С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 14 авг 2015, 12:22, 15514 прочитания

Бира със сок за 13 милиона лева

Пазарът на радлери в страната е само на четири години. Но напоследък пада

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди почти век баварският пивовар и гастроном Франц Кюглер, който притежавал ресторант край Мюнхен, случайно измислил нов продукт. В един горещ летен ден през 1922 г. Кюглер бил изненадан от наплива на велосипедисти по време, когато запасите му от бира били на привършване. Тогава му хрумнало да разреди пивото с лимонов сок (лимонада), за да е сигурен, че ще стигне за всички посетители. На колоездачите той представил сместа като специална утоляваща жаждата напитка. Скоро миксът от традиционно пиво с плодов сок - радлер (radler - от немски колоездач), става хит не само в Бавария.

Така звучи най-популярната версия за създаването нискоалкохолния микс между бира и сок. В България продуктът е отскоро, продажбите са за 13 млн. лв., но след първоначалния бурен ръст напоследък търсенето се свива.


Почти 2% от бирения пазар

Първата българска нискоалкохолна плодова бира се появява на пазара през 2011 г., когато "Каменица" АД представя "Kamenitza Fresh лимон". През 2012 г. другите две международни бирени компании в страната - "Загорка" и "Карлсберг ", също излизат със свои предложения и радлерът става все по-познат и тук.

"По данни на AC Nielsen през 2014 г. реализираните в обем продажби на бирени миксове се равняват на 5.72 млн. литра, или около 13 млн. лева", посочва Елена Петрова, бранд мениджър "Бирени миксове" в "Каменица" АД. Тя цитира отново данни на AC Nielsen, според които радлерите заемат 1.5% в обем от общия пазар на бира в страната и 1.9% - в стойност.



"Българите традиционно предпочитат светлото пиво и то държи около 97% от обема на предлаганите бири.
Радлерите са втората по големина категория, но достигат едва 2-3% от целия пазар, и то във висок сезон", коментира Радина Шкутова, маркетинг мениджър на "Загорка" АД.

Производителите предлагат радлери с различни вкусове – лимон, грейпфрут, бъз и лимон, бъз и мента, касис и лайм, череша и др. "Водещ е миксът с вкус на лимон, който формира 60% от общите продажби", уточнява Радина Шкутова.

Застудяване в продажбите

Плодовите миксове, а и бирата като цяло, се консумират най-активно през лятото. От октомври традиционно на пазара излиза тъмното пиво, което измества радлерите от рафта. По това време компаниите в страната преустановяват производството на плодовите бири до следващите топли месеци.

Миналогодишният сезон не беше особено успешен за бирените миксове, както и за целия бирен пазар. "Студеното време повлия негативно на тази строго сезонна напитка и доведе до спад в пазара на радлер с повече от 20% спрямо предходния летен сезон", отчита Радина Шкутова. Кривата надолу е част от общата тенденция на спад при продажбите на пиво – резултат от лошото време, демографията, нагласите на потребителите, икономическата криза, обобщават маркетолози. Биреният пазар като цяло обаче отчита по-малък спад - по данни от Съюза на пивоварите спадът за 2014 е близо 5% в обем. "Обяснението за далеч по-сериозното намаление при радлерите е в ограничения времеви отрязък за продажби, тъй като бирените миксове не се продават извън високия сезон, както и в по-малката им познаваемост като цяло", коментира Радина Шкутова.

Намалението миналата година не е изолирано явление. "От 2013 г. насам категорията се свива с двуцифрени стойности сезон след сезон", отбелязва Николета Йорданова - бранд мениджър на "Пиринско" в "Карлсберг България".

Хлад и тази година

През първото полугодие на 2015 г. пазарът на радлери в страната все още не се развива според очакванията на сектора. Елена Петрова цитира данни на AC Nielsen, според които през април, май и юни тази година продажбите в обем на цялата категория бирени миксове е 1.75 млн. литра от общо 105.8 млн. литра за бирената категория като цяло. "Това е с 13% по-малко спрямо обемите плодова бира, продадени за същия период на миналата година", обобщава Петрова.

В "Карлсберг България" обаче са оптимисти. "Пазарът на радлерите като цяло продължава да спада за трета поредна година, но пък "Пиринско Радлер" е единствената марка в категорията, която расте като обем и пазарен дял – с ръст от 14% през април-май-юни 2015 г. спрямо същите месеци на миналия сезон", посочва Николета Йорданова. Тя обяснява този резултат с дистибуторска активност и обновената визия на марката.

"Очакванията ни са пазарът на радлери да се запази на същите нива и да остане нишов на фона на цялата бирена категория", обобщава Радина Шкутова. Производителите като цяло обаче се надяват, че горещият август ще доведе до лек ръст на продажбите.

Къде и какво

Всеки производител и търговец сам определя ценовата си политика, но радлерите стандартно се позиционират в средния ценови клас (около 1.80 лв. за еднолитрова пластмасова бутилка). Съотношението на продажбите в магазинната мрежа и ХоРеКа канала (хотели, ресторанти, кафенета) е 75% към 25%, показват данните на маркетинговите агенции.

Според Бранимир Братанов - маркетинг директор на "Карлсберг България", топ 3 на най-продаваните бирени миксове в страната са: "Каменица Fresh", "Ариана радлер" и "Пиринско радлер". А Радина Шкутова твърди, че "Ариана радлер" и "Каменица Fresh" формират 90% от целия сегмент.

Кой пие

"Много характерно за плодовите бири е, че потребителите предпочитат да ги консумират през деня", отбелязва Николета Йорданова. Според Радина Шкутова радлерите "са насочени към по-младите хора в България (от 18 до 35-годишна възраст), с динамично ежедневие, които търсят приятен начин да се освежат в летните горещини". Бранимир Братанов добавя, че обикновено това са "хората, за които бирата е горчива и предпочитат нещо малко по-сладко, или хора, които избират нискоалкохолна напитка в определени моменти от деня - например в обедната почивка".

Маркетолозите отчитат също, че интерес към бирените миксове проявяват и жените, и мъжете. "Напоследък наблюдаваме положителни реакции към бирените миксове дори при традиционните консуматори на бира", добавя Елена Петрова. По думите й по-леките вкусове на бирените миксове успяват да приобщят и изцяло нови потребители. Това са хора, които "не са почитатели на традиционния вкус на пивото, но им допада комбинацията му със свежи плодови вкусове". По-ниското алкохолно съдържание на плодовите бири също е плюс в очите на почитателите.

Зимен вариант

Новостите в сегмента са свързани основно с пускането на пазара на нови вкусове плодови бири. "В Западна Европа се предлагат миксове, които не са с цитрусова основа – с вкус на круша, ябълка, череша, както и безалкохолни", посочва Радина Шкутова.

Бирените компании в страната също разширяват предложенията си в тази посока. Елена Петрова припомня, че през есента на 2014 г. на българския пазар бе представена първата и единствена засега тъмна плодова бира с ниско алкохолно съдържание – Kamenitza Dark Cherry, което означава продажби на радлер и през по-студените месеци на годината. "Благодарение на Kamenitza Dark Cherry отбелязахме ръст от 7.2% на продажбите при бирените миксове през изминалата година", уточни Петрова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

DXC Technology вече има над 4500 служители в България 1 DXC Technology вече има над 4500 служители в България

Компанията стана най-големият работодател в IT сектора и се цели в кота 7000 през следващите 4 години

17 сеп 2019, 3176 прочитания

WeWork отлага излизането си на борсата след реакции на инвеститорите WeWork отлага излизането си на борсата след реакции на инвеститорите

Компанията се сблъсква с опасения относно управлението на изпълнителния директор Адам Нойман и големите загуби

17 сеп 2019, 1069 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Първа градска молница

Неотворилият мол Galleria Varna е продаден на част от инвеститорите в "Сити клиник", които планират да го превърнат в лечебно заведение

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език