България е третoто най-перспективно място за местене за производство
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България е третoто най-перспективно място за местене за производство

Страната ни получава най-висока оценка по критерий разходи. Най-ниско сме класирани по фактор рискове.

България е третoто най-перспективно място за местене за производство

Страната ни се е издигнала с четири места в класацията на Cushman & Wakefield

5962 прочитания

Страната ни получава най-висока оценка по критерий разходи. Най-ниско сме класирани по фактор рискове.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Проучване на Cushman & Wakefield постави България на трето място като най-перспективна дестинация за локализиране на производство. Целта на проучването е да очертае параметри, чрез които производствените компании да могат определят най-подходящото място, където да разширят или преместят бизнеса си. В тазгодишната класация България се нарежда в челните позиции след Виетнам и Тунис и изпреварва европейски страни като Литва и Естония (виж таблица). Само за година страната ни се e изкачила с четири места в подреждането като една от растящите по привлекателност локации в света.

Критериите

Според консултантите от Cushman & Wakefield, чийто стратегически партньор в България и Македония е Forton, основните критерии за производителя, който обмисля преместване или разширяване в чужда държава са пазарните условия (с 40% тежест в общата оценка), рискът (с 20% тежест) и разходите (тежест от 40%). Тази година индексът представя и два алтернативни сценария, чрез които адресира какво ще бъде въздействието за производителя, който е по-фокусиран върху разходите или върху пазарните условия. Важни фактори при определяне на лидерите са и наличието и вида на безвъзмездни средства и стимули, възможността за чуждестранни компании да притежават земя, устойчивостта, гъвкавостта и адаптивността на работната сила.

Анализаторите поставят на България най-висока оценка по критерий разходи, в който се включват оперативните разходи, тези за труд, изграждане на предприятието и регистрирането му. Най-ниско сме класирани по критерий рискове, който обединява икономически, корпоративни, енергийни рискове, както и такива от национално бедствие. При алтернативния сценарий с водещ критерий разходи запазваме третата си позиция като най-перспективна дестинация за базиране на производство. При опция, в която водещ критерий са условията, падаме на пето място.

Според анализаторите повечето корпорации остават фокусирани върху по-зрелите пазари, тъй като инвестицията в нов завод е голяма и те не са готови да поемат твърде много риск. Въпреки това развиващите се пазари като нашия определено имат потенциал, тъй като дават възможност за обезщетения на разходите - фактор, привлекателен в среда с по-ниски маржове. Вземайки предвид ключово съображение като времето за доставка, подобряването на инфраструктурата в развиващите се страни е важна стъпка за повишаването на привлекателността им.

Обичайните първи

В другата част на класацията на Cushman & Wakefield са определени най-добрите дестинации за базиране на производство сред вече установените държави. Първото място в нея за поредна година заема Малайзия, следвана от Тайван и Китай. Страните от Азиатско-тихоокеанския регион все още доминират в горната половина на подреждането, въпреки това ръстът на оперативните разходи в глобален план връща част от бизнеса на запад. Показателен за това е фактът, че САЩ завръща позициите си, нареждайки се веднага след първите три установени лидера. В топ 10 влизат също Южна Корея, Канада, Сингапур, Турция, Тайланд и Индонезия.

Проучване на Cushman & Wakefield постави България на трето място като най-перспективна дестинация за локализиране на производство. Целта на проучването е да очертае параметри, чрез които производствените компании да могат определят най-подходящото място, където да разширят или преместят бизнеса си. В тазгодишната класация България се нарежда в челните позиции след Виетнам и Тунис и изпреварва европейски страни като Литва и Естония (виж таблица). Само за година страната ни се e изкачила с четири места в подреждането като една от растящите по привлекателност локации в света.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    dobrich avatar :-|
    dobrich

    ..."където да разширят или преместят бизнеса си. В тазгодишната класация България се нарежда в челните позиции след Виетнам и Тунис " - Че това хвалба ли е? Имаме ниски разходи, щото стандарта ни на живот-заплатите, ни са ниски. Само във Виетнам и Тунис е по нисък от нашия...

  • 2
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    С производство, за разлика от туризъм, енергетика и строително предприемачество в България се занимават доста по читави хора и продукцията ни става все по-конкурентна.

    Кой да мисли преди 10 години, че ще се гордеем с произведеното в България....Да се надяваме, че тенденциите за изнасяне на производства в България ще се задълбочат и ще ни издърпат от блатото.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.