Антиконтрабанда по никое време
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Антиконтрабанда по никое време

"Булгартабак" се бори срещу проблем, който правителството вече обяви за решен.

Антиконтрабанда по никое време

"Булгартабак" започва втора поредна кампания срещу контрабандата. Първата струваше над 1 млн. лв.

Десислава Николова
5166 прочитания

"Булгартабак" се бори срещу проблем, който правителството вече обяви за решен.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


От 17 август "Булгартабак" започна втората си поредна кампания за борба с контрабандните цигари. Както и първата, която беше през месеците януари и февруари, и тази е с подкрепата на Министерството на финансите, Агенция "Митници" и асоциациите на тютюнопроизводителите.

Всъщност дебютът беше направен през декември 2014 г. Тогава в тандем бяха четирите мултинационални цигарени концерна, които работят в България, и "Булгартабак". Бюджетът на кампанията беше 100 хил. лв. и тя беше позиционирана предимно на билбордове. Още преди края й обаче "Булгартабак" започна своя собствена кампания с подкрепата на институциите. По данни на "Би медия консултант" бюджетът й само за телевизия и печатни медии без билбордове е бил общо 1.069 млн. лв. на база официално действащи рекламни тарифи на съответните медии - бруто, без отчитане на отстъпки.

Етичната комисия на Националния съвет по саморегулация препоръча на "Булгартабак" да спре кампанията. Група граждани подадоха жалби, в които изтъкваха, че посланията представляват откровена реклама на цигари, подтикват към тютюнопушене и освен това правят лъжливи внушения, че от покупката на цигари с бандерол зависи броят на децата и дали са високи пенсиите на възрастните хора.

За разлика от предишния път сега кампанията не обяснява, че ако се пуши контрабанда, няма да има пари за детски градини и пенсии. Фокусът вече е върху "възможностите, които стоят пред обществото, и всички хубави неща, свързани с по-добрата инфраструктура в страната". Т.е. в момента акцентът е, че ако се пушат повече цигари с бандерол, ще има пари за повече магистрали, "селото на баба" и по-чисти реки.

Рекламата на цигари по закон е разрешена само на билбордове и в местата за продажба, но кампанията на цигарената компания се отпечатва в масовите издания и се излъчва в праймтайма на телевизиите.

От "Булгартабак" не отговориха на въпросите какъв е бил ефектът от първата кампания и каква е причината да започват втора, нито колко струва тя. От прессъобщението на интернет страницата на холдинга става ясно единствено, че мотивът е борба с контрабандата.

Моментът е избран странно. За първи път от години легалният цигарен пазар бележи ръст от 9% на база полугодие, а само от началото на годината до юни ръстът е 5%. В бранша смятат, че причина за това е назначената митническа охрана на производствата на цигарените фабрики, произвеждащи в България - те са собственост на "Булгартабак" и "КТ интернешънъл" (доскоро "Кингс табако"). Митничарите обаче бяха изтеглени през месец май.

В същото време премиерът Бойко Борисов неколкократно обяви, че от началото на годината заради битката с контрабандата правителството е постигнало 1 млрд. лв. увеличение на събираемостта на акцизите. Според Центъра за изследване на демокрацията годишно размерът на нелегалния пазар на цигари е около 350 млн. лв.

Така излиза, че в предизборен период част от медиите получават финансова инжекция от около 1 млн. лв., ако се приеме, че бюджетът на кампанията е сходен с този от началото на годината, за вече обявен за преборен от правителството проблем.

От 17 август "Булгартабак" започна втората си поредна кампания за борба с контрабандните цигари. Както и първата, която беше през месеците януари и февруари, и тази е с подкрепата на Министерството на финансите, Агенция "Митници" и асоциациите на тютюнопроизводителите.

Всъщност дебютът беше направен през декември 2014 г. Тогава в тандем бяха четирите мултинационални цигарени концерна, които работят в България, и "Булгартабак". Бюджетът на кампанията беше 100 хил. лв. и тя беше позиционирана предимно на билбордове. Още преди края й обаче "Булгартабак" започна своя собствена кампания с подкрепата на институциите. По данни на "Би медия консултант" бюджетът й само за телевизия и печатни медии без билбордове е бил общо 1.069 млн. лв. на база официално действащи рекламни тарифи на съответните медии - бруто, без отчитане на отстъпки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    cipura avatar :-|
    BgMafia

    Това кампания на Булгартабак ли е ?
    То ми прилича повече на предизборен клип на ГЕРБ.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Намерен е легален начин да се налеят пари в конкретни медии, за да могат да обслужат кампанията на дпс и герб.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    stg avatar :-|
    stg

    щом акцизите и цената е неадекватна контрабанда ще има , това е положението а до колегата от 1 пост, че нали Булгартабак е орташка собственост на БОСТАН

  • 4
    dalagrij avatar :-(
    Dalag Rij

    и 10 милиона лева за кампании да дадат, докато минималната работната заплата не се качи поне двойно, ще се пуши контрабанда!!! Кой ще дава по 5-6 лв за кутия цигари със заплата от 380лв, при условие, че може да си намери на 50% от тази цена.

    А самата "кампания" е изключително плоска и прозрачна!!!

  • 5
    glia avatar :-|
    shogun

    Кампанията е добра най-малкото защото създава връзки "данъци-благоденствие" в безмозъчните потребители на отвратителните менте цигари. Без значение в случая е, че Булгартабак е на Пеевски.

  • 6
    bi_u avatar :-|
    Sofia Markarian

    всяка кампания в полза на тютюнопушенето е насочена срещу човешкото здраве и може да остави трайни отрицателни последствия за цялото общество. ясно е, че пристрастяването на огромен процент от българите към никотина е всъщност полезно за група хора. даже много полезно, то носи сигурни печалби за много траен период от време. на тютюнопушенето доказано разрушава здравето. а печалбата за сметка на човешкото здраве е вид престъпление и не може да бъде допускана. но изглежда правителството е твърде зависимо и няма интерес или не може да надвие тютюневото лоби.

  • 7
    gradska avatar :-|
    Офелия Груева

    Добре де, имаме си Закон за радиото и телевизията. В чл.75 пише следното: "Забраняват се всички форми на търговски съобщения за цигари и други тютюневи изделия." Булгартабак не е само фирмено наименование, а също и много популярна марка цигари. В края на клипа се казва: "една кампания на министерство на финансите, агенция митници и Булгартабак". А не "Булгартабак Холдинг АД"! Най-малкото за това трябва да се самосезира някой.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK