С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 авг 2015, 6:55, 3961 прочитания

БТК с повече приходи, но с по-ниска печалба

Телекомът вече има 2.96 млн. мобилни абонати

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
11.4
лв. е средният приход от мобилен абонат на БТК, като делът на преноса на данни е 26%.
Оптимизъм с тънки нотки на риск. Това е общото впечатление от финансовите резултати на трите големи телекома в България за второто тримесечие на годината, които вече са сравними, след като и БТК публикува данните си във вторник. За периода от началото на април до края на юни "Теленор" има лек спад в приходите и слаб ръст в печалбата, БТК увеличава постъпленията си, но намалява финансовия резултат, само при "Мобилтел" и двата показателя са надолу, но пък се появява ръст в клиентите за две последователни тримесечия.

Промените обаче вече не са драстични - операторите по-скоро са в период на трудно поддържана стабилност и големите спадове, причинени от промените в регулацията, са зад гърба им. Въпросът е докога крехкото равновесие ще се запази.


Още клиенти, още сметки

Към края на юни 2015 г. БТК вече има 27% от пазара на мобилни комуникации в България като брой абонати, става ясно от презентацията към отчета на компанията. Броят им е почти 2.96 млн. при 2.68 млн. в същия момент на миналата година.

Вече отдавна приходите от мобилни комуникации надвишават тези от фиксирани - по първото перо те са 230.6 млн. лв., а по второто - 174.2 млн. лв.



За второто тримесечие приходите на телекома като цяло са 204 млн. лв., което е с 2.6% повече от тези за същия период на миналата година. Ръстът за полугодието е малко по-висок - с 3.1% до 405 млн. лв. Печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) за тримесечието обаче е 55 млн. лв. при 87 млн. лв. за същия период на 2014 г., а за полугодието - почти 168.2 при 173.6 млн. лв. за първите шест месеца на миналата година.

Накратко - БТК продължава да расте като пазарно присъствие, най-вече на пазарите на мобилни комуникации и телевизия (където отчита 337 хил. абонати при 277 в края на юни 2014 г.), но печалбата й бруто се движи леко надолу - ситуация, която е нормална и логична за трети по ред, догонващ оператор на GSM пазара.

От анализа на приходите като източник се вижда, че от фиксирания пренос на глас те падат (макар и да са все още почти половината от приходите от фиксиран бизнес изобщо), при доставката на интернет промяна почти няма, при телевизията ръстът спрямо същия период на миналата година е 3%, а най-много (с 10%) растат постъпленията от мобилни услуги.

БТК продължава и усилено да инвестира, става ясно от отчета й. Според числата в него делът на CAPEX (разходите за инвестиции) от приходите се е увеличил за първото полугодие до 14.2% при 12.9% за шестте месеца на миналата година, като 63% от парите отиват за вложения в мрежа.

Какво се задава

Според мениджмънта на компанията за 2015 г. се очаква EBITDA да бъде между 320 и 335 млн. лв. при 335 млн. лв. за миналата година, а общият CAPEX да е 165-175 млн. лв. при 168 млн. лв. за 2014 г.

Със сигурност ще продължава да расте и потреблението на мобилен интернет - трафикът на данни е със 78% нагоре спрямо същия период на миналата година.

Чисто пазарно БТК продължава да стои много добре, като за тази година има пълните шансове и отново да се окаже най-големият като приходи телеком в страната. Предизвикателствата по тази линия очевидно са свързани най-вече с това да подобри ефективността, стабилизирайки печалбите си, и да устои на все по-конкурентния пазар.
Промените в сектора тази година са основно две: "Теленор" завърши подмяната на мрежата си и е готов за въвеждане на мобилни комуникации от четвърто поколение по стандарта LTE, а "Мобилтел" купува втория по големина тв доставчик "Близу" и сключи споразумение за национален роуминг с "Макс телеком".

Което за БТК означава, че в лицето на "Теленор" има още по-силен конкурент на мобилния пазар, "Мобилтел" става по-голям и труден съперник при тв разпространението, а "Макс телеком" може да се окаже непредвидим играч на основния пазар на пренос на мобилен глас.

Основният въпрос при БТК обаче си остава този със собствеността й - понастоящем със запорирани акции е самата тя и едно от дружествата нагоре по веригата на притежателите й, и под контрола на руската ВТБ през лондонското й инвестиционно звено VTB Capital, компанията е за продажба. А на силно конкурентен пазар като местния наличието на стабилен инвеститор е желателно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Fintech Summit 2020: За развитие на финтех сектора в България е нужна и промяна в мисленето Fintech Summit 2020: За развитие на финтех сектора в България е нужна и промяна в мисленето

Главният изпълнителен директор на "Сирма бизнес консултинг" Цветомир Досков за спирачките и стимулите пред сектора

20 фев 2020, 349 прочитания

Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април

Собственикът на "Син карс индъстри" пред "Капитал"

20 фев 2020, 363 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Забавянето в Китай удря западните компании

Много фирми са принудени да прекоряват плановете си заради свития растеж

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10