Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 17 сеп 2015, 18:51, 33480 прочитания

Penny освобождава пазар за 200 млн. лв.

Германската REWE ще прехвърли до 8 магазина към другата си верига Billa, останалите ще продаде на парче

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Със затварянето на Penny германската REWE ще падне от второ на трето място сред групите търговски вериги. Първи са Schwarz с Kaufland и Lidl, втори отново ще са Metro

Инфографика

Най-големите хранителни вериги в България

Увеличаване

Германската REWE Group затваря веригата си за евтини стоки Penny Market и остава на българския пазар само с по-старата и успешна концепция на супермаркетите Billa, съобщиха от компанията. Шестият по големина търговец на хранителни стоки в страната спира да работи от края на октомври. Така оборотът й от над 200 млн. лв. за миналата година ще се преразпредели между останалите търговци. Те ще могат да наддават и да станат собственици на над 40-те изпразнени от Penny магазина. Другата верига в групата - Billa, ще вземе между 6 и 8 обекта по информация на "Капитал".

Изтеглянето на вериги от пазара не е новина. Проби правиха словенската Merkator и Ramstore, но след няколко години неуспешна работа си тръгнаха. Във времето назад изчезнаха или драстично се свиха няколко местни вериги като "Фамилия" и "Европа" на Христо Ковачки. В сегашния случай разликата е, че си отива значително по-голям играч.


Неудовлетворението на REWE от дискаунт бизнеса си в България стана ясно тази пролет, когато германският собственик опита да продаде двете си вериги. Цената не го удовлетвори, като същото се случи и при последвалия опит да продаде отделно Penny. Така от средата на лятото най-вероятно датира решението за затварянето, поне тогава е дошла командата, че спира финансирането за развитие на веригата.

Така в България остава един дискаунтър - Lidl, който макар да започна бизнес по едно и също време с Penny, днес веригата вече е вторият по големина ритейлър с оборот от почти 540 млн. лв., докато дружеството на REWE растеше много по-бавно.

Хора, магазини, доставчици



Към момента Penny Market има общо 49 обекта в България - в почти всички областни градове, както и в по-малки населени места. Към Billa ще преминат няколко от имотите на дискаунтъра - магазини и логистичният център край София. По информация на "Капитал" обектите ще са между 6 и 8, а според независими източници, цитирани от "Регал", става дума само за шест - магазините в София, Пазарджик и Варна. Все още няма информация как ще се организират продажбите. Нагласата към момента е да се продават на парче, да се търси максимално висока цена и вероятно ще бъде нает имотен консултант, който да организира процеса.

Технически двете дружества "Пени маркет България" и "Рила проект" бавно ще бъдат ликвидирани. В първата компания е оперативният бизнес и два наети обекта, а във втората са недвижимите имоти - терените и магазините, които са с балансова стойност от 128 млн. лв. към края на 2013 г. По същата схема е разделена и структурата на Billa.

Всички задължения към доставчици, бизнес партньори и служители ще бъдат изпълнени, казват от REWE в официалното си съобщение до медиите. Служителите на веригата към март 2015 г. са 907, показва справка в ДАКСИ. Според съобщението част от тях може да бъдат назначени в някои от 92-та филиала на Billa, а на останалите ще се изплати обезщетение. По информация на "Регал" съкращенията ще засегнат около 700 души.

Представител на веригата отбеляза, че като цяло REWE били отделили средства, за да мине всичко много цивилизовано. Естествено, ще има и трудности. Например предстоят много тежки преговори с доставчиците, защото не са изтекли годишните договори и трябва да се види кое по тях е направено, кое не, особено дейностите с маркетинговите активности.

 Oт централата на компанията в Кьолн отказаха детайли по темата пред "Капитал".

Конкуренцията гони по-малките

При големите търговски вериги има неписано правило, че ако не си в топ 3, няма нужда да стоиш в дадена държава. Решението на REWE да изтегли недостатъчно бързо развиващата се Penny oт страната не е неочаквано, предвид, че групата изостава от конкурентите. През последните години продажбите на веригата растат бавно, а огромните загуби се свиват само леко (виж таблицата).
Търговията в магазините за храни годишно е за малко над 10 млрд. лв. Безспорен лидер е германската група Schwarz с продажби на Kaufland и Lidl от почти 1.8 млрд. лв. До тази година следваше REWE с общ оборот на Penny и Billa от почти 730 млн. лв. След затварянето на дискаунтъра от догодина втората позиция ще се заеме от сегашния трети в подреждането - отново германската група Metro. Силната конкуренция води и до чести загуби особено при по-новите участници - през миналата година на печалба са едва три вериги, които държат 60% от бизнеса в сектора - Kaufland, Metro и българската "Фантастико".

Сбогуването с Penny

Сигналите, че REWE не са доволни от резултатите си в България, са факт от около година. Първият опит започна през 2014 г., като в предложения за продажба пакет бяха всички магазини тук и в Румъния. За ексклузивен купувач беше избран базираният в Лондон фонд за дялови инвестиции Mid Europa, но впоследствие той коригира офертата си надолу и процедурата беше прекратена.
Втория път германците се опитаха да продадат Billa и Penny, но само в България. Тази пролет бяха получени две предложения - от тогавашното обединение "Пикадили" - Carrefour и дружеството "Импала", което е собственик на "Белла България". Офертите им обаче също не бяха харесани. Според източниците на "Капитал" предложенията са били на стойност над 100 млн. евро, но очакванията на германската група са били доста по-високи.  

Накрая REWE се опита да продаде и само Penny. Но отново получи само местно предложение с ниска цена, което не се хареса на продавача.

За REWE, които според финансовия си отчет за 2014 г. имат годишен оборот от 51 млрд. евро, България е малък и слабо перспективен пазар. От германската компания обявиха, че веригата Penny, която според класацията на немското издание WirtschaftsWoche e на пето място в света сред дискаунтърите и е с 12.1 млрд. евро приходи за 2013 г. по данни на Planet Retail, ще продължи да съществува на всичките си други чужди пазари в Австрия, Италия, Румъния, Чехия и Унгария.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ресторанти на корона диета Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

29 май 2020, 203 прочитания

Трудното събуждане на трудовия пазар Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

29 май 2020, 354 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Aldi оглежда България, а Penny си тръгва

Германският гигант в дискаунт търговията е в процес на набиране на екип от специалисти, които да подготвят евентуалното навлизане в страната

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

СССР: една одисея в Космоса

Книга събира най-добрия руски графичен дизайн от годините на студената война

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10