В търсене на верния курс

В търсене на верния курс

Lufthansa копира евтините авиолинии и въвежда допълнителна тарифа за багаж

Зорница Маркова
8655 прочитания

© reuters


Ако ви е омръзнало от летните жеги и ви е домъчняло за зимата, може да се замислите за една миниваканция в някой предколеден град в Европа. За началото на декември на страницата на Austrian Airlines (AUA) в интернет все още може да си купите приемливи билети от 150 евро в двете посоки. Но внимание! В тази цена не е включен багажът.

Като дъщерна компания на германския превозвач Lufthansa AUA има нови тарифи, които влизат в сила за полетите от началото на октомври, но могат да се купят и сега. Наскоро на специална пресконференция изпълнителният директор на Lufthansa Карстен Шпор обяви новата политика в ценообразуването, която трябва да направи компанията по-конкурентоспособна спрямо евтините авиолинии, а германските медии обявиха начинанието като революционна промяна за Lufthansa, каквато не се е случвала от години. Едни побързаха да я оприличат на low-cost компаниите, други заявиха, че Германия има нужда от горд авиопревозвач.

Новото тарифиране е част от цялостната стратегия на германския превозвач да излезе от тежкото състояние, в което се намира, и да се бори с натиска от всички страни. Засега обаче новите стъпки успяха да разгневят част от партньорите на компанията.

Без багаж

Според новия модел за тарифиране клиентите на икономична класа могат да избират между три вида цени, така наречените Light, Classic и Flex тарифа. Първата ще е най-ниска и двупосочен билет може да се купи и за 89 евро. При нея обаче пътниците имат право само на едно парче ръчен багаж и не могат да си сменят резервацията. Също така не могат да си запазват сами мястото при резервацията.

Тарифата Classic позволява освен ръчен багаж и един брой куфар до 23 кг, както и запазване на място още при резервацията, съобщават от компанията. Цената обаче започва от 129 евро.

При Economy Flex клиентите могат да си сменят датата на резервацията без допълнително заплащане. Примерният полет от София до Виена в началото на декември с тази тарифа в момента струва над 270 евро.

Новият модел е валиден както за вътрешните полети в Германия, така и за европейските. По подобен модел вече работят други две дъщерни компании на германския превозвач – Swiss и Brussels Airlines.

"Желанието на много от пътниците е да плащат действително само за това, което ползват, каза по време на пресконференцията CEO-то на компанията. Именно това желание взимаме под внимание." Според него, цитиран по-късно от германския вестник Zueddeutsche Zeitung, една трета от всички пътници пътуват само с ръчен багаж. "Защо трябва да плащат пълната цена", коментира още той.

"С новата концепция се надяваме да постигнем увеличение на приходите, като предлагаме допълнителни продукти, разделени по цени и съдържание на различни нива. Важно е да отбележим, че ние не съкращаваме съществуващи части от продукта, а добавяме нови. Всички гости на Lufthansa ще продължат да получават напитки и закуски на борда, както и ще могат сами да избират местата си 23 часа преди полета", коментира Мартин Рийкен, който е директор корпоративни комуникации за Европа, пред "Капитал". "За нас е важно да предложим на клиентите индивидуална тарифа, която да отговаря на техните нужди", добави той.

Назаем от low-cost

На теория моделът е заимстван от евтините превозвачи, които базират цените си именно на този подход – колкото по-ниска е цената, толкова по-малко услуги получават пътниците. С тях пътуването със самолет се превръща действително в превозване от една до друга дестинация, а за всички допълнителни екстри, които едно време бяха задължителни на борда, сега се плаща отделно. Благодарение на евтините превозвачи обаче летенето стана достъпно за толкова много хора и вече е всичко друго, но не и лукс.

От Lufthansa не приемат да бъдат наричани low-cost. "Lufthasna продължава да бъде превозвач с пълен сервиз. Фактът, че запазваме напитките на борда, избора на място преди полета, както и събирането на мили ясно ни диференцира от евтините авиолинии", категоричен е Рийкен.

Ако моделът, разработван повече от година и половина, даде добри резултати, на по-късен етап може да се прехвърли и към дългите полети на компанията.

В момента обаче той не събира много привърженици. Синдикалните организации бяха първите, които го разкритикуваха с мотива, че това ще доведе до още по-голям дъмпинг на цените. Консултанти в сферата на авиационните услуги пък предупредиха, че ниските тарифи са само трик за привличане на повече клиенти, които са чувствителни към цената. Новият план обаче щял да се отрази в покачване на цената за най-верните клиенти на германската компания – бизнес пътниците.

Загубеният жерав

Ситуацията, в която германската компания, чийто символ е жеравът, се намира, не е никак обещаваща, а новата тарифна политика е само стъпка от опита да се поеме по изцяло нов път. Пъзелът от неприятности включва силната от години конкуренция от евтините авиолинии, които с успех крадат клиентите от вътрешните европейски полети. На далечните дестинации натискът се увеличава все повече от страна на азиатските авиолинии, които все по-агресивно и с повече ресурси развиват своите мрежа и бизнес. Lufthansa дълго време буквално лежеше на гърба на своя стар имидж, без да се адаптира към новата конкурентна реалност.

На фона на това се прибавят вътрешноведомствените вече традиционни протести на синдикати, пилоти и стюардеси в искането за по-добри условия за работа. В момент, в който трябва да мисли за намаляване на разходите, компанията трябва да осигурява персонала си на условия, договаряни в едни по-добри времена.

И не на последно място - компанията трябва да се бори с имиджовия си проблем покрай падането на самолет на дъщерната й Germanwings над френските Алпи. В момента юристите на авиопревозвача се борят с множество искове за обезщетение на роднините на жертвите.

Всичко това се отразява във финансовите резултати на компанията. През 2014 г. оборотът й пада с 2% до малко над 14.9 млрд. евро. Годишният финансов резултат обаче е на минус 732 млн. евро, докато година по-рано компанията има печалба от 407 млн. евро.

Част от стратегията за излизане от кризата е развиване на low-cost сегмента с новата, създадена неотдавна, авиолиния в групата Eurowings. Освен това под марката Lufthansa се запазват полетите от хъбовете Франкфурт и Мюнхен, а останалите се поемат от другата марка на групата - Germanwings. "Развиваме портфолиото си според икономическия интерес. За съжаление в момента Европа се намира в период на несигурност заради икономическите и политическите събития, така че е необходимо непрекъснато да напасваме мрежата си от полети. За България засега не се очакват промени", каза още от централата на авиокомпанията.

В същото време една от най-големите евтини авиокомпании - Ryanair, обяви поредна успешна финансова година и нова идея за бизнеса си - да си партнира с традиционните авиокомпании, като поеме от тях близките полети в Европа, а те се концентрират на дългите разстояния. В същия този момент пък турските Turkish Airways съобщиха, че ще започнат да летят със своята нискотарифна авиокомпания Anadolu-Jet от Германия до Турция. Натискът върху германската Lufthansa расте непрекъснато, но успешният полет е още далече.

Ако ви е омръзнало от летните жеги и ви е домъчняло за зимата, може да се замислите за една миниваканция в някой предколеден град в Европа. За началото на декември на страницата на Austrian Airlines (AUA) в интернет все още може да си купите приемливи билети от 150 евро в двете посоки. Но внимание! В тази цена не е включен багажът.

Като дъщерна компания на германския превозвач Lufthansa AUA има нови тарифи, които влизат в сила за полетите от началото на октомври, но могат да се купят и сега. Наскоро на специална пресконференция изпълнителният директор на Lufthansa Карстен Шпор обяви новата политика в ценообразуването, която трябва да направи компанията по-конкурентоспособна спрямо евтините авиолинии, а германските медии обявиха начинанието като революционна промяна за Lufthansa, каквато не се е случвала от години. Едни побързаха да я оприличат на low-cost компаниите, други заявиха, че Германия има нужда от горд авиопревозвач.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    fonche avatar :-|
    Иван

    От известно време ВА предлагат подобно тарифиране. Но това далеч не ги прави конкурентни по цена на low cost компаниите. Хубавото е че традиционните компании променят модела. От това може най-много да спечели потребителя.

  • 2
    the_shadow avatar :-?
    The Shadow

    Според мен идеята на Луфтханза е отлична.
    Всъщност нищо съществено не се променя по стандартните тарифи, просто се добавя опцията ако си само с лек ръчен багаж да платиш по-малко. Примерно отиваш културно за един уикенд някъде и не мъкнеш като някои странни хорица половината си покъщнина в пет куфара, а си само с малка чанта или раница кабинен багаж. Защо тогава да плащаш същата цена като ония, които товарят самолета с тонове партакеши?
    А щом и синдикатите са против, значи идеята определено е правилна.

  • 3
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    До коментар [#2] от "The Shadow":
    Донякъде може да е, но според мен не са домислили нещата - може и 1/3 от хората да пътуват с кабинен багаж само, но немалко пъти това са обемисти куфари, дето едвам ги натъпкват. А като тарифата включва само раница, както е при лоу-костовете, въпросните влизат в горната тарифа.

  • 4
    the_incumbent avatar :-?
    The Incumbent

    До коментар [#3] от "rainbou1":

    Ръчният багаж на LH има ограничение от 8 кг, затова няма да ги тъпчат много. :-)

  • 6
    drumbass avatar :-|
    drumbass

    До коментар [#2] от "The Shadow":

    Всъщност не е така, както рекламата го изкарва. Реално цената се увеличи, понеже актуалната досега цена отиде към класа без багаж. Така че трябва да се добавят още 40 евро!! При цена от 150 евро, това си е почти 30% увеличение.

    Последното подобно увеличение беше преди няколко години, когато благодарение на вялият интерес от страна на ТИМ и пренасочването на Флай Ники от новия им собственик, австрийците монополизираха въпросната линия и за една нощ цената скочи от 100 на 140евро.

    Да не говорим, че в момента горивото е на супер ниски цени.

    Та дотук с "ниските цени" на Луфтханза.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход