Бунтът на кабеларките

Малките оператори поискаха регулация при договарянето на авторски права с телевизиите

Shutterstock    ©  Shutterstock

Ако на един пазар цените на едро непрекъснато растат, а тези на дребно падат, рано или късно ще има стълкновения. Именно този сценарий се развива през последните няколко години в сектора на тв разпространението. При две големи телевизионни групи, създаващи съдържание, и над 200 оператора, доставящи програмите им до крайните клиенти, тенденцията е почти неизбежна: цените, плащани от операторите за авторски права, ежегодно се покачват, а тарифите за потребителите падат, притиснати от свирепата конкуренция между доставчиците, в чиито редици се появиха и комплексните телекоми.

Доскоро тази взривоопасна смес от фактори някак си се самобалансираше. От една страна, с наливане на още и още милиони от големите оператори като БТК и "Мобилтел", за да проникнат в новата, но важна за тях индустрия, на която разчитат за привличане на абонати за мобилната си услуга. От друга, с цяла палитра номера, хитрини, лъжи, финтове и в крайна сметка и с обикновено рязане на печалба от малките им конкуренти с простата цел да оцелеят. И от трета, с непрекъснатата борба на телевизиите да компенсират спадналите си приходи от реклама с повишени плащания за авторски права, без прозрачност при ценоопределянето им и договарянето с различните оператори.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    haralampi avatar :-|
    haralampi
    • - 1
    • + 5

    "Преговорите за последното протекоха при обичайната секретност и в резултат се оказа, че БТК, "Мобилтел", "Близу" и "Булсатком" се споразумяха за горе-долу постижим брой абонати, за които да плащат, а останалите бяха задължени да внасят в "Нова" такси за такъв процент от клиентите си, какъвто няма как да абонират за "Диема екстра". При това се оказа, че предварително платените от операторите "таргети" от 1 януари 2016 г. се увеличават."

    "Ние сме правозащитна организация и като такава си партнираме с всички държавни институции в допустимите по закона рамки" - Велизар Соколов (изпълнителният директор на Терапро, тоест организацията на БТК, Мобилтел, бТВ, Нова, Булсатком).

    Интересно как "правозащитната" организация на г-н Соколов ще коментира първия цитат от статията "законността" на описаните действия или и това ще каже, че е лъжа, "повторена сто пъти".

    Нередност?
  • 2
    primaxm avatar :-|
    primaxm
    • + 20

    Не съм задълбавал в темата, но тук пазара е тотално объркан. В чужбина телвизиите плащат, за да бъдат разпространявани иначе нямат достъп до зрителите. Тук кабелните оператори плащат за "съдържание", пълен майтап. :-) Не знам защо сте решили, че екперимента на Нова е успешен, но до колкото чувам броя на абонатите на платените им канали е доста скромен и това ще цъфне съвсем скоро, защото както сами написахте, Мтел и Виваком няма да дотират вечно телевизията. Освен това, сдружение на преки конкуренти под каквато и да е форма си е картел, в това число включвам дори браншовите организации, който уж са законни. Няма да споменаваме тотално сгрешената концепция за авторксите права в световен мащаб, която искрено се надявам да бъде съвсем скоро променена, за да може хората и бизнеса да започнат да дишат свободно.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал