Държавните жп компании пак са на минус
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавните жп компании пак са на минус

И пътниците, и товарите на БДЖ падат

Държавните жп компании пак са на минус

Субсидиите от бюджета растат, докато прихдите падат, а загубите се трупат

3141 прочитания

И пътниците, и товарите на БДЖ падат

© Мария Съботинова


Двата държавни жп гиганта - "Български държавни железници" и Национална компания "Железопътна инфраструктура"(НКЖИ), продължават да работят на загуба. И докато през първото полугодие тя поне леко намалява при превозвача, при инфраструктурното дружество минусът расте. Падат и приходите. При двете дъщерни дружества на БДЖ тенденцията е противоположна - товарните превози са намалели с 2.6%, а постъпленията при пътническите се увеличават почти незабележимо. Това са тенденциите, които се очертават от публикуваните отчети за шестмесечието.

Ако не бяха субсидиите...

Приходите на БДЖ са спаднали с 2% до 179 млн. лв. за полугодието. Понижаването се дължи основно на намаления обем превозени товари и превоз на пътници, пише в отчета. Спадат приходите от товари с около 1%, но са намалели и пътниците. И двете поделения силно изостават от бизнес плана си - средно с 8%. Малко постижение е, че леко намаляват оперативните разходи с 510 хил. лв., а разходите за материали и горива - с 2.7 млн. лв., но това се цължи вероятно на поевтиняването на петрола.

Приходите от финансиране нарастват с почти 13 млн., достигайки 104.3 млн. лв., т.е. субсидията от бюджета е над половината от постъпленията на дружествата. Държавното предприятие продължава да е на загуба, макар и по-малка от същия период на предходната година - 13.7 спрямо 21.1 млн. лв. съответния период миналата година. Задлъжнялостта на компанията, основно към другото държавно жп дружество (в размер на 91.2 млн. към юни), също бележи промени - общо е намаляла с 9.5 млн. до 118.2 млн. лв.

Традиционно губещият клон на компанията - пътническите превози, сега обръща тенденцията, излизайки на печалба от 231 хил. лв. Резултатът идва от увеличение на други приходи, предимно от застрахователни събития и заприходени материали втора употреба. Иначе пътниците продължават да намаляват - от януари до юни са превозени малко над 11 хиляди, или 9% по-малко от предходния отчетен период. Причините са спрени или удължени линии заради инфраструктурни ремонти, естествено и отливът на клиенти заради ниското качество на услугата. Според официалните данни в докладите за дейността на компанията за последните 6 месеца 13% от влаковете са имали закъснения, а общият брой на установените нарушения, свързани с лоши хигиенни условия, е 861 спрямо 702 за миналата година. Случаите на претъпкни влакове са например 175, сравнено със 160 миналата година, но пък отчитат подобрение от 2013 насам, когато броят е бил над 600. Железниците постоянно топят и присъствието си - сега са с пазарен дял в транспорта от едва 5.5%. 

Резултатите на таварното подразделение също са влошени. За първото полугодие превозите намаляват с 2.6%, а резултатът за финансовия период е загуба на стойност 7.3 млн. лв., намаляване на задълженията с 1.35 млн. лв. Докато превозите вътре в страната намаляват с 19% през полугодието, международните товари са 11.7% повече.

Скачени съдове

Националната компания "Железопътна инфраструктура" също не изменя на традицията и приключва първото шестмесечие с 19.7 млн. лв. загуба. Общите приходи от дейността на компанията са 154.4 млн., като увеличението от 7.4% спрямо миналата година не се дължи на повече внесени такси от БДЖ и други дружества, ползващи инфраструктурата, а на финансирания и усвояване на средства за модернизиране по оперативни програми "Транспорт", TEN-T и от държавния бюджет в размер на общо 90.3 млн. лв., или почти 13% повече от 2014.

Нетните приходи от продажби на компанията, както и оперативните разходи бележат минимален ръст от 1% спрямо година по-рано. Приходите на НКЖИ от инфрастурктурни такси, които са малко по-малко от половината от нетните приходи на дружеството, са с 5% повече от юни миналата година, или 27.7 млн. лв., като повече от половината е от пътнически превози - 14.6 млн. лв. Допреди около 10 години 90% от тези приходи идваха от товарния транспорт, а впоследствие бяха направени постъпки към по-балансирано финансиране, т.е. таксите да зависят от реализираните превози и да се поемат на около 40% от ползването за превоз на пътници.

Почти замръзнал е и дългът на БДЖ към дружеството - от началото на годината той е с 934 хил. лв. по-малко. Общо задълженията на БДЖ са около 90 млн. лв., което е 80% от вземанията на НКЖИ от клиенти.

Двата държавни жп гиганта - "Български държавни железници" и Национална компания "Железопътна инфраструктура"(НКЖИ), продължават да работят на загуба. И докато през първото полугодие тя поне леко намалява при превозвача, при инфраструктурното дружество минусът расте. Падат и приходите. При двете дъщерни дружества на БДЖ тенденцията е противоположна - товарните превози са намалели с 2.6%, а постъпленията при пътническите се увеличават почти незабележимо. Това са тенденциите, които се очертават от публикуваните отчети за шестмесечието.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    бдж се води към умишлен фалит за да бъде разграбено и унищожено от владимир владимиров - комсомолския секретар по времето на жан виденов


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK