Българските компании са най-недисциплинираните бизнес клиенти в Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българските компании са най-недисциплинираните бизнес клиенти в Европа

Българските компании са най-недисциплинираните бизнес клиенти в Европа

Културата на плащания се подобрява, но 28% от задълженията от фирми не се погасяват навреме, сочи проучване на EOS Group

Мария Иванова
3615 прочитания

© Юлия Лазарова


Проблемите на българския бизнес с нередовни плащания от клиенти и партньори отбелязват известно намаляване за последната година, но България все още остава сред държавите с най-нисък дял на редовно погасяваните задължения. Въпреки подобрението компаниите в страната остават най-недисциплинираните бизнес клиенти в Европа, като не заплащат в срок 28% от задълженията си, което е по-висок дял дори от държави със сериозни икономически кризи като Русия и Гърция.

Това показват резултатите от годишното проучване на компанията за управление на вземания EOS Group "Навици за плащане в Европа". Данните за 2015 г. сочат подобряване в културата на плащане в европейските страни и в България, но също така за пореден път очертават запазването на предизвикателствата пред бизнеса, наблюдавани и през предишните години – ликвидни проблеми, свиване на печалбите и ограничаване на възможностите за разрастване на бизнеса и нови инвестиции. В проучването са включени както компании, които работят с бизнес клиенти, така и такива, чиято основна група клиенти са крайни потребители.

Малко по-редовни

През 2015 г. българските компании получават навреме плащанията по средно 74% от фактурите си в сравнение със 70% преди година. Средните стойности за Европа също се подобряват – до 78% спрямо 75% миналата година. Подобрение е отчетено и по линия на дела на вземанията, които бизнесът е принуден да отпише като несъбираеми – през 2015 г. те намаляват до 3% от общия обем вземания в сравнение с 5% преди година. Въпреки общата положителна тенденция компаниите в България запазват миналогодишната си "титла" на най-недисциплинирани сред всички изследвани държави – общо 28% от вземанията от бизнес клиенти в страната са забавени или несъбираеми при отчетени преди година 33%. Най-съществено е подобрението в търговията, където нередовните плащания намаляват от 37 до 23%. Спадът при доставчиците на услуги е от 30 до 28%, а в промишлеността просрочени и отписани вземания нарастват от 24 на 26% за изминалата година. При вземанията от граждани също има подобрение – от 26 до 22% през 2015 г., което е под средното за Източна Европа (23%).

Сроковете, които българските компании предоставят на клиентите си за отложени плащания, остава непроменен – 33 дни, и са по-ниски от средните стойности за страните от Източна Европа (36 дни) и от отчетеното за всички изследвани 13 европейски държави (34 дни). Обикновено на бизнес клиентите в България се предоставя възможност за отложено плащане в рамките на 38 дни, докато средният срок за крайните потребители е 23 дни, отбелязва търговският мениджър на "ЕОС България" Светла Петрова.

В случаите, в които задълженията се погасяват след датата на падежа, забавянето също е по-малко спрямо отчетеното преди година. "При средно 29 дни забава през  2014 г. през текущата година плащанията в България се бавят с 22 дни след падежа, или отчитаме съкращаване на периода на просрочие за  бизнес клиенти и граждани с една седмица", посочва Петрова. По думите й най-осезаемо е подобрението при дружествата, които работят в сектора на търговията, където забавянията намаляват от 33 до 22 дни. Със седмица по-малко се просрочват и задълженията в промишлеността – от 28 до 20 дни, докато при услугите средната забава след падежа намалява само с ден – от 26 дни през миналата година до 25 дни за 2015 г.  

Причините за просрочията

Липсата на ликвидни средства остава причина номер едно за забавянето на плащания от страна на бизнеса както в България (51%), така и в Източна Европа (54%). Второто най-голямо предизвикателство е междуфирмената задлъжнялост, като проблемът е доста по-ясно изразен в България, където 44% от компаниите я посочват като причина за забавянето в плащанията от страна на бизнес клиентите си на фона на 35% в Източна Европа и 32% средно за Европа, отбелязва управителят на "ЕОС България" Райна Миткова-Тодорова.

Основните причини, поради които гражданите както в България, така и в Европа не погасяват задълженията си навреме, е безработицата – като обяснение за забавените плащания от крайните си клиенти я посочват съответно 32% и 49% от анкетираните компании. На второ място българският бизнес отбелязва липсата на парични средства (29%), докато дружествата в Източна Европа не получават навреме вземанията си от граждани заради свръхзадлъжнялост (30%), а в Западна Европа сериозна причина за просрочията на потребителите е неплащането поради разсеяност (37%).

Автор: Капитал Daily

Проблемите на българския бизнес с нередовни плащания от клиенти и партньори отбелязват известно намаляване за последната година, но България все още остава сред държавите с най-нисък дял на редовно погасяваните задължения. Въпреки подобрението компаниите в страната остават най-недисциплинираните бизнес клиенти в Европа, като не заплащат в срок 28% от задълженията си, което е по-висок дял дори от държави със сериозни икономически кризи като Русия и Гърция.

Това показват резултатите от годишното проучване на компанията за управление на вземания EOS Group "Навици за плащане в Европа". Данните за 2015 г. сочат подобряване в културата на плащане в европейските страни и в България, но също така за пореден път очертават запазването на предизвикателствата пред бизнеса, наблюдавани и през предишните години – ликвидни проблеми, свиване на печалбите и ограничаване на възможностите за разрастване на бизнеса и нови инвестиции. В проучването са включени както компании, които работят с бизнес клиенти, така и такива, чиято основна група клиенти са крайни потребители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    antipa avatar :-?
    D-r D

    Мой познат опитваше да търгува с Берьозка - руските магазини - и от 3 месеца чака да му платят фактурата за няма 200 лв...
    Дали е от руснаците, дали е от местния бизнес климат тая свинщина?

  • 2
    rordin avatar :-|
    victor troska

    мда, все ме питат що не работя с български клиенти, ще почна да отговарям с тази статия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK