Обезценяването на рублата удря руската автомобилна индустрия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Обезценяването на рублата удря руската автомобилна индустрия

Средната цена на продаваните в Русия автомобили е нараснала с 18% през първото полугодие

Обезценяването на рублата удря руската автомобилна индустрия

Зависимостта от вносни части елимира предимствата от слабата валута

4039 прочитания

Средната цена на продаваните в Русия автомобили е нараснала с 18% през първото полугодие

© ALEXANDER DEMIANCHUK


Подновеното обезценяване на рублата нанася удар по руските производители на автомобили. Валутните движения правят използваните от тях вносни части по-скъпи, което ги принуждава да повишават цените за вътрешния пазар и ги прави по-неконкурентни в чужбина, пише Reuters. След като през последното десетилетие отчиташе годишен ръст на продажбите от по над 10%, сега руската автомобилна индустрия се превръща в жертва на икономическата криза, предизвикана от срива в цените на петрола и геополитическото напрежение между Москва и Запада.

Възход и падение

Продажбите на автомобили в Русия са спаднали наполовина спрямо пиковите си нива през 2012-2013 г., когато за няколко месеца страната изпревари Германия като най-голям пазар за коли в Европа и осми в световен мащаб. В момента руският пазар се нарежда на пето място в Европа и 12-то в света.

Повечето руски автомобилостроители разчитат на вносни части, за които плащат в долари и евро. Германската Volkswagen и щатската Ford внасят над половината от частите, които използват за сглобяваните в Русия коли. Дори местният пазарен лидер "АвтоВАЗ", който произвежда редица модели, в това число и "Лада", внася около една пета от използваните елементи. Заради слабите резултати на местното производство по-рано тази година щатската General Motors напусна руския пазар. Единствено местният бизнес на френската Renault е донякъде изключение и произвежда по-значима част от компонентите в страната.

Ако през 2012-2013 г. един долар се е разменял за 30 рубли, в момента курсът достига 65 рубли, което на практика прави вноса двойно по-скъп. Това кара производителите да повишават цените, което допълнително влошава ситуацията за тях предвид изпадането на икономиката в рецесия за пръв път от 2009 г. Високата инфлация също намалява възможностите на потребителите за големи покупки като автомобили.

Курсът на руската валута се беше стабилизирал около 50 рубли за долар през първото полугодие, но от началото на юли е спаднал с 15%. Това вероятно ще доведе до нови повишения на цените и спад на продажбите. "Ако рублата се задържи на тези нива до края на годината, пазарът ще се свие с 28-30%. Ако обаче курсът продължи да спада, продажбите могат да се понижат и с 35%", отбелязва анализаторът от VTB Capital Владимир Беспалов.

KIA Motors, която произвежда един от най-популярните модели в страната – хечбекът New Rio, е повишила цените си с 15% през първото полугодие на 2015 г. За същия период средната цена на продаваните в страната автомобили е нараснала с 18% до 1.16 млн. рубли (18 420 долара), а продажбите са спаднали с 36%, показват данните на Autostat. "Девалвацията на рублата повишава разходите за производителите. Приближаваме се към критична точка, в която нова ревизия на цените е неизбежна", коментира Юлия Диченкова, директор на местния дилър на Mazda Rolf Khimki.

Спад на износа

Перспективите за износ също изглеждат слаби, тъй като зависимостта от вносни части елиминира конкурентните предимства, които производителите по принцип имат от спад на валутата. За първите шест месеца на тази година износът на автомобили от Русия е спаднал с 27% на годишна база до 49 хил. броя. Голяма част от експорта е насочен към страни от ОНД като Беларус и Казахстан.

Руските власти предприеха инициативи с цел да окуражат автомобилните компании постепенно да започнат да произвеждат повечето използвани части в страната. Много от най-скъпите и технологично сложни елементи като електроника, двигатели и окачвания обаче продължават да се внасят.

Подновеното обезценяване на рублата нанася удар по руските производители на автомобили. Валутните движения правят използваните от тях вносни части по-скъпи, което ги принуждава да повишават цените за вътрешния пазар и ги прави по-неконкурентни в чужбина, пише Reuters. След като през последното десетилетие отчиташе годишен ръст на продажбите от по над 10%, сега руската автомобилна индустрия се превръща в жертва на икономическата криза, предизвикана от срива в цените на петрола и геополитическото напрежение между Москва и Запада.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK