Български очила за повече тонус получиха над 100 хил. долара финансиране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Български очила за повече тонус получиха над 100 хил. долара финансиране

Българинът Александър Димитров и сърбите Бранислав Николич и Никола Вучинич работят по идеята от 2012 г.

Български очила за повече тонус получиха над 100 хил. долара финансиране

Продуктът на Novalogy успя да привлече средствата в сайт за групово инвестиране

21027 прочитания

Българинът Александър Димитров и сърбите Бранислав Николич и Никола Вучинич работят по идеята от 2012 г.

© Novalogy


299

долара ще бъде крайната цена на смарт очилата.

Българският стартъп Novalogy събра повече от 100 хил. долара чрез кампания в платформата за споделено финансиране (crowdfunding) Indiegogo. Там бизнес идеите на започващи фирми от цял свят могат да бъдат финансирани от всеки, който иска да се включи, дори и с много малка сума пари, като срещу средствата в най-общия случай очаква да получи бройка от продукта. Освен от crowdfunding стартиращата фирма Novalogy получи финансиране и от Eleven по-рано тази година. Тя беше една от дванайсетте компании, в които фондът инвестира в началото на 2015 г. Основаният от българина Александър Димитров и сърбите Бранислав Николич и Никола Вучинич стартъп представя на пазара изобретение, което помага за адаптацията при пътуване в различни часови зони, за по-добър сън и по-високи енергийни нива в организма. То представлява комбинация от хардуер и софтуер: смарт очила и мобилно приложение. Очилата компенсират светлината в зрителното поле на потребителя така, че да синхронизират биологичния му часовник. Мобилното приложение пък служи за създаване на профил на потребителя, като анализира навиците му и чрез различни алгоритми изчислява колко дълго и кога да се използват смарт очилата.

AYO представлява комбинация от хардуер и софтуер: смарт очила и мобилно приложение
Източник: Novalogy

Как работят очилата AYO

"Ние комбинираме наука, хардуер и софтуер", разяснява Александър. Първата стъпка за използване на продукта е в самото мобилно приложение да се отбележи за какво ще се използват очилата: дали за преодоляване на часова разлика, дали за подобряване на съня, за тонус, депресия, адаптиране към нощна смяна и други различни приложения. След това се създава профил на потребителя, където той въвежда информация за навиците си като кога обикновено си ляга, кога става, колко време е изложен на слънчева светлина и други фактори. "В момента имаме около 40 различни формули, които използваме в нашия алгоритъм, и на базата на предварително зададени фактори изчисляваме кога да се използват очилата - това е най-важното за правилната употреба на продукта", разкрива основателят.

Решаване на проблема чрез иновация

Идеята за иновативните очила се ражда още в края на 2012 г., когато Александър отива в Холандия, за да следва магистратура по "Предприемачество" в Ротердам, в училището по мениджмънт. Климатичните условия в западната страна и по-малкото количество слънчева светлина се отразяват лошо на нивата на енергията и тонуса. Такова е усещането не само на Александър, но и на тогавашният му колега в университета и сегашен партньор Бранислав. Двамата разбират, че трябва да намерят решение на въпроса. "Започнахме да навлизаме в тематиката и така успяхме да видим какъв е потенциалът на идеята", обяснява Александър. Така двамата решават да започнат работа по проекта първоначално като част от магистратурата си, а впоследствие и като професионален ангажимент, на който отдават цялото си време. Към екипа се присъединява и третият съосновател от Сърбия Никола. По-късно в Novalogy идват още двама българи, които работят по дизайна и маркетинга, и още един един сърбин, отговорен за финансовите въпроси.

Екипът започва задълбочени проучвания в областта на хронобиологията, занимаваща се с изучаването на биологичните ритми в природата и организма на човека. Според някои от нейните теории хората най-много се влияят от наличието на светлина и тъмнина. Това са факторите, които ни казват кога да сме активни и кога не, и в зависимост от това се отделят и потискат определени хормони в организма. "Дългогодишни изследвания на Харвард и Оксфорд показват, че синята светлина е изключителнo ефективна за потискането на хормона мелатонин, ако бъде приложена в определен фотопигмент на окото. Подобна технология използваме и в нашия продукт. Когато се сложат очилата за 20-30 минути, започва да се усеща ефект на бодрост, тъй като хормонът мелатонин бива потиснат от синята светлина, която използваме", обяснява технологията Александър. За да бъдат постоянно в крак с най-новите открития в областта, Novalogy работят с медицински борд от съветници, в който са председателят по хронобиология и здравеопазване към "Еразмус Медицински център" в Ротердам, професори от университета в Грьонинген, от университета "Лудвиг Максимилиан" в Мюнхен и други водещи изследователи в тази наука. Като съветник и бъдещ ръководител на звено "Маркетинг, продажби и дистрибуция" за Щатите се присъединява и Боб Дорф, автор на книгата "Наръчник на собственика на стартъп" и експерт с дългогодишен опит в бизнес моделирането.

Предизвикателствата

Като за всеки стартъп едно от най-големите предизвикателства пред Novalogy е финансирането. "Когато започнахме, инвестирахме значително количество лични средства, а в началото на тази година се включихме във фонда за дялово инвестиране Eleven, от който получихме финансиране в размер на 50 хил. евро", разказва Александър. Според него решението за включване в платформата за споделено финансиране Indiegogo е било логичен избор. По този начин компанията има възможност да валидира идеята и да покаже, че има интерес на глобално ниво, както и да продаде продукт, който още не е завършен. Такъв вид платформи са подходящ избор за финансиране на започващи хардуерни компании, тъй като първоначалната инвестиция при тях е доста сериозна. "Чакахме подходящия момент да изложим публично продукта си и Indiegogo беше правилното място да го направим, защото получихме много съвети и подкрепа от екипа там. Започнахме кампанията с първоначална цел финансиране от 50 хил. долара, но в края й бяхме събрали почти 100. Сега продължаваме да сме част от платформата в така наречената In Demand Program и към момента сме събрали над 107 хил. долара за разработката на AYO", коментира Александър. Следващата стъпка пред екипа е да произведе почти краен продукт до края на годината и след това да го тества. "Обсъждаме като възможност да си сътрудничим с холандските авиолинии KLM, където стюардеси ще тестват продукта за адаптацията при пътуване в различни часови зони. Ще тестваме с изследователски центрове в Холандия, ще го предлагаме на дистрибутори. Отскоро обсъждаме и евентуални партньорства с елитната армия на САЩ и професионалната лига по американски футбол NFL", разказа българският основател. Първоначалното производство ще е в Азия, а сега екипът разглежда различни компании там. Крайната цена на AYO ще бъде 299 долара.

299

долара ще бъде крайната цена на смарт очилата.

Българският стартъп Novalogy събра повече от 100 хил. долара чрез кампания в платформата за споделено финансиране (crowdfunding) Indiegogo. Там бизнес идеите на започващи фирми от цял свят могат да бъдат финансирани от всеки, който иска да се включи, дори и с много малка сума пари, като срещу средствата в най-общия случай очаква да получи бройка от продукта. Освен от crowdfunding стартиращата фирма Novalogy получи финансиране и от Eleven по-рано тази година. Тя беше една от дванайсетте компании, в които фондът инвестира в началото на 2015 г. Основаният от българина Александър Димитров и сърбите Бранислав Николич и Никола Вучинич стартъп представя на пазара изобретение, което помага за адаптацията при пътуване в различни часови зони, за по-добър сън и по-високи енергийни нива в организма. То представлява комбинация от хардуер и софтуер: смарт очила и мобилно приложение. Очилата компенсират светлината в зрителното поле на потребителя така, че да синхронизират биологичния му часовник. Мобилното приложение пък служи за създаване на профил на потребителя, като анализира навиците му и чрез различни алгоритми изчислява колко дълго и кога да се използват смарт очилата.

AYO представлява комбинация от хардуер и софтуер: смарт очила и мобилно приложение
Източник: Novalogy

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    Интересна идея!
    Искам да видя какъв е ефекта на практика..
    Браво и успех!

  • 2
    svilena. avatar :-?
    svilena.

    Прекрасна идея и продукт. Аз вече чакам своя Айо, тъй като бях една от първите които си го закупиха по време на Индигого кампанията. Успех, момчета!

  • 3
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    Егати измамниците, хаха, ами браво!!!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Каква е цената на тези очила.Достъпна ли е?

  • 5
    pipon avatar :-P
    pipon

    До коментар [#3] от "greenhrast":

    Ахахаха , казали сте го най точно :)
    Пичовете са направили пластмасова рамка с батерия , фото резистор , блутут модул , син светодиод и контрол от страна на приложение на смартфон (да пуща и спира светодиода ,както и да регулира интезивноста на лед-а ), мухахаха Голема револююционна технология -нема що
    Продукта има потенциал за магазините от един лев :)
    Докато има балъци ,ще има и тарикати :)

  • 6
    rldkfl avatar :-|
    Xumpomo name

    До коментар [#5] от "pipon":

    ти пък, за един лев. $30-40 е реалистична цена на дребно, ако са направени с качествени пластмаси, в рамката трябва да има батерия, вероятно с уиндукционно зарядно, защото не видях дупка за кабел.
    Управлението по блутут от смартфон и разни апп ми се вижда изгъзица малко, но какво пък, играчка за възрастни, и това струва пари :)
    $300 е меко казано скандално, ще има ли версия с дизайнерска рамка и позлатени :)

  • 7
    pipon avatar :-P
    pipon

    До коментар [#6] от "rldkfl":

    Макар и по леукинко циничен и брутален начин съм си казал мнението и то отговаря на истината , но това съвсем не означава ,че продукта няма да има успех , напротив шъ има :) Хамерикансити не са много ентеелуигентни,кат' потребителска маса и там продукта би имал успех на цена 299$ Сещате ли се за гривничките ''пауър баланс'' ,дет уж нещо правеха ? Пожелавам на момчетата подобен успех
    ЗА по скептичните : може да си купите китайско фенерче със син диод и да светите в очото , мухахаха ефекта ще е същия , кат на очилата за триста доларес ,дет уж равели нещо ,ама незнам точно кво ? :)

  • 8
    bai_tanas avatar :-P
    bai_tanas

    АЙ-ТИ шарлатанството много взе да се развива, особено около всичките сайтове за набиране на средства - омагьосват се хора които не разбират, изсипват им една кофа несвързани термини и искат $300 за продукт който реално е едно плацебо :)

    Май в България повечето успешни бизнеси са свързани с някаква измама :)

  • 9
    zoro_stefanov avatar :-|
    zoro_stefanov

    Нещо само за пластмаса и преработени ресурси в някакви продукти говорите. Забравяте най-същественото, биологията и целенасоченото влияние на хормоналните нива, не по химичен, а по естествен път. Другото е маловажно и въпрос на маркетинг. Чисто-просто известни неща, но друг не е тръгнал да реализира ползи от тези знания, така че успех на този startup.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK