Кой брани летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой брани летище София

Хонорарът на адвокатската компания на Александър Ангелов e 610 хил. лв. без ДДС

Кой брани летище София

Адвокатът на Делян Пеевски, макар да няма опит, защитава столичната аерогара в арбитражно дело за 42 млн. долара. Държавното дружество вече загуби на първа инстанция

Калина Горанова
16666 прочитания

Хонорарът на адвокатската компания на Александър Ангелов e 610 хил. лв. без ДДС

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Че "Летище София" си има проблеми, е ясно. То печели все по-малко, оказа се с блокирани 27 млн. лв. в КТБ, не може да си събере около 50 млн. лв. от "България ер" и скоро по думите на транспортния министър Ивайло Московски вероятно ще трябва да плати 42 млн. долара по делото с кувейтско-саудитския консорциум МАК/АДМАК за строителството на новата пистa. Преди да плати въпросните милиони обаче, държавната компания ще трябва трябва да направи разход за адвокатска защита. А въпросните 610 хил. лв. без ДДС ще отидат не някъде другаде, а в кантората на адвоката на Делян Пеевски Александър Ангелов "Авиора консулт". Така, макар да се движи на последни изпарения керосин, държавната компания е все така финансово полезна на модела "Кой".

Летището, разбира се, има нужда от правна защита. Проблем обаче е нелогичността на избора, липсата на аргументи как се е стигнало до него, а въпросът пропилени ли са и малките шансове на летището ще остане висящ. Накратко, първо, летището изпраща поканата за предоставянето на юридическите услуги до три кантори, избрани по неясни критерии. Второ - на фона на другите две по думите на адвокати фирмата победителка е пълен новобранец в арбитражните дела.

Колкото до делото, то напредва убедително към твърде вероятната негативна развръзка за столичната аерогара. През юни Софийски градски съд приема за неоснователни всички възражения на ответника и "признава и допуска до изпълнение на територията на Република България арбитражното решение" срещу "Летище София". А сега се чака решението и на следващата инстанция - Софийски апелативен съд.   

И нека победи най-добрият

Договорът с кувейтско-саудитското обединение МАК/АДМАК (съвместна компания на Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi & Sons и Admak General Contracting Company) е подписан през 2003 г. Пистата и съпътстващата я инфраструктура са готови със закъснение през втората половина на 2006 г., като изпълнителят има финансови претенции заради забавянето поради проблеми с отчуждителните процедури. В договора има арбитражна клауза и съответно двете страни започват да решават финансовия си спор пред Международния арбитражен съд към Международната търговска камара - Париж. Решението в полза на МАК/АДМАК е от 28.09.2011 г., като към него има и допълнителното решение от 11.07.2012 г. За да се стигне до изпълнението на решението обаче, то трябва да премине и през българската съдебна система.  

Няколко месеца след окончателното приключване на юридическата битка пред арбитража аерогарата не търси адвокат... до два дни преди Нова година. На 28.12.2012 г. е открита процедурата по договаряне без обявление за възлагане на обществена поръчка за предоставяне на юридически услуги, свързани с признаването и допускането на изпълнението на арбитражното решение от Париж. Мотивите за избора на този вид слабо състезателна процедура са, че е "налице фактическа и правна сложност по делото и съществен материален интерес за "Летище София". Необходимо е подробно запознаване с цялата преписка. Следва да се направи подробен анализ и избор на възможните линии на процесуална защита. Всичко това налага в най-кратки срокове избор на процесуален представител за защита интересите на "Летище София", пише в поръчката.

Поканени са три кантори - "Камбуров и партньори", "Георгиев, Тодоров и ко" и "Авиора консулт". Първите две са големи и разпознаваеми и имат опит в арбитражните дела. Вместо това обаче за победител е избрана младата и без арбитражен опит "Авиора консулт". Решението е взето бързо на 9 януари 2013 г., а на 15 февруари 2013 г. е сключен и договорът.

От летището не отговориха на въпросите на "Капитал", първо, на базата на какви критерии са подбрани точно тези три кантори и, второ, как изборът е паднал на "Авиора консулт". Единственият критерий, който става ясен от обявената поръчка за класиране на офертите, е "най-ниска цена". Източници, близки до летището, обаче разказаха пред "Капитал", че участниците са канени да влизат един по един, ценовите оферти не са били запечатани в пликове, които да се отварят публично пред всички, а избраната фирма е влязла последна, т.е. е възможно да е научила цените на останалите и да е обявила малко по-ниска цена.

По делата ще го познаете

Едноличен собственик на капитала на "Авиора консулт" е Александър Ангелов. В публичните си изяви банкерът Цветан Василев съобщи, че именно през 44-годишния адвокат Делян Пеевски е поискал да му се прехвърлят безвъзмездно пакетите от акции на БТК, двата мултиплекса, "Дунарит" и "Петрол" и след отказа на банкера е последвало срутването на КТБ. Характерно за Ангелов е, че не се афишира никъде, контакт с кантората му е трудно да се осъществи и дори в решението на Софийски градски съд не е отразено кой представлява летището.

Ангелов започва кариерата си през 1999 г. си в адвокатската къща на Тодор Батков -  "Батков, Стоев, Ботев и сие", а собствената си "Авиора консулт" основава през 2009 г. В борда са бащата на Ангелов Параскев Параскевов и адвокат Гено Андреев. Параскевов е зам.-директор на Националната следствена служба от 1968 до 1992 г., а след това секретар на МВР, наблюдаващ НСС по времето на Жан Виденов. Адвокат Андреев пък е син на бившия зам.-директор на Националната следствена служба Румен Андреев и зам.-министър на вътрешните работи в кабинета на Станишев.

Връзката с Пеевски се появява през 2012 г. при покупката на недовършената сграда на ИПК "Родина", като купувачът в лицето на дружество, управлявано от майката му - Ирена Кръстева, се представлява от Ангелов. Той фигурира и като представител на офшорна компания, която придоби дяловете на Денис Ершов и Александър Мелник в "Петрол холдинг", като основен кредитор на групата "Петрол" беше КТБ. Той е и едно от най-често срещаните имена в списъка с посетители на Василев в КТБ, изтекъл в медиите, като последната му отбелязана визита е през февруари 2014 г., когато Василев и Пеевски вече си разпределят сферите на влияние.

Ангелов става известен на публиката това лято, след като придобива една трета от акциите на футболен клуб "Левски". После той изплува и от мътните води около "Булгартабак", след като на общото събрание на акционерите от 16 юли е отговарял от името на холдинга на въпросите на миноритарните акционери, а участието му не е вписано в протокола. Съдружникът му Гено Андреев от "Авиора консулт" пък е бил упълномощен да гласува на общото събрание на холдинга с книжата на оръжейния търговец Петър Манджуков, който притежаваше 5% от капитала чрез дружеството си "Табако инвестмънт". Седмица по-късно Ирена Кръстева купува компанията на Манджуков, а на 17 август дарява 90% от дяловете на Пеевски.

Дългата ръка до "Враждебна"

Следата на Делян Пеевски може да бъде видяна и на летището. Една от митичните силни фигури, преминали през летището в последните няколко години, е Валерий Томов. За него се знае, че е близък до Делян Пеевски още от времето, в което Пеевски отговаря за Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси". Там Томов е бил в дирекцията "Обществени поръчки, продажби и информационно осигуряване", като името му изплува и в информации за разработки на ДАНС за източване на държавния резерв. Томов влиза в съвета на директорите на летището с решение на Московски от 1 юли 2011 г. Освободен е на 4 октомври 2012 г., но източници от летището разказват, че той остава неофициално там още две години, като има кабинет и шофьор. Напуска аерогарата преди няколко месеца.

В хода на обществената поръчка изпълнителен директор на летището е Веселин Пейков, който още е там, но на друга длъжност. По време на конкурса председател на борда пък е Димитър Богданов. Адвокатът има опит като синдик на дълъг списък от компании. Той влиза в съвета на директорите на 23 септември 2009 г. и става негов председател, а на 5 октомври 2012 г., вече по времето на министър Московски, е преизбран. 

От няколко години източници от летището твърдят, че дългата ръка на задкулисната власт отдавна е стигнала до терминалите на аерогарата и че е причината за част от проблемите й. Иронията е, че в предпоследното действие тя ще изиграе дори ролята на защитника, разбира се, не про боно. 

Че "Летище София" си има проблеми, е ясно. То печели все по-малко, оказа се с блокирани 27 млн. лв. в КТБ, не може да си събере около 50 млн. лв. от "България ер" и скоро по думите на транспортния министър Ивайло Московски вероятно ще трябва да плати 42 млн. долара по делото с кувейтско-саудитския консорциум МАК/АДМАК за строителството на новата пистa. Преди да плати въпросните милиони обаче, държавната компания ще трябва трябва да направи разход за адвокатска защита. А въпросните 610 хил. лв. без ДДС ще отидат не някъде другаде, а в кантората на адвоката на Делян Пеевски Александър Ангелов "Авиора консулт". Така, макар да се движи на последни изпарения керосин, държавната компания е все така финансово полезна на модела "Кой".

Летището, разбира се, има нужда от правна защита. Проблем обаче е нелогичността на избора, липсата на аргументи как се е стигнало до него, а въпросът пропилени ли са и малките шансове на летището ще остане висящ. Накратко, първо, летището изпраща поканата за предоставянето на юридическите услуги до три кантори, избрани по неясни критерии. Второ - на фона на другите две по думите на адвокати фирмата победителка е пълен новобранец в арбитражните дела.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    poptcheva avatar :-|
    Free person

    Адвокатски кантори на ченгета,всички свързани с НСС,МВР.Гнусно!

  • 2
    todor_ted avatar :-@
    Todor Stoyanov

    Като четеш статията ти става ясно, че всичко се върти около бившата ДС, НСС, МВР, но най-вече около комунистичската върхушка на България. То това е ясно, но на мен ми изплува въпроса нали Делян Пеевски е от ДПС - по точно депутат, добре де ръководството на тази партия не може да не си дава сметка за близките му контакти с комунистите? Това значи ли, че "червените другари" управляват ДПС? Или още по точно кой създаде ДПС и с каква цел?

  • 3
    realistka avatar :-|
    Realistka

    До коментар [#2] от "todor_ted":
    [quote#2:"todor_ted"]Това значи ли, че "червените другари" управляват ДПС? Или още по точно кой създаде ДПС и с каква цел? [/quote]
    Разбира се, че "червените другари" създадоха ДПС.
    Защо?!
    За да я използват като филиал на БСП (БКП) в мафиотските си игри.
    Нали самият Доган, а също и Местан са креатури на ДС, а и не само те...

  • 4
    rrn10393129 avatar :-|
    rrn10393129

    Плащайте роби,в подобно дело ,но в една друга държава адвокатската кантора загуби аналогичен казус - дори за по-малка сума.В момента е съдят за неустойки в размер на 22 милиона евро.Запорирани са имуществата на борда на директорите и сградата в Лайпциг.Тук - нищо.Пфууу - роби !!

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    През 2001 г. Летище Будапеща продаде 75% от акциите си на Бритиш Еърлайнс за $2,1 млрд. , по тогавашен курс 2,5 млрд евро. А преди 14 години будапещенското летище не беше с много по-натоварено, отколкото е софийското днес. Ясно е, че накрая и нашето ще го концесионират, преди да сме влезли в световните новини с репортажи, как съдия-изпълнител запечатва терминалите заради изпълнителни дела или как ЧЕЗ е дръпнал шалтера за неплатени сметки. Въпросът е, че 2,5 милиарда евро няма да ги видим. Те са изядени във времето, на малки суми от 2001 до днес.

  • 6
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    [quote#0:"статиа"]Адвокатът на Делян Пеевски, макар да няма опит,
    [/quote]
    Гласуваш за БСП, получаваш Пеевски!
    Гласуваш за ДПС, получаваш Пеевски!
    Гласуваш за ГЕРБ,получаваш Пеевски!

  • 7
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    С риск да се повтарям и пиша под всяка статия,
    1997г, ИЙКостов разби Мултигруп под натиск от ФРГ, а преди това бе убит и Илийката Павлов!
    Сега няма кой нито да окаже натиск за разбиване бизнес империята на Пеевски, нито да го прати при Илйиката Павлов!

  • 8
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук

    Гаси, КОЙ открадна цяла държава, а Цацата нито едно от престъпленията не хвана. За какво ни е тогава? Поне като Ал Капоне да го приберат КОЙ на топла за някое дребно нещо, та малко да спрат тея вакханалии.

  • 9
    jordani avatar :-|
    jordani

    До коментар [#7] от "ДСБ+Москов фармацевтична МАФИЯ! Реекспорт-300 млн":

    Да ти припомня името Гад Зееви ?

  • 10
    tbb02395059 avatar :-?
    tbb02395059

    Сега ме жегна нещо - дали зад този "кувейтско-саудитския консорциум МАК/АДМАК" не стои някой от изброените другари, които сега се облизват преди да гушнат едни 42 млн. държавни пари (или съответния процент) ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK