"България ер" едва ли ще пусне полетите си до Китай
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"България ер" едва ли ще пусне полетите си до Китай

Превозвачите имат шестмесечен срок от решението на правителството да започнат експлоатация на линията, за която са кандидатствали.

"България ер" едва ли ще пусне полетите си до Китай

Авиокомпанията не е стартирала полетите в предвидения срок и може да загуби правото, дадено й от държавата

Калина Горанова
9737 прочитания

Превозвачите имат шестмесечен срок от решението на правителството да започнат експлоатация на линията, за която са кандидатствали.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Авиокомпанията "България ер" едва ли ще пусне полети до Китай, както беше обявено през есента на миналата година. Пред "Капитал" от Министерството на транспорта съобщиха, че е в ход процедура по отмяна на решението на Министерския съвет от 19 септември 2014 г., с което въздушният превозвач беше определен да експлоатира международните въздушни линии между България и Китай, договорени със спогодба.

Причината е, че в нормативно установения срок, който е шест месеца от момента на назначаването на превозвача, той е длъжен да започне експлоатация на линията. Авиокомпанията не е заявила намеренията си да започне да експлоатира въпросната редовна линия, като не е посочила и причините, поради които не се възползва от предоставените й от държавата права, обясниха още от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".

Още пролетта "Капитал" попита "България ер", какви са плановете им за въпросната линия, но оттам не отговориха на въпросите.

И без Беларус

Съгласно правилата на Европейския съюз (ЕС), когато за полети от ЕС до трета страна по двустранни спогодби има ограничения за достъп до пазара (като брой на превозвачите, капацитет, пунктове и др.), определянето на превозва става след провеждането на състезание. При провеждането на конкурса за избор на превозвач до Китай другият кандидат е бил Би Ейч Ер, която преди време обяви, че иска да пусне директни полети до САЩ и че разполага с нужния за целта самолет, но тя е останалата с по-малко точки.

"България ер" няма да извършва и обявените полети до Беларус. На 19 септември миналата година Министерският съвет даде право на превозвача и да оперира линията до Беларус (Бургас - Минск - Бургас), отново договорена с двустранна спогодба. Този път авиокомпанията е заявила намеренията си пред ИАТА да започне през сезон лято 2015 г. "Беларуската страна в нарушение на спогодбата официално е отказала да издаде експлоатационно разрешение на българския въздушен превозвач, независимо че той е назначен да оперира линията в съответствие с тази спогодба", обясниха от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".

Периметър на действие

Извън територията на ЕС "България ер" оперира полети до Москва от София, от Бургас и от Варна. Три пъти седмично лети до Тел Авив от София и един път на седмица до Ливан по линията София - Бейрут - София. През 2014 г. компанията е оперирала с два собствени Boeing 737, по 3 наети Airbus A 319 и А 320, 4 наети Embraer 190 и два наети самолета Bae.

От няколко години дружеството има някои проблеми с изплащнето на таксите си на летище София, като през пролетта на тази година стана ясно, че летището не може да си събере около 50 млн. лв. от авиопревозвача. Той беше изпреварен през миналата година от нискотарифната Wizz Air по брой превозени пътници от и до летище София.

От няколко години нещата не изглеждат толкова розови и в отчетите на българската авиокомпания, въпреки че отчетите показват минимална печалба. За изминалата 2014 г. приходите на дружеството са 376 млн. лв., а печалбата е 773 хил. лв. Тя от няколко години е малко над нулата, като авиокомпанията е подпомагана чрез сделки със свързани лица като "Хемус ер", чиято основна дейност сега е да взима самолети и други активи на лизинг и да предоставя авиотехнически услуги на други авиокомпании. "Хемус ер" е постоянно на загуба. За 2014 г. тя е била 36.8 млн. лв. при 15.8 млн. лв. за 2013 г. Натрупаните загуби са в размер на общо 155 млн. лв. Компанията се декапитализира все повече, като собственият капитал е отрицателен - вече минус 127 млн. лв.

Авиокомпанията "България ер" едва ли ще пусне полети до Китай, както беше обявено през есента на миналата година. Пред "Капитал" от Министерството на транспорта съобщиха, че е в ход процедура по отмяна на решението на Министерския съвет от 19 септември 2014 г., с което въздушният превозвач беше определен да експлоатира международните въздушни линии между България и Китай, договорени със спогодба.

Причината е, че в нормативно установения срок, който е шест месеца от момента на назначаването на превозвача, той е длъжен да започне експлоатация на линията. Авиокомпанията не е заявила намеренията си да започне да експлоатира въпросната редовна линия, като не е посочила и причините, поради които не се възползва от предоставените й от държавата права, обясниха още от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Какво означава "ер"?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    sasvirco avatar :-|
    sasvirco

    Звучи като след 2-3 години да имаме 'Уиз Еър - национален превозвач" :)

  • 3
    maximxx avatar :-?
    Максим Александров

    Че то за Китай имаме ли толкова човекопоток, че да се избие линията?
    А иначе всякакви сравнения с нискотарифни (не знам защо Икономедия толкова си обичат Уиз) са нелепи.
    България Ер си е идеална - много съм доволен и от цени, и от дестинации, и от условия - за цени, не много по-високи от нискотарифните, си летиш в нови самолети, с багаж, до централните летища.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "Максим Александров":

    А доволен ли си да покриваш 50 милиона неплатени летищни такси с данъците си или да търпиш неудобствата от тяхната липса в хазната? Община София ми отговаря от 15 години, че в бюджета липсват нужните 2,5 милиона лева, за да се ремонтира тротоарите в долната част на "Лозенец". А с 50 милиона жителите на поне 10 софийски квартала ще престанат да ритат парчеляци натрошени плочки и да се тюхкат, че сме бедна държава, прави са от "райсъвета" - цели 2 милиона откъде ти, управия не се задва...

  • 5
    tzm41313897 avatar :-?
    Mark Twain

    "летището не може да си събере" - не може, или не иска?

  • 6
    mndovrmttr avatar :-|
    Rob Roy

    Аз не разбрах, някой иска да хвърчи към Китай ли? Като няма пътници, няма да има редовни полети. Въпрос на бизнес.

  • 7
    tatamata avatar :-|
    Tata Mata

    "едва ли" - не е особено подходящо за заглавие, още по-малко да се пише статия на базата на предположения. Като имате пълна информация тогава пишете. Според мен няма да изпуснат възможността да летят до Китай, но е и факт, че подобна линия едва ли ще се ползва от много пътници. И все пак колкото повече линии от България до различни точки на света, толкова по-добре.

  • 8
    kykyyy avatar :-|
    kykyyy

    Със сигурност ще се намерят пътници за самолета до Китай. Това е бездънна яма. Обаче ТИМ явно нямат началния капитал. От числата се вижда, че затъват и има може би вече кроят фалита на България въздух. Типична измамническа схема.

  • 9
    mndovrmttr avatar :-|
    Rob Roy

    До коментар [#8] от "kykyyy":

    Ако е печеливша ще я пуснат, това е. Не е нужно да си гений, да се сетиш. И стига с тия спекулации, че като почнат разни хора да говорят за измамнически схеми, при това на базата на съшити с бели конци клюки. Още в повече в сайт, който уж е за сериозни хора.

  • 10
    filip_kostov81 avatar :-|
    felipeeee

    100% ще я пуснат, няма начин да изтърват такава възможност, но тези неща не стават бързо и безпроблемно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK