Конкуренти в къщата на Airbnb
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Конкуренти в къщата на Airbnb

Конкуренти в къщата на Airbnb

Най-известната платформа за отдаване на жилища под наем вече далеч не е единствена

Зорница Маркова
23912 прочитания

© ShutterStock


Intercontinental Hotel Group има повече хотелски стаи от всяка друга компания по света. Това съобщава гордо корпоративната страница на IHG в интернет. Разделени в девет марки, повече от 674 хил. стаи посрещат своите гости навсякъде по света. Не случайно Intercontinental е обявена за лидер в хотелиерския бизнес.

Airbnb вече има над 1.5 млн. оферти на страницата си.

От няколко години, откакто се зароди феноменът "икономика на споделянето" (Sharing Economy) и по неговия модел се появили стотици нови бизнеси, животът на традиционните компании не е същият. Според определението за Sharing Economy собствениците на неизползвани ресурси ги предоставят на други, които имат нужда от тях. За да се случи това, трябва да има технологични предпоставки – най-често онлайн платформа, през която индивидите се свързват.

Благодарение на този модел милиони хора започнаха да си разменят предмети, услуги, информация, знания, а притежаването на нещата стана излишно. Вече не е необходимо да си купиш кола, след като можеш да си наемеш car2go за няколко часа. Не трябва да се возиш на такси, а може да повикаш Uber. Не е нужно да си на постоянна работа, когато можеш да си намериш почасово занимание през TaskRabbit. Не е задължително да се обаждаш на туроператор, за да ти организира почивката, а може да си намериш интересното за теб занимание през GetYourGuidе. Защо трябва да спиш в хотел, като има Airbnb? И стотици други подобни.

Airbnb е един от символите на новото поколение бизнес модели – икономиката на споделянето. Но в туризма далеч не е единствената платформа, през която може да намирате и отдавате жилища. През последните години десетки други модели запълниха онлайн пространството, като много от тях се специализират и профилират, привличайки все повече нови потребители.

Европейският отговор на Airbnb

Три години след като Airbnb започна да развива мрежата си през 2008, в Европа се появиха няколко платформи, които работят на подобен принцип. От техните сайтове потребителите могат да намеря свободно жилище във всевъзможни точки на света или пък могат да отдадат собственото си. Условието е да се регистрират, да имат своя реален профил и при всяка резервация да платят процент на платформата. Профилът на потребителите е отворен и всеки, който е бил гост или домакин, може да получава коментари от хора, с които се е срещал. Това писане на ревюта позволява на следващите потребители да придобият представа за хората и съответно за мястото, което искат да наемат.

Една от най-известните платформи в Европа е 9flats.com. Създаден през 2011 г. в Берлин, днес сайтът предлага над 250 хил. жилища под наем в 140 държави по света. От компанията не казват колко нощувки до момента са направени през тях, но обявиха пред "Капитал", че през 2014 г. са имали ръст от 150% спрямо предходната година.

За разлика от Airbnb, където около 40% от предложените жилища не са самостоятелни, по-голямата част от офертите на 9flats.com са за апартаменти или къщи, които не трябва да се поделят с друг. Основната потребителска група на платформата са хора на възраст между 30 и 55 години - семейства, двойки или бизнес гости.

"На пътуващите им е омръзнало от надценените стандартни хотели. Те не искат да прекарат ваканцията си в 16 кв.м. Модерният турист иска да има апартамент за същите пари. Това именно предлага 9flats – повече място за пътуващите", коментира пред "Капитал" Роман Бах – представител на компанията.

Подобно е мнението и на Лииза Хупертц, която е представител на Wimdu.com – друга известна платформа в Европа. "Интересът към услугите като нашата расте паралелно с недоволството на клиентите от класическите хотели, които се предлагат на прекалено висока цена. В тях липсва и личното отношение. Гостите предпочитат да отсядат в автентични места и да плащат по-малко пари", каза още тя.

Откакто е създадена през 2011 г., Wimdu всяка година отбелязва ръст на резервациите между 50 и 100%, разказа Лииза Хупертц. В момента през платформата се отдават над 300 хил. жилища в 150 държави. Само пред миналата година реалните нощувки през Wimdu са 1.6 млн., а от създаването досега – над 5 млн.

Платформата е предпочитана най-вече от семейства за тяхната градска ваканция. По този начин те си спестяват наемането на няколко стаи в хотел, което е не само доста по-скъпо, но и по-неудобно.

Wimdu се опитва да се отличи от останалите платформи по категорията на настаняването. Преди да станат част от мрежата, апартаментите минават през специална проверка, за да се види дали отговарят на определени стандарти за качество, като това става с посещения на място от представител на компанията. "По този начин на нашите клиенти им се гарантира качеството, което очакват. В същото време сме наполовина по-евтини от хотел", казва Хупертц.

Азиатският вариант на Airbnb пък се казва Roomorama. Част от стратегията на платформата е да предлага жилища от високата категория и да привлича освен всичко и бизнес посетителите. Създаден през 2009 г. в Сингапур, в момента сайтът има над 300 хил. оферти на 5 хил. локации по света. Гаранцията за качество отново идва от това, че представители на компанията или посещават сами жилищата, или работят с корпоративни клиенти, на които имат доверие.

Изтънчено посрещане

Като Airbnb, но с няколко степени надграден, е продуктът на OneFineStay. Идеята за създаването на тази платформа, хрумнала на настоящия изпълнителен директор Грег Марш при завръщането му в Лондон след почивка в Италия. Разхождайки се из един от хубавите квартали на Лондон – Mayfair, където самият той живее, осъзнал, че много от жилищата са със загасени светлини. Тези апартаменти често остават празни, докато собствениците им пътуват. Както се случило и с неговия по време на престоя в Италия. Марш решил да създаде продукт, противоположен на бездушния туризъм.

Апартаментите в мрежата на OneFineStay са автентични, в хубави квартали на града и след специален подбор. Преди всяко настаняване специално обучен екип проверява дали всичко е наред с жилището. За разлика от останалите подобни платформи, чаршафите, кърпите и част от останалия инвентар в жилището са предоставени не от собственика, а от OneFineStay. Компанията предлага редица и допълнителни услуги като посрещане и транспорт от летището или препоръки за района. Всеки гост получава iPhone за непрекъсната връзка с домакините си. "Тази автентичност, индивидуализъм и възможност да преживяваш нещата по собствения си начин е новата дефиниция за луксозно пътуване", коментира пред "Капитал" Морена Оливейра, PR мениджър на компанията.

Засега мрежата на OneFineStay обхваща само Лондон, Париж, Лос Анджелис и Ню Йорк, но потенциалът да се развива е голям. Общият брой на жилищата е 2500.

Да се разменим

Икономиката на споделяне доведе и до развитието на един друг модел за настаняване – директната размяна на жилища. Подобни платформи са създадената през 50-те години HomeLink, както и HomeЕxchange, която съществува от 90-те години на миналия век. Благодарение на новите технологии, интернет и Sharing Economy тези компании получават в момента нов тласък.

За разлика от другите сайтове тук размяната е директна. За да станат членове на платформата, потребителите плащат годишна членска такса от между 100 и 150 евро. Следващото условия е да предложат своето жилище през платформата и при запитване да го дадат на гости. В замяна получават точки, с които могат сами да наемат жилище. Освен годишната такса, не се плащат допълнителни разходи. "Нашата организация има хуманитарен и педагогически характер с цел да се засили културният обмен и разбирателството по света, а в същото време да се осигури достъпно настаняване за тези, които искат да пътуват", обясни президентът на мрежата Джовани Пуджати. На този принцип компанията се развива в 80 държави и има 24 хил. жилища, които могат да бъдат разменени. "Хората търсят възможности за нов начин на консумиране и преживяване, затова и подобни модели, които са на принципа на споделянето, се развиват толкова бързо", каза още той.

Ами хотелът?

При всички тези нови бизнес модели и очевиден интерес към тях е интересно какво ще се случи с традиционния хотелски бизнес. Засега проучвания показват по-скоро маргинално влияние върху дейността на хотелите, но прогнозите са, че това съвсем скоро ще се промени.

Актуално проучване на британската финансова институция Barclays показва, че със скоростта, с която Airbnb се развива, не е далече времето, когато компанията ще изпревари най-големите хотелски вериги по много показатели. Това вече се случи по леглова база. Докато миналата година Airbnb предлагаше само 300 хил. жилища под наем, в началото на 2015 г. те бяха 1 млн. а осем месеца по-късно вече са над 1.5 млн. Това вече е повече от всяка една от Топ 3 на най-големите хотелиерски компании IHG, Hilton Hotels и Marriot International, всяка от които има под 650 хил. стаи. "През следващите 2-3 години Airbnb ще предлага повече легла от всичките десет най-големи хотелски компании, взети заедно", предвиждат експертите от Barclays.

Легловата база засега не е сериозна заплаха за хотелиерския бизнес, тъй като офертите на Airbnb не са на разположение през цялата година, освен това заетостта реално е доста по-ниска от тази на хотелите. Но прогнозите показват друга тенденция. Смята се, че Airbnb в момента има 37 млн. резервации на година, което е едва 20% от резервациите на IHG. С интензитета, с който онлайн платформата расте, до 2-3 години годишният брой на резервации ще достигне този на най-голямата хотелска група.

По оборот също се очаква дистанцията да се скъси. В момента Airbnb взима по 11-12% от всяка резервация и ако се приеме, че средната цена на нощувката е 115 долара, то през 2011 г. компанията е направила 8 млн. резервации и приход от 103 млн. долара. От Barclays прогнозират, че през 2016 г. оборотът й ще достигне 1.7 млрд. долара. През 2013 IHG е имала оборот от 1.9 млрд. долара.

"Хотелиерският бранш в момента преосмисля активно бизнеса си и инвестира в апартаменти с обслужване. В същото време се опитва да спре компании като 9flats", каза Роман Бах.

Колкото повече се развива бизнесът на новите компании от икономиката на споделяне, толкова повече расте и желанието на регулаторните органи да въведат ред в този бизнес, като го вкарат под контрола си. На много места местните правителства задължиха този тип компании да преосмислят модела си и да излязат "на светло".

"Икономиката на споделяне промени средата на потребителските услуги значително. Но аз вярвам, че ще станем свидетели както на бумове, така и на провали, тъй като регулаторните въпроси, както и проблемите с доходността започнаха да разклащат някои компании. Също така ще наблюдаваме случаи, в които традиционни компании "пазаруват" нови бизнес модели, каквито примери вече има", коментира пред "Капитал" Джон Грей - главен директор по приходите на най-голямата онлайн мрежа от ваканционни имоти HomeAway.

Очевидно Airbnb&co промениха средата. Сега всички са в очакване да видят дали средата ще промени тях.

Intercontinental Hotel Group има повече хотелски стаи от всяка друга компания по света. Това съобщава гордо корпоративната страница на IHG в интернет. Разделени в девет марки, повече от 674 хил. стаи посрещат своите гости навсякъде по света. Не случайно Intercontinental е обявена за лидер в хотелиерския бизнес.

Airbnb вече има над 1.5 млн. оферти на страницата си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK