С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 31 юли 2015, 15:00, 16870 прочитания

Лукс под звездите

Глемпинг е новата мода в Европа сред къмпингарите с претенции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

"Самотното лято на България"

Звездите са звезди

Хотелите от висок клас по морето са пълни и има търсене на продукта им

Новият живот на забравените бунгала

Или защо редиците палатки и каравани по Южното Черноморие трудно се превръщат в бизнес

Сезон без бъдеще

Или какви са причините и евентуалните решения за изход от кризата на летния туризъм

На 11 юли 2015 г. по пътя от Словения към северната част на Хърватия – Истрия, пъпли задръстване, каквото малко хора са виждали. В обратната посока колите се движат свободно. След 20 минути каране задръстването в насрещното платно още продължава. На стръмния двулентов път са се надиплили хиляди каравани – нови, стари, бели, луксозни и не толкова, с колелета, лодки, сърфове отгоре. Миш-маш от западно-европейски регистрации, потеглили към къмпингите и плажовете на хърватската Адриатика. Само тук-там в този караванен керван се е наместила някоя и друга лека кола.
Почивката на къмпинг с каравана или палатка е популярна за голяма част от западния свят от доста години. Това, което се заражда като нов тренд и тепърва предстои да намира нови почитатели, е т.нар. глемпинг. Думата е комбинация от glamourous и camping и събира в себе един нов продукт на туристическия пазар – луксозно къмпингуване.

Наследникът на палатката

"Понятието глемпинг съдържа в себе си две неща - лукс и къмпинг. Тази форма на летуване може да се сравни с традиционното къмпингуване, но предлага в допълнение комфорт и удобство. Също като при къмпинга глемпингът се характеризира с близостта си до природата и непринудената атмосфера, но в добавка - с лукса, който може да предложи хотел или ваканционен апартамент." Това обясни пред "Капитал" Улрих Райнхард, професор и научен ръководител в БАТ – Фондация за въпросите на бъдещето (BAT-Stiftung fuer Zukunftsfragen) в Хамбург.
Глемпингът е сравнително нова туристическа ниша, но бързо привлича почитатели. Появява се някъде в началото на 90-те години и за неин първоизточник се смятат ловните лагери, които се организират за богати американци и европейци в Африка. Постепенно глемпинг комплексите се разпространяват навсякъде по света – от Америка, през Европа и Африка до Нова Зеландия.  
В Европа този вид нишов туризъм е развит най-много на две места. Това са южните държави около Средиземно и Адриатическо море, както и скандинавските страни, където къмпингуването е дълбоко залегнало в местната култура. На юг най-често модерните къмпинги се срещат във Франция, Италия, както и Хърватия. Глемпингът се популяризира непрекъснато, като специални сайтове и блогове предлагат подробна информация и съвети за всички, които са решили да се отдадат на луксозно къмпингуване.

Каравана с глезотии


Глемпинг комплексите се състоят както от луксозни палатки, така и от модерни каравани или бунгала. В тях по правило има богато портфолио от допълнителни услуги – гурме ресторанти, СПА, закуска на зелена трева и вечеря на свещи под звездите, съоръжения за спорт, зелени пространства за отмора или просто дълга плажна ивица и безкрайно море. По различните къмпинги от ново поколение има най-разнообразни каравани – ретро автомобили, модернизирани стари кемпери, старовремски цигански фургони, средновековни шатри и всякакви други къщи на колела с много екстри около тях. Обикновено се спи на истинско легло, има баня, тоалетна, кухня. Тази комбинация позволява на туристите хем да се отдалечат от градското ежедневие и да се доближат максимално до природата, хем да не се вкарват в неудобства от битов тип.
На места глемпингът придобива съвсем екстравагантни форми като това да спиш в минибунгало в клоните на дърво или в стъклена капсула на ръба на планинска скала.
Луксът, макар и не в класическата си хотелска форма, има своята цена. Тя често се доближава до тази на хотелите. "Глемпингът в никакъв случай не е за онези, които търсят нискобюджетен туризъм и спят на палатка или каравана, защото е по-евтино", посочи пред "Капитал" Петър Целман, който ръководи Института за изследвания в туризма във Виена. "Този нишов туризъм действително е за ценители, защото цените са аналогични с тези в един хубав хотел с четири звезди", казва той. "Глемпинг туристите са често семейства, които искат да предадат своя афинитет към спането сред природата на своите деца или да прекарат достатъчно дълго време с най-близките си хора", разказа и проф. Райнхард. "Друга част са двойки, които харесват романтиката на лагерния огън и търсят преживявания по време на ваканцията си. Туристи, които искат да изпитат нещо особено", казва още професорът.

На гребена на новата вълна

Интересно е как чрез модерния къмпинг се развиват цели дестинации. Такъв пример е Хърватия. "Глемпингът там се разви на мястото на старите къмпинги или бунгала, които бяха изграждани през годините назад", разказа Петер Целман. "Вместо да построят на тяхно място хотели, местните инвеститори в туризма решиха да създадат луксозни места за къмпингуване, за да привличат по-платежоспособните туристи", добави той. В момента в Хърватия има над 200 къмпинга, като голяма част от тях са преобразувани в луксозна форма.
Интересът към глемпинга е част от общата тенденция за почивка максимално близо до природата. Това е причината и за популярността на класическия къмпинг. Според данни на Евростат около 15 на сто от туристите в Европа са именно къмпингари и техният дял расте непрекъснато. Противно на масовото възприятие, това не са неплатежоспособни туристи, които търсят евтина почивка, ако може и без пари. В един произволен къмпинг насред Австрия, на едно от Залцбургските езера, цената за две вечери за една палатка и един автомобил е 80 евро. С тази сума на българското Черноморие може да се наеме квартира за пет дни.
Къмпингуването е част от западната европейска традиция и хиляди семейства инвестират време и средства в една мобилна почивка на колела. За търсенето на този вид услуга има и съответно предлагане. Във всички нормални туристически дестинации наред с класическите хотели от всички категории има и достатъчно на брой къмпинги, които предлагат близостта до природата, но и удобството на адекватна и поддържана инфраструктура.
Затова след април-май европейските магистрали се запълват с каравани, които прекосяват континента надлъж и нашир в търсене на поредния чист бряг. Любопитството и търсенето на нещо ново би ги довело и до България, където природните условия са налице, но те само не стигат. Трябва и съответната инфраструктура.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Софтуерна сделка с българско участие Софтуерна сделка с българско участие

Компаниите Fourth и HotShedules се сливат, а първата има офис в България със 130 души екип

21 ное 2019, 194 прочитания

Уникредит Булбанк продаде портфейл лоши заеми за 50 млн. евро Уникредит Булбанк продаде портфейл лоши заеми за 50 млн. евро

Купувачи са специализираните компании за събиране на вземания APS Holding и Balbec Capital

21 ное 2019, 814 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сезон без бъдеще

Или какви са причините и евентуалните решения за изход от кризата на летния туризъм

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10