С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 21 авг 2015, 14:31, 57761 прочитания

И най-големият мол е...

Канибализмът на търговските центрове потисна приходите на целия пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Още по-голям, още по-блестящ, по-атрактивен, по-разнообразен, по-агресивен. Доскоро всеки следващ мол в София се стремеше да надскочи другите и бързо да ги надмине по клиентела. И така - докато се появи следващият, и следващият. Големите търговски центрове поглъщаха потребителското търсене от малките магазини по пазарите, от бутиците по търговските улици и, разбира се, един от друг.

Девет години след старта на това надбягване резултатите са налице - вълната на моловете спря да се надига, нови проекти (ако изключим замразения строеж на "Плаза Уест" в "Люлин") не се появяват, а вече работещите нямат друг избор, освен да продължат да канибализират собствения си пазар.


Разбира се, извън територията им ще остане една "неядивна" част от клиентите - онези с непоносимост към шума, безкрайните коридори и концентрираното множество. Но извън нея масата потребители вече е разпределена. И доколкото нито броят хора, нито парите в джобовете им дават признаци да растат, оттук нататък търговските центрове могат само да продължат битката помежду си.

Като на всеки пазар и на този ожесточената конкуренция е здравословна за всички други освен за самите конкуренти. Приходите им като цяло леко падат през последната година заедно с наемните нива на търговските площи, финансовите резултати се колебаят от загуба до лека (на фона на приходите) печалба, а източник на рязка промяна няма откъде да се появи.

Кой е шампионът



Въпросът кой е най-успешният мол може да има няколко различни сечения: приходи на квадратен метър отдаваема площ, чиста печалба, брой посетители на денонощие, средно похарчени пари от един клиент и т.н.

Като обем общи приходи обаче лидерът в страната към края на 2014 г. е ясен - софийският The Mall (виж таблицата). Постъпленията му за миналата година са общо близо 32 млн. лв. Буквално "на милиметри" след него е Paradise, а на третата позиция е Serdika. След варненския Grand Mall пети по общо приходи е Mall of Sofia, а другите софийски търговски центрове остават доста по-назад. Каква ще е картината към края на тази година никой не се наема да прогнозира, но движението нагоре при Paradise, ако продължи с тази инерция, очевидно има потенциал да го изведе на лидерското място. Което обаче няма да е учудващо предвид огромната му площ спрямо останалите.

За момента не са показателни за нищо пък резултатите на Sofia Ring Mall, който просто отвори в началото на ноември, както и тези на Mega Mall, който беше открит през септември миналата година.

Но да отдадем дължимото на The Mall. Лидерът според повечето експерти от пазара е силно изложен на конкуренцията на Paradise, защото чисто географски потенциалните посетители и на двата мола се покриват. Според мениджмънта на The Mall отлив на клиенти след отварянето на новия гигант не е имало. Рязкото увеличаване на отдаваемата площ в търговски центрове през последните две години обаче нямаше как да не се отрази на всички под формата на потиснати наемни цени и изобщо - променени условия в полза на търговците.

Според доклада за дейността на "АП Ритейл 1" (дружеството - собственик на The Mall) за 2014 г. оперативната печалба преди амортизация е 20.1 млн. лв. при 21.5 за 2013 г., като основна причина за спада с 6.5% е намалението на приходите от наем от 23.6 на 22.4 млн. лв. заради спадналите наемни нива в София, отразено в случая на The Mall в подновените или нови договори с търговците и във временни намаления за определени наематели.

Накратко - лидерът усеща натиска от новите центрове поради агресивната им политика за привличане на наематели и в резултат и при него има спад на наемните нива. При почти 52 хил. кв.м обща отдаваема площ (в случая - без офисна част), почти 100% заетост и 22.4 млн. лв. приходи от наем за 2014 г. простата сметка показва, че квадратен метър средно струва 35.9 лв. на месец. Плюс нея, разбира се, се начислява и такса за поддръжка и обслужване на всеки обект (обичайно - около 7.5 евро на квадрат), но тя като правило в сектора не покрива реалния разход по това перо на мола с около 1-1.5 евро.

Показателно е, че в отчета на "АП Ритейл 1" за 2014 г. за пръв път се появява перото "финансови стимули за наематели", което е едва 135 хил. лв. Още 708 хил. лв. обаче са "на минус" като корекции в базова наемна цена. Това означава, че определени обекти са плащали авансово "твърд" наем, но след като са направили реален оборот под някакво предварително договорено число, молът е възстановил част от въпросния наем. Финансовите стимули пък представляват например инвестиция в реконструкция на дадена част по изискване на търговеца.

Конкретно в случая с The Mall потокът посетители няма как да не бъде ограничен и от потъването на Carrefour - площта на хипермаркета си е негова собственост и мениджмънтът на мола няма как да влияе върху веригата, чиито обекти през последните месеци се изпразниха от стока, а оттам - и от клиенти. Състоянието на обектите на Carrefour впрочем никак не се подобрява и след раздялата с "Пикадили", така че перспективите за тях не са розови, а оттам - и за моловете, където веригата присъства.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 3728 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 1149 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Uber очаква троен ръст на поръчките за пътувания

Технологичният стартъп може да стане публична компания в следващите от 18 до 24 месеца

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов