Търсенето на нови автомобили в България е в подем
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търсенето на нови автомобили в България е в подем

Търсенето на нови автомобили в България е в подем

Продажбите на коли в страната се покачват с 12% за осемте месеца на годината

6920 прочитания

© SHENG LI


Търсенето на нови автомобили в България е в подем през 2015 г. Продажбите им в страната се покачват с 12% от началото на годината, показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилопроизводители (ACEA). Според изследването за периода януари – август регистрацията на нови коли в страната се повишава до 15 209 броя автомобили от 13 583 за същия период на миналата година. По този показател България се намира над т.нар. златна среда в Европейския съюз (ЕС), като в едва осем от останалите държави, членки на блока, се отчита по-силен ръст.

Докладът на ACEA показва още, че продажбите на нови автомобили в България се понижават през август с 4.9% на годишна основа до 1607 броя от 1689 преди година (виж графиката). По този показател през август България заема незавидното предпоследно място в целия евросъюз. На последната позиция е Люксембург, където регистрацията на нови автомобили през август се свива с цели 10.5%. Спрямо предходния месец юли, когато продажбите достигнаха 2061, също се наблюдава забавяне на търсенето, което отстъпва с 22%.

Оживление и през почивката

Според изследването пазарът на автомобили в ЕС е останал оживен дори през летния сезон, когато обикновено търсенето е ниско. През август регистрациите отчитат годишен ръст от 11.2%. През един от най-слабите месеци на годината потребителите в съюза са си купили близо 745 хил. нови превозни средства спрямо 670 хил. през август 2014 г. Тласъкът идва от водещите европейски икономики. В Испания ръстът достига 23.3%, в Италия - 10.6%, а във Франция - 10%. Останалите две големи икономики на Стария континент - Великобритания и Германия, отчитат покачвания от съответно 9.6% и 6.2%. Дори в Гърция, която продължава да е под натиска на дълговата и политическата криза, търсенето е нараснало с 8.7%.

Доминацията на германските и френските концерни

Ръстът на търсенето на нови коли в ЕС през годината е стимулиран от новите модели, представени от компании като френските Renault и Citroen и германските BMW и Mercedes-Benz. Най-значително е покачването на продажбите на BMW, които скачат с 20.1% през август. Основният тласък идва от търсенето на подразделението Mini на компанията, което отчита скок с 37% на годишна база. С втория най-силен ръст е Renault, като продажбите на компанията растат с 20% през август, стимулирани от силното търсене на спортните модели Kadjar и Captur.

Нарастването на автомобилните продажби обикновено съответства на икономическо възстановяване. В евросъюза те се сринаха след световната финансова криза от 2008 г. и последвалите дългови проблеми в еврозоната, но от септември 2013 г. насам вървят все нагоре. За цялата 2013 г. в ЕС бяха продадени 11.87 млн. нови автомобила, а през 2014 г. – 12.54 млн. С основна заслуга за покачванията в последните две години беше Германия, в която бяха пласирани съответно 2.95 млн. и 3.03 млн. нови автомобила.

Търсенето на нови автомобили в България е в подем през 2015 г. Продажбите им в страната се покачват с 12% от началото на годината, показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилопроизводители (ACEA). Според изследването за периода януари – август регистрацията на нови коли в страната се повишава до 15 209 броя автомобили от 13 583 за същия период на миналата година. По този показател България се намира над т.нар. златна среда в Европейския съюз (ЕС), като в едва осем от останалите държави, членки на блока, се отчита по-силен ръст.

Докладът на ACEA показва още, че продажбите на нови автомобили в България се понижават през август с 4.9% на годишна основа до 1607 броя от 1689 преди година (виж графиката). По този показател през август България заема незавидното предпоследно място в целия евросъюз. На последната позиция е Люксембург, където регистрацията на нови автомобили през август се свива с цели 10.5%. Спрямо предходния месец юли, когато продажбите достигнаха 2061, също се наблюдава забавяне на търсенето, което отстъпва с 22%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    jordani avatar :-|
    jordani

    Мда, миналата година са продали едно мини, сега 3, 7. Ето ти ръст.
    Тоест продадени са 3 автомобила и един ремонт на този от предната година.

  • 2
    mi6ail1234 avatar :-|
    mi6ail1234

    Само фирмите купуват чисто нови...масовият българин си купува втора ръка.

  • 3
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Голяма част от фирмените коли са за лично ползване, особено 7-местните SUV.

  • 4
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents

    До коментар [#3] от "tie_interceptor":

    Е и? Освен това тая работа с личното ползване също е условна. Защото ако карам колата и провеждам служебни телефонни разговори, то не е ли служебно ползване?

  • 5
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#4] от "MyTwoCents":

    Съвсем не искам да кажа, че всички фирмени автомобили са частично или изцяло за лично ползване, а че особено джиповете са купуват на фирми за да се ползва и данъчен кредит...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.