С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 8 авг 2015, 19:56, 13586 прочитания

BMW на час за всеки

Временното ползване на кола в града може и да обезсмисли притежаването й

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Как ще стигнем дотам? С метрото, с колелета или ще вземем BMW? Този въпрос си задават двама младежи, които трябва да стигнат от точка А до не много близка точка Б в Берлин преди дни. Избират третото.

От апликацията на телефона си виждат къде е най-близкото BMW, отиват до него, с личната си магнитна карта го отключват. Сядат, газ и след 20 минути са там, където трябва да стигнат. Слизат от колата, буквално я зарязват, паркирана на най-удобното за тях място. Малко под 7 евро се изтеглят от кредитната им карта.


Carsharing. Все повече европейски градове се пълнят с еднакви малки брандирани коли, които могат да се вземат от едно място и да се оставят на друго, превръщат се в най-удобното средство за предвижване, заради което вече не ти трябва да имаш собствен автомобил. Carsharing е един от онези нови бизнес модели, които се зараждат благодарение на новите технологии, икономиката на споделяне, интернет на нещата и въобще всички нови тенденции, които пишат новия глобален икономически дневен ред. По-интересното е, че в тази си форма Carsharing-ът е продукт на традиционните компании, които се адаптират към променящия се свят.

През миналата година известният американски автор, икономист и политически консултант Джереми Рифкин написа най-новата си книга The Zero Marginal Cost Society, че вече не е важно да притежаваш нещата, а да имаш достъп до тях. Примерът с BMW е цветущ за това как големите компании за производство на автомобили успешно се пренастройват на вълната на Sharing Economy.

Работещата симбиоза



Най-известните примери за Carsharing са car2go и DriveNow. И двете са смесени проекти между една голяма компания - производител на автомобили, и едно дружество за даване на коли под наем. Синергията и опитът на двата вида бизнеси са дали добър резултат.

Car2go беше създаден преди точно пет години в германския град Улм и макар че непрекъснато нови компании навлизаха на пазара, досега лидерството му беше незасенчено. Това е смесено дружество на производителя на автомобили Daimler и компанията за отдаване на коли под наем Europcar. Car2go се познава отдалече – стотици малки бели Smart-ове със синьо лого на тях кръстосват големите градове в Европа и САЩ. Днес компанията присъства в близо 30 града и има над 1 млн. регистрирани клиенти.
Използването на колите е изключително опростено. Необходима е първоначална регистрация, след която клиентите получават личната си карта. С нея те могат да отключват, ползват и заключват колата, през нея става и отчитането. През телефона си могат да видят къде е най-близката кола, могат и да запазят някоя, за да не им я вземат под носа, докато стигнат до нея. Принципът е, че след като седи на улицата, колата може да бъде наета.

Картата може да се ползва в цялата мрежа на car2go, тоест тя е международна. В Германия първоначалната такса е 19 евро, а след това тарифата на минута е 29 евроцента, а за един час - 14.90. Дневната тарифа е 59 евро. Подобни са нивата и в другите европейски страни, като във Виена например дневната тарифа се различава с 2 евро.

На подобен принцип работи и основният конкурент – DriveNow. Компанията е смесена между BMW и Sixt – друго дружество за отдаване на коли под наем. DriveNow започна активно да работи през миналата година, но на места броят на клиентите се изравнява с този на car2go. Причината е в някои предимства, които новата компания предложи на пазара с навлизането си. Дори и да не може да си купи, сега всеки може да покара BMW на воля. Освен това колите са по-удобни от Smart-овете. Най-малкото в тях могат да се поберат четирима, а не само двама пътници.

За сравнение - DriveNow струва между 31 и 34 цента на минута, а първоначалната такса за регистрация е 29 евро.

Но пазарът не се изчерпва с тези две предложения. Напротив. Като всяка мода в даден бизнес десетки други компании разработват свои модели. Multicity е Carsharing моделът на електрическите коли на Sitroen, който компанията тества с 250 свои автомобила в Берлин. VW също разработи свой Carsharing бизнес и тества модела засега само в Хановер. Десетки други варианти и формати предлагат почасови коли, сред които Zipcar на компанията за коли под наем Avis. Zipcar е една от първите Carsharing мрежи и има над 900 хил. членове по света. Друг вариант е Flingster – един проект на германските железници Deutsche Bahn.

Актуално Opel също се включи в Carsharing надпреварата, но с един по-различен модел. Компанията разработи своя апликация, с която собствениците на леки автомобили могат да предлагат отдаването им под наем за времето, когато не ги ползват. С приложението си CarUnity компанията иска да създаде нова мрежа от собственици и ползватели на автомобили, които да си поделят ресурсите.

Вече на печалба

Автомобилните компании имат няколко причини да развиват този бизнес. От една страна, това е ефективен маркетинг както за клиентите на техните Carsharing коли, така и за всички останали в града, които непрекъснато се разминават с брандираните автомобили. А тези, които наемат BMW или Smart, в един момент могат да предпочетат и да си купят собствена такава кола.

Не по-маловажен е фактът, че по този начин компаниите генерират допълнителен бизнес. Според специализираната консултантска компания в сферата на мобилността Civity в Хамбург, компаниите вече са преминали границата, в която Carsharing е чист маркетинг, и вече правят печалби от този бизнес. "За период от 24 до 36 месеца излизаме над нулата", казва мениджърът на car2go за Европа Томас Беерман, цитиран от Wirtschaftswoche. "С DriveNow вече сме прескочили границата на оперативната печалба на месечна база", казва и мениджърът на конкурентната компания Нико Габриел. "На компаниите майки ние показахме, че с този бизнес може да правим пари", добавя Габриел пред германското издание.

Специалистите предвиждат активен растеж на този пазар. По данни на Civity до 2020 в световен мащаб този тип компании ще правят общ оборот от 1.4 млрд. евро. Броят на мрежите от 30 днес трябва да се увеличи на поне 140. Самите компании обявяват планове за активен растеж. В момента car2go има около 11 хил. автомобила и до 2020 планира да увеличи почти двойно броя на градовете, в които работи, до 50. BMW също се стреми да влезе в 15 европейски и 10 американски градове в средносрочен план. Като следваща стъпка компаниите ще развиват и продукта, като колите излязат от границите на градовете и започнат да се движат и по междуградските магистрали. Тогава притежаването на собствен автомобил в някои случаи съвсем ще се обезсмисли.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни 2 Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др. са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят

13 дек 2019, 1188 прочитания

Новите владетели на "Булсатком" Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

13 дек 2019, 5639 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бизнес хроника

Потреблението на пиво в Сърбия се е свило с 33% за няколко години; България е шеста в Европа по разпространение на коли на метан; Холдингът на Уорън Бъфет с 37% спад на печалбата

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10