Новият директор на Volkswagen търси баланс между производителност и стабилност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Новият директор на Volkswagen търси баланс между производителност и стабилност

Херберт Дийс е известен с успешното свиване на разходите в BMW

Новият директор на Volkswagen търси баланс между производителност и стабилност

Херберт Дийс трябва да повиши рентабилността, без да изпадне в конфликт със синдикатите

2603 прочитания

Херберт Дийс е известен с успешното свиване на разходите в BMW

© wikipedia


45%

от служителите на концерна са в Германия, което увеличава разходите за труд.

Херберт Дийс оглави основната марка на германския концерн Volkswagen през миналия месец, което вероятно е една от най-тежките служби в световната автомобилна индустрия, пише Financial Times. Ръководителят на VW Group Мартин Винтеркорн очаква от него да повиши възвращаемостта върху продажбите до 6% през 2018 г. спрямо 2.5% през 2014 г. докато същевременно изпълнява обявеният през миналата година план за съкращаване на разходите с 5 млрд. евро.

Австриецът Дийс, идващ от ръководна позиция в BMW, трябва да изпълни тези задачи, без да изпадне в конфликт с мощните синдикални организации във VW, или Винтеркорн, който доскоро отговаряше директно за подразделението Volkswagen. Дийс е известен с успеха си да намали с 4 млрд. евро плащанията към доставчици на BMW, но във VW е изправен пред по-сериозни предизвикателства, отбелязва FT.

Ниска продуктивност

Основният проблем на VW е ниската продуктивност в сравнение с някои конкуренти. През миналата година и VW, и Toyota произведоха по над 10 млн. автомобила, но японската компания го е постигнала с четвърт милион по-малко служители. Тази ефективност помогна на Toyota да достигне възвращаемост върху продажбите от 8.6%. Въпреки тази диспропорция заплащането на служителите на VW в Германия е повишено с 3.4% през тази година. Същевременно годишните разходи за изследвания и разработки на компанията набъбнаха до 11.5 млрд. евро през 2014 г. - това е най-високото ниво сред големите автомобилни компании и представлява 80% ръст прямо 2010 г.

Проблемът се увеличава заради спада на търсенето на пазари като Бразилия и Русия, което оставя VW с излишен производствен капацитет. Марката се представя слабо и в САЩ заради липсата на SUV модели в портфолиото й. През първото полугодие със 7% са се свили и продажбите в Китай, който отговаря за 45% от всички продажби на германската марка."VW трябва да поддържа растежа, за да подкрепя голямата си производствена база и да компенсира повишаването на възнагражденията. Свиването на пазара веднага създава проблеми", коментира Стефан Брацел, директор на изследователския институт Center of Automotive Management.

Труден баланс

На пръв поглед VW може да се справи с тези проблеми, като освободи част от своите близо 600 хил. служители или затвори част от 130-те си завода. Друга възможност е преместване на част от производството от Германия към страни с по-ниски разходи. В Германия се намират 45% от служителите на групата, но страната отговаря само за 12% от продажбите.Историята обаче показва, че ще е глупаво Дийс да опитва тези наглед прости решения, отбелязва FT.

През 2004 г. на същата позиция във VW беше назначен експертът по преструктирирания Вофлганг Бернард. Неговите планове за съкращаване на 20 хил. работни места в Германия обаче доведоха до конфликти със служителите и в крайна сметка той напусна групата две години по-късно. "На всеки десетина години VW наема външен човек, за да въведе промени. Обаче, ако се опитваш да се движиш твърде бързо в тази компания, тялото просто отхвърля трансплантацията", коментира Макс Варбъртън от Bernstein Research.

През есента се очаква компанията да обяви мащабни промени в организационната си структура, която вероятно ще даде повече правомощия на регионалните директори и ръководителите на 11-те бранда в групата. Това вероятно ще даде повече възможности за действия на Дийс. Основната му задача обаче ще е да спечели подкрепата на представителите на профсъюзите, които имат силно влияние в ръководството на VW, включително право на вето върху затваряне на заводи. След напускането на влиятелния дългогодишен председател на борда Фердинанд Пиех позициите им стават още по-силни.Според източници на FT първите разговори между Дийс и профсъюзните лидери са минали добре. Дийс е спечелил допълнително доверие с коментарите си, че политиката на производство на голям процент от частите в Германия, известна като "вертикална интеграция", има предимства за компания с такъв размер. VW произвежда в Германия компоненти като оси, сервоуправления и седалки, които конкурентите й си осигуряват на по-ниски цени от доставчици в чужбина.

"Ако даваш за производството на една част в Германия 50 евро, докато всички останали са прехвърлили производството в Източна Европа и плащат много по-малко, това е голям недостатък", отбелязва Варбъртън от Bernstein Research. "Дийс е достатъчно умен, за да разбере, че не можеш да постигнеш нищо във VW без подкрепата на работническия съвет. Това обаче ще е труден баланс, за успеха на който в крайна сметка ще се съди по това дали ще се постигне подобрение на рентабилността", отбелязва Стефан Брацел.

Синдикатите във VW не се противопоставят на свиването на разходите по принцип и през миналата година дори предложиха свои план как може да бъде постигната целта от 5 млрд. евро. Профсъюзните лидери заявяват, че няма да се противопоставят на спиране на производството на даден компонент в Германия, ако не негово място се прави друг, по-иновативен продукт с по-висока стойност. Ръководствата на компанията и синдикатите също така са единодушни, че производството на марката е станало твърде сложно – за автомобилите VW например се използват 159 различни системи за управление. VW произвежда около 310 модела, като Мартин Винтеркорн вече е заявявал, че тези със слаби продажби ще бъдат спирани.

45%

от служителите на концерна са в Германия, което увеличава разходите за труд.

Херберт Дийс оглави основната марка на германския концерн Volkswagen през миналия месец, което вероятно е една от най-тежките служби в световната автомобилна индустрия, пише Financial Times. Ръководителят на VW Group Мартин Винтеркорн очаква от него да повиши възвращаемостта върху продажбите до 6% през 2018 г. спрямо 2.5% през 2014 г. докато същевременно изпълнява обявеният през миналата година план за съкращаване на разходите с 5 млрд. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK