"Пикадили" и Carrefour: Денят след развода
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Пикадили" и Carrefour: Денят след развода

"Пикадили" възлага доста надежди на обекта си в "София ринг мол"

"Пикадили" и Carrefour: Денят след развода

Първата верига ще опита да върне позициите си във високия сегмент на пазара, втората засега остава полупразна

Паулина Михайлова
29271 прочитания

"Пикадили" възлага доста надежди на обекта си в "София ринг мол"

© Цветелина Белутова


Да разработваш веднъж съсипан магазин е двойно по-трудно, отколкото да развиваш нов, и това е ясно на всеки. Със сигурност е ясно и на собствениците и мениджърите на "Пикадили" и Carrefour.

След опита на веригите да се обединят, чийто бавен и мъчителен провал беше съпроводен от изпразване на рафтовете, задлъжняване към доставчиците, ропот и дори дела за фалит от производители и дистрибутори, и двете компании се оказват с едно общо и тежко наследство - накърнен имидж. И пред доставчиците, и пред клиентите. Недоверието на първите води до отсъствието на вторите. А веднъж завъртян, този омагьосан кръг е труден за разкъсване.

С една дума - денят след развода е труден и за едната, и за другата верига.

За "Пикадили", поне към момента, шансове да си възвърне позициите има, стига собствениците й да извадят достатъчно пари за зареждане и плащане на натрупаните дългове, а мениджърите - да предприемат мерки, за да върнат клиентите, да минимализират възможностите за загуби и да вдигнат оборотите.

За Carrefour засега опциите за измъкване изглеждат доста по-скромни - магазините не просто продължават да са полупразни, а се оголват още, делата за несъстоятелност от производители и дистрибутори се множат, а сигналите за промяна в посоката са слаби.

Отровна дружба

До есента на миналата година "Пикадили" и Carrefour нямаха нищо общо. Първата верига, макар и няколко пъти скоростно продавана от един собственик на друг, работеше добре и предлагаше богат асортимент, разчитайки най-вече на високия сегмент в ритейл сектора. Втората от лятото на 2014 г. започна да не плаща редовно фактурите си за стока, а рафтовете й постепенно обедняха.

През ноември дойде и очакваната в търговските среди сделка за обединение, за която се говореше от почти два месеца. Тогава беше обявено, че под шапката в собственика на "Пикадили" "АП Март" с 50% ще влезе "КМБ България" - тукашното дружество на гръцката Marinopoulos Group, която държи правата на Carrerour за региона. Посланието, че "Пикадили" и Carrefour вече са заедно, беше широко рекламирано и гарнирано с обещания към доставчиците, че "временните затруднения" с плащанията на втората верига бързо ще бъдат преодолени.

Вместо това обаче същите затруднения заразиха и "Пикадили" - през зимата регалите започнаха да обедняват и в нейните обекти, а производители и търговци прехвърлиха недоверието си към цялата група.

Група всъщност така и не беше сформирана, освен че фирмата "Селект трейд" пое ролята на външен байър и за двете вериги и през нея започна да минава част от стоката за всички магазини. По същото време, въпреки че не плащаше за собственото си зареждане, обединението дори подаде оферта да купи BILLA заедно с Penny. До сделка за бизнеса на REWE в България така и не се стигна, но опитът на групата да го поеме е показателен за амбициите й тогава.

Малко след това дойдоха и първите ясни признаци, че дуетът вече не е в синхрон - от "Пикадили" на няколко пъти подчертаха, че са отделено дружество и ако обещаната през ноември от Marinopoulos Group сума от 46 млн. лв. за сделката не бъде преведена, обединението ще бъде развалено.

Е, парите така и не дойдоха и официално раздялата беше обявена от двете компании поотделно в началото на изминалата седмица.

"Пикадили" - по стръмното

Накратко, според единия от двамата мениджъри на "Пикадили" - Таня Косева-Бошова, компанията ще продължи да се развива по начина, по който работеше преди епизода с обединението: като българска верига, заредена с качествена плюс луксозна стока. В момента освен Косева-Бошова другият директор е Петко Захариев - бивш кадър на Metro, последно управител на "Маринопулос кофи къмпани България", която оперираше заведенията на Starbucks в страната. Той е и единият от двамата реални собственици според хора от бизнеса, заедно с Николай Лазаров, на "Селект трейд".

От 54 преди сделката, сега "Пикадили" има 41 магазина в страната. По думите на Таня Косева-Бошова затворените са били слаби като обороти, с неподходяща локация или зле организирани: по един в Ловеч, Габрово, Видин и Варна, и останалите - в София. Обектите от близо месец се отдават под наем от агенции.

Сумата на задълженията към доставчици обаче се пази в тайна. "Вече сме платили част от тези суми. Останалите плащаме или разсрочваме във времето, но ще ги платим", обещава тя. Преди седмици "Пикадили" получи 11.8 млн. евро заем от Инвестбанк.

Намеренията на веригата според мениджъра й са да расте отново, като се фокусира в София и Варна, и по-конкретно - към хубави локации, на входа на по-скъпите квартали. Присъствието й в Бургас и Велико Търново ще се запази. "Оглеждаме да купим и добри терени за строеж на магазини", каза Косева-Бошова. Що се отнася до формата на обектите, те ще са както тип супермаркети, така и т.нар. convenience stores (сравнително малки, удобни места за ежедневно пазаруване). Започват и ремонти на три магазина в София, които няма да затварят.

"От края на юни "Пикадили" започна да плаща на доставчиците си, издължава се и работим съвсем нормално. Върнаха се старите отношения на коректност", каза Кирил Вътев, съсобственик на "Тандем". От млекопреработваща фирма, пожелали името й да не се цитира, потвърдиха, че от края на юни "Пикадили" плаща и намалява задълженията си.

Дали натрупаните суми ще бъдат изчистени, а нивото възстановено, зависи основно от собствениците. Понастоящем 100% от "Пикадили" са на люксембургското European Retail Investment, но в бранша е всеизвестно, че притежатели реално са братята Валентин и Десислав Попови и Николай Лазаров, които за кратко се появиха като такива и официално. Ако инвестират пари във веригата, тя може да си върне позициите. Според Таня Косева-Бошова нови съдружия или сделки не са търсени.

Няма как обаче да не се отчете и фактът, че покрай злополучния флирт "Пикадили"-Carrerour останалите големи ритейлъри получиха бонус клиенти. И по-важното - някои от тях вече се запътиха към нишата на висококатегорийните обекти, като две вериги са готови за присъствие в молове. Тоест пътят нагоре за "Пикадили" сега ще е по-стръмен отпреди. И освен много кеш ще трябва силна търговска политика и контрол.

Carrefour - по склона

Доста по-трудно ще е оцеляването на веригата на Marinopoulos. Марката Carrefour не само че няма как да помогне при полу-оли рафтове, но и все повече се компрометира в страната. През седмицата 20-те обекта на веригата останаха доста празни, с беден асортимент и малка наличност, подредена най-отпред на регалите, за да скрие дупката отзад. В някои от тях има продукти с марката Carrerour, но с етикети на гръцки и в някои от случаите - без дори надпис на български каква стока е това, да не говорим за каквито и да било други означения. На рафтове, където доскоро се излагаше скъп алкохол, в момента има тоалетна хартия, и то също по-малко.

Очевидно пари за зареждане не са вложени. Няма и информация кога това ще се случи. Единственото официално изявление от веригата е, че има "нов опитен мениджърски екип, който незабавно ще въведе в сила план с действия, за да продължи с развитието на операциите и дейностите си, поставяйки изискванията и нуждите на клиентите в центъра на бизнеса на компанията".

От седмица "КМБ България" има нов директор - гъркът Йоанис Лазаридис, който от 2003 до 2006 г. управляваше бизнеса на Nestle в България. Самият Лазаридис каза пред "Капитал", че до края на август няма да може да отговаря на въпроси, защото няма оторизация за това и всички решения се взимат в Атина. Жером Лубер вече не е в управата на дружеството, а и на мястото му в съвета на директорите е назначена Елени Дура. Новият директор официално не е вписан.

Според източници на "Капитал" от сектора от началото на изминалата седмица екипът на Лазаридис е подготвил и предлага на доставчиците нови договори за зареждане, в които е включена и клауза за разсрочване на старите задължения. Реални плащания обаче няма. Другата не по-малко лоша новина е, че в обектите на веригата вече и клиентите са много малко.

Всъщност при наситен пазар като българския някоя верига в повече или по-малко не е трагедия. При дълъг проблем с голям търговец обаче загубите се пренасят и към много малки и средни производители. Които вече трудно ще търпят фразата "ще платим", произнесена повече от няколко пъти.

По темата работи и Мара Георгиева

Да разработваш веднъж съсипан магазин е двойно по-трудно, отколкото да развиваш нов, и това е ясно на всеки. Със сигурност е ясно и на собствениците и мениджърите на "Пикадили" и Carrefour.

След опита на веригите да се обединят, чийто бавен и мъчителен провал беше съпроводен от изпразване на рафтовете, задлъжняване към доставчиците, ропот и дори дела за фалит от производители и дистрибутори, и двете компании се оказват с едно общо и тежко наследство - накърнен имидж. И пред доставчиците, и пред клиентите. Недоверието на първите води до отсъствието на вторите. А веднъж завъртян, този омагьосан кръг е труден за разкъсване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "В някои от тях има продукти с марката Carrerour, но с етикети на гръцки и в някои от случаите - без дори надпис на български каква стока е това, да не говорим за каквито и да било други означения. На рафтове, където доскоро се излагаше скъп алкохол, в момента има тоалетна хартия, и то също по-малко."

    Позициите на Карфур едва лищяха да бъдат толкова продънени, ако не бяха влязли у нас през гръцката Маринопулос... Самозакопаха се!

  • 2
    hrisi avatar :-|
    Хриси

    Всеизвестно е, че гърците не обичат да си плащат дълговете и все шикалкавят и гледат да се измъкнат. Не знам кого се опитват да излъжат с нови договори и обещания за плащане на стари задължения. Толкова колкото държавата Гърция ще си плати колосалните дългове, толкова и менте-Карфура ще си ги плати. Най-добре да разпродават обектите и да се пръждосват. На никого няма да липсват.
    Слава богу, че не успяха да завлекат и Пикадили със себе си в пропастта, защото тях винаги съм ги харесвала заради богатия асортимент. Може да е по-скъпо, но имаше неща, които в другите вериги ги нямаше. Дано успеят да издрапат.

  • 3
    cekobata avatar :-|
    cekobata

    До коментар [#1] от "2.50":

    Те не влязоха чрез гърците, първите две години Карфур се управляваше директно от централата във Франция. Тогава беше истинския Карфур - с добър асортимент и конкуретни цени, стандарт, който и сега си поддържат в Румъния. От лятото на 2010 Маринополус взеха бизнеса и такова мамата на цялата верига - веднага спряха развитието на нови обекти, спряха да плащат, цените нарастнаха. Много жалко развитие в България на една от най-силните веириги в световен мащаб...

  • 4
    bj_int avatar :-|
    bj_int

    За Пикадили има бъдеще - позната и харесвана от потребителите марка, освен това почнаха добра реклама по най-скъпата медия, подобриха визията на рекламните материали, пуснаха добри промоции.
    За Карфур по-скоро няма светло бъдеще или поне не и скоро.
    Но невъзможни неща няма.
    Има мениджъри, които обожават да оправят каши и дано гърците ги намерят.

  • 8
    lzb20377322 avatar :-|
    novalis

    Пикадили грешат с продажбата на по-скъпи стоки. Вярно това им е стратегията и именно затова бързо бяха елиминирани от евтините ритейлъри. Например в Ямбол въпреки чудесното разположение (на 20м. от централния площад) залязаха след година и нещо и затвориха безславно още 2013. Ама това беше ясно - магазина беше празен откъм клиенти, а конкурента Кауфланд се пръскаше по шевовете. Дали е от локация или от цени???

  • 9
    z.123.c.976.9 avatar :-P
    z.123.c.976.9

    Ще ходим в парижкия Карфур.

  • 10
    shule avatar :-|
    shule

    До коментар [#1] от "2.50":

    Френския (оригинален) Карфур се оттегли от Гърция още през 2010 г. Гъркът Маринопулос ползва само франчайз името и за това нивото върви стремително към "0". В Гърция състоянието им е същото. А иначе магазините Карфур в Италия и Франция са супер и нямат нищо общо с тукащните. Що се отнася до Пикадили, спомням добре първите във Варна, които бяха много,много добри и смело мога да кажа, че по онова време в София нямаше такива. Как можаха за няколко години, такава добра верига със спечелени клиенти и утвърдена репутация да я съсипят, незнам.
    Неволно се сещам за онзи лаф, че "ако България беше в Сахара, щяхме да внасяме пясък".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK