Телевизията в България леко ще поскъпне
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телевизията в България леко ще поскъпне

"Очаквам резултати от продажбата на "Близу" до края на лятото"

Телевизията в България леко ще поскъпне

Изпълнителният директор на "Близу" Харалд Рош пред "Капитал"

Паулина Михайлова
14755 прочитания

"Очаквам резултати от продажбата на "Близу" до края на лятото"

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


"Близу" е особено интересна компания напоследък. На какъв етап е продажбата й?

- Мога официално да потвърдя, че собственикът на компанията - EQT, е в процедура за продажба на "Близу". Процедурата се движи и очакваме през лятото да имаме информация ще има ли промяна в собствеността.

Има сценарий да няма сделка?

- Разбира се, винаги има такъв. Ако офертите не задоволяват сегашния акционер, той има правото да не продаде.

На какъв етап е процедурата в момента?

- Очакваме да имаме окончателен резултат до края на лятото. Конкретно на служителите си обещахме да им предоставим актуална информация за процедурата до края на юли. Дотогава, надявам се, ще имаме новини, което не означава задължително окончателен резултат.

Колко оферти получихте?

- Това е тайна.

Пет?

- Обичайно имате точна информация.

С какво "Близу" привлече такава конкуренция между кандидат-инвеститори според вас?

- Компанията се разви добре през последни три години. Растем като брой абонати от 2013 г. насам. Тази година също добавяме нови клиенти. Не е вярно това, което пишете, че губим абонати. Всяка година добавяме по 2-3 хил. абонати - 2013 и 2014 г. А тази година вече сме добавили около 2 хил. Растем и това е важно, защото до един момент "Близу" губеше клиенти, но от 2013 г. трендът е преобърнат.

Колко са абонатите ви в момента - на телевизия и интернет?

- Предоставихме данните за абонатите си в Комисията за регулиране на съобщенията. Имаме 334 абонати на телевизия и 241 хил. на интернет. Трендът в двата сегмента е различен - клиентите ни на телевизия леко намаляват. Изгубихме 3 хил. абонати през 2013 г. и пак толкова през 2014 г. Тази година сме нагоре благодарение на иновациите, които правим.

При интернета растем традиционно. Числото 241 хил. е към края на 2014 г. През 2013 г. добавихме 16 хил. абонати, а през 2014 г. - 14 хил. Общо за двете години спечелихме близо 30 хил. нови клиенти на интернет доставката си. Все повече от клиентите се абонират и за интернет и ръстът идва от широлентовите услуги. Защото имаме стабилна услуга, базирана на кабелна DOCSIS технология, която ни позволява да предложим най-бързите скорости на българския пазар - до 200 Mbps, и при това услугата е с гарантирано качество. Знам, че в социалните мрежи има много негативни коментари за широколентовите услуги изобщо, но имаме регулярни проучвания за това как клиентите ни възприемат и те са позитивни.

Колко са абонатите ви на пакетни услуги?

- Окоро 55% от клиентите ни. Общо абонатите ни са 373 хил. към края на миналата година и 55% от тях ползват повече от една услуга, като най-често срещаната комбинация е интернет и телевизия.

И все пак продажбата привлече много и големи компании.

- "Близу" е в отлична позиция като пети по големина телеком оператор в България след трите мобилни и "Булсатком", имаме най-голямата мрежа за широколентови услуги в страната, покриваща 1.3 млн. домакинства. Така че който и мобилен оператор да ни купи, той получава фиксирана мрежа, която по мое мнение е най-добра в страната.

Най-голямата мрежа? Колко километра оптика е дълга тя?

- Нямаме това число. Не го измерваме.

Странно. Останалите го правят.

- Ние не.

Напълно оптична ли е мрежата?

- Не. Построена е така, че има високоскоростна оптична опорна мрежа до всеки град, а във всеки град има оптични пръстени, които свързват разпределителните шкафове. След тях - до самия дом на клиента, кабелът е коаксиален. Не навсякъде е точно така, но това е обичайното, в 90% от случаите. Оставате фокусирани в големите градове?

- Имаме празнини, които попълваме в София и Варна, но не сме навлизали в нови градове. Винаги има дискусия дали да растем в рамките на настоящото си покритие, или да инвестираш в нова мрежа. През 2012-2013 г. направихме преструктуриране на разходите, за да стане компанията по-печеливша. Затова не сме разширявали мрежата си, но пък подобрихме качеството. Сега имаме свободен капитал и съответно възможност да разширяваме и мрежата си.

Какви мерки предприехте за преструктуриране на разходите и спестявания?

- Спестяванията са били предимно в годините преди да дойда в компанията. По мое време фокусът беше поставен върху увеличаване на приходите. И през 2014 г. ги увеличихме с 2%.

Какви са приходите ви?

- За 2014 г. имаме 91.28 млн. лв. приходи.

А финансовият резултат?

- Маржът на EBITDA е приблизително 40%.

А чистият резултат?

- Негативен е, но не мога да го обявя. Но трябва да имате предвид за него, че в годините от 2009 до 2011 г. инвестирахме доста и нивата на амортизация са все още високи, а плащаме и лихви.

Досега плащате лихви по синдикирания кредит. А откога ще се плащат главници?

- Говорите за кредита от 185 млн. евро. Искам да обясня, че числото всъщност не е това. Това е максималният размер на кредитната линия, договорена през 2009 г. Реалният дълг е по-малко от половината от тази сума. Причината е, че сме изплащали част от дълга - правили сме го миналата и по-миналата година, тази година, а и никога не сме използвали пълния максимум. Догодина нивото на изплащането просто се увеличава.

Каква е прогнозата ви за тази година?

- Растем като приходи и като абонати и очакваме това да продължи, като се надявам темпът на ръст да се увеличава. Но не всичко зависи от нас, имаме и конкуренция.

Как стоите на пазара ценово? Колко е средният ви приход от абонат?

- Средният ни месечен приход от абонат е около 10 евро, или под 24 лв. с ДДС.

Какво ще прави EQT, ако не постигне сделка?

- Ще продължи да развива компанията както досега, залагайки на иновациите, за които искам да разкажа повече. За есента ще имаме продукт, който като съдържание и функционалност ще е може би най-добрият на пазара в България. При широколентовия интернет мисля, че вече сме най-добрите. Имаме достъп и до мобилна услуга през партньора ни "Макс телеком".

За какви иновации точно става дума?

- Тази година направихме доста в тази посока. Със старта на мобилното приложение Blizoo Talk разширихме достъпа до фиксираната гласова услуга, която предлагаме на 135 хил. абоната. Фиксираната връзка принципно се възприема като фиксиран телефон, но в нашия случай сваляш приложение на смартфона си, връзваш го към Wi-Fi вкъщи и получаваш обажданията си на мобилния си телефон. Можеш да получаваш тези обаждания и извън дома, щом има интернет достъп.

Все още не можем да предложим на клиентите да го ползват за изходящи обаждания, защото не сме мобилен оператор и имаме регулаторни ограничения да предлагаме такава услуга, когато потребителите не са вкъщи. Но се движим в посока мобилност. Защото сме наясно, че особено в България фиксираната услуга не е особено перспективна.

Конкретно при телевизията имаме и ново съдържание. През април добавихме HD съдържание и си договорихме права за канали, които другите нямат. Бяхме първите, които предложиха "Диема екстра" - само една седмица преди БТК, но доста преди останалите. Мисля, че това беше успешен ход. От април имаме и най-високата скорост в България, а през май стартирахме сътрудничеството си с "Макс телеком" за мобилен пренос на данни. Можем да продаваме LTE услуги от тях.

Стартираме и нелинейна телевизия - 20 телевизионни канала могат да бъдат гледани през мобилен телефон и таблет, като за всичко това имаме съответните права от разпространителите. А скоро ще предложим и нова нелинейна услуга, с която клиентите ще могат да гледат съдържание от последните седем дни.

Колко плащате за това на телевизиите?

- Специфично плащане за това няма. Но подновихме договорите си с повечето телевизии и сега имаме дългосрочни договори с повечето си доставчици на съдържание до пет години напред и минимум три години. Така че цените са пакетни, но не мога да ги обявя. Като цяло обаче - до есента ще имаме най-добрия набор от тв услуги или поне еквивалентен на този, който предлагат "Мобилтел" и БТК.

Как върви сътрудничеството ви с "Макс телеком"? Колко абонамента продадохте?

- Все пак започнахме през май и все още са в началото. Но стартираме добре - нямаме отрицателна обратна връзка от клиентите.

Колко са те?

- Е, не са хиляди, все още сме в началото и още говорим само за мобилен интернет. Важният момент ще е когато ще могат да предложат мобилен пренос на глас. Но нашето споразумение е само за мобилния интернет, останалото е в бъдещето. Също бих желал да спомена, че постигаме добри резултати при предлагането на услуги на бизнес клиенти. Респективно приходите от тези услуги растат с по 10% на година.

Какво се случва сега с "Диема екстра", имате ли нови преговори с "Нова" за този пакет?

- Да. Вече договорихме основния пакет канали на "Нова", но за "Диема екстра" преговорите продължават. В много напреднала фаза са.

"Близу" беше първият платен тв разпространител, който подписа договор за "Диема екстра". Защо?

- Знаете как се финансира футболът по света. Обикновено най-големите приходи идват от телевизионни права. Ако в България приходите от това са ниски, българският футбол няма как да се развива. Футболните права навсякъде са най-ценни и аз мисля, че това е най-добрият вариант за финансиране на този спорт.

Но вие работите за "Близу", а не за българския футбол.

- Да, но според мен това е правилният път и за нашия пазар. Докато пазарът е в сегашното си състояние, той ще е труден за всички, включително за нас. Затова ние искаме да съдействаме пазарът да се развива в правилната посока - всички да си плащат правата за съдържание. В началото може да ни е трудно, но дългосрочно е в наша полза.

Каква е прогнозата Ви за пазара тази година?

- Движи се в правилната посока. Реалността в България е такава, че трябва да предложим услуга с високо качество на приемлива цена. Ние конкретно правим всичко възможно да осигурим най-добрите услуги срещу достъпни такси. Но като цяло пазарът върви в правилната посока, макар и може би не толкова бързо, колкото ни се иска. Затова създаваме инициативи против пиратството като "Терапро". И всичко, което създава данъчна дисциплина, също е полезно.

Ще се промени ли, според Вас, пейзажът на тв пазара в България като брой участници и цени?

- Що се отнася до цените - очаквам леко да се увеличат, защото, сравнени с останалите страни в Европа, те са много ниски. А и клиентите би трябвало да осъзнаят, че ще получават по-качествени услуги срещу парите си. В "Близу" приходите за абонат се увеличават. Ако говорим за броя участници на пазара, в България той е необичайно голям за Европа. Така че нормално е да се очаква консолидация. Но засега не е ясно по какъв начин.

Напълно легализирана ли е мрежата Ви?

- За тв правата съм 100% сигурен. За мрежата - не мога. Но сме вероятно операторът с най-легализираната мрежа в България. Ако искаш да си напълно легализиран в България, трябва като цяло всички кабели да са под земята. Това и правим и това е важно и за качеството на услугата ни. Но поставянето на цялата инфраструктура в подземна канална мрежа не става изведнъж - това е процес, който отнема 10 години и отгоре.

Казахте, че имате дългосрочни договори с доставчиците на телевизия. Какво е мнението ви за договарянето на условията в тях? След последните промени в закона броят абонати на всички оператори е публичен. Но вие знаете ли колко плаща който и да било ваш конкурент за даден канал?

- Мога да кажа само, че ако някой оператор реши, че може да работи, без да предлага bTV или "Нова", просто няма да оцелее. Би било добре за нас да има единна ценова листа на телевизиите. Но органите, защитаващи конкуренцията, на няколко пъти се произнасяха, че bTV и "Нова" не са играчи със значително пазарно влияние, така че няма как да получим ценова листа.

Общият ни интерес с телевизиите е да уважаваме авторските права и те да бъдат плащани. Тоест - ясно е, че ние им плащаме определен процент от приходите си. Но те не могат да продължават да правят това, което правиха в миналото, когато таксуваха само големите оператори, а малките - не. Това поставя големите оператори в неравно положение. Мисля, че телевизиите го разбраха и предприеха мерки.

Интервюто взе

Паулина Михайлова

 
Звездният час на "Близу"

Поредната процедура за продажба на "Близу", стартирана преди няколко седмици, предизвика неочакван фурор. Участие в нея потвърдиха БТК, "Мобилтел", "Теленор България", базираният в САЩ инвестиционен фонд KKR и прохождащият български LTE оператор "Макс телеком". Преди седмица и половина, когато изтече срокът за подаване на обвързващи оферти, се оказа, че и петте кандидата са внесли такива - KKR през дружеството си в Сърбия United Partners. При все че участието на "Макс телеком" не се приема за нещо повече от "приятелска подкрепа" към "Близу", за да се засили конкуренцията за оператора, останалите четирима в процедурата са достатъчно сериозна компания, затова се смята, че този път ще се стигне до сделка и базираният в Швеция фонд EQT, който сега притежава "Близу", най-накрая ще излезе от инвестицията си в него. До редакционното приключване на броя нямаше информация един от кандидатите да е посочен като предпочитан, но преговорите вървят, а очакванията са за скорошна сделка.

По последни данни на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) "Близу" е вторият по брой абонати тв разпространител в България.

Харалд Рош е негов изпълнителен директор от януари 2014 г. Дотогава, от май 2012 г., той е бил член на борда на директорите на "Близу". Преди това е бил изпълнителен директор на третия по големина кабелен оператор в Германия Kabel BW, на HanseNet - четвъртия оператор на фиксиран интернет пак в Германия, на интернет звеното на Telecom Italia. По-рано е работил в McKinsey & Co в Милано. От октомври 2012 г. и досега е член на борда на директорите на Sky Deutschland - най-големия оператор на платена телевизия в Германия.

Има магистърска степен от INSEAD. Освен немски владее френски, английски, италиански и испански.

"Близу" е особено интересна компания напоследък. На какъв етап е продажбата й?

- Мога официално да потвърдя, че собственикът на компанията - EQT, е в процедура за продажба на "Близу". Процедурата се движи и очакваме през лятото да имаме информация ще има ли промяна в собствеността.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Да, месечните такси на кабелните оператори в Западна Европа са по-скъпи, но моят ми предлага пакет от почти 1000 различни телевизии (!!!). Когато вашата компания в България започне да предлага такива пакети господине, тогава бихте могли да се оплаквате че българските такси за кабелна телевизия са ниски.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец

    Поредният оптимист.Абе аланкоолу,ние всички българи знаем колко читава фирма сте.Мечти.мечти.

  • 3
    james1 avatar :-|
    james1

    А ти гледаш ли ги тези 1000 телевизии?

  • 4
    eminem9876 avatar :-|
    eminem9876

    Някой ли кабелна телевизия в България? Най-новите филми и сериали са в нета.

  • 5
    lzb20377322 avatar :-?
    novalis

    Това интервю ми прозвуча като чиста проба реклама. Ама в крайна сметка щом се продаава значи нещо куца

  • 6
    nye avatar :-P
    nye

    "най-добрите в България" ама влачат интернета по коаксилен кабел, че даже и горди от това ... минаха 90-те годни, господа, отдавна има усукана двойка, а на конкурентите ви оптичната точка е в разпределителния шкаф – до самия клиент, а не някъде на майната си, откъдето да се тегли меден кабел по технология от 19-ти век ...

  • 7
    stg avatar :-|
    stg

    [quote#1:"karen_walker"], но моят ми предлага пакет от почти 1000 различни телевизии[/quote]
    хайде по сериозно, на никой не са нужни 1000, аз имам 220 в пакета и половината не ги знам какви са няма и да ги науча, 1000 може да имаш от фри каналите на сателитна телевизия ако не е така дай конкретно линк към сайта на компанията ,чиито абонат си да видим да ти се порадваме или викаш нямат сайт

  • 8
    sto67nes avatar :-|
    sto67nes

    Намек.,че цените ще растат...

  • 9
    aaaa avatar :-|
    aaaa

    След като цените може и леко да се качат, клиентите вероятно леко ще поемат към други оператори на кабелни теливизии!

  • 10
    sinergy avatar :-|
    Sinergy

    ==================
    Q: Колко оферти получихте?
    A: - Това е тайна.

    Q: Пет?
    A: - Обичайно имате точна информация.
    ===================

    Хахахаха :) Браво на Капитал за точната информация. Това е и една от причините та ви четем.

    Колкото до интервюто, г-н Рош отговаря доста по-добре и подробно от стандартният корпоративен CEO. Наистина ми беше приятно да прочета интервюто и отговорите на въпросите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK