Центърът за градска мобилност взе 81 млн. лв. от три банки, начело с ББР
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Центърът за градска мобилност взе 81 млн. лв. от три банки, начело с ББР

ББР рядко дава заеми на малки и средни фирми (за което е създадена), но щедро финансира общинска фирма и свързани с Делян Пеевски дружества.

Центърът за градска мобилност взе 81 млн. лв. от три банки, начело с ББР

Софийското общинско дружество ще финансира просрочени задължения

14239 прочитания

ББР рядко дава заеми на малки и средни фирми (за което е създадена), но щедро финансира общинска фирма и свързани с Делян Пеевски дружества.

© Юлия Лазарова


Консорциум от банки, начело с Българска банка за развитие (ББР), отпусна заем от 81 млн. лв. на столичната общинска компания "Център за градска мобилност". Другите две институции са Международната инвестиционна банка с 15 млн. евро и Интернешънъл асет банк – с 20 млн. лв., което означава, че ББР участва с около 31 млн. лв.

Заемът беше търсен с обществена поръчка от общинската фирма, като беше одобрен и от столичния съвет на заседание преди месец. С парите ще се покрият просрочените стари задължения на градския транспорт. Натрупаните през годините 81 млн. лв. са дългове към транспортните оператори - общински и частни.

Параметри на кредита

Срокът на кредита е 10 години с включен гратисен период от 12 месеца и годишна лихва от 5%. Банковото обединение няма да начислява такса за обслужване, става ясно от съобщение на ББР. Трите банки са участвали в открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет "Избор на финансова институция за предоставяне на "Център за градска мобилност" на целеви, дългосрочен банков кредит в размер на 81 млн.  лв., необходим за финансиране на неразплатените задължения за извършена транспортна услуга от транспортните оператори, осъществяващи дейност на територията  на Столична община.

Решението столичният градски транспорт да бъде кредитиран от ББР е интересно, тъй като съществуването на държавна търговска банка се оправдава от управляващите с нуждата от финансираща институция за малки и средни фирми, каквато Центърът за градска мобилност не е. Реално ББР дава заеми рядко, при това на средни и големи компании, като например свързваните с Делян Пеевски "Водстрой 98" (с кредит от 46 млн. лв.) и "Булгартабак" (около 30 млн. лв.).

Общински потайности

Центърът за градска мобилност е 100% собственост на Столична община. Дружеството се появи, след като през февруари 2009 г. "Паркинги и гаражи" се вля в СКГТ-СОФИЯ. В момента то осъществява дейности по изпълнение и организиране на транспорт в Столична община, включително управление, контрол и финансиране на обществения транспорт на територията на общината, отдаване на паркоместа и т.н.

Доскоро обаче дружеството планираше само разходите си, но не и приходите. Може би това, а и нуждата от финансиране на задълженията му, наложи и сключването на нов договор между фирмата и Столичната община. Сред основните промени е задължението на центъра да се отчита всяка година пред общинския съвет, както и да планира и приходи, а не, както досега, само разходите си.

От отчета на дружеството за миналата година става ясно, че е продало билети за близо 96 млн. лв., като приблизително толкова е и компенсацията от Столична община, плюс 23.7 млн. лв от държавния бюджет и корекции за 8.5 млн. лв., или целият приход от градски транспорт е 220.5 млн. лв. Основният разход са плащанията към транспортните оператори.

От синя зона и наказателни постановления за паркиране общината прави малко над 36 млн. лв. за 2014 г., което всъщност е реалният приход от продажби на компанията. Крайният финансов резултат е печалба от 8.063 млн. лв. Дружеството има търговски вземания за близо 170 млн. лв., а краткосрочните задължения са за 143 млн. лв.

Консорциум от банки, начело с Българска банка за развитие (ББР), отпусна заем от 81 млн. лв. на столичната общинска компания "Център за градска мобилност". Другите две институции са Международната инвестиционна банка с 15 млн. евро и Интернешънъл асет банк – с 20 млн. лв., което означава, че ББР участва с около 31 млн. лв.

Заемът беше търсен с обществена поръчка от общинската фирма, като беше одобрен и от столичния съвет на заседание преди месец. С парите ще се покрият просрочените стари задължения на градския транспорт. Натрупаните през годините 81 млн. лв. са дългове към транспортните оператори - общински и частни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Европа им подарява автобуси, тролеи, метра и трамваи, но пак са на загуба. В същото време отбиват хилядите жалби на гражданите от кв. Вазов, Лозенец, Медицинска академия, Яворов, Изток, Банишора, които са пропищели от съдбата си да бъдат безплатен буферен паркинг на прииждащите към центъра и автомобилно гробище за бракуваните трошки на живущите в зоните. Да сложа сандалите за лятото ми струва до момента 3 счупени нокъта, всичките причинени от ритане на отломк от бивши тротоарни плочки или стърчащи железа, които някой някога е зарЕзал леко с флекса, ама така че да стърчат 10 сантиметра.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    ББР по основополагащите я документи трябваше да кредитира при облекчени условия малки и средни фирми при облекчени лихвени условия.

    Това определено не се прави, а се финансират фирми, свързване с Пеевски и сега - на СО.

    БНБ нали от вчера има ново/старо ръководство.
    Отново ли нищо не виждат какво се случва в банките?
    Май никой нищо не е научил от драмата КТБ...
    Или по-скоро това е чист ход за разчистване на политико-икономически сметки, при който бюджетът плаща.

  • 3
    znayko84 avatar :-P
    znayko84

    Хаха, че градския транспорт е може би най-голямата лапачка след боклука и миенето е ясно на всеки. Даже с далаверата от паркирането може и да минава чистотата по размер на източените средства.

  • 4
    dqdomraz avatar :-|
    Дядо Мраз

    Да не би случайно принципал на тази институция да е министърът, който си пиеше кафето с ДП(10)?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK