Облекла и текстил: Изтъкано за износ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Облекла и текстил: Изтъкано за износ

Заетите в сектора спадат с 4.5% до 107 хил. души, което на фона на ръста в износа би трябвало да означава, че вече се шият облекла с повече добавена стойност.

Облекла и текстил: Изтъкано за износ

Българските производители растат и продават повече зад граница. Помага им високият долар

Мара Георгиева
11703 прочитания

Заетите в сектора спадат с 4.5% до 107 хил. души, което на фона на ръста в износа би трябвало да означава, че вече се шият облекла с повече добавена стойност.

© Анелия Николова


Тъканта на този сектор заздравява. Вече втора година износът на облекла и текстил расте. Миналата година той всъщност е на рекордно за България ниво от 1.86 млрд. евро, като ръстът е скромен - от 3%. Вече втора поред година е надмината някога най-силната година за бранша - 2006, когато износът е бил 1.78 млрд. евро. В същото време броят на заетите намалява и достига 107 хил. души, което е с 4.5% спад спрямо 2013 г., отчита официалната статистика.

"След като заетите намаляват, но предприятията работят на добри обороти, това означава, че фирмите извършват не просто работа на ишлеме, а по-стойностни услуги, с които се приближават повече до готов продукт", коментира Радина Банкова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ). По думите й обяснението за възходящата тенденция е във възстановените контрагенти – високият долар ускори отлива на големи западноевропейски възложители на поръчки от Далечния изток, които отново заложиха на познати партньори.

Традиционен лидер

За поредна година неизменно на върха на класацията е фирма "Миролио". Дружеството продава в 65 държави в света, работи с всички модни марки, с всички вериги от модни магазини и има 6000 клиента. На година изпълнява около 100 хил. поръчки. Независимо от кризата компанията увеличава пазарния си дял в Европа и няма загубени пазари. По правило "Миролио" инвестира между 10 и 15 млн. лева всяка година.

Още италиански инвеститори

Няма промяна и във втория в класацията - "Сафил" – клон "Булсафил". Ново е името на компанията, която досега се наричаше "Булсафил", защото тя се е преобразувала в клон на чуждестранен търговец по искане на фирмата майка - "Сафил", Биела, Италия.

Още една италианска фирма е в челната тройка - "Дзалли" – Габрово - част от групата Calzedonia. Произвежда за фирмата майка и за други дружества от групата дамско и мъжко бельо, тениски, блузи и клинове.

В Италия е седалището и на "Балконф" – Търговище (8). Преобладаващата част от производството е предназначено за италианския пазар. В топ 10 за сектора е и друга италианска компания - Duvetica Industrie S.p.a. (9), която присъства в страната чрез българското си поделение - "Дуветика България", Димитровград, и произвежда якета и облекла с пълнеж от гъши пух.

Българските участници

Традиционният участник в топ 10 за сектора – фирма "Калинел" (4), през 2014 г. има ръст на приходите от 23% и за пръв път прескача летвата от 100 млн. лв. приходи. Компанията е сред най-старите и големи местни доставчици на IKEA - произвежда възглавници и завивки и заедно с една естонска фирма е основен производител на текстил за дома за магазините на шведския концерн в цял свят.

Възходящи продажби отчита и друга фирма с изцяло българско участие – "Яна", Бургас (5). Тя произвежда памучна и полиестерна прежда за нуждите на другите си две производствени звена - "Яна", Плевен (хавлиени изделия), и "Яна", Панагюрище (трикотаж), както и за вътрешния пазар.  Българска собственост е и фирма Джи Ем Ти - София (7 място), която изпълнява поръчки и работи на ишлеме за чужди клиенти.

По-северно присъствие

Чуждестранен едноличен собственик на капитала ("Крос фешън" – Швейцария) има и фирма "Балкантекс – София" (6), която работи с мрежа от над 50 фабрики в страната. 2014 отново е силна година и за "Фелдхюс БГ" - Монтана (10), която произвежда горно дамско облекло и е собственост на германския "Фелдхюс холдинг".

"Фирмите от бранша запазват своя оптимизъм и през първите месеци на 2015 г., тъй като имат доста поръчки и работят на добри обороти", казва Радина Банкова. "За съжаление връщането на възложители на поръчки съвпада с буксуващо потребление в Европа. Задълбочава се и проблемът с кадрите. Заетите намаляват", обобщава Радина Банкова.

Пълната таблица и анализ четете тук

 

Класацията

Списанието "Капитал 100" излезе на 2 юли и може да бъде намерено в търговската мрежа – обектите на Inmedio, Relay, One Minute, Lafka и бензиностанции OMV, Lukoil, Shell Sofia. Всички анализи и класирания са достъпни в бизнес зоната K:PRO на capital.bg. Там се намират и всички таблици от изданието в удобен за сваляне формат. Списанието може да бъде четено в дигитален формат и през K:Reader в библиотеката на Капитал.

Тъканта на този сектор заздравява. Вече втора година износът на облекла и текстил расте. Миналата година той всъщност е на рекордно за България ниво от 1.86 млрд. евро, като ръстът е скромен - от 3%. Вече втора поред година е надмината някога най-силната година за бранша - 2006, когато износът е бил 1.78 млрд. евро. В същото време броят на заетите намалява и достига 107 хил. души, което е с 4.5% спад спрямо 2013 г., отчита официалната статистика.

"След като заетите намаляват, но предприятията работят на добри обороти, това означава, че фирмите извършват не просто работа на ишлеме, а по-стойностни услуги, с които се приближават повече до готов продукт", коментира Радина Банкова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ). По думите й обяснението за възходящата тенденция е във възстановените контрагенти – високият долар ускори отлива на големи западноевропейски възложители на поръчки от Далечния изток, които отново заложиха на познати партньори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    mapuhcku avatar :-|
    mapuhcku

    "Яна", Плевен (хавлиени изделия), и "Яна", Панагюрище (трикотаж
    До колкото знам е обратното - в Панагюрище са хавлиите, а в Плевен е трикотажа.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK