Антиконтрабанда по никое време

"Булгартабак" се бори срещу проблем, който правителството вече обяви за решен.

Антиконтрабанда по никое време

"Булгартабак" започва втора поредна кампания срещу контрабандата. Първата струваше над 1 млн. лв.

Десислава Николова
5520 прочитания

"Булгартабак" се бори срещу проблем, който правителството вече обяви за решен.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


От 17 август "Булгартабак" започна втората си поредна кампания за борба с контрабандните цигари. Както и първата, която беше през месеците януари и февруари, и тази е с подкрепата на Министерството на финансите, Агенция "Митници" и асоциациите на тютюнопроизводителите.

Всъщност дебютът беше направен през декември 2014 г. Тогава в тандем бяха четирите мултинационални цигарени концерна, които работят в България, и "Булгартабак". Бюджетът на кампанията беше 100 хил. лв. и тя беше позиционирана предимно на билбордове. Още преди края й обаче "Булгартабак" започна своя собствена кампания с подкрепата на институциите. По данни на "Би медия консултант" бюджетът й само за телевизия и печатни медии без билбордове е бил общо 1.069 млн. лв. на база официално действащи рекламни тарифи на съответните медии - бруто, без отчитане на отстъпки.

Етичната комисия на Националния съвет по саморегулация препоръча на "Булгартабак" да спре кампанията. Група граждани подадоха жалби, в които изтъкваха, че посланията представляват откровена реклама на цигари, подтикват към тютюнопушене и освен това правят лъжливи внушения, че от покупката на цигари с бандерол зависи броят на децата и дали са високи пенсиите на възрастните хора.

За разлика от предишния път сега кампанията не обяснява, че ако се пуши контрабанда, няма да има пари за детски градини и пенсии. Фокусът вече е върху "възможностите, които стоят пред обществото, и всички хубави неща, свързани с по-добрата инфраструктура в страната". Т.е. в момента акцентът е, че ако се пушат повече цигари с бандерол, ще има пари за повече магистрали, "селото на баба" и по-чисти реки.

Рекламата на цигари по закон е разрешена само на билбордове и в местата за продажба, но кампанията на цигарената компания се отпечатва в масовите издания и се излъчва в праймтайма на телевизиите.

От "Булгартабак" не отговориха на въпросите какъв е бил ефектът от първата кампания и каква е причината да започват втора, нито колко струва тя. От прессъобщението на интернет страницата на холдинга става ясно единствено, че мотивът е борба с контрабандата.

Моментът е избран странно. За първи път от години легалният цигарен пазар бележи ръст от 9% на база полугодие, а само от началото на годината до юни ръстът е 5%. В бранша смятат, че причина за това е назначената митническа охрана на производствата на цигарените фабрики, произвеждащи в България - те са собственост на "Булгартабак" и "КТ интернешънъл" (доскоро "Кингс табако"). Митничарите обаче бяха изтеглени през месец май.

В същото време премиерът Бойко Борисов неколкократно обяви, че от началото на годината заради битката с контрабандата правителството е постигнало 1 млрд. лв. увеличение на събираемостта на акцизите. Според Центъра за изследване на демокрацията годишно размерът на нелегалния пазар на цигари е около 350 млн. лв.

Така излиза, че в предизборен период част от медиите получават финансова инжекция от около 1 млн. лв., ако се приеме, че бюджетът на кампанията е сходен с този от началото на годината, за вече обявен за преборен от правителството проблем.

От 17 август "Булгартабак" започна втората си поредна кампания за борба с контрабандните цигари. Както и първата, която беше през месеците януари и февруари, и тази е с подкрепата на Министерството на финансите, Агенция "Митници" и асоциациите на тютюнопроизводителите.

Всъщност дебютът беше направен през декември 2014 г. Тогава в тандем бяха четирите мултинационални цигарени концерна, които работят в България, и "Булгартабак". Бюджетът на кампанията беше 100 хил. лв. и тя беше позиционирана предимно на билбордове. Още преди края й обаче "Булгартабак" започна своя собствена кампания с подкрепата на институциите. По данни на "Би медия консултант" бюджетът й само за телевизия и печатни медии без билбордове е бил общо 1.069 млн. лв. на база официално действащи рекламни тарифи на съответните медии - бруто, без отчитане на отстъпки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    cipura avatar :-|
    BgMafia

    Това кампания на Булгартабак ли е ?
    То ми прилича повече на предизборен клип на ГЕРБ.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Намерен е легален начин да се налеят пари в конкретни медии, за да могат да обслужат кампанията на дпс и герб.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    stg avatar :-|
    stg

    щом акцизите и цената е неадекватна контрабанда ще има , това е положението а до колегата от 1 пост, че нали Булгартабак е орташка собственост на БОСТАН

  • 4
    presidentcamacho avatar :-(
    Dwayne Elizondo Mountain Dew Herbert Camacho

    и 10 милиона лева за кампании да дадат, докато минималната работната заплата не се качи поне двойно, ще се пуши контрабанда!!! Кой ще дава по 5-6 лв за кутия цигари със заплата от 380лв, при условие, че може да си намери на 50% от тази цена.

    А самата "кампания" е изключително плоска и прозрачна!!!

  • 5
    glia avatar :-|
    shogun

    Кампанията е добра най-малкото защото създава връзки "данъци-благоденствие" в безмозъчните потребители на отвратителните менте цигари. Без значение в случая е, че Булгартабак е на Пеевски.

  • 6
    bi_u avatar :-|
    Sofia Markarian

    всяка кампания в полза на тютюнопушенето е насочена срещу човешкото здраве и може да остави трайни отрицателни последствия за цялото общество. ясно е, че пристрастяването на огромен процент от българите към никотина е всъщност полезно за група хора. даже много полезно, то носи сигурни печалби за много траен период от време. на тютюнопушенето доказано разрушава здравето. а печалбата за сметка на човешкото здраве е вид престъпление и не може да бъде допускана. но изглежда правителството е твърде зависимо и няма интерес или не може да надвие тютюневото лоби.

  • 7
    gradska avatar :-|
    Офелия Груева

    Добре де, имаме си Закон за радиото и телевизията. В чл.75 пише следното: "Забраняват се всички форми на търговски съобщения за цигари и други тютюневи изделия." Булгартабак не е само фирмено наименование, а също и много популярна марка цигари. В края на клипа се казва: "една кампания на министерство на финансите, агенция митници и Булгартабак". А не "Булгартабак Холдинг АД"! Най-малкото за това трябва да се самосезира някой.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал