С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 28 авг 2015, 16:25, 16187 прочитания

Кой брани летище София

Адвокатът на Делян Пеевски, макар да няма опит, защитава столичната аерогара в арбитражно дело за 42 млн. долара. Държавното дружество вече загуби на първа инстанция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Че "Летище София" си има проблеми, е ясно. То печели все по-малко, оказа се с блокирани 27 млн. лв. в КТБ, не може да си събере около 50 млн. лв. от "България ер" и скоро по думите на транспортния министър Ивайло Московски вероятно ще трябва да плати 42 млн. долара по делото с кувейтско-саудитския консорциум МАК/АДМАК за строителството на новата пистa. Преди да плати въпросните милиони обаче, държавната компания ще трябва трябва да направи разход за адвокатска защита. А въпросните 610 хил. лв. без ДДС ще отидат не някъде другаде, а в кантората на адвоката на Делян Пеевски Александър Ангелов "Авиора консулт". Така, макар да се движи на последни изпарения керосин, държавната компания е все така финансово полезна на модела "Кой".

Летището, разбира се, има нужда от правна защита. Проблем обаче е нелогичността на избора, липсата на аргументи как се е стигнало до него, а въпросът пропилени ли са и малките шансове на летището ще остане висящ. Накратко, първо, летището изпраща поканата за предоставянето на юридическите услуги до три кантори, избрани по неясни критерии. Второ - на фона на другите две по думите на адвокати фирмата победителка е пълен новобранец в арбитражните дела.


Колкото до делото, то напредва убедително към твърде вероятната негативна развръзка за столичната аерогара. През юни Софийски градски съд приема за неоснователни всички възражения на ответника и "признава и допуска до изпълнение на територията на Република България арбитражното решение" срещу "Летище София". А сега се чака решението и на следващата инстанция - Софийски апелативен съд.   

И нека победи най-добрият
Договорът с кувейтско-саудитското обединение МАК/АДМАК (съвместна компания на Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi & Sons и Admak General Contracting Company) е подписан през 2003 г. Пистата и съпътстващата я инфраструктура са готови със закъснение през втората половина на 2006 г., като изпълнителят има финансови претенции заради забавянето поради проблеми с отчуждителните процедури. В договора има арбитражна клауза и съответно двете страни започват да решават финансовия си спор пред Международния арбитражен съд към Международната търговска камара - Париж. Решението в полза на МАК/АДМАК е от 28.09.2011 г., като към него има и допълнителното решение от 11.07.2012 г. За да се стигне до изпълнението на решението обаче, то трябва да премине и през българската съдебна система.  

Няколко месеца след окончателното приключване на юридическата битка пред арбитража аерогарата не търси адвокат... до два дни преди Нова година. На 28.12.2012 г. е открита процедурата по договаряне без обявление за възлагане на обществена поръчка за предоставяне на юридически услуги, свързани с признаването и допускането на изпълнението на арбитражното решение от Париж. Мотивите за избора на този вид слабо състезателна процедура са, че е "налице фактическа и правна сложност по делото и съществен материален интерес за "Летище София". Необходимо е подробно запознаване с цялата преписка. Следва да се направи подробен анализ и избор на възможните линии на процесуална защита. Всичко това налага в най-кратки срокове избор на процесуален представител за защита интересите на "Летище София", пише в поръчката.

Поканени са три кантори - "Камбуров и партньори", "Георгиев, Тодоров и ко" и "Авиора консулт". Първите две са големи и разпознаваеми и имат опит в арбитражните дела. Вместо това обаче за победител е избрана младата и без арбитражен опит "Авиора консулт". Решението е взето бързо на 9 януари 2013 г., а на 15 февруари 2013 г. е сключен и договорът.



От летището не отговориха на въпросите на "Капитал", първо, на базата на какви критерии са подбрани точно тези три кантори и, второ, как изборът е паднал на "Авиора консулт". Единственият критерий, който става ясен от обявената поръчка за класиране на офертите, е "най-ниска цена". Източници, близки до летището, обаче разказаха пред "Капитал", че участниците са канени да влизат един по един, ценовите оферти не са били запечатани в пликове, които да се отварят публично пред всички, а избраната фирма е влязла последна, т.е. е възможно да е научила цените на останалите и да е обявила малко по-ниска цена.

По делата ще го познаете
Едноличен собственик на капитала на "Авиора консулт" е Александър Ангелов. В публичните си изяви банкерът Цветан Василев съобщи, че именно през 44-годишния адвокат Делян Пеевски е поискал да му се прехвърлят безвъзмездно пакетите от акции на БТК, двата мултиплекса, "Дунарит" и "Петрол" и след отказа на банкера е последвало срутването на КТБ. Характерно за Ангелов е, че не се афишира никъде, контакт с кантората му е трудно да се осъществи и дори в решението на Софийски градски съд не е отразено кой представлява летището.

Ангелов започва кариерата си през 1999 г. си в адвокатската къща на Тодор Батков -  "Батков, Стоев, Ботев и сие", а собствената си "Авиора консулт" основава през 2009 г. В борда са бащата на Ангелов Параскев Параскевов и адвокат Гено Андреев. Параскевов е зам.-директор на Националната следствена служба от 1968 до 1992 г., а след това секретар на МВР, наблюдаващ НСС по времето на Жан Виденов. Адвокат Андреев пък е син на бившия зам.-директор на Националната следствена служба Румен Андреев и зам.-министър на вътрешните работи в кабинета на Станишев.

Връзката с Пеевски се появява през 2012 г. при покупката на недовършената сграда на ИПК "Родина", като купувачът в лицето на дружество, управлявано от майката му - Ирена Кръстева, се представлява от Ангелов. Той фигурира и като представител на офшорна компания, която придоби дяловете на Денис Ершов и Александър Мелник в "Петрол холдинг", като основен кредитор на групата "Петрол" беше КТБ. Той е и едно от най-често срещаните имена в списъка с посетители на Василев в КТБ, изтекъл в медиите, като последната му отбелязана визита е през февруари 2014 г., когато Василев и Пеевски вече си разпределят сферите на влияние.

Ангелов става известен на публиката това лято, след като придобива една трета от акциите на футболен клуб "Левски". После той изплува и от мътните води около "Булгартабак", след като на общото събрание на акционерите от 16 юли е отговарял от името на холдинга на въпросите на миноритарните акционери, а участието му не е вписано в протокола. Съдружникът му Гено Андреев от "Авиора консулт" пък е бил упълномощен да гласува на общото събрание на холдинга с книжата на оръжейния търговец Петър Манджуков, който притежаваше 5% от капитала чрез дружеството си "Табако инвестмънт". Седмица по-късно Ирена Кръстева купува компанията на Манджуков, а на 17 август дарява 90% от дяловете на Пеевски.

Дългата ръка до "Враждебна"
Следата на Делян Пеевски може да бъде видяна и на летището. Една от митичните силни фигури, преминали през летището в последните няколко години, е Валерий Томов. За него се знае, че е близък до Делян Пеевски още от времето, в което Пеевски отговаря за Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси". Там Томов е бил в дирекцията "Обществени поръчки, продажби и информационно осигуряване", като името му изплува и в информации за разработки на ДАНС за източване на държавния резерв. Томов влиза в съвета на директорите на летището с решение на Московски от 1 юли 2011 г. Освободен е на 4 октомври 2012 г., но източници от летището разказват, че той остава неофициално там още две години, като има кабинет и шофьор. Напуска аерогарата преди няколко месеца.

В хода на обществената поръчка изпълнителен директор на летището е Веселин Пейков, който още е там, но на друга длъжност. По време на конкурса председател на борда пък е Димитър Богданов. Адвокатът има опит като синдик на дълъг списък от компании. Той влиза в съвета на директорите на 23 септември 2009 г. и става негов председател, а на 5 октомври 2012 г., вече по времето на министър Московски, е преизбран. 

От няколко години източници от летището твърдят, че дългата ръка на задкулисната власт отдавна е стигнала до терминалите на аерогарата и че е причината за част от проблемите й. Иронията е, че в предпоследното действие тя ще изиграе дори ролята на защитника, разбира се, не про боно. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Робърт Чапек застава начело на Disney

Боб Айгър изненадващо слезе от поста изпълнителен директор

26 фев 2020, 225 прочитания

Tesco напусна изцяло китайския пазар Tesco напусна изцяло китайския пазар

Компанията продаде и последния си останал дял на местния си партньор

26 фев 2020, 665 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бизнесът с чудодействата

Продажбите на хранителни добавки за шеста година бележат двуцифрен ръст

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10