BMW на час за всеки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

BMW на час за всеки

Смесеният модел между производител и компания за коли под наем става все по-разпространен, а вече и печели.

BMW на час за всеки

Временното ползване на кола в града може и да обезсмисли притежаването й

Зорница Маркова
13906 прочитания

Смесеният модел между производител и компания за коли под наем става все по-разпространен, а вече и печели.

© Капитал


Как ще стигнем дотам? С метрото, с колелета или ще вземем BMW? Този въпрос си задават двама младежи, които трябва да стигнат от точка А до не много близка точка Б в Берлин преди дни. Избират третото.

От апликацията на телефона си виждат къде е най-близкото BMW, отиват до него, с личната си магнитна карта го отключват. Сядат, газ и след 20 минути са там, където трябва да стигнат. Слизат от колата, буквално я зарязват, паркирана на най-удобното за тях място. Малко под 7 евро се изтеглят от кредитната им карта.

Carsharing. Все повече европейски градове се пълнят с еднакви малки брандирани коли, които могат да се вземат от едно място и да се оставят на друго, превръщат се в най-удобното средство за предвижване, заради което вече не ти трябва да имаш собствен автомобил. Carsharing е един от онези нови бизнес модели, които се зараждат благодарение на новите технологии, икономиката на споделяне, интернет на нещата и въобще всички нови тенденции, които пишат новия глобален икономически дневен ред. По-интересното е, че в тази си форма Carsharing-ът е продукт на традиционните компании, които се адаптират към променящия се свят.

През миналата година известният американски автор, икономист и политически консултант Джереми Рифкин написа най-новата си книга The Zero Marginal Cost Society, че вече не е важно да притежаваш нещата, а да имаш достъп до тях. Примерът с BMW е цветущ за това как големите компании за производство на автомобили успешно се пренастройват на вълната на Sharing Economy.

Работещата симбиоза

Най-известните примери за Carsharing са car2go и DriveNow. И двете са смесени проекти между една голяма компания - производител на автомобили, и едно дружество за даване на коли под наем. Синергията и опитът на двата вида бизнеси са дали добър резултат.

Car2go беше създаден преди точно пет години в германския град Улм и макар че непрекъснато нови компании навлизаха на пазара, досега лидерството му беше незасенчено. Това е смесено дружество на производителя на автомобили Daimler и компанията за отдаване на коли под наем Europcar. Car2go се познава отдалече – стотици малки бели Smart-ове със синьо лого на тях кръстосват големите градове в Европа и САЩ. Днес компанията присъства в близо 30 града и има над 1 млн. регистрирани клиенти.

Използването на колите е изключително опростено. Необходима е първоначална регистрация, след която клиентите получават личната си карта. С нея те могат да отключват, ползват и заключват колата, през нея става и отчитането. През телефона си могат да видят къде е най-близката кола, могат и да запазят някоя, за да не им я вземат под носа, докато стигнат до нея. Принципът е, че след като седи на улицата, колата може да бъде наета.

Картата може да се ползва в цялата мрежа на car2go, тоест тя е международна. В Германия първоначалната такса е 19 евро, а след това тарифата на минута е 29 евроцента, а за един час - 14.90. Дневната тарифа е 59 евро. Подобни са нивата и в другите европейски страни, като във Виена например дневната тарифа се различава с 2 евро.

На подобен принцип работи и основният конкурент – DriveNow. Компанията е смесена между BMW и Sixt – друго дружество за отдаване на коли под наем. DriveNow започна активно да работи през миналата година, но на места броят на клиентите се изравнява с този на car2go. Причината е в някои предимства, които новата компания предложи на пазара с навлизането си. Дори и да не може да си купи, сега всеки може да покара BMW на воля. Освен това колите са по-удобни от Smart-овете. Най-малкото в тях могат да се поберат четирима, а не само двама пътници.

За сравнение - DriveNow струва между 31 и 34 цента на минута, а първоначалната такса за регистрация е 29 евро.

Но пазарът не се изчерпва с тези две предложения. Напротив. Като всяка мода в даден бизнес десетки други компании разработват свои модели. Multicity е Carsharing моделът на електрическите коли на Sitroen, който компанията тества с 250 свои автомобила в Берлин. VW също разработи свой Carsharing бизнес и тества модела засега само в Хановер. Десетки други варианти и формати предлагат почасови коли, сред които Zipcar на компанията за коли под наем Avis. Zipcar е една от първите Carsharing мрежи и има над 900 хил. членове по света. Друг вариант е Flingster – един проект на германските железници Deutsche Bahn.

Актуално Opel също се включи в Carsharing надпреварата, но с един по-различен модел. Компанията разработи своя апликация, с която собствениците на леки автомобили могат да предлагат отдаването им под наем за времето, когато не ги ползват. С приложението си CarUnity компанията иска да създаде нова мрежа от собственици и ползватели на автомобили, които да си поделят ресурсите.

Вече на печалба

Автомобилните компании имат няколко причини да развиват този бизнес. От една страна, това е ефективен маркетинг както за клиентите на техните Carsharing коли, така и за всички останали в града, които непрекъснато се разминават с брандираните автомобили. А тези, които наемат BMW или Smart, в един момент могат да предпочетат и да си купят собствена такава кола.

Не по-маловажен е фактът, че по този начин компаниите генерират допълнителен бизнес. Според специализираната консултантска компания в сферата на мобилността Civity в Хамбург, компаниите вече са преминали границата, в която Carsharing е чист маркетинг, и вече правят печалби от този бизнес. "За период от 24 до 36 месеца излизаме над нулата", казва мениджърът на car2go за Европа Томас Беерман, цитиран от Wirtschaftswoche. "С DriveNow вече сме прескочили границата на оперативната печалба на месечна база", казва и мениджърът на конкурентната компания Нико Габриел. "На компаниите майки ние показахме, че с този бизнес може да правим пари", добавя Габриел пред германското издание.

Специалистите предвиждат активен растеж на този пазар. По данни на Civity до 2020 в световен мащаб този тип компании ще правят общ оборот от 1.4 млрд. евро. Броят на мрежите от 30 днес трябва да се увеличи на поне 140. Самите компании обявяват планове за активен растеж. В момента car2go има около 11 хил. автомобила и до 2020 планира да увеличи почти двойно броя на градовете, в които работи, до 50. BMW също се стреми да влезе в 15 европейски и 10 американски градове в средносрочен план. Като следваща стъпка компаниите ще развиват и продукта, като колите излязат от границите на градовете и започнат да се движат и по междуградските магистрали. Тогава притежаването на собствен автомобил в някои случаи съвсем ще се обезсмисли.

Как ще стигнем дотам? С метрото, с колелета или ще вземем BMW? Този въпрос си задават двама младежи, които трябва да стигнат от точка А до не много близка точка Б в Берлин преди дни. Избират третото.

От апликацията на телефона си виждат къде е най-близкото BMW, отиват до него, с личната си магнитна карта го отключват. Сядат, газ и след 20 минути са там, където трябва да стигнат. Слизат от колата, буквално я зарязват, паркирана на най-удобното за тях място. Малко под 7 евро се изтеглят от кредитната им карта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    julianus_ceaser avatar :-?
    Julian Eftimov

    Интересно е как намаляват риска за погиването на автомобила по различни причини - кражба, катастрофа?

  • 2
    leslin avatar :-|
    leslin

    А ако паркираш в нарушение,полицая тебе ли ще глобиу или компанията?

  • 3
    manntraxx avatar :-|
    Васил Йорданов

    Не разбрах как се решава въпросът с горивото

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    kaloyan_il avatar :-|
    kaloyan_il

    До коментар [#1] от "Julian Eftimov":

    Застраховки

  • 5
    kaloyan_il avatar :-|
    kaloyan_il

    До коментар [#2] от "leslin":

    Като при лизинга. Глобата към собственика на автомобила и после той я префактурира на потребителя, който е бил по това време с нея.

  • 6
    kaloyan_il avatar :-|
    kaloyan_il

    До коментар [#3] от "Васил Йорданов":

    В голямата си час тези автомобили са електрически и се вземат от една зарядна станция до друга. За тези на течни горива явно някой се грижи сутрин да са заредени :-)

  • 7
    foxa5 avatar :-|
    foxa5

    Абе 59 евро за Смарт на ден ми се вижда много, няма ли да е по евтино да си вземеш нормална кола под наем.
    Иначе добра идея.

  • 8
    boris_kalchev avatar :-|
    Борис

    Принципно до определена сума щети, отново е отговорен шофьорът. Най-вероятно това трудно се изпълнява, тъй като една кола се кара от няколко различни шофьори. На влизана всеки шофьор се пита дали вижда някакви нови щети (старите са изброени), но е трудно да се разгледа всичко.

    Трудно да се паркира грешно, тъй като обикновено в колата лесно се вижда, къде има подходящи паркинги. Много от тях са принципно платени, но за колите на каршеъринга са безплатни. Ако все пак, се наложи глоба или колата се вдигне от паяк, глобата се плаща от отговорния шофьор.

    За Драйв Нау например всеки може да зареди на бензиностанция. В колата има кредитна карта, с която се плаща на бензиностанциите. Но има и обслужващ персонал, който зарежда колите с малко гориво. Тъй като статуса на колите се следи постоянно, не е особено трудно да се разбере, ако нещо не е наред.

    Иначе за мен голямата разлика с вземане на кола под наем за цял ден е, че може да вземеш колата едно място на улицата и да я върнеш на друго. Ако го сравним с таксита, услугата е доста по-евтина. Ако колата не е нужна цял ден, също излиза доста по-евтино и по-просто от вземане на кола под наем за цял ден.

  • 9
    matiz avatar :-|
    matiz

    Във Виена са изключително популярни и двете фирми. Освен БМВ ,предлагат и всички видове Мини Купъри , даже и кабриолети. Когато запазиш кола по интернет, има срок да започнеш да я ползваш, ако просрочиш има такса, която ти дръпват от кр.карта и колата се освобождава за друг клиент. За горивото по-горе питаха - резервоарът има датчик и накрая за липсващото гориво удържат от кр.карта. На предното стъкло има дисплей където се вижда колко процента е пълен резервоарът. Снимката на статията е пред австрийският Парламент.

  • 10
    devdimi avatar :-|
    devdimi

    За горивото - всеки може да зарежда с кредитна карта, която е в колата. Ако нивото на резервоара е под 20% при зареждане се получават минути бонус.
    Съответно има хора, които следят в интернет на коя кола горивото и е под 20% и я взимат, зареждат я и получават 10 безплатни минути.
    Така зареждането става "от само себе си" и няма нужда да се наема персонал за това.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK