теленор" и "Мобилтел", чрез собственика си Telekom Austria  са в състезанието, казаха два независими източника, близки до сделката. Обвързваща оферта има и от милиардния фонд KKR, който е пожелал да участва през сръбския си кабелен оператор United Group. Предложение е подадено и от петия участник - "Макс телеком", но то е по-скоро за разкош и дължина на листата от кандидати, коментира друг източник.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 7
    dimdammeister avatar :-|
    Dimitri Damianov

    Аз не знам английски....

  • 8
    tbb02395059 avatar :-|
    tbb02395059

    Интересен е въпросът кой от кандидатите най-много се нуждае от Близоо, т.е. кой би имал най-голям ИНТЕРЕС да закупи бизнеса на Близоо с цел да развие собствената си бизнес стратегия (разбирай печалби) в следващите поне 5 години. Ако съдим от това, което предлага Близоо (кабелна телевизия + фиксиран интернет) и от това, което липсва в най-голяма степен на кандидат-купувача, то най-голям интерес би имал Теленор, тъй като покупката на Близоо би го изравнил с основния конкурент М-тел по отношение на фиксиран интернет (М-тел вече си купи 2-3 по-големи интернет фирми, с което дръпна напред), а и ще позволи на оператора да предлага и ТВ услуги под собствен бранд, с което от мобилен оператор ще се превърне в един комплексен оператор за мобилни и фиксирани телефонни услуги,
    мобилен и фиксиран интернет достъп, кабелна и сателитна телевизия(*).

    (*) - Blizoo не предлага сателитна телевизия, но за Теленор няма да е проблем да пусне такава услуга в БГ със собствен бранд в добавка към кабелната ТВ купена от Близоо, тъй като компанията-майка в Норвегия разполага със собствен сателит (Тhor), телепорт и естествено know-how.

    Относно другите кандидати:
    М-тел вече направиха удар със закупуването на няколко интернет доставчици, но само влошиха качеството на техните услуги без да разширят досега сериозно мрежата им (жалко!), така че биха играли сериозно за Близоо заради обхвата на кабелната им мрежа, но не по-сериозно от Теленор.

    Булсатком предпочитат да купуват по-малки (градски) интернет доставчици и определено за Близоо не биха предложили такава сума, каквато се иска от продавача.

    Макс телеком нямат ресурс и технически специалисти, които да поддържат мрежа с големината на тази на Близоо, не разполагат и с опит в изграждане и поддръжка на телевизионни мрежи, не разполагат и с финансов ресурс за такава инвестиция. Участието им като кандидат-купувач е по-скоро като един вид безплатна реклама за компанията, тъй като в медиите се споменава името им, а и се създава впечатление, че са сериозен играч на пазара.

    KKR изглеждат сериозно финансово, но са нов играч в БГ, което предполага че само опипват пазара, а не играят сериозно за закупуването на който и да е.

    БТК... коментарът е излишен - те трябва да продават собствения си бизнес и активи, а не да се занимават с операция изваждане необходима при правене на покупки.

  • 9
    stg avatar :-|
    stg

    До коментар [#8] от "tbb02395059":

    и аз мисля че най много се нуждаят от Блузу Теленор и Мтел, следва въпроса кой колко би платил

  • 10
    zaza avatar :-|
    zaza

    Теленор имат сателит, но не могат да пуснат сателитна телевизия в българия, защото има ограничение по държави и орбити. Май за БГ е 3 и са заети от Булсатком, БТК и Мтел.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK