Проблемите в Азия удариха компаниите за часовници в Швейцария
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проблемите в Азия удариха компаниите за часовници в Швейцария

Reuters

Проблемите в Азия удариха компаниите за часовници в Швейцария

Продажбите на континента намаляват и това не може да се компенсира от ръста в Европа и САЩ

3787 прочитания

Reuters

© RUBEN SPRICH


9.3% е спаднал износът на луксозните швейцарски продукти през юли на годишна база

Годината може да се окаже тежка за производителите на луксозни часовници в Швейцария. След поскъпването на франка и забавянето на някои ключови за сектора пазари като Азия и намаляването на търсенето в Русия сривът на фондовия пазар в Китай окончателно разсея и плахите положителни очаквания на анализаторите. Между януари и юли износът е бил 13 млрд. долара, което е с 1.2% по-малко от съответния период на 2014 г. Резултатите за юли са били още по-ниски - 9.3% спад спрямо юли предходната година, пише Financial Times.

Забавянето на швейцарските часовници

Притесненията за глобалната икономика се отразяват и на двата най-големи производители на часовници в Швейцария - Richemont и Swatch, като втората компания отчете само 2.2% ръст на продажбите през първото полугодие. През май от Richemont обявиха, че продажбите им не са се променили за първите пет месеца на годината. Поради това и анализаторите, които прогнозираха растеж на пазара на швейцарки часовници с 4 до 7%, преразглеждат очакванията си. Tag Heuer дори обмислят затваряне на магазини в Хонконг.

След юлските резултати възниква въпросът дали изобщо може да се очаква ръст през годината, смята Джон Кокс от консултантската Kepler Cheuvreux в Цюрих. Според него все още е възможно на годишна база благодарение на продажбите в Европа и САЩ да има поне минимален ръст. Oчакванията на експертите са повишението да бъде най-динамично в Европа. Нарастването на търсенето на местния пазар в комбинация с непромененото потребление на китайските туристи донесе двуцифрени растежи в няколко европейски страни, включително Франция и Великобритания. В САЩ продажбите се увеличават с 4%.

Въпреки това основният въпрос, който занимава индустрията, е азиатският пазар. Дори преди пазарните сътресения забавянето на китайската икономика вече се беше отразило на часовникарската индустрия. Числата са достатъчно показателни - с 20.8% е намалял износът за Хонконг от началото на годината, който е най-големият пазар на часовници в света. За втория по големина китайски пазар експортът е спаднал с 4%, а в Япония - с 5.8%.

И поскъпването на франка

Другото предизвикателство пред сектора на луксозни часовници е поскъпването на  франка, чиято стойност се покачи с 10% спрямо еврото от януари досега. За всяка швейцарска компания с разходи основно във франкове и продажби в чужди валути поскъпването на франка създава проблеми. Може би най-сериозен е проблемът с часовниците, тъй като те имат дългогодишна традиция на производство, гарантираща високо качество и поради това изместването на предприятията в страни с по-ниски разходи не стои на дневен ред.

Все пак индустрията се опита да реагира, като намали цените в Щвейцария и увеличи тези в други страни. Заради динамиката на различните пазари и скъпата местна валута до края на годината ще се наложат още мерки, смятат анализатори. И въпреки че цените на луксозните швейцарски часовници в Европа са се вдигнали с около 8%, това не е достатъчно, за да покрие силно намалелите маржове, смята Рене Вебер от банка Vontobel. Стабилизиране според него може да има след още едно вдигане на цените на часовниците в Европа.

9.3% е спаднал износът на луксозните швейцарски продукти през юли на годишна база

Годината може да се окаже тежка за производителите на луксозни часовници в Швейцария. След поскъпването на франка и забавянето на някои ключови за сектора пазари като Азия и намаляването на търсенето в Русия сривът на фондовия пазар в Китай окончателно разсея и плахите положителни очаквания на анализаторите. Между януари и юли износът е бил 13 млрд. долара, което е с 1.2% по-малко от съответния период на 2014 г. Резултатите за юли са били още по-ниски - 9.3% спад спрямо юли предходната година, пише Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK