С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 4 сеп 2015, 13:07, 9607 прочитания

Петгодишната връзка на Пловдив с Ryanair

Общините от региона имат просрочия към авиокомпанията от над 300 хил. евро и за оставането й под тепетата в момента се преговаря

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

China, майна

Китайският авиационен конгломерат HNA Group даде по-висока оферта за концесията на летище Пловдив от местния консорциум между ПИМК и "Тракия икономическа зона"

3 авг 2017

Wizz Air пуска полети от България до Грузия

Нискотарифната авиокомпания започва да лети по маршрута София - Кутаиси

17 фев 2016

Линиите на Ryanair от София станаха 11

Нискотарифният превозвач обяви нови полети до Берлин, Хамбург, Мадрид и Барселона

10 фев 2016

Ryanair пуска полети от София до Рим и Милано

С тях дестинациите на нискотарифния превозвач стават шест

2 фев 2016

Изчезващото летище

Аерогарата на Пловдив е на път да изгуби единствения си постоянен клиент Ryan Air, а с него и смисъла да работи

27 ное 2015

easyJet отчете рекордна печалба и влага 3.8 млрд. долара в нови самолети

Нискотарифната авиокомпания засега не предвижда нови линии от и до България

17 ное 2015

Финансовите дупки в държавния транспорт стават все по-големи

НКЖИ и БДЖ продължават да реализират големи загуби

3 ное 2015

Скъпо приземяване

"Летище София" беше осъдено да плати 44 млн. долара за строителството на пистата и на втора инстанция

16 окт 2015

Norwegian Air Shuttle планира еднопосочни билети от САЩ до Европа за 69 долара

Първите полети на тези цени може да се очакват през 2017 г.

8 окт 2015

Ryanair ще лети от София

Първият маршрут на ирландската нискотарифна авиокомпания ще е до лондонското летище Станстед

6 авг 2015

Wizz Air пуска четири нови линии от София през март

Компанията ще лети до Аликанте, Бристол, Хамбург и Осло, а в базата в България ще пристигне нов, шести, самолет

5 авг 2015

"Летище Пловдив" е изправено пред фалит

Държавата не е превеждала дължимите пари от такси от половин година според ръководството

17 фев 2015
От май 2016 г. Ryanair ще лети от София до Лондон, а билетите са в продажба от септември. Новината от началото на август предизвика вълнение в столицата и тих смут в Града на тепетата. Остана въпросът ще секнат ли пловдивските полети на ирландската нискотарифна авиокомпания. 

Въпреки че за изминалата година летище Пловдив може да се похвали с цели 104 хил. пътници, което е втората най-добра година за летището, след далечната 2007 г., а авиокомпанията от своя страна демонстрира много добра запълняемост на полетите от над 85% за Франкфурт и 93% за Лондон, въпросът остава резонен по две основни причини.

Първо, от гледна точка на последните тенденции на международния авиационен пазар ходът на Ryanair е напълно логичен. От няколко години нискотарифните превозвачи мигрират от изчистения лоу кост модел към вариант с по-голям акцент върху бизнес пътниците. Това от своя страна налага пренасочването на авиокомпаниите към основните летища, които са по-скъпи за тях, но по-удобни за по-платежоспособните пътници. Това, разбира се, не означава автоматично оттегляне от досегашните пазари.

Тук обаче се намесва и второто утежняващо обстоятелство. Общините от региона, обединени във фонд, през последните няколко години не са напълно изрядни при покриването на част от разходите на превозвача и към момента имат просрочени задължения от над 300 хил. евро. Той на свой ред пък има просрочени задължения към летище Пловдив, което от известно време изпитва финансови затруднения. Като добавка - договорът на Ryanair, която започна полетите си там през 2010 г., изтича скоро. В момента се водят тежки преговори с трудния за убеждаване авиопревозвач за разсрочване на задълженията, за предоговаряне на условията и т.н., а негов представител се очаква да пристигне в Пловдив на 25 септември, съобщи изпълнителният директор на "Летище Пловдив" Владимир Щърбанов пред "Капитал".

Следват още куп бизнес въпроси. Първо, ще успее ли да запази иначе развиващия се с бързи темпове в икономическа посока пловдивски регион основния си авиопревозвач? Струва ли си той да бъде запазен на тази цена? Има ли негови алтернативи? Как ще се развива летището?



Фонд за гарантиране на полетите
През юни 2010 г. общините Асеновград, Родопи и Хисар основават "Фонд за развитие на Летище Пловдив – Южната врата на България". След това към тях се присъединяват  Пловдив, Чепеларе, Куклен, Раковски и Калояново, като последно бройката на общините е достигнала 10. Част от предмета на дейност на фонда е субсидирането на редовни въздушни линии от и до Летище Пловдив. Това става, като всяка община събира на година по 50 ст. на жител. За да не бъде непозволена помощ към дадена авиокомпания, сумата отива към дъщерно дружество на Ryanair, което в замяна рекламира региона пред потенциалните пътници, като в графата предмет на дейност на официалния сайт на сдружението е и "финансова подкрепа на рекламни кампании в чужди страни". През таксата реално се подпомага финансово дейността на авиокомпанията.

В даден момент обаче общините започват да изпитват затруднение с изплащането на вноската, като за пръв път проблемът назрява още през 2011 г., като през есента Ryanair заплашва, че ще спре всички редовни линии от летището поради неизпълнение на договора между фонда и авиокомпанията. В началото на 2013 г. най-големият донор във фонда община Пловдив излиза от него, тъй като по тогавашните думи на кмета Иван Тотев след тригодишно инвестиране в реклама по този начин се вижда, че тя не носела желаната добавена стойност за града. Други изчисления обаче показват, че пътник харчи средно по 50 - 80 евро, а летището дава допълнителна стойност на региона. В началото на 2014 г. обаче общината се връща обратно във фонда, като от 2015 г. вноската е увеличена от 50 ст. на 1 лев на жител (Пловдив плаща над 400 хил. лв., Асеновград по около 80 хил. лв., а останалите - 10-12 хил. лв.), за да се реши по-бързо проблемът с дълговете. През тази година няма забавени текущи плащания към Ryanair, но просрочените задължения остават и по думите на представители на авиационния сектор към момента те са над 300 хил. евро.

Въртим едни задължения
На свой ред пък авиокомпанията трупа задължения към летището, като изпълнителният директор Щърбанов отказа да каже размера на точната сума, но ги окачестви като "сериозни". "Тонове писма сме написали", заяви той. Тази година дори е станала и странна грешка. След като през 2015 г. общините започват да плащат редовно, авиокомпанията, вместо да преведе дължима сума към летището, я превежда на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), към министерството на транспорта.

Проблемите с авиокомпанията се добавят към другите финансови драми на летището, идващи от твърде голямата му близост до София. За изминалата 2014 г. то е на загуба от 1.288 млн. лв. при приходи от 3.88 млн. лв. Резултатът се случва въпреки че за първа и единствена година ирландската авиокомпания оперира линията до Франкфурт целогодишино. Приходите на пловдивската аерогара се формират по две линии - от търговска дейност, където влизат и наземните услуги, и от държавните летищни такси (за кацане, за пътник и т.н.), при които летището играе ролята на каса. То ги събира и дава сумите на ГВА. А органът ги връща, като към таксите на базата на годишна план-програма добавя и субсидия, понеже летището не може да се издържа самостоятелно. Това е така, тъй като държавните такси на летище Пловдив до май 2014 г. бяха с 50% по-ниски от тези на другите международни летища в страната, за да е по-атрактивно за авиокомпаниите, а през миналата година пък беше въведена нова схема - таксите да намаляват, колкото повече полети и пътници има една авиокомпания. Тоест през годините, от една страна, хем общините помагат на Ryanair, хем държавата. През миналата година обаче издръжката на летището е намалена с 20 - 25%, като министерството орязва месечните плащания към летището от 220 хил. на 170 хил. лв.

Спасителите идват отгоре
В цялата въртележка от задължения решенията изглеждат сложни и рискови. Първо все още не е ясно дали Ryanair има планове да мигрира изцяло към модела с основните летища и да се откаже от пълните си самолети в Пловдив. Тя обаче със сигурност ще иска да си получи вземанията от общините, които пък на свой ред трябва да преговарят чрез фонда за по-изгодни условия оттук насетне. Ако преговорите между тях не се развият добре в най-неизгодна позиция ще остане летището, което хем ще трябва да си търси парите от нискотарифния превозвач, хем ще остане без основния си доставчик на пътници и самолети. Към сюжета се добавя и желанието летището да се отдаде на концесия, като за него от години няма кандидати. 

Единственото розово нещо в цялата картинка от известно време е Wizz Air, за която се говореше, че ще започне полети от Пловдив това лято, но това не се случи. "Имаме договор с нея, но все още нямаме операции. Той е действащ, но нереализиран", коментира изпълнителният директор на Летище Пловдив. "Не коментираме спекулации в медиите, но можем да потвърдим, че водим разговори с няколко летища по всяко време във връзка с възможен бъдещ растеж и когато имаме някакви новини ще ги обявим своевременно", пък беше коментарът на Wizz Air, като компанията без връзка с темата организира конкурс за набиране на кабинен състав на 15 септември в Града под тепетата.

Развитието около полетите до Пловдив обаче при всички случай ще е показателен за това на каква цена си струва да се развива един регион.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Сливенска фирма създаде яке със соларни батерии Сливенска фирма създаде яке със соларни батерии

"Джоди-1" се опитва с този продукт да мине от конфекция за чужди марки към собствена линия

20 авг 2018, 319 прочитания

"Булгаргаз" печели повече, а "Булгартрансгаз" има почти 500 млн. лв. по сметките си "Булгаргаз" печели повече, а "Булгартрансгаз" има почти 500 млн. лв. по сметките си

Държавните газови дружества подобряват финансовите си показатели през първата половината на 2018 г.

19 авг 2018, 1075 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

Стажове, стипендии, конкурси (30 юли – 5 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бумът на соята

Заради по-високите субсидии за година засетите площи в България са нараснали почти 40 пъти

Властелинът на компютърните поръчки

"Лирекс БГ" е основен достачик на ИТ оборудване за държавните ведомства

Яке за двама

Ирина Василева създава дрехи, които улесняват майките при носене на бебето

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

За хората и костенурките

"Геа Челониа" – единственият център за опазване на сухоземните костенурки в България, учи на грижа към природата и хуманност

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, Най-важните въпроси и отговори за фалиралата "Олимпик", "Мидалидаре" инвестира 7 млн. лв. в нова винарна, топ 10 в машиностроенето

Емисия

DAILY @7AM // 20.08.2018 Прочетете