Ford откри завод за двигатели в Русия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ford откри завод за двигатели в Русия

Reuters

Ford откри завод за двигатели в Русия

Автомобилните компании се опитват да се въпозлват от евтината рубла

4633 прочитания

Reuters

© Reuters


Ford планира до 2020 г. 30% от произвежданите в Русия превозни средства да са оборудвани със сглобени в страната двигатели.
35%

е спадът на продажбите на автомобили в Русия през първите седем месеца на годината.

Руското представителство на американската автомобилна компания Ford - Ford Sollers, отвори завод за двигатели в страната. Новите мощности на стойност 275 млн. долара трябва да направят местното производство на компанията по-независимо от вносни компоненти и движенията в курса на валутата, съобщава Reuters.

Ford планира до 2020 г. 60% от разходите за производство на автомобили в Русия да се правят в самата страна, което ще позволи на компанията да се възползва от държавни бонуси като по-ниски мита за внос на компоненти.

Местно производство

Новият завод ще се намира в република Татарстан и ще има капацитет за производство на 105 хил. двигателя годишно, с възможност за увеличение до 200 хил.  Според съобщението на Ford Sollers поне 30% от произвежданите в Русия превозни средства, включително моделите Fiesta, Focus и EcoSport, ще са оборудвани с произведени в страната двигатели. Компанията обаче не обявява срок, в който ще бъде осъществена тази цел. В момента Ford, както и другите големи чуждестранни компании, изпозлва само вносни двигатели за местното си производство. Производството в новия завод ще започне с 1.6 литровия бензинов двигател Ti-VCT Sigma.

"Основната цел в дългосрочната ни стратегия е да стартираме производство на двигатели с висока степен на локализация. Ние сме напълно ангжирани с тази стратегия, която е ключова за бизнеса ни в текущата обстановка", заявява Адил Ширинов, оперативен директор на Ford Sollers.

Новият завод се намира в специалнната икономическа зона "Алабуга", на 210 км от регионалната столица Казан. Зоната предоставя преференции за чуждестранни инвестиции като по-нискът данък върху печалбата от 13.5% и освобождаване от някои други задължения към хазната. Ford Sollers има още две фабрики в република Татарстан и една в близост до Санкт Петербург. По-големият дял на местното производство също така ще осигури облекченяи за износа в рамките на Евразийския съюз. Според сегашните правила на организацията, от мита са освободени такива моторни превозни средства, при които местното производство достига 30%. От юли 2018 г. този дял ще бъде повишен до 50%.

Срив в продажбите

След като години наред автомобилния пазар в Русия отбелязваше ръст от по над 10%, продажбите се сринаха през 2014 г. заради икономическите проблеми, свързани с ниските цени на петрола, обезценяването на рублата и наложентие от Запада санкции във връзка с украинската криза. През първите седем месеца на тази година продажбите на коли са спаднали с 35%, като за цялата 2015 г. се прогнозира свиване с 36% до 1.55 млн. автомобила според прогнозата на базираната в Москва Асоциация на европейските бизнеси.

Ford отчита 52% спад на продажбите си в Русия за периода януари-юли, макар да е пуснал на местния пазар четири нови модела тази година. Компанията също така пое пълен контрол над съвместното предприятие Ford Sollers, което излезе на загуба през 2014 г. Както и другите местни производители, чиито модели са насочени към средната класа, Ford е силно зависим от вноса на компоненти, които се оскъпи заради обезценяването на рублата.

През март General Motors обяви, че затваря завода си в Санкт Петербуг и ще спре продажбата на много свои модели в страната. Други компании обаче смятат да се възползват от предимствата на слабата рубла. Освен Ford, германската Volkswagen и южнокорейската Hyundai също планират увеличение на местното производство за износ в трети държави. В края на август Hyundai обяви, че започва да изнася към Египет и Ливан произведени в Русия коли от модела Solaris. До края на годината се предвижда към Близкия изток да бъдат изнесени 4000 броя. Заводът на компанията се намира в Санкт Петербуг и има капацитет за производство на 200 хил. автомобила годишно.

Генералният директор на Volkswagen Group Russia Маркус Озегович също обяви, че комапанията възнамерява да изпозлва слабата валута за износ към околните държави. "Не говоря за износ само към страните от ОНГ, какъвто вече осъществяваме от дълго време, а за разрастване в световен мащаб", заявява той, цитиран от в. "Известия". "Това обаче никак не е проста задача – имаме различни глобални фактори, споразумения, логистични разходи, данъци и митнически правила във всяка отделна държава. Това е значително предивзикателство, което евентуално ще ни позволи да повишим качеството на местното производство", изтъква Озегович.

"Реалният капацитет за производство в Русия е 3 млн. автомобила годишно, а през тази година очакваме да бъдат прозиведени около 1.2 млн. Заводите работят на 50% от капацитета си, така че е логично фирмите да търсят начини да заменят спадащото търсене в страната с други пазари", коментира Сергей Целиков, оглавяващ консутантската агенция "Автостат". По неговите оценки потенциалният износ може да достигне 150-200 хил. автомобила годишно.

Ford планира до 2020 г. 30% от произвежданите в Русия превозни средства да са оборудвани със сглобени в страната двигатели.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    virgin avatar :-|
    Virgin

    Фолксваген също откри завод за двигатели в Русия тази седмица.

  • 2
    mi6ail1234 avatar :-|
    mi6ail1234

    Някой нещо да каже у нас за такива крупни инвеститори? Няма нали...а сме от "правилната" страна на деня,но уви големите концерни продължават да инвестират в "агресивната" и "лоша" Рассия.Почему бе другари върли евроатлантици?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.