Звездите са звезди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Звездите са звезди

Това е първото лято на RIU Helios Paradise

Звездите са звезди

Хотелите от висок клас по морето са пълни и има търсене на продукта им

Калина Горанова, Спас Спасов
23164 прочитания

Това е първото лято на RIU Helios Paradise

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


На фона на гъстите облаци, надвиснали над летния туризъм тази година, има няколко истории в ролята на светъл слънчев лъч. Става въпрос за няколко комплекса, които са избягали от формулата на масовия all inclusive и се позиционират в по-високия клас. Те не отчитат спад на туристите. Някои от тях дори очакват сезонът да е по-добър от миналата година или поне същият. За разлика от всеобщата практика да се предлагат големи намаления само и само да се запълнят леглата в тези няколко по-луксозни обекта дори са си позволили леко да вдигнат цените. Два от тях пък планират да инвестират в нови легла след края на лятото. Те наричат себе си успешни.

Собствениците им обясняват причината за успеха именно с това, че са избрали луксозния сегмент. На пазара явно има нужда от добра услуга с качествено обслужване и завършен продукт, който може да привлече повтаряните като мантра "платежоспособни туристи". Другата съществена причина е, че те са останали малко зависими от руския пазар и съответно не търпят големи поражения от сриването му тази година. И не последно място - имат добри локации. Но каквато и да е причината, тези обекти са доказателство, че в България има нужда от качествен морски туризъм. 

Без гледка към бетона

Преди дни старият път на юг от Созопол, който минава покрай курорта Дюни и стига до Аркутино, стана шумно дискутиран, след като спечелилият си лоша слава кмет на Созопол Панайот Рейзи реши да го загради. Той сложи знаци "преминаването забранено" и се мотивира с аргумента, че трябва да се спре къмпингуването на т.нар. Шофьорски плаж. Малко по-късно социалните мрежи бяха разтревожени от снимка на свлачище в южния край на плажа, която роди подозренията, че там започва поредното строителство. И двете истории докоснаха един от луксозните комплекси по южното Черноморие - "Свети Тома", разположен върху нос Хумата, който разделя плажа на шофьорите и Аркутино.

Всъщност същият този стар републикански път беше преграден още през 2008 г. там, където шофьорският плаж свършва и започва "Свети Тома". Оттогава след бариерите му преминаването е възможно само пеша или със специално влакче, което вози гостите на хотела до плажа на Аркутино - от другата страна на носа. Свлачището също има дълга история. То е регистрирано през 2009 г. и постоянно разсипва пръст върху плажа, който се стопанисва от компанията "ГБС турс". Тя е част от структурата на "Главболгарстрой" - собственици на "Свети Тома".

Фотограф: Надежда Чипева

Ако изключим тези две негативни събития, които удрят по имиджа на комплекса, сезонът е повече от успешен. Причините може да се търсят в няколко посоки. Руснаците никога не са надвишавали 10% от гостите му. Компанията е положила усилия да затвори цикъла от услуги, така че да гарантира определено ниво на обслужването. Не на последно място комплексът е един от малкото на юг, където има гледка без бетон, като изключим огромният хотел в отсрещния край на залива, част от курорта Дюни. "Аз не виждам презастрояване", изрича изпълнителният директор на "ГБС турс" Радослав Котларов от ръба на "Свети Тома", който гледа към зеленината на резервата "Ропотамо".

За изграждането на селището на границата на няколко природни забележителности "Главболгарстрой" и община Созопол учредяват през 2005 г. акционерното дружество "Консорциум ГБС - Созопол", като общината влиза с 38 дка земя. Тогава строителят обяви, че инвестицията е 10 млн. евро. Сега по думите на Котларов общината вече няма участие и всичко е собственост на частната компания. Комплексът включва 250 апартамента, разпродадени още през 2009 и 2010 г., и хотелска част от 50 стаи. Около 30 от апартаментите, собственост на частни лица, се управляват от компанията и се отдават на хотелски принцип. Профилът на комплекса е строго семеен. Нощувката със закуска и вечеря в двойна стая е 195 лв., а цената на апартамента - 280 лв. Годишно "Свети Тома" и прилежащите му обекти имат приходи от около 3 млн. лв.

Най-успешната година за комплекса от 2008 г. насам е била миналата, като по думите на Котларов през този сезон бизнесът върви едно към едно с миналогодишния. "Имаме добри нива на записвания. До 20 август запълняемостта е 90%", коментира той и допълва, че за разлика от другите хотели по морето, които са запълнили легловите си бази с цената на големи намаления, в "Свети Тома" дори е имало увеличение на цените с 3% спрямо миналогодишните. "При нас българските туристи са приоритет", казва Котларов, като те са основна част от гостите - около 60%. Между 7 и 9 процента се падат на германците, следват поляците с 9-10 на сто. Руските туристи никога не са били над 10%. През този сезон лек спад се отчита само при нощувките на германските туристи, което идва от пренасочването им към Турция. Компанията работи с туроператора Neckermann, но расте и броят на директните клиенти, които не минават през туроператори, а резервират през онлайн порталите.

"На юг този тип комплекси са малко", смята Котларов, според когото голямата компания инвеститор дава усещане за сигурност у клиентите. Друга част от формулата на успеха според него е затвореният цикъл от услуги. Компанията стопанисва части от плажовете от двете страни на комплекса - най-южната част от Шофьорския плаж и част от плажа Аркутино. Там тя има и две заведения. "Клиентите искат цялостна услуга", а според него основният проблем на българския морски туризъм е, че на много малко места се работи професионално. Липсва приемствеността, работата в сектора се възприема като "нещо до време". 

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Да си купиш life style

След броени дни обитателите на комплекса Green Life Beach Resort, който се намира зад къмпинг "Смокиня" на юг от Созопол, ще достигнат 2000 души. Картината е пъстра - украинци, унгарци, чехи, поляци, румънци. Според мениджърите на комплекса всички те са си купили или поне временно са си наели life style. "При нас няма надолу, запазваме нивата от миналата година, дори с лек ръст на определени пазари. Запълняемостта всеки сезон е над 90%. Определени месеци стигаме 95-96%", коментира Илиян Маринов, мениджър продажби в Green Life. Липсват само германците, които според него предпочитат хотелски тип настаняване.

Комплексът отваря врати през 2009 г. Строително-инвестиционната компания е Green Life Developments and Resorts. Апартаментите в него са над 750. Част от тях се ползват от собствениците, често и по цяло лято. Компанията управлява на сезон между 150 и 200 апартамента, които се отдават под наем. Най-голямата част от собствениците са руски говорещи. Под 10% са българите. Има и французи, поляци и малък процент англичани. Всяка година се строи нова фаза от комплекса, като компанията има много терени наоколо. Предлагат се допълнителни услуги и съоръжения - тенис кортове, атракции за деца, спортни събития. През тази есен започва строителството на още около 100-ина нови апартамента, които вече са продадени. Пак на руски говорещи. Сериозно се обмисля изграждането на хотелска база от 20-40 стаи, която да увеличи добавената стойност с възможности за СПА, сауна и т.н.

Цените в зависимост от типа и местоположението в комплекса са между 40 и 120 хил. евро на апартамент. Нощувка със закуска и вечеря в апартамент за период от 5 - 7 дни е около 1000 лв. Въпреки че цените на имотите в комплекса са над средните за Черноморието, компанията обяснява успеха си с това, че продава life style, който има своите платежоспособни клиенти. Едновременно с това предлагането на такъв тип комплекси по Южното Черноморие не е голямо. "Има спад на пазара на ваканционни имоти от около 50%, но при нас е значително по-малко. Трябва да се прави разлика в класа на имотите. Едно е да продаваш една сграда някъде, която няма инфраструктура, друго е да продавате начин на живот с огромни общи пространства и атракциони", коментира Теофил Петров. Компанията държи под наем и част от плажа на "Смокиня".

Колкото до бизнеса с отдаването на апартаменти под наем, от компанията обясняват успеха си с бързата реакция още през миналата година. "Традиционно записванията на руския пазар започват доста по-рано, но не и тази година. Това създаде напрежение сред колегите, които са разчитали много на този пазар. Ние дадохме индикация още миналата година през активния сезон и преразпределихме пазара. Затова не бяхме изненадани през тази", коментират мениджърите. Благодарение на многото лоялни клиенти, които почиват по няколко поредни години в комплекса, руският пазар е запазен в известни граници. "Има спад, но той не е толкова критичен, че да останем с празна база", коментира Маринов. Едновременно с това българският пазар малко повече е увеличил своя дял. "Ние държим на българския пазар", коментират от комплекса. Компанията е основен спонсор на "Аполония". Българите идват по различните традиционни канали - през туроператори, интернет или директни продажби. Тенденция е обаче онлайн каналът да се засилва с всеки сезон, а електронните резервации са силно застъпени при българския пазар. При чуждите пазари този тип резервации също присъстват, но записванията стават на много по-ранен етап, когато в чартърите все още има свободни места.

Хем Слънчев бряг, хем не

Около басейните на най-новия RIU Helios Paradise, разположен на мястото на стария санаториум между Свети Влас и Слънчев, бряг, трудно може да се намери празен шезлонг. Хотелът с 600 стаи отвори в средата на май и това е първото му лято. Инвестицията е за 100 млн. лв. и е на "Тера тур сервиз", която се управлява от Васил Златев, баща на директора на "Лукойл България" Валентин Златев. Комплексът в момента е спрян от продажба, тъй като е пълен до края на август. Добра заетост ще има и през септември, в началото на октомври ще има няколко мероприятия и сезонът ще бъде закрит чак на 10-и. "Тера тур сервиз" има още един хотел под световно известната марка RIU в Слънчев бряг и още два в Обзор.

"Не ни изненадва, че се търси качествен продукт. Каквото и да се случва на пазара, той винаги ще се търси", обяснява липсата на празни места в хотела в разгара на летния сезон Лъчезар Тодоров, изпълнителен директор на "Тера тур сервиз". Фокус на комплекса е семейният туризъм. В затвореното 4-звездно семейно царство има около 600 деца, а отсреща се вижда плътно бетонираният Слънчев бряг. "Хем сме Слънчев бряг, хем не сме", коментира мениджърът на хотела Валери Иванов. Цената на рецепция на двойната стая с целият all inclusive, с който тя върви, е 280 лв. Компанията инвеститор стопанисва част от близкия плаж. За най-малките бебета има специален басейн и детска градина, за бащите им - басейн с маси във водата, за плувците - спортен. Ресторантите също са разнообразни, а в специална зала вечер има забавления за гостите на хотела. Всичко необходимо е налице, за да не се налага да напускате комплекса и да не трябва да се сливате с близко разположеното младежко алкохолно лято. Този тип прекарване е привлякло през тази година в хотела основно германци, англичани, белгийци, холандци, румънци, които напоследък са започнали да слизат все по на юг.    

Фотограф: Капитал

Голф и СПА без голф

Докато на юг добрите примери и опитите за туризъм от по-висок клас са по-скоро изключение,  Северното Черноморие успя да се спаси от първата вълна на масовизацията и през последните години се оформи като дестинация с претенции за качество. Южно от Каварна инвеститорският интерес реши да създаде голф центъра на България и там бяха изградени три голф игрища със съответните им апартаменти и хотели. Появиха се и някои други комплекси от затворен тип, в които цените са над средните, а гледката - към водата и без бетон.

"Сезонът върви по-добре от очакваното. Вместо спад има ръст. Силен сезон, това е!", твърди Александра Чуклева, мениджър продажби на петзвездния Lighthouse Golf & Spa Resort в едноименния комплекс край Балчик. Това е един от трите комплекса за голф в съседство с Thracian Cliffs Golf & Beach Resort и BlackSeaRama Golf & Villas.

При изграждането му инвестиция в "Лайтхаус" беше обявена между 50 и 70 млн. евро. Проектант на игрището за голф е световноизвестният Ян Узман, който пристигна в Балчик за откриване на ваканционния комплекс през май 2009 г. В комплекса са построени повече от 600 жилища като идеята при планирането му бе той да бъде обитаван целогодишно. В "Лайтхаус" има няколко селища с апартаменти, къщи и луксозни вили. "Кварталите" носят имена с недвусмислено ваканционен дух - "Марина" и "Лайтхаус", "Грийн", "Лейк" и "Форест". Първите два са издигнати на високите скали над морето, а останалите са заобиколени от терените за голф. Петзвездния Lighthouse Golf & Spa Hotel има 180 стаи, СПА център на 3 хил. кв.м, няколко басейна, ресторант и кафе барове. И тук, както във всички по-малки ваканционни бази на север от Варна, гостите са предимно румънци и българи. Има и германци, руснаци и англичани, но малко.

"В тази част на крайбрежието е по-спокойно, отколкото на юг, казва Чуклева. Предпочитат го по-скоро семействата с деца и гостите, които търсят истинска почивка, а не "парти плейс". Данните показват, че гостите са предимно хора на възраст между 30 и 50 години. "Това не са голфъри, обяснява Александра Чуклева. Лятото не е време за голф." Въпреки това за летния сезон компанията, собственик на комплекса, предлага пакети от 7 нощувки с вечери, 4 голф игри и СПА терапии на цени от 900 до 1100 евро.

"През лятото гостите ни идват тук заради близостта до морето, казва Чуклева. Предлагаме им безплатен транспорт до местността Бялата лагуна. Там дружеството, собственик на "Лайтхаус", е концесионер на плажа "Св. Георги", който сега носи търговското име "Чери бийч". По данни на компанията ръстът на туристите през юли е 10% в сравнение с лятото на миналата година. "И българи, и румънци – почти всички, които идват при нас като индивидуални туристи, предпочитат да резервират почивката си онлайн, казва Александра Чуклева. При това в последната минута." Затова в "Лайтхаус" не са притеснени и за предстоящия "пиков" август. Очакват "в последната минута" резултатите да се окажат твърде далеч от песимистичните прогнози в началото на лятото.

Проблем на туризма по Северното Черноморие обаче остава трудната достъпност на Варна по въздух. Редовните полети до града са изключително малко, в неудобно време, на високи цени и с прекачване. През летния сезон чартърните полети от Великобритания до Варна например са 2 срещу 20 в Бургас", обяснява тя.

Фотограф: Капитал

На скалите край с. Топола

Силуетът на ваканционния комплекс "Топола скайс" изниква първи на високите скали край с. Топола, ако пътувате към Каварна и Дуранкулак. Високо над залива на Калиакра извитите покриви на сградите в комплекса изглеждат странно и дори екстравагантно. Носът е само на около 25 км на север, а Варна - на близо 70 км южно. "Дефектът" - труден достъп до отдалечения плаж, тук компенсират с няколко панорамни басейна и редовен транспорт до пясъчната ивица на малък, но красив див плаж край морето. В "Топола скайс" има 200 апартамента с по една или две спални, но в момента записванията са спрени, тъй като от началото на юли до средата на август базата е вече 100% заета. По тази причина от дружеството не са промотирали пакети с намалени цени за ранни записвания или за т.нар. криле на сезона.

При започването на строителството на комплекса през 2007 г. беше обявено, че това е първото 100% българско вложение в района, който по това време преживяваше неочаквания си инвестиционен бум. Комплексът прие първите си гости приз лятото на 2009 г. в очакване на големите голф проекти, които да привлекат високия туристически сегмент по Северното Черноморие. В разгара на лятото обаче голфът не е сред най-популярните спортове и гостите на комплекса не са почитателите на този спорт.

Въпреки това данните за сезона показват сериозен ръст на записванията в сравнение със същия период на миналата година, казва Диана Илчевска, управител на затворения туристически комплекс. "В очакване на "предизвестената" криза за това лято поработихме доста, за да подготвим сезона", допълва тя. Комплексът разчита основно на туристите от България и Румъния, като усилията са насочени и за привличането на нови гости от Полша. Кризата на руския пазар не е довела до сътресение край село Топола, тъй като те никога не са били сред основните клиенти. Както на много места по Черноморието тук също разчитат на схемата all inclusive, която според Илчевска се е оказала изключително привлекателна за румънските, но и за българските гости на комплекса. "Тези два сегмента от туристите се оказаха най-устойчиви при криза. Явно сме успели да им предложим това, което търсят – пакет, който освен традиционните настаняване, хранене и чадър и шезлонг край басейна при нас включва и подреден, поддържан парк, спортни занимания, от тази година СПА процедури и добра анимационна програма. Вече е важно да предлагаш не само условия за пасивна почивка, но и много забавления", казва Илчевска.

Сега комплексът разчита на повече туристи от обичайното дори през по-трудната част от сезона -  септември. Силната тенденция, която се забелязва през тази година, е при записванията "в последната минута", които никога не са били така ясно изразени, твърди Диана Илчевска. "От тази година използваме и собствена онлайн резервационна система, която до момента дава много добри резултати", допълва тя.

Фотограф: Капитал

140 метра над водата

El Balcon del Mundo е без съмнение най-впечатляващата тераса с гледка към морето. Виси от 140-метрова скала пред едноименния ресторант в южния край на ваканционния комплекс "Калиакрия". Разположен встрани от пътя Балчик – Каварна, той остава скрит в далечината на платото. Затова, преполовите ли пътя между двата града, внимавайте в табелите. Инвестицията в мащабния комплекс от 350 луксозни ваканционни апартамента е на стойност 25 млн. евро и е на българско-шведската компания "Линекса пропърти".

"Цялостните ни прогнози за този сезон са за ръст от около 10% спрямо миналата година, като инвестираме допълнително усилия процентът да бъде и по-висок", казва собственикът на комплекса Ангел Лингорски. "Заетостта в "Калиакрия" до средата на юли е между 50 и 70%, като този показател се движи по-добре от миналата година. Както и в другите курортни комплекси в региона и в "Калиакрия" очакват и по-добър септември от миналогодишния. От началото на 2015 г. мениджърския екип на "Калиакрия" управлява ресторантите на плажовете на намиращия се наблизо комплекс "Трейшън клифс" - "Бендида" и "Аргата".

От мениджмънта на компанията отчитат, че тази година няма особена разлика в сегментацията на туристите от определен пазар в сравнение с миналата. Руснаците обаче не са най-основните клиенти и катаклизмите на руския пазар дават слабо отражение върху бизнеса. Без да е изненада за Северното Черноморие, основните клиенти в "Калиакрия" са българите. Те посещават "Калиакрия" редовно като индивидуални туристи през последните години. След тях се нареждат румънците, следвани от скандинавци и руснаци.

Румънските туристи в "Калиакрия" резервират почивките си предимно през онлайн платформи като Booking.com и TripAdvisor. Комплексът има и собствена резервационна система, но делът на запазените почивки през нея е малък. "Причината за това вероятно е, че тя не дава възможност да се залагат много тарифи и специални оферти, налични при големите онлайн платформи за резервации, където и самите ние сме по-активни", казва Ангел Лингорски. Основните пазари, които работят през туроператорски компании, са Румъния, Русия и бившите съветски републики. За втора поредна година в комплекса има гости от Иран, които по принцип живеят и работят в Дубай, като според собственика на комплекса има добра възможност да се инвестира в привличането на туристи от този регион.

И тук, както в другите комплекси, българи и румънци тази година резервират почивки в последния момент. Обяснението за това е, че тъй като не са обвързани с билети и визи за пътуването си, тези гости планират пътуването си според краткосрочните прогнози за времето. Заради политиката си на стимули за ранни записвания в комплекса не отбелязват и ръст на предварителните резервации спрямо 2014 г."Тази година при нас интересът е насочен предимно към уикенд пакетите, казва Лингорски. Затова и работим активно за стимулиране именно на по-дългите престои с различни специални оферти."

На фона на гъстите облаци, надвиснали над летния туризъм тази година, има няколко истории в ролята на светъл слънчев лъч. Става въпрос за няколко комплекса, които са избягали от формулата на масовия all inclusive и се позиционират в по-високия клас. Те не отчитат спад на туристите. Някои от тях дори очакват сезонът да е по-добър от миналата година или поне същият. За разлика от всеобщата практика да се предлагат големи намаления само и само да се запълнят леглата в тези няколко по-луксозни обекта дори са си позволили леко да вдигнат цените. Два от тях пък планират да инвестират в нови легла след края на лятото. Те наричат себе си успешни.

Собствениците им обясняват причината за успеха именно с това, че са избрали луксозния сегмент. На пазара явно има нужда от добра услуга с качествено обслужване и завършен продукт, който може да привлече повтаряните като мантра "платежоспособни туристи". Другата съществена причина е, че те са останали малко зависими от руския пазар и съответно не търпят големи поражения от сриването му тази година. И не последно място - имат добри локации. Но каквато и да е причината, тези обекти са доказателство, че в България има нужда от качествен морски туризъм. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    tic_tac avatar :-P
    hashtag

    Колко струва една такава "статия"? За един приятел питам.

  • 2
    antipa avatar :-P
    D-r D

    До коментар [#1] от "SunnyD_494":

    Не, бе! Това не е никаква реклама! Виж, че не са написали нито телефони, нито мейли за връзка...

  • 3
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Понякога е необходимо рекламата да бъде разграничавана от научната фантастика и мечтите. Иначе много мерси за тоя лукс, аз ще заложа отново на хотелите от програмата Starwood preferred guest, както и на любимия ми Шангри-Ла.

  • 4
    maddrum avatar :-|
    maddrum

    Искам по 12 лв месечно да чета тия рекламни материали!

    А, специално за грийн-лайф резорт - тия копелдаци си заградиха ей така половината плаж на смокиня, все едно им е бащиния там!!! От тогава там не стъпвам

  • 5
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Сериозно ли искате да платя абонамент за такива "статии"?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    goa_head avatar :-|
    goa_head

    Господа....подобни "статии" дразнят редовните Ви читатели.......напоследък забелязвам тенденция на ръст на определен тип "статии" от които прозират определени интереси прекалено много (давайте по завоелирано ;).....

  • 7
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents

    [quote#1:"SunnyD_494"]Колко струва една такава "статия"? За един приятел питам. [/quote]

    Тази специално не е от „поръчковите“.

  • 8
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents

    [quote#3:"Consumer"]аз ще заложа отново на хотелите от програмата Starwood preferred guest, както и на любимия ми Шангри-Ла[/quote]

    Дал Бог всекиму!

  • 9
    andreyrusev avatar :-P
    Андрей Русев

    Статията е интересна и вярвам, че наистина този сезон е по-добър от първоначалните очаквания! Както за хотелиерите, така и за ресторантьорите. И все още е лято и то какво!
    И да не забравим колко хубави слънчеви дни могат да са дните през септември и октомври!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK