Бира със сок за 13 милиона лева
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Бира със сок за 13 милиона лева

В магазините се продават 75% от радлерите. Основните консуматори са на възраст 18 - 35 години

Бира със сок за 13 милиона лева

Пазарът на радлери в страната е само на четири години. Но напоследък пада

Мара Георгиева
17755 прочитания

В магазините се продават 75% от радлерите. Основните консуматори са на възраст 18 - 35 години

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Преди почти век баварският пивовар и гастроном Франц Кюглер, който притежавал ресторант край Мюнхен, случайно измислил нов продукт. В един горещ летен ден през 1922 г. Кюглер бил изненадан от наплива на велосипедисти по време, когато запасите му от бира били на привършване. Тогава му хрумнало да разреди пивото с лимонов сок (лимонада), за да е сигурен, че ще стигне за всички посетители. На колоездачите той представил сместа като специална утоляваща жаждата напитка. Скоро миксът от традиционно пиво с плодов сок - радлер (radler - от немски колоездач), става хит не само в Бавария.

Така звучи най-популярната версия за създаването нискоалкохолния микс между бира и сок. В България продуктът е отскоро, продажбите са за 13 млн. лв., но след първоначалния бурен ръст напоследък търсенето се свива.

Почти 2% от бирения пазар

Първата българска нискоалкохолна плодова бира се появява на пазара през 2011 г., когато "Каменица" АД представя "Kamenitza Fresh лимон". През 2012 г. другите две международни бирени компании в страната - "Загорка" и "Карлсберг ", също излизат със свои предложения и радлерът става все по-познат и тук.

"По данни на AC Nielsen през 2014 г. реализираните в обем продажби на бирени миксове се равняват на 5.72 млн. литра, или около 13 млн. лева", посочва Елена Петрова, бранд мениджър "Бирени миксове" в "Каменица" АД. Тя цитира отново данни на AC Nielsen, според които радлерите заемат 1.5% в обем от общия пазар на бира в страната и 1.9% - в стойност.

"Българите традиционно предпочитат светлото пиво и то държи около 97% от обема на предлаганите бири. Радлерите са втората по големина категория, но достигат едва 2-3% от целия пазар, и то във висок сезон", коментира Радина Шкутова, маркетинг мениджър на "Загорка" АД.

Производителите предлагат радлери с различни вкусове – лимон, грейпфрут, бъз и лимон, бъз и мента, касис и лайм, череша и др. "Водещ е миксът с вкус на лимон, който формира 60% от общите продажби", уточнява Радина Шкутова.

Застудяване в продажбите

Плодовите миксове, а и бирата като цяло, се консумират най-активно през лятото. От октомври традиционно на пазара излиза тъмното пиво, което измества радлерите от рафта. По това време компаниите в страната преустановяват производството на плодовите бири до следващите топли месеци.

Миналогодишният сезон не беше особено успешен за бирените миксове, както и за целия бирен пазар. "Студеното време повлия негативно на тази строго сезонна напитка и доведе до спад в пазара на радлер с повече от 20% спрямо предходния летен сезон", отчита Радина Шкутова. Кривата надолу е част от общата тенденция на спад при продажбите на пиво – резултат от лошото време, демографията, нагласите на потребителите, икономическата криза, обобщават маркетолози. Биреният пазар като цяло обаче отчита по-малък спад - по данни от Съюза на пивоварите спадът за 2014 е близо 5% в обем. "Обяснението за далеч по-сериозното намаление при радлерите е в ограничения времеви отрязък за продажби, тъй като бирените миксове не се продават извън високия сезон, както и в по-малката им познаваемост като цяло", коментира Радина Шкутова.

Намалението миналата година не е изолирано явление. "От 2013 г. насам категорията се свива с двуцифрени стойности сезон след сезон", отбелязва Николета Йорданова - бранд мениджър на "Пиринско" в "Карлсберг България".

Хлад и тази година

През първото полугодие на 2015 г. пазарът на радлери в страната все още не се развива според очакванията на сектора. Елена Петрова цитира данни на AC Nielsen, според които през април, май и юни тази година продажбите в обем на цялата категория бирени миксове е 1.75 млн. литра от общо 105.8 млн. литра за бирената категория като цяло. "Това е с 13% по-малко спрямо обемите плодова бира, продадени за същия период на миналата година", обобщава Петрова.

В "Карлсберг България" обаче са оптимисти. "Пазарът на радлерите като цяло продължава да спада за трета поредна година, но пък "Пиринско Радлер" е единствената марка в категорията, която расте като обем и пазарен дял – с ръст от 14% през април-май-юни 2015 г. спрямо същите месеци на миналия сезон", посочва Николета Йорданова. Тя обяснява този резултат с дистибуторска активност и обновената визия на марката.

"Очакванията ни са пазарът на радлери да се запази на същите нива и да остане нишов на фона на цялата бирена категория", обобщава Радина Шкутова. Производителите като цяло обаче се надяват, че горещият август ще доведе до лек ръст на продажбите.

Къде и какво

Всеки производител и търговец сам определя ценовата си политика, но радлерите стандартно се позиционират в средния ценови клас (около 1.80 лв. за еднолитрова пластмасова бутилка). Съотношението на продажбите в магазинната мрежа и ХоРеКа канала (хотели, ресторанти, кафенета) е 75% към 25%, показват данните на маркетинговите агенции.

Според Бранимир Братанов - маркетинг директор на "Карлсберг България", топ 3 на най-продаваните бирени миксове в страната са: "Каменица Fresh", "Ариана радлер" и "Пиринско радлер". А Радина Шкутова твърди, че "Ариана радлер" и "Каменица Fresh" формират 90% от целия сегмент.

Кой пие

"Много характерно за плодовите бири е, че потребителите предпочитат да ги консумират през деня", отбелязва Николета Йорданова. Според Радина Шкутова радлерите "са насочени към по-младите хора в България (от 18 до 35-годишна възраст), с динамично ежедневие, които търсят приятен начин да се освежат в летните горещини". Бранимир Братанов добавя, че обикновено това са "хората, за които бирата е горчива и предпочитат нещо малко по-сладко, или хора, които избират нискоалкохолна напитка в определени моменти от деня - например в обедната почивка".

Маркетолозите отчитат също, че интерес към бирените миксове проявяват и жените, и мъжете. "Напоследък наблюдаваме положителни реакции към бирените миксове дори при традиционните консуматори на бира", добавя Елена Петрова. По думите й по-леките вкусове на бирените миксове успяват да приобщят и изцяло нови потребители. Това са хора, които "не са почитатели на традиционния вкус на пивото, но им допада комбинацията му със свежи плодови вкусове". По-ниското алкохолно съдържание на плодовите бири също е плюс в очите на почитателите.

Зимен вариант

Новостите в сегмента са свързани основно с пускането на пазара на нови вкусове плодови бири. "В Западна Европа се предлагат миксове, които не са с цитрусова основа – с вкус на круша, ябълка, череша, както и безалкохолни", посочва Радина Шкутова.

Бирените компании в страната също разширяват предложенията си в тази посока. Елена Петрова припомня, че през есента на 2014 г. на българския пазар бе представена първата и единствена засега тъмна плодова бира с ниско алкохолно съдържание – Kamenitza Dark Cherry, което означава продажби на радлер и през по-студените месеци на годината. "Благодарение на Kamenitza Dark Cherry отбелязахме ръст от 7.2% на продажбите при бирените миксове през изминалата година", уточни Петрова.

Преди почти век баварският пивовар и гастроном Франц Кюглер, който притежавал ресторант край Мюнхен, случайно измислил нов продукт. В един горещ летен ден през 1922 г. Кюглер бил изненадан от наплива на велосипедисти по време, когато запасите му от бира били на привършване. Тогава му хрумнало да разреди пивото с лимонов сок (лимонада), за да е сигурен, че ще стигне за всички посетители. На колоездачите той представил сместа като специална утоляваща жаждата напитка. Скоро миксът от традиционно пиво с плодов сок - радлер (radler - от немски колоездач), става хит не само в Бавария.

Така звучи най-популярната версия за създаването нискоалкохолния микс между бира и сок. В България продуктът е отскоро, продажбите са за 13 млн. лв., но след първоначалния бурен ръст напоследък търсенето се свива.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    hm avatar :-|
    хм

    от производителите на бира се очаква да правят бира, а не смути-та.

  • 2
    mtmvb1111 avatar :-|
    mtmvb1111

    ако на баварците предложим айрян, смесен боза дали ще пият.....

  • 3
    the_shadow avatar :-?
    The Shadow

    Тези измислени "бири" хич не ги харесвам, но исках да кажа друго: защо някой си е решил, че радлери се пият само лятото, а тъмна бира само зимата? Дръжте ги налични през цялата година, ако ще и в по-малки обеми извън "сезона". Аз например обичам тъмни бири и пия през цялата година. Добре, че е Столично и вносните, че иначе сме за никъде...

  • 4
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    Е как ще се купуват като бг радлерите са тотален боклук. Сравнението с немските е безмислено... Шоферхофер груйпфрут се прави с нефилтрирана и непастьоризирана първокачествена пшенична бира микс със напитка направена от истински груйпфрут. Въобще повечето радлери се правят с вайс бира в германия и австрия.

    Тук ти смесват ариана или пиринско, произведени от царевична грис, с газирана вода и есенция на плод. Веднъж си купих бг радлер и го изсипах в канала

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1

    До коментар [#4] от "Батков-вън":
    Ти да не си ходил с лаболатория :)

  • 6
    townboy avatar :-|
    townboy

    Българите пием или бира или лимонада. Ние не сме англичани да пием шанди, нито германци да се радваме на радлер.

  • 7
    staska avatar :-P
    staska

    Аз лично си ги ... потребявам радлерите.

  • 8
    staska avatar :-?
    staska

    До коментар [#4] от "Батков-вън":
    [quote#4:"Батков-вън"]Тук ти смесват ариана или пиринско, произведени от царевична грис[/quote]
    В Ариана няма царевичен грис. Чети съдържанието, преди да пишеш.

  • 9
    manaf avatar :-|
    Мани (опозиционер)

    Аз съм си забъркал един плодов микс с лимони, хинин и ена спиртна напитка, дето смърди на хвойна. ...Тва е питието на лятото, ..трите дж-ъта, ..джинсите, джапанките и ...кво беше третото?!

  • 10
    manaf avatar :-|
    Мани (опозиционер)

    "Kamenitza Dark Cherry"
    ...
    Каменица не пия, ама в чест на Черито неколко пъти си взех.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK