С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 21 авг 2015, 14:31, 57180 прочитания

И най-големият мол е...

Канибализмът на търговските центрове потисна приходите на целия пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Още по-голям, още по-блестящ, по-атрактивен, по-разнообразен, по-агресивен. Доскоро всеки следващ мол в София се стремеше да надскочи другите и бързо да ги надмине по клиентела. И така - докато се появи следващият, и следващият. Големите търговски центрове поглъщаха потребителското търсене от малките магазини по пазарите, от бутиците по търговските улици и, разбира се, един от друг.

Девет години след старта на това надбягване резултатите са налице - вълната на моловете спря да се надига, нови проекти (ако изключим замразения строеж на "Плаза Уест" в "Люлин") не се появяват, а вече работещите нямат друг избор, освен да продължат да канибализират собствения си пазар.


Разбира се, извън територията им ще остане една "неядивна" част от клиентите - онези с непоносимост към шума, безкрайните коридори и концентрираното множество. Но извън нея масата потребители вече е разпределена. И доколкото нито броят хора, нито парите в джобовете им дават признаци да растат, оттук нататък търговските центрове могат само да продължат битката помежду си.

Като на всеки пазар и на този ожесточената конкуренция е здравословна за всички други освен за самите конкуренти. Приходите им като цяло леко падат през последната година заедно с наемните нива на търговските площи, финансовите резултати се колебаят от загуба до лека (на фона на приходите) печалба, а източник на рязка промяна няма откъде да се появи.

Кой е шампионът



Въпросът кой е най-успешният мол може да има няколко различни сечения: приходи на квадратен метър отдаваема площ, чиста печалба, брой посетители на денонощие, средно похарчени пари от един клиент и т.н.

Като обем общи приходи обаче лидерът в страната към края на 2014 г. е ясен - софийският The Mall (виж таблицата). Постъпленията му за миналата година са общо близо 32 млн. лв. Буквално "на милиметри" след него е Paradise, а на третата позиция е Serdika. След варненския Grand Mall пети по общо приходи е Mall of Sofia, а другите софийски търговски центрове остават доста по-назад. Каква ще е картината към края на тази година никой не се наема да прогнозира, но движението нагоре при Paradise, ако продължи с тази инерция, очевидно има потенциал да го изведе на лидерското място. Което обаче няма да е учудващо предвид огромната му площ спрямо останалите.

За момента не са показателни за нищо пък резултатите на Sofia Ring Mall, който просто отвори в началото на ноември, както и тези на Mega Mall, който беше открит през септември миналата година.

Но да отдадем дължимото на The Mall. Лидерът според повечето експерти от пазара е силно изложен на конкуренцията на Paradise, защото чисто географски потенциалните посетители и на двата мола се покриват. Според мениджмънта на The Mall отлив на клиенти след отварянето на новия гигант не е имало. Рязкото увеличаване на отдаваемата площ в търговски центрове през последните две години обаче нямаше как да не се отрази на всички под формата на потиснати наемни цени и изобщо - променени условия в полза на търговците.

Според доклада за дейността на "АП Ритейл 1" (дружеството - собственик на The Mall) за 2014 г. оперативната печалба преди амортизация е 20.1 млн. лв. при 21.5 за 2013 г., като основна причина за спада с 6.5% е намалението на приходите от наем от 23.6 на 22.4 млн. лв. заради спадналите наемни нива в София, отразено в случая на The Mall в подновените или нови договори с търговците и във временни намаления за определени наематели.

Накратко - лидерът усеща натиска от новите центрове поради агресивната им политика за привличане на наематели и в резултат и при него има спад на наемните нива. При почти 52 хил. кв.м обща отдаваема площ (в случая - без офисна част), почти 100% заетост и 22.4 млн. лв. приходи от наем за 2014 г. простата сметка показва, че квадратен метър средно струва 35.9 лв. на месец. Плюс нея, разбира се, се начислява и такса за поддръжка и обслужване на всеки обект (обичайно - около 7.5 евро на квадрат), но тя като правило в сектора не покрива реалния разход по това перо на мола с около 1-1.5 евро.

Показателно е, че в отчета на "АП Ритейл 1" за 2014 г. за пръв път се появява перото "финансови стимули за наематели", което е едва 135 хил. лв. Още 708 хил. лв. обаче са "на минус" като корекции в базова наемна цена. Това означава, че определени обекти са плащали авансово "твърд" наем, но след като са направили реален оборот под някакво предварително договорено число, молът е възстановил част от въпросния наем. Финансовите стимули пък представляват например инвестиция в реконструкция на дадена част по изискване на търговеца.

Конкретно в случая с The Mall потокът посетители няма как да не бъде ограничен и от потъването на Carrefour - площта на хипермаркета си е негова собственост и мениджмънтът на мола няма как да влияе върху веригата, чиито обекти през последните месеци се изпразниха от стока, а оттам - и от клиенти. Състоянието на обектите на Carrefour впрочем никак не се подобрява и след раздялата с "Пикадили", така че перспективите за тях не са розови, а оттам - и за моловете, където веригата присъства.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КЗК ще разследва Apple по искане на БТК 1 КЗК ще разследва Apple по искане на БТК

Телекомът не предлага моделите на американския гигант, за разлика от конкурентите в България

15 юли 2019, 4549 прочитания

"БТЛ индъстрийз" е удвоила приходите си през първото полугодие "БТЛ индъстрийз" е удвоила приходите си през първото полугодие

Компанията за медицинско оборудване е произвела 12 хил. уреда през периода

15 юли 2019, 898 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Uber очаква троен ръст на поръчките за пътувания

Технологичният стартъп може да стане публична компания в следващите от 18 до 24 месеца

F-16 полетя към парламента

Управляващите искат да финализират купуването на изтребителите преди местните избори

И още нещо в сметката за ток

С непазарни механизми държавата се опитва да поддържа жива ТЕЦ "Марица-изток 2"

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

Тарантино и другите

По-интересните заглавия от ваканционния афиш