Новата телевизия идва
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новата телевизия идва

Първият български сателит - на "Булсатком", се очаква да излезе в орбита още догодина.

Новата телевизия идва

Ultra HD стандартът и достъпът до съдържание през мобилни устройства са най-мащабните тенденции в сектора

Паулина Михайлова
12641 прочитания

Първият български сателит - на "Булсатком", се очаква да излезе в орбита още догодина.

© Булсатком


Все по-кристален образ, все по-богато съдържание с високо качество на сигнала, все по-разнообразни функционалности на телевизионната услуга и съответно все по-голяма нужда от капацитет, тоест - още и още пари за инвестиции от операторите.

10%

е очакваният ръст на броя домакинства, които ще се абонират за платена телевизия в световен мащаб. До 2018 г. те ще достигнат 1.5 млрд.

В тази посока се движи индустрията на телевизионното разпространение, поне погледната през призмата на приключилия във вторник в Амстердам IBC 2015 - последното, пето издание на ежегодния световен форум за тв доставка.

Като всеки технологичен бизнес обаче и този е рисков - след като с месеци и години всички са били вторачени в една тенденция, убедени, че тя ще е възходяща, и са вложили в нея стотици милиони, нищо не гарантира, че тя няма да се окаже надценена или, с други думи - обикновен балон. Спомнете си милиардите, изсипани от мобилните оператори за честоти в европейския ефир, за да предложат видеоразговори. След като цялата индустрия почти колабира заради огромните вложения, се оказа, че никой не е готов да плаща повече, за да вижда изражението на събеседника си или какво има около него. И същото с триизмерното изображение на домашния телевизор - просто излезе, че контингентът желаещи да гледат вкъщи филми със специални очила е нищожен.

Така че всяко чудо вече е под въпрос. Особено ако струва пари.

И все пак, кои са тенденциите?

Във властта на пикселите

Двете най-мащабни промени, които се случват постепенно в сектора на тв разпространението, са увеличаване на броя на каналите, излъчвани и препредавани по стандарт Ultra HD, и все по-усилени инвестиции на операторите в така наречената нелинеарна телевизия.

Според презентация на сателитния оператор SES Astra по време на форума в Амстердам всички фактори за все по-широкото навлизане на Ultra HD телевизията в световен мащаб са налице и от четири години те се засилват: наличие на технология за достигане на ултрависоката разделителна способност до крайния клиент, търсене от страна на потребителите и съдържание, произведено по този стандарт. Пак по данни от презентацията на SES продажбите на тв приемници, способни да работят с Ultra HD, се увеличават в пъти през последните две години, а очакванията са да достигнат 200 млн. броя годишно през 2018 г. (за 2015 г. прогнозата е да се купят около 25 млн. броя), като процесът е подтикнат логично от спада в цените им, най-вече движен от производителите в Китай и Южна Корея. Налице е и търсене на самите потребители за по-високо качество на сигнала. Ако през 2013 г. в световен мащаб 33% от клиентите на платена телевизия са получавали HD канали, делът им през последните две години расте, като очакванията са през 2018 г. той вече да е 51%. До 2025 г. пък прогнозата е на световния пазар да има над 1000 канала по стандарт Ultra HD.

В същото време сателитът остава водещата технология за въвеждане на новото поколение сигнал по простата причина, че комбинира възможност за висок капацитет, лесно осигуряване на покритие, относително ниска цена на потребител и необходимото качество.

От 1 септември SES излъчва по стандарт Ultra HD канала Fashion one за Европа, Южна Америка и Северна Америка, като потенциалните клиенти са 116 млн. домакинства в Европа, 23 млн. в Латинска Америка и 100 млн. в Северна Америка. От средата на месеца пък операторът пуска в Северна Америка и High 4K канала. През октомври SES стартира излъчване на нови два безплатни канала за Европа по стандарти HD и Ultra HD.

Общо за Европа прогнозата е до 2025 г. да има достъпни 220 тв канала по технологията Ultra HD, в Южна Америка да са 177, в Северна Америка - 300, а в Азиатско-тихоокеанския регион - 246.

Иска ли някой филм по телефона

Другата тенденция, която стои във фокуса на операторите в световен мащаб, е проникването на т.нар. нелинеарна телевизия - с една дума, възможността тв канали да се гледат през всякакви устройства. Преливането на трафик от фиксираната към мобилната услуга обаче в случая едва ли ще се стане с бързината и в мащабите, с които връхлетя преносът на глас.

Според презентацията на SES Astra на форума в Амстердам традиционният начин за гледане на телевизия продължава да води с много пъти пред този през различни мобилни устройства. В САЩ например на денонощие един човек прекарва средно 293 минути в гледане на традиционна телевизия и едва 26 минути - през таблет, смартфон или друго. Във Великобритания съотношението е 232 минути дневно за стандартен телевизор към 19 минути за нелинеарен достъп. В Германия то е още по-драстично в полза на традиционния приемник: 221 към 5 минути.

Най-висока е степента на "устойчивост" на стандартния фиксиран начин на гледане на телевизия на растящите пазари, на които се очаква и по-големият ръст на тв доставката като проникване на платена телевизия изобщо и брой доставяни канали, показва презентацията на SES Astra.

Ако за развития пазар в САЩ например очакванията са ръстът на броя доставяни канали по DTH метод (direct to the home - тоест през сателит директно до дома) да е едва 2% до 2024 г., то за Африка и Близкия изток прогнозата е в същата перспектива увеличението да е с 6.1%.

С една дума, съществува тенденция зрителите да искат да гледат телевизия и през таблети и смартфони, но за момента далеч не е сигурно, че тя ще е устойчива и ръстът ще е с темпове, оправдаващи големи инвестиции в технологии, които я позволяват.

Що се отнася до България, ключовата тенденция, която очакват представители на компании по цялата верига на тв доставката, представени на форума в Амстердам, е консолидация в сектора на разпространението. Сравнена с огромната част от света, страната ни има силно фрагментиран пазар с близо 300 основно регионални доставчика на телевизия и интернет и изключително ниски цени. Което наистина е чудесно за потребителите, но означава трудно оцеляване в среда на непрекъсната свирепа конкуренция между операторите.

SES Astra търси вход към България

Базираният в Люксембург европейски сателитен оператор SES Astra има интерес към българския пазар на тв доставка, каза за "Капитал" регионалният мениджър на компанията за Румъния, България и Молдова Михай Урсой. "Факт е, че този сектор в България е изключително конкурентен, но наблюдаваме развитието му и имаме готовност да се включим, когато намерим партньори", каза Урсой.

Традиционно SES не се цели в DTH сегмента, тоест никога не е имала амбиции да предложи доставка на телевизионни програми за крайни клиенти, а по-скоро търси партньори, разпространяващи услугата на дребно до домакинствата. На тях всъщност операторът може да предложи не само транспондери на спътниците си, а и пакетно обслужване. Другият тип партньори, възможни за SES Astra, са самите телевизии, когато имат нужда от сателитен капацитет.

SES е една от най-големите компании в сателитния бизнес в европейски и световен мащаб, с флотилия от 53 геостационарни сателита, покриващи близо 99% от световното население.

Все по-кристален образ, все по-богато съдържание с високо качество на сигнала, все по-разнообразни функционалности на телевизионната услуга и съответно все по-голяма нужда от капацитет, тоест - още и още пари за инвестиции от операторите.

10%

е очакваният ръст на броя домакинства, които ще се абонират за платена телевизия в световен мащаб. До 2018 г. те ще достигнат 1.5 млрд.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    sce22 avatar :-|
    глобално хасково

    Някои хора още нямат HD те ми говорят за нова технология! Някои започват да се поуливат, не усещат ли?

  • 2
    tbb02395059 avatar :-P
    tbb02395059

    UHD бе първата технология, която започна да се разпространява първо през Интернет и чак след това през сателит, справка: Netflix.com , Amazon Video и др. Освен това стандартите за видео и аудио кодировка все още не са на 100% утвърдени, като болшинството UHD телевизори продавани в момента на пазара не поддържат HDMI 2.0 и нямат необходимия брой нитове, които гарантират достатъчна яркост на картината (HDR).

  • 3
    sto67nes avatar :-|
    sto67nes

    Обикновенно се движим няколко години след останалите,така че няма за къде да бързаме.....;)

  • 4
    oldschool avatar :-|
    oldschool

    До коментар [#3] от "sto67nes":

    в този сегмент сме си направо 5-10 години зад останалите!

    в България още голяма част от доставчиците, които уж предлагат HD канали, предлагат картина с резолюция 720p вместо стандартното 1080p, т.е. не е пълно HD.

    какво ли остава да говорим за UltraHD.. те много балъци са си купили сигурно такива телевизори за 4-5 хиляди лева, ама в БГ такова качество няма да видим близките 5 години минимум!

  • 5
    kuha_leika avatar :-P
    Куха Лейка

    Има - няма 5-6 български канала излъчващи HD, за какво UHD изобщо става въпрос! Освен ъТВ някой друг излъчва ли новини и филми в 720p? Диема HD и HBO са платени и ги гледат нищожен процент от зрителите. Процентите в статията ми се струват абсолютно неприложими за страната.

  • 6
    pivoley avatar :-|
    pivoley

    Изостанали или не до 2 години 4К телевизорите ще станат стандарт и за България. Вече има 40-инчови 4К телевизори за по 1000 лв. и 50-инчови за 1250 лв. Тъй че тенденциите са повече от ясни. Друг е въпросът е дали и колко телевизии, излъчващи сигнал с подобна резолюция ще има, тъй като това са нови сериозни инвестиции. Но поне да се надяваме, че повечето телевизии ще минат поне на 1080р, което си е доста добре.

  • 7
    ijj avatar :-?
    ijj

    "В САЩ например на денонощие един човек прекарва средно 293 минути"

    Възможно ли е? Та това са близо 5 часа на ден ...

  • 8
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    Абе то в БГ все още националните тв не са в ХД, а ние ще говорим за ултра хд..

  • 9
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    в България още голяма част от доставчиците, които уж предлагат HD канали, предлагат картина с резолюция 720p вместо стандартното 1080p, т.е. не е пълно HD.
    ====
    Изброих поне 20бр които са на 1080i. Още толкова до които нямам достъп, не знам на колко са. Всичкото чалга е на 1080i, Планета, Фен, бТВ...
    Обаче, дали са реални 1080i... това вече е друго :)
    ---
    горд собственик на 21" LG slim-fit кинескоп с (-3) диоптъра, на който ич биля не му дреме дали ще е Ултра ХД, 4к, 4х4, или обикновено ХД :D

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    jeanlucpicard avatar :-|
    Jean-Luc Picard

    [quote#1:"Je suis Haskovo"]Някои хора още нямат HD те ми говорят за нова технология! Някои започват да се поуливат, не усещат ли? [/quote]

    Някои даже учебник по правопис нямате още ... :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK