"Животът ми се промени"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Животът ми се промени"

Най-силният рекламен канал за хазартните компании са собствените им телевизионни предавания, които са ракета носител на различните видове лото билети и игри

"Животът ми се промени"

Лотарийните компании печелят потребители и с агресивни маркетинг и реклама

16061 прочитания

Най-силният рекламен канал за хазартните компании са собствените им телевизионни предавания, които са ракета носител на различните видове лото билети и игри

© Капитал


"След предаването вече много повече се обичаме, много по-щастливи сме и сме уверени, че бъдещето ще бъде много по-хубаво у нас", казва младата жена с усмивка до уши и камерата проследява как съпругът й я целува срамежливо. Семейство Аргирови от Ямбол са поредната двойка, която изгрява на екрана като постер на благоденствието, което носи лотарията. Те са участвали в предаване на "Националната лотария" по Нова телевизия и са спечелили 34 хиляди лева, които ще им послужат като вноска за ново жилище.

Бизнес моделът на лотарийните игри е построен върху внушението, че от тях се печели. А основната цел на рекламата им е да те накара да играеш. Най-силният рекламен канал за хазартните компании са собствените им телевизионни предавания, които са ракета носител на различните видове лото билети и игри. Причините за това са няколко. Те дават възможност на компаниите да присъстват директно в съдържанието на медиите, не просто със закупено рекламно време. По този начин избягват и ограниченията, които Законът за хазарта налага върху рекламата на този тип бизнес. Той забранява пряката реклама, "разпространявана във всякаква форма и с всякакви средства информация, която директно приканва потребителите да участват в хазартни игри, включително като създава впечатление, че с участието в играта ще могат да разрешат лични или финансови проблеми или ще постигнат финансово благополучие или приканва гражданите да участват в играта с обещания за големи печалби".

Това на практика означава, че рекламата на лотарийни игри не може да казва "играй и ще спечелиш" или не може да внушава, че животът на всеки ще се промени, ако си закупи лотариен билет. Ако обаче в рамките на телевизионното предаване конкретен човек разкаже, че си е построил втори етаж на къщата или е подобрил благосъстоянието си с печалбата, това се счита за факт. За истинска история. Не за реклама. Има случаи, в които историите на успеха на различните видове лотарии се излъчват дори в новинарските емисии на телевизиите като част от медийното съдържание.

Това става причина Съветът за електронни медии (СЕМ) да обсъди на свое заседание преди няколко месеца репортажи и съобщения в новини и предавания, които разказват историите на хора, спечелили парични награди от тв игри като "Национална лотария", "Bingo милиони" и Спортния тотализатор. Вниманието на медийните надзорници е привлечено и от призиви по медиите да се купуват билети за различните лотарии. Тъй като няма правомощия по Закона за радиото и телевизията да наблюдава хазартните игри, администрацията на СЕМ изпраща писмо до Комисията по хазарта, в което изразява съмнения за пряка реклама в телевизионни предавания и моли институцията за становище. Отговорът на надзорния орган до медийния съвет е, че не констатира пряка реклама на тези игри по телевизиите по смисъла на Закона за хазарта.

Двата частни играча на пазара на лотарийни игри и Държавния спортен тотализатор имат сходен модел на присъствие в телевизиите. "Националната лотария" има предаване, което се излъчва по "Нова телевизия" с водещ актьорът Захари Бахаров и продуцент production компанията Push Pull. Предаването "Бинго милиони" на "Евробет" се излъчва по bTV с водещ актьорът Владо Карамазов и от есента ще се продуцира от "Междинна станция" на водещите Иван Христов и Андрей Арнаудов. А Спортният тотализатор работи с водещия Деян Славчев (Део) и продуцентската компания на Евтим Милошев Dream Team и се излъчва по традиция по БНТ.

Освен в продуциране на собствено съдържание компаниите за лотарийни игри инвестират и в класическа телевизионна реклама. По неофициална информация те са сред големите рекламодатели в телевизиите. Компанията, която извършва мониторинг на рекламните инвестиции Be Media Consultant, отказа справка на "Капитал" за рекламните им бюджети с мотива, че те използват много алтернативни форми на реклами, които не се отчитат в базата им данни. Това са например т.нар. промо анонси за предаванията или присъствието на историите на успеха в различни предавания.

Лотарийните игри снимат и рекламни клипове с честотата, с която го правят най-големите рекламодатели на пазара - мобилните оператори. Заради многобройните видове лото игри и лотарийни билети, които имат и идентични имена ("Кеш 20", "Левче кефче", "Кеш на мига" "Мечтаният дом", "Печалба за цял живот", "Големият удар", "Златният билет" и т.н.), компаниите инвестират в нови клипове всеки път, когато пуснат нов продукт или нов тираж на съществуваща игра. Заради силната конкуренция в сектора и сходните продукти те влагат средства и в имиджова реклама, която да ги отличи. Така например в серията от клипове на "Националната лотария", промотиращи различни лотарийни билети, главен герой е водещият на предаването Захари Бахаров.

През април тази година "Националната лотария" инвестира и в собствена рекламна агенция Garlic, в която съдружници са съсобствениците на компанията чрез фирмата "И-кард ООД"

"Евробет" пък смени своята рекламна агенция само преди месец. След проведен конкурс КРЕС спечели както творческото обслужване, така и медийно купуване. Рекламната агенция все още няма реализирана кампания за лотарията. Притиснат от конкуренцията на частните оператори, Спортният тотализатор също проведе конкурс за рекламно обслужване и от февруари тази година за това се грижи консорциум "ДИСпорт", който включва фирмите "Ре старс" ООД, "Идалго прадакшънс България" ЕООД и "Декони" ООД.

Освен в телевизия лотарийните компании залагат и на активности в точките на продажба - най-често брандират касовите ленти, където се продават лотарийните билети, а понякога и цели търговски обекти. Отделно, характерни за бизнеса са и т.нар. и т.нар. hard sell промоции в търговските обекти, при които компаниите заплащат допълнително, за да може продавачите да предлагат продуктите на касите.

По темата работиха Зорница Стоилова и Весислава Антонова

"След предаването вече много повече се обичаме, много по-щастливи сме и сме уверени, че бъдещето ще бъде много по-хубаво у нас", казва младата жена с усмивка до уши и камерата проследява как съпругът й я целува срамежливо. Семейство Аргирови от Ямбол са поредната двойка, която изгрява на екрана като постер на благоденствието, което носи лотарията. Те са участвали в предаване на "Националната лотария" по Нова телевизия и са спечелили 34 хиляди лева, които ще им послужат като вноска за ново жилище.

Бизнес моделът на лотарийните игри е построен върху внушението, че от тях се печели. А основната цел на рекламата им е да те накара да играеш. Най-силният рекламен канал за хазартните компании са собствените им телевизионни предавания, които са ракета носител на различните видове лото билети и игри. Причините за това са няколко. Те дават възможност на компаниите да присъстват директно в съдържанието на медиите, не просто със закупено рекламно време. По този начин избягват и ограниченията, които Законът за хазарта налага върху рекламата на този тип бизнес. Той забранява пряката реклама, "разпространявана във всякаква форма и с всякакви средства информация, която директно приканва потребителите да участват в хазартни игри, включително като създава впечатление, че с участието в играта ще могат да разрешат лични или финансови проблеми или ще постигнат финансово благополучие или приканва гражданите да участват в играта с обещания за големи печалби".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    joanikij avatar :-|
    Йоаникий

    Винаги, когато погледна тото-афишите с поредните натрупани милиони за раздаване, се сещам за един от постулатите на мърфологията....
    Изречението е горе долу следното - Ако не играеш, шансът да спечелиш е нулев. А когато си купиш билет, шансът ти вече е съвсеем мъничко по-голям. :-))))

  • 2
    inerave avatar :-?
    inerave

    Последно кой започна "собствена рекламна агенция Гарлик" Национална лотария или този млад мъж ?http://www.capital.bg/light/lica/2015/03/20/2495345_detaili_georgi_cekov/

  • 3
    foxa5 avatar :-|
    foxa5

    Не случайно на тотото му викат играта на балъците, шанса да те удари гръм е по-голям от шанса да спечелиш. И все пак накрая някой печели.
    Но да чакаш да си оправиш живота като играеш хазарт, това вече говори че имаш проблем.

  • 4
    tukbehuk avatar :-|
    tukbehuk

    До коментар [#2] от "inerave":

    Е и двете де. :) ... лотарията е данък за глопаците.

  • 5
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    Едва ли всички, които играят вярват, че ще станат милионери. За много от хората важно е готиното чувство преди да изтриеш билета. Това са едни 5 минути, в които живееш с усещането, че си милионер :)

  • 6
    tehgruhter avatar :-|
    Pow

    Еми, народопсихология. Дет се вика шарани се ловят с кукичка, балъци с лотарийни игри. Бтв не искам да правя реклама, но един познат каун спечели 40к от подобна игра и наистина животът му се "промени драстично". Вкара се във филма, че е шефа-на-боса-на-мафията, купи си едно ауди, останалото профука и като цяло сега си живее с аудито и илюзиите. Аз лично парадоксът го виждам в това, че хората, които реално могат да инвестират едни такива пари и да създадат нещо, вместо да купуват билетчета са си седнали яко на едни определени части от тялото и бачкат здраво за успеха си, вместо да се уповават на единия късмет. Повечето, които виждам да си купуват такива билетчета ( виждал съм човек пред мен да дава 70 лева за билетчета и изкупи всички със зодията си ) някак си не ми изглеждат на такива, които ако спечелят ще допринесат с нещо за тая икономика.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK