Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
38 7 авг 2015, 16:09, 99438 прочитания

Господарите на късмета

Или как лотариите, контролирани от Васил Божков, успяха да превърнат хазарта от нишов порок в масова зараза

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Новият хазартен бизнес

"Животът ми се промени"

Лотарийните компании печелят потребители и с агресивни маркетинг и реклама

Щедрост на държавната маса

Бумът на масовия хазарт

Всички ръце на масата

Кой държи бизнеса с казината в България

Още по темата

Българският Лас Вегас

Доскоро познат като градът на митниците, Свиленград постепенно смени бизнес модела си и се превръща в хазартен център

23 сеп 2017

Големият джакпот е за лотариите на Божков

Новият хазартен лидер "Национална лотария" порасна четири пъти за година и измести държавното тото

19 авг 2016

Джакпот по поръчка

Тотализаторът проведе процедури за 35 милиона лева, като до края оставаше само по един участник

19 мар 2016

Създава се една от най-големите компании за онлайн залагания

Betfair и Paddy Power се сливат в сделка за 7.8 млрд. долара.

27 авг 2015

Как Васко от "Модерно предградие" преметна системата

Един неграмотен мъж се опита да направи услуга за 1 млн. лв. на Инвестбанк

21 авг 2015

"Животът ми се промени"

Лотарийните компании печелят потребители и с агресивни маркетинг и реклама

7 авг 2015

Всички ръце на масата

Кой държи бизнеса с казината в България

7 авг 2015

Румъния разследва националната лотария

Проверката засяга и дружества на гръцката Intralot

14 апр 2015

Новите регулации разместват бизнеса с онлайн хазарт

Увеличената данъчна тежест стимулира консолидацията в сектора

18 фев 2015
Павилиончето продава всичко с минимална надценка и затова Надя пазарува основно оттам. То изглежда като да е за цигари, вафли и кафе, но като поискаш, се оказва, че има всичко: хляб, вакуумирани колбаси, сирене, кашкавал, консерви. Надя купува кутия цигари от 10 броя, олио от най-евтиното, нарязан хляб, пет истински яйца и две шоколадови ("дай ми от най-мъничките"), и след кратко замисляне - билет от "държавната лотария" за 2 лева. Надя не е хазартна личност. Никога не е ходила на ротативки или в казино - съпругът й работи в клон на софийска фирма в малкия град, а тя чака съкращение наесен. Пари много няма, но какво пък толкова - 2 лева! От олиото, хляба и яйцата ще излязат ни повече ни по-малко пържени филийки. А от билета на лотарията наградите са такива, че ще стигнат за години.

Да, Надя не е типичната хазартна личност. Просто е нетърпеливо щастлива през времето, докато изтрие билетчето или изчака тегленето по телевизията. А да си купиш надежда срещу два лева е твърде примамливо. За нея и още милиони хора.

За по-малко от две години частните лотарийни игри успяха да превърнат в масово явление така наречения в професионалните среди soft хазарт в България. Лотариите не просто се развиват. Те избухнаха, набирайки скорост лавинообразно. И превръщайки хазарта от запазена територия за определена група хора с характерна психическа настройка в достъпна и желана от обикновените българи базова стока.

Щедрост по време на мизерия

Участниците на видимо растящия пазар на лотарийни игри в България са три: частните "Национална лотария", "Лотария България" и държавният "Български спортен тотализатор". От първите две компании отказаха както среща с репортер на "Капитал", така и каквато и да било информация под каквато и да било форма за своя бизнес. "Отговорите на въпросите ви представляват изцяло търговска тайна", каза Борислав Петров, отговорник за връзките с обществеността на групата на Васил Божков "Нове холдинг", говорейки от името и на "Национална лотария", и на "Лотария България". От тотализатора разказаха за дейността си.



Разказът всъщност е сравнително кратък и неособено сложен - двете частни лотарии, контролирани от Божков, завзеха бизнеса с масовия "мек" хазарт и в момента държавното тото със закъснение се опитва да навакса. Делът му в сектора обаче е маргинален, а шансовете му да излезе от тясната ниша, която вече обитава в сегмента - малки. Конкурентите вече са проникнали дълбоко както чрез маркетинг и реклама в съзнанието на потребителите, така и чрез силна търговска организация - чисто пазарно във всички канали за разпространение.

Официални, както и напълно меродавни данни за обема на бизнеса с лотариите, няма. По груби изчисления на някои от търговците става въпрос за около 200 млн. лв. през 2014 г. За тази година прогнозите варират от над 300 млн. лв. до почти двойно.

В бума на масовия хазарт няма нищо незаконно - билетчетата се продават легално, организаторите са ясни, дейността на всички по веригата отговаря на всички норми. Въпросът е само един - подпомогна ли държавата този бум и асистира ли на компаниите на Васил Божков да яхнат вълната му, докато притежаваното от нея тото беше в летаргия. Отговорът е ясен - да. Което може и да не противоречи на нито една европейска или местна норма, но не говори добре за приоритетите на тази държава.

Да, вярно е - няма как да има гаранции, че държавният тотализатор е проспал бума на лотариите умишлено, за да остави бизнеса в ръцете на частните си конкуренти. Пасивността, граничеща с апатия към пазарните реалности, е типична за доста други държавни предприятия. Но дори да приемем, че случаят е точно такъв, това не амнистира държавата като такава от отговорност за регулацията конкретно на този пазар. Големият въпрос за нея - каква е позицията й срямо хазарта, случайно или не стои без отговор. Ако хазартът ще е приоритетен отрасъл - има мерки за насърчаването му, за да се увеличат и данъците в хазната. Ако не - поне се осигурява равнопоставеност на играчите. Вместо да се оказва, че единият финансира спорта, а другите просто прибират печалбите.

Големият играч

До 2012 г. легален масов хазарт означаваше най-вече държавно тото, държавно лото и залагания на резултати от мачове през контролирания от Васил Божков "Еврофутбол". Държавната лотария имаше скромни приходи и загуба, заради което през 2011 г. беше влята в тотализатора, за да се оптимизират разходи. През юли 2012 г. обаче при първия кабинет на Бойко Борисов влязоха в сила промени в ресорния Закон за хазарта, с които на практика се разреши лотарийни игри да се продават и извън специализирани пунктове. Афишираната цел тогава беше да се даде шанс на тотото да стане още по-достъпно, като излезе от тото пунктовете и влезе в кафенета, ресторанти и павилиони. И днес от БСТ признават, че частните пунктове като цяло работят много по-ефективно. Тогава започна и промяната на системата за приемане на фишове, за да може терминали да се разполагат навсякъде. Апропо – тази система беше разработена от фирма от орбитата на Божков.

Почти веднага след законовите промени обаче стартира и "Национална лотария", която първоначално се разпространяваше през пунктовете на "Еврофутбол", тогава около 750.

Големият ръст дойде по-късно - през 2013 и най-вече през 2014 г., когато и "Лотария България", и "Национална лотария" вече проникват във веригите бензиностанции, големите хранителни вериги, обикновените хранителни магазини, пощите и павилионите от всякакъв тип.

Господарите на късмета

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Кой стои зад двете дружества е видно от Търговския регистър: и "Национална лотария", и "Евробет" (дружеството, организатор на "Лотария България") са контролирани от човека с най-силни позиции в хазартния бизнес в страната Васил Божков, но в съдружие в двете фирми с различни хора.

Хазарт на едро и дребно

При положение че и двата оператора са мажоритарно притежание на един и същ човек, за истинска конкуренция между тях явно няма как да става дума. Доколкото пък той все пак има различни съдружници в отделните играчи е още по-важно "Национална лотария" и "Лотария България" да завладеят колкото е възможно по-голям дял от пазара, без да си пречат.

Това се и случва.

За това колко е голям делът на двете съдружия на Божков, е показателен фактът, че според изпълнителния директор на спортния тотализатор Дамян Дамянов, ако за 2014 г. общо бизнесът с лото игри е за над 200 млн. лв., приходите на държавния оператор от тази дейност са едва 18.6 млн. лв. Всичко останало е при "Национална лотария" и "Лотария България", които очевидно имат ръст (виж таблицата). Всъщност най-показателен е растежът именно при "Ню геймс" - първо защото е най-голяма в нишата на лотариите и второ - защото "Евробет" има и друг традиционен бизнес.

Пътищата за разпространението на талончетата (перфектно организирани) са разпределени именно по начин, че двете да не влязат в ненужен сблъсък: на едро, на дребно и като маркетинг и реклама. "Национална лотария" излъчва тегленията и рекламите си в "Нова телевизия", а "Лотария България" - в bTV. За държавното тото е оставена по-слабо гледаемата БНТ, като опитите му да сключи договор с "Нова броудкастинг груп" са ударили на камък, твърдят източници на "Капитал". Те описват ситуацията така: "В "Нова" не ни допускат даже да влезем в сградата. В bTV не ни дават да си платим и да направим предаване, а само за реклама, но ни отказват за праймтайма, защото слотовете са изчерпани."

И има защо. Лотариите няма как да постигнат желаната висока популярност без най-силния канал - телевизионния. Двете големи групи на пазара са наясно с това и, разбираемо, осребряват позициите си. Освен че лотариите са сред големите им рекламодатели, пак според източници на вестника те са поели ангажимент и да плащат на телевизите процент от оборота си в рамките на 3 на сто, но сума не по-малка от определена на месец. Това обяснява до голяма степен факта, че репортажите с щастливи печеливши са стигнали дори до новините (което според експерти е противоречие с медийния закон, тъй като там не трябва да се продава съдържание). А тегленето на печелившите в "Национална лотария" става с половинчасово предаване в праймтайма в неделя след вечерните новини по "Нова".

Разпределението е ясно и при доставките на едро. Талоните на "Национална лотария" се разнасят от "Експрес логистика и дистрибуция" (ЕЛД) - дружеството, което пое дистрибуцията на цигарите на "Булгартабак" и "Кингс Табако", и от "Орбико" - една от най-големите компании в търговията на едро. Тези на "Лотария България" пък се движат по каналите за разпространение на предплатени ваучери за мобилните оператори.

Цялата търговска схема е почти идентична с тази при цигарите - с отстъпка за всеки по веригата от фиксираната крайна цена за клиента. За дистрибутора остават до 2%, а за крайния обект - 5% от цената на талоните. За най-големите вериги обекти на дребно, които се зареждат директно от организатора, често - до централен склад, отстъпката е 8%. Тотото също дава между 6 и 10% в зависимост от партньора, но признават, че когато влезете в обект, в който се предлагат трите лотарии, много рядко ще ви предложат билет на държавния оператор.

Според източници от пазара, най-силният канал за разпространение на лотарийните билети са веригите бензиностанции - "Национална лотария" е представена в "Лукойл", "Петрол", "Еко", "Шел", а "Лотария България" - в OMV. Като обеми вторият по големина търговец на дребно е Lafka. От "Табак маркет" (дружеството собственик на Lafka) само обясниха, че имат нормални търговски отношения с партньорите си, но не могат да дадат подробности по тях. С просто око обаче е видимо, че веригата набляга на продажбите на "Национална лотария", които са буквално до касите на всички нейни магазини и до гишето на всички павилиони.

Приблизително на същото ниво като ефективност на канала са и обектите на "Български пощи", които продават и лото талони на държавния тотализатор, но са и голям партньор на "Национална лотария". Следват около 12 хил. обекта за хранителни и други стоки (магазини и павилиони), до които "Ню геймс" има достъп през "ЕЛД" и "Орбико", а "Лотария България" - до по-малко през разносвачите на ваучери за предплатена мобилна комуникация.

Подобен на този при цигарите е и мотивът на търговците на дребно да продават лотарийни талони - от тях не се печели особено, но пък генерират трафик на клиенти. Отказват да продават само тези, които нямат организация или не желаят да се занимават с описването - описват се всички печеливши билети, които се връщат на дистрибутора, за да може ритейлърът да си получи наградите, които е изплатил. Масово малките награди се изплащат на място (до 100 лв.), а за по-големите клиентите се изпращат в лотарията. Има я и практиката печеливши талони да се осребряват от по-малък търговец при по-голям (например Lafka). Не липсват и кражби от персонала.

Събужда ли се тотото?

През цялото време, докато фирмите на Васил Божков и съдружниците му бумтяха и завземаха новия пазар, държавният оператор дълбоко спеше. Към днешна дата директорът му Дамян Дамянов признава това (той беше на поста при първото управление на Бойко Борисов и възстановен на него в края на 2014 г.). Той го обяснява с пасивното поведение на предишното едногодишно управление на БСТ, назначено от спортния министър Мариана Георгиева от ДПС. Отделно тотото има исторически наслоена инертност, тъй като през годините нямаше конкуренти в нейните ??? силни дейности, а именно числовите игри. Сега вече частните оператори, набрали скорост, усилено се опитват да завземат и този пазар с агресивната реклама на игри като "6 от 47". В тотото вярват, че все още имат предимство с това, че тегленето на топките става по телевизията в реално време, а не от компютър. Но не се знае докога и този довод ще издържи на по-гъвкавата конкуренция.

Накратко, след като разреши масовизацията на "лекия" хазарт, държавата го подари, защото собственото й дружество не предприе нищо, за да влезе в търговската мрежа и да наложи продукта си. В момента, казва Дамянов, се предприемат мерки точно в тази посока. По думите му тотализаторът вече има договорка да стартира продажби в обектите на "LS Travel retail" - основно Relay и Inmedio, продава се в обектите на "Български пощи", в Lafka, както и в собствените си 1050 пункта. Общо в момента терминали за лото билети на спортния тотализатор има на 1340 места, а дистрибуцията е собствена. Числото 1340 обаче е твърде малко на фона на цялата разпространителска мрежа на "Национална лотария".

В основата на чисто търговската пасивност на тотото точно в бума на лотариите стои (подозрително) елементарният пропуск да се въведе софтуерна система с т.нар. баркод четци, регистриращи талоните при продажба. Четците вече са в употреба и тотализаторът обяви, че още от август лотото му ще е в 3000 обекта, включително бензиностанциите на OMV, супермаркетите на Kaufland и обектите на Lafka. В някои обекти като тези на Еasypay обаче няма да влезе, защото "конкуренцията има ексклузивитет".

Отсега е ясно обаче, че е малко вероятно тотото да догони конкурентите си като обороти и печалба. Чисто нормативно то има ограничения, които другите двама нямат. Според правилника за дейността си тотото връща като печалби 50% от приходите си от залози - колкото е и определеният в Закона за хазарта минимум при лото игри, а 18% от тях е длъжно да дава като отчисления за развитието на българския спорт. Въпросното отчисление при частните дружества го няма, което означава, че те могат да си позволят и да връщат по-голям процент от сумата на залозите като печалби на играещите, и да инвестират повече в реклама и маркетинг. А само по себе си това им дава предимство. Процентът връщане при "Национална лотария" и "Лотария България" се пази в тайна, както всичко останало, но според източници на вестника той е до 65%. Докато тотото след плащането на данъка от 15% остава със 17% за издръжка.

За да отстрани въпросната неравнопоставеност, държавата може да задължи частните лотарии също да финансират спорта (а защо не нещо друго) с процент от приходите си. Което обаче, поне видимо, не стои на дневен ред. Подобна е позицията и на спортния министър Красен Кралев: "Нашата компания трябва да е адекватна като поведение на частния оператор. След като частниците навлизат в сегмента на тотото, така и тотото да навлиза във всички сегменти, които пазарът предлага. По-отживял вариант е да има рестрикции кой в коя област да се развива – тотото в една сфера, а пък частните в друга. "

Да, историята е сравнително проста и всъщност не е уникална. Същото се случи в много други сектори: БДЖ и частните му конкуренти, държавните пощи и частните оператори, ВМЗ и частните военни заводи... Във всички тях държавата либерализира един пазар, след което оставя собствените си участници на него да бъдат полуизядени.

Конкретно историята с лотариите е особено показателна, защото става въпрос за пазар, сервиран основно на един човек и трима негови миноритарни партньори, при това без абсолютно никакъв интерес за обществото от развитието на сектора.
Крупиетата на голямата маса
"Ню Геймс" - собственикът на "Национална лотария", е 99% собственост на "Лотария БГ". Тя е с мажоритарен съдружник (с 51%) "Вабо 2012", която е 100% на Васил Божков. С по-малък дял (44%) е "ЛотоБГ" - на братята Димитър и Милен Ганеви, които чрез фирмата си "И-Карт" са с опит в sms игрите. Тя разработи и беше администратор на сайта, на който се организира кампанията за повишаване на избирателната активност с пари на правителството през 2005 г. по времето на НДСВ. "И-Карт" предлагаше и карти за участие в играта "Стани богат". Най-малък (5%) е делът на Георги Кънчев Попов през дружеството "ГКПГ", като Попов фигурира в управата на "Нове холдинг" на Васил Божков. Накратко - най-големият участник на пазара е с основен собственик Васил Божков и миноритарни съдружници братя Ганеви.

Подобна е ситуацията с "Лотария България". "Евробет" - компанията, организираща играта, е с основен собственик "Диджитъл сървисиз" (52%). Тя е 100% на "Вабо 2005", което е директно на Васил Божков. Останалите дялове са разпределени приблизително поравно между пет дружества. Едното - "Ерина", е регистрирано на "Московска" 43, където е централата на Божков. Притежател на второто - "Сигуро", е "Еврогруп инженеринг" - изцяло на Мирослав Илиев, който е член на борда на директорите на "Нове холдинг". Третото - "Мелиора", е на Борис Бекяров (мажоритарно) и Евгения Атанасова, като Борис Бекяров излиза в управата на няколко други дружества заедно с Божков и Александър Тумпаров. Именно първият управител на "Еврофутбол" Тумпаров е сочен като съдружник на Божков в "Лотария България". Той директно е собственик на четвъртия държател на дялове в "Евробет" - "Глобус Травел". Последното - "АСМ 99", е на Румен Йорданов (в орбитата на "Нове").

Така и двете големи частни лотарии се оказват притежание основно на Божков, а що се отнася до партньорите му, за този в по-малката - Тумпаров, остава да ревнува за по-развитата "Национална лотария".
Данъчната ваканция
Освен с подозрително дълбокия сън на държавния лото оператор - ДП "Спортен тотализатор", докато "Национална лотария" и "Лотария България" избуяваха през 2014 г., управляващите подпомогнаха бума им с още една, доста щедра, отстъпка. От 1 януари до края на миналата година в данъчното законодателство бяха пропуснати бинго залите (вече диагностицирано мъртъв бизнес), организаторите на томболи и лотарийни игри и турнирите с игра на карти. "Недоглеждането" се случи при кабинета "Орешарски". Пропускът беше отстранен от 1 януари 2015 г., но точно в годината, когато набираха скорост, лотариите бяха най-облагодетелствани. Понастоящем те плащат 15% данък върху залозите (всъщност това са приходите им), както е и при игрите със залагания върху резултати от спортни състезания и тотото. Казината и игралните зали плащат т.нар. алтернативен корпоративен данък - определена сума на маса или машина. Sms хазартът се облага с 15% върху залога, като в случая това е разликата в цената над тази на стандартен sms по тарифата на мобилния оператор. Онлайн хазартът се облага с 20% такса върху разликата между залозите и изплатените печалби, което го поставя в привилегирована позиция спрямо наземния. Обичайно нормата на връщане на залози под формата на печалби при онлайн хазарта е над 90, до 95-96%.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Финансирай бързо Финансирай бързо

Втората по големина в света платформа за обществено набиране на средства Indiegogo става все по-популярна

20 апр 2018, 771 прочитания

Как технологичните гиганти загубиха ореола си 5 Как технологичните гиганти загубиха ореола си

След скандала с Facebook лидерите в технологиите все повече се превръщат от "спасители" в "заплаха"

20 апр 2018, 1377 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16-22 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Конкурсите като скрити възможности за кариерно развитие

Или защо е важно да участвате в подобни инициативи и как да ги използвате максимално в своя полза

Стажове, стипендии, конкурси (10-15 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (2 - 8 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

"Лидл" отваря 300 работни места за касиери в София със заплащане от 1260 лв.

Компанията предоставя и ваучери за храна, гъвкаво работно време и допълнително здравно осигуряване

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Всички ръце на масата

Кой държи бизнеса с казината в България

Крахът на експеримента "Младост"

Политическият експеримент на Десислава Иванчева достигна очакван провал в неочакван мащаб

Защо поскъпнаха SMS-ите на едро

Нарасналата употреба на известявания от банки, онлайн търговци, куриери разрасна бизнеса с кратки съобщения

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Люксембург – Европа на тепсия

Великото херцогство предлага красиви маршрути, разнообразна кухня, качествен шопинг

"Квадратът" на неудобните истини

Филмът на Рубен Йостлунд е смешна до плач сатира на политическата коректност

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 16

Капитал

Брой 16 // 21.04.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.04.2018 Прочетете