С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 4 сеп 2015, 13:07, 9985 прочитания

Петгодишната връзка на Пловдив с Ryanair

Общините от региона имат просрочия към авиокомпанията от над 300 хил. евро и за оставането й под тепетата в момента се преговаря

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От май 2016 г. Ryanair ще лети от София до Лондон, а билетите са в продажба от септември. Новината от началото на август предизвика вълнение в столицата и тих смут в Града на тепетата. Остана въпросът ще секнат ли пловдивските полети на ирландската нискотарифна авиокомпания. 

Въпреки че за изминалата година летище Пловдив може да се похвали с цели 104 хил. пътници, което е втората най-добра година за летището, след далечната 2007 г., а авиокомпанията от своя страна демонстрира много добра запълняемост на полетите от над 85% за Франкфурт и 93% за Лондон, въпросът остава резонен по две основни причини.


Първо, от гледна точка на последните тенденции на международния авиационен пазар ходът на Ryanair е напълно логичен. От няколко години нискотарифните превозвачи мигрират от изчистения лоу кост модел към вариант с по-голям акцент върху бизнес пътниците. Това от своя страна налага пренасочването на авиокомпаниите към основните летища, които са по-скъпи за тях, но по-удобни за по-платежоспособните пътници. Това, разбира се, не означава автоматично оттегляне от досегашните пазари.

Тук обаче се намесва и второто утежняващо обстоятелство. Общините от региона, обединени във фонд, през последните няколко години не са напълно изрядни при покриването на част от разходите на превозвача и към момента имат просрочени задължения от над 300 хил. евро. Той на свой ред пък има просрочени задължения към летище Пловдив, което от известно време изпитва финансови затруднения. Като добавка - договорът на Ryanair, която започна полетите си там през 2010 г., изтича скоро. В момента се водят тежки преговори с трудния за убеждаване авиопревозвач за разсрочване на задълженията, за предоговаряне на условията и т.н., а негов представител се очаква да пристигне в Пловдив на 25 септември, съобщи изпълнителният директор на "Летище Пловдив" Владимир Щърбанов пред "Капитал".

Следват още куп бизнес въпроси. Първо, ще успее ли да запази иначе развиващия се с бързи темпове в икономическа посока пловдивски регион основния си авиопревозвач? Струва ли си той да бъде запазен на тази цена? Има ли негови алтернативи? Как ще се развива летището?



Фонд за гарантиране на полетите
През юни 2010 г. общините Асеновград, Родопи и Хисар основават "Фонд за развитие на Летище Пловдив – Южната врата на България". След това към тях се присъединяват  Пловдив, Чепеларе, Куклен, Раковски и Калояново, като последно бройката на общините е достигнала 10. Част от предмета на дейност на фонда е субсидирането на редовни въздушни линии от и до Летище Пловдив. Това става, като всяка община събира на година по 50 ст. на жител. За да не бъде непозволена помощ към дадена авиокомпания, сумата отива към дъщерно дружество на Ryanair, което в замяна рекламира региона пред потенциалните пътници, като в графата предмет на дейност на официалния сайт на сдружението е и "финансова подкрепа на рекламни кампании в чужди страни". През таксата реално се подпомага финансово дейността на авиокомпанията.

В даден момент обаче общините започват да изпитват затруднение с изплащането на вноската, като за пръв път проблемът назрява още през 2011 г., като през есента Ryanair заплашва, че ще спре всички редовни линии от летището поради неизпълнение на договора между фонда и авиокомпанията. В началото на 2013 г. най-големият донор във фонда община Пловдив излиза от него, тъй като по тогавашните думи на кмета Иван Тотев след тригодишно инвестиране в реклама по този начин се вижда, че тя не носела желаната добавена стойност за града. Други изчисления обаче показват, че пътник харчи средно по 50 - 80 евро, а летището дава допълнителна стойност на региона. В началото на 2014 г. обаче общината се връща обратно във фонда, като от 2015 г. вноската е увеличена от 50 ст. на 1 лев на жител (Пловдив плаща над 400 хил. лв., Асеновград по около 80 хил. лв., а останалите - 10-12 хил. лв.), за да се реши по-бързо проблемът с дълговете. През тази година няма забавени текущи плащания към Ryanair, но просрочените задължения остават и по думите на представители на авиационния сектор към момента те са над 300 хил. евро.

Въртим едни задължения
На свой ред пък авиокомпанията трупа задължения към летището, като изпълнителният директор Щърбанов отказа да каже размера на точната сума, но ги окачестви като "сериозни". "Тонове писма сме написали", заяви той. Тази година дори е станала и странна грешка. След като през 2015 г. общините започват да плащат редовно, авиокомпанията, вместо да преведе дължима сума към летището, я превежда на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), към министерството на транспорта.

Проблемите с авиокомпанията се добавят към другите финансови драми на летището, идващи от твърде голямата му близост до София. За изминалата 2014 г. то е на загуба от 1.288 млн. лв. при приходи от 3.88 млн. лв. Резултатът се случва въпреки че за първа и единствена година ирландската авиокомпания оперира линията до Франкфурт целогодишино. Приходите на пловдивската аерогара се формират по две линии - от търговска дейност, където влизат и наземните услуги, и от държавните летищни такси (за кацане, за пътник и т.н.), при които летището играе ролята на каса. То ги събира и дава сумите на ГВА. А органът ги връща, като към таксите на базата на годишна план-програма добавя и субсидия, понеже летището не може да се издържа самостоятелно. Това е така, тъй като държавните такси на летище Пловдив до май 2014 г. бяха с 50% по-ниски от тези на другите международни летища в страната, за да е по-атрактивно за авиокомпаниите, а през миналата година пък беше въведена нова схема - таксите да намаляват, колкото повече полети и пътници има една авиокомпания. Тоест през годините, от една страна, хем общините помагат на Ryanair, хем държавата. През миналата година обаче издръжката на летището е намалена с 20 - 25%, като министерството орязва месечните плащания към летището от 220 хил. на 170 хил. лв.

Спасителите идват отгоре
В цялата въртележка от задължения решенията изглеждат сложни и рискови. Първо все още не е ясно дали Ryanair има планове да мигрира изцяло към модела с основните летища и да се откаже от пълните си самолети в Пловдив. Тя обаче със сигурност ще иска да си получи вземанията от общините, които пък на свой ред трябва да преговарят чрез фонда за по-изгодни условия оттук насетне. Ако преговорите между тях не се развият добре в най-неизгодна позиция ще остане летището, което хем ще трябва да си търси парите от нискотарифния превозвач, хем ще остане без основния си доставчик на пътници и самолети. Към сюжета се добавя и желанието летището да се отдаде на концесия, като за него от години няма кандидати. 

Единственото розово нещо в цялата картинка от известно време е Wizz Air, за която се говореше, че ще започне полети от Пловдив това лято, но това не се случи. "Имаме договор с нея, но все още нямаме операции. Той е действащ, но нереализиран", коментира изпълнителният директор на Летище Пловдив. "Не коментираме спекулации в медиите, но можем да потвърдим, че водим разговори с няколко летища по всяко време във връзка с възможен бъдещ растеж и когато имаме някакви новини ще ги обявим своевременно", пък беше коментарът на Wizz Air, като компанията без връзка с темата организира конкурс за набиране на кабинен състав на 15 септември в Града под тепетата.

Развитието около полетите до Пловдив обаче при всички случай ще е показателен за това на каква цена си струва да се развива един регион.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Даниел Алексиев, Райфайзенбанк: Удобното банкиране не е задължително по-скъпо Даниел Алексиев, Райфайзенбанк: Удобното банкиране не е задължително по-скъпо

Според експерта по дигитално банкиране България е подходящ пазар за тестване на технологични иновации

26 май 2019, 503 прочитания

Оръжеен търговец инвестира 14 млн. евро в завод за преработка на плодове и зеленчуци 1 Оръжеен търговец инвестира 14 млн. евро в завод за преработка на плодове и зеленчуци

"Балкан агрикалчарал", собственост на иракчанина Муханнед ал-Науаими, вече има фабрика за доматено пюре край Пазарджик

26 май 2019, 856 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бумът на соята

Заради по-високите субсидии за година засетите площи в България са нараснали почти 40 пъти

Борисовата градина на раздора

Устройственият план на парка ще запали нов голям конфликт в София преди изборите

Българска кухня от "Космоса"

Заведенията на Николай Григоров - "Ракия бар Ракета","Фабрика дъга", "Спутник" и "Космос", помагат на столицата да се превърне в град с модерна кулинарна култура

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

Галина Дългото чорапче

Социалният цирк на осиновената в Дания Галина Риом-Ройбек учи децата у нас на приобщеност, емпатия и вяра в себе си