Турбуленциите в Китай удрят автомобилните компании
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Турбуленциите в Китай удрят автомобилните компании

По-рано тази година Porsche намали в Китай цената на модела си Panamera с 20%

Турбуленциите в Китай удрят автомобилните компании

Местните клиенти се отдръпват от германските марки BMW, Mercedes-Benz и Audi

6144 прочитания

По-рано тази година Porsche намали в Китай цената на модела си Panamera с 20%

© Reuters


Продажбите и цените на луксозни марки намаляват.

През март бившият вече изпълнителен директор на BMW Норбер Райтхофер предупреди инвеститорите за забавянето на китайския пазар. Днес тези негови прогнози изглеждат оптимистични - пазарът на автомобили в Китай буксува. Индикатори за това са спадането на продажбите на нови коли през последните два месеца и силното колебание в цените. Това нанася удар върху печалбите и намаление на цените на акциите на автомобилните компании, които са твърде зависими от азиатския пазар, пише Wall Street Journal.

BMW и други германски производители на коли бяха най-големите печеливши през последното десетилетие, когато икономиката на Китай вървеше уверено и с големи крачки нагоре. Тъкмо тогава се зароди една нова средна класа китайци, които захвърлиха скутерите и велосипедите си и седнахa зад волана на спортни модели на BMW, Mercedes-Benz, Audi и Porsche. Това направи Китай най-големият пазар на автомобили в световен мащаб.

Промяната

Днес германските автомобилни компании са едни от най-големите чужди производители в страната - една от всеки 3 продадени коли излиза от германски завод. Само за миналата година произведените коли са 4 млн. или 7 пъти повече от десетилетие по-рано. От 2005 г. насам производството се е покачвало средно с 29% годишно, пазарът там растеше дори в годините на криза. Сега обаче нещата се променят - икономиката се забавя, валутният курс на юана се променя и в допълнение към това Китай започна рестриктивна политика за намаляване на замърсяването на въздуха и стимулиране на по-екологични начини на предвижване, като "зелени коли" например.

В резултат на това вносните висококласни автомобили започнаха да губят позиции и съответно цените им тръгнаха надолу. Финансовият директор на Porsche Луц Мешке наскоро заяви, че печалбите спадат и ще продължават да падат в бъдеще.  

Кои са големите губещи

Първите, които усещат последствията от промяната, са двете най-зависими от Китай компании - Volkswagen и BMW. Инвеститорският страх от случващото се в страната доведе до спад на акциите и на двете компании с по 34% от пика им през март, два дни преди Райтхофер да предупреди инвеститорите. От началото на тази година ценните книжа на двете компании са поевтинели с 8%, а в същото време индексът DAX на борсата във Франкфурт се е повишил с над 7%.

Губят обаче не само най-големите. По-рано тази година например Porsche намали в Китай цената на модела си Panamera с 20%. Audi - най-продаваната премиум марка на Volkswagen в Китай, сви с 4% производството в завода си в Чангчун, за да реагира на намалялото търсене на седаните А4 и А6 и спортните им модели Q3 и Q5 според данни собствени данни на компанията, цитирани от изданието.

Финансовите отчети на германските производители на автомобили показват, че печалбите от Китай са намалели значително през първата половина на тази година. Имаше време, когато Volkswagen, най-големият чуждестранен производител в Китай по обем, се радваше на двуцифрени растежи на печалбите всяка година. И това беше така през цялото изминало десетилетие - само миналата година печалбата от китайския пазар беше 5.2 млрд. евро, или 21% повече от предходната. Но първите шест месеца на 2015 г. донесоха сериозен обрат в резултатите - продажбите паднаха с 5.3% до под 2 млн. автомобила, с което печалбата преди облагане от бизнеса в Китай нарасна с една 5% на годишна база до 2.74 млрд. евро.

BMW не оповестява печалбите за първото полугодие от китайското си смесено предприятие BMW Brilliance Automotive Co., но партньорът й Brilliance China Automotive Holdings Ltd обяви през миналия месец, че е възможно те да са спаднали с 40% за периода в резултат на слабите продажби на BMW.

Daimler AG, собственик на луксозната марка Mercedes-Benz, засега продължават да е извън негативния тренд на спадащите резултати.

Продажбите и цените на луксозни марки намаляват.

През март бившият вече изпълнителен директор на BMW Норбер Райтхофер предупреди инвеститорите за забавянето на китайския пазар. Днес тези негови прогнози изглеждат оптимистични - пазарът на автомобили в Китай буксува. Индикатори за това са спадането на продажбите на нови коли през последните два месеца и силното колебание в цените. Това нанася удар върху печалбите и намаление на цените на акциите на автомобилните компании, които са твърде зависими от азиатския пазар, пише Wall Street Journal.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    "...една нова средна класа китайци, които захвърлиха скутерите и велосипедите си и седнахa зад волана на спортни модели на BMW, Mercedes-Benz, Audi и Porsche."

    Капиталци, анонимката ви пак е писана от нощната чистачка, от чиито внимание някак се изплъзнал факта, че основните купувачи на немски автомобили в Китай бяха и все още са семейства и роднини на висши партийни функционери и свързаните с тях "бизнесмени". Каква средна класа, какви пет лева? Как се "захвърля скутер ей така и се купува БМВ?

    Четири милиона купувачи в Китай са по-малко от половин процент от населението. Някой пак не си е направил домашното.

  • 2
    1i avatar :-|
    Густав

    Q3 и Q5 не са спортните модели на А4 и А6, нито на Ауди, а кросовъри (или каквато е българската дума - малки джипове, SUV)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK