С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 18 сеп 2015, 16:23, 9959 прочитания

Скритите пороци на роуминга

Кой печели от скъпите обаждания извън ЕС и има ли шанс тарифите да паднат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Европейци или прекалено европейци

Що се отнася до операторите, и трите са дали негативни становища в КРС по проекта й да запази регулацията върху цените на повикванията на едро, като според източници на вестника на специална презентация пред регулатора те са представили и конкретни изчисления с колко те са намалили тарифите си, с колко чуждите оператори са ги вдигнали и колко губят от всичко това.

"Българските мобилни оператори са поставени в условията на ценова дискриминация и при различни условия спрямо операторите в държави извън Европейския съюз/Европейската икономическа зона (ЕС/ЕИЗ)", пише в позицията на "Теленор България". "Регулаторният орган задължава българските предприятия да прилагат регулирани цени при терминиране на национален и международен трафик в мобилни и фиксирани мрежи, без значение дали трафикът се генерира в държави от ЕС или извън него. А мобилните оператори в държавите извън ЕС нямат подобни изисквания и налагат едностранно високи цени за терминиране на трафик в техните мрежи, което е и причина за сериозен дисбаланс в цените. За българските потребители изходящите повиквания в държави извън ЕС (най-често това са съседните) се таксуват при много по-високи цени, сравнено с потребители извън ЕС", казват юристите на телекома.


Всичко това според "Теленор" се отразява негативно и върху цените на услугите на дребно, и върху приходите на компаниите. "От проекта на пазарен анализ на КРС става ясно, че регулаторът възнамерява да продължи прилагането на регулирани цени по отношение на целия трафик и отказва да приложи мерките, които изисква българският бизнес и които биха облагодетелствали българските потребители.

"Теленор" счита, че направените изводи са необосновани и разглеждат в много тесни граници пазара и конкурентните проблеми, които биха могли да възникнат в бъдеще. Считаме, че българският телеком регулатор следва да прилага новите и по-добри европейски практики и да ги прилага по-стриктно, тъй като те са от полза както за българския, така и за европейския потребител", пише още в позицията на оператора.

Подобни са аргументите и на другите два телекома. Те подчертават, че прегледът на европейската практика показва, че останалите регулатори променят подхода си към трафика, идващ извън ЕС, а решенията им да премахнат ценовите ограничения не срещат проблем от Европейската комисия. Ако и в България това не бъде направено, операторите просто ще продължат да губят приходи, което намалява възможностите им за инвестиции, а и рано или късно ще доведе и до промяна в крайните тарифи.



Позицията на "Мобилтел" е, че "налагането на ценова регулация по отношение терминирането на трафик в мобилни и фиксирани мрежи следва да бъде с обхват единствено по отношение на гласови повиквания от национални мрежи и от мрежи в държави - членки на ЕС". "През последните години сме свидетели на негативна тенденция за износ на национален продукт - приходи към държави извън Европейската икономическа зона. Българските предприятия са поставени в по-слаба позиция при преговорите с оператори извън ЕС/ЕИЗ. Наличието на ценова асиметрия и дискриминация застрашава и свързаните пазари на дребно. Разчитаме на българския регулатор да вземе предвид добрите европейски практики. Налице е конкурентен проблем, който не може да бъде разрешен от КЗК, тъй като касае поведение на оператори извън България и ЕС. Надяваме се на превантивни мерки от страна на КРС, който има правомощия да дерегулира трафика с произход извън ЕС. Към момента ЕК е оставила разрешаването на проблема изцяло в компетентността на националните регулаторни органи. Затова разчитаме на подкрепата на КРС да разреши описания проблем", пишат юристите на "Мобилтел".
Според тях страните в ЕС, които са премахнали регулацията върху трафика извън съюза, са 12.

Странното в случая е, че самата КРС "брои" тези държави явно по друг начин. "Проучването на практиката в членките на ЕС сочи, че четири страни прилагат различни цени за терминиране на гласови повиквания, произхождащи от държави извън ЕС/ЕИЗ както във фиксирани, така и в мобилни мрежи. Три членки прилагат различни цени за терминиране само в мобилни мрежи. В останалите 21 държави цените за терминиране на повиквания, произхождащи от държави извън ЕС/ЕИЗ, са регулирани и са еднакви с цените за терминиране на национални повиквания", пише в отговорите си до "Капитал" Веселин Божков.

Откъде идва разминаването не е ясно, но вероятно експертите на КРС отчитат само страните, в които дерегулацията на трафика извън евросъюза вече не само е на ниво взето решение, а е влязла в сила. Например решението на българската комисия се очаква да бъде взето скоро, а ще важи от 1 юли 2016 г.

Злите мрежи

По данни на телекомите, ако те са длъжни да предложат цена на едро от 1 евроцент на минута за входящия трафик в мобилните си мрежи, независимо от произхода му, тарифите, които плащат на операторите извън ЕС, са средно 11 евроцента на минута. За фиксираните мрежи "българската" цена е 0.25 евроцента на минута, а тази на чуждите компании - 3 евроцента.

На практика над 80% от мобилния трафик извън ЕС е концентриран към и от пет държави: Турция, Русия, Украйна, Сърбия и Македония, което е нормално - обичайно разговорите със съседни държави преобладават. В същото време операторите в три от тези страни държат цени на едро за вход в мрежите си от над 20 евроцента на минута. "На практика при всяко предоговаряне на условията получаваме все по-висока цена", каза експерт от един от българските телекоми. От 2012 г. досега тарифите за терминиране на трафик от българска в руска мрежа са увеличени със 71%. С Турция поскъпването е с 69%, а с Украйна - 55%. Увеличение има и със Сърбия и Македония. Показателно е, че тарифите на едро за обаждания от чужди мрежи в Сърбия са средно 5 пъти по-високи спрямо тези за национален трафик, а в Македония разликата е 15 пъти.

Конкретно при "Мобилтел" например, макар че едва 15% от изходящия трафик са насочени извън ЕС, разходите за осигуряването му са над 50% от общата сума, платена за изходящи международни обаждания. За периода 2012 - 2015 г. пък има над 30% средно увеличение на разходите на оператора за повиквания към мрежи извън евросъюза. Разликата между приходите му за една минута входящ трафик и разходите за минута изходящ са от 10 пъти в случая с Турция до 27 пъти в този с Македония.

Факт е, че българските телекоми в общия случай ползват търговец на едро, за да договорят трафика си с чужбина, но разлика при директно договаряне няма как да се получи (макар и това да е била препоръката на регулатора), защото нито wholesale операторите "товарят" цените си с повече от отстъпките, които получават, нито пък руските или сръбските оператори имат стимул да дадат по-ниска тарифа на българските при директен договор.

В резултат от всичко това общата загуба за трите български оператора от трафика извън ЕС е 25 млн. лв. годишно. Тоест една осма от прихода, от който се лишиха в резултат на регулацията върху едровите тарифи и приравняването на външните с вътрешните повиквания. Общо средногодишно изходящият мобилен трафик от България в посока извън евросъюза, е около 110 млн. минути, а фиксираният - около 53 млн. минути.

Какво ще е окончателно решение на КРС по темата за момента никой не знае. Процедурно то се очаква до месец. Също по процедура след последните изменения в Закона за електронните съобщения регулаторът има силата да наложи изпълнението на волята си въпреки обжалванията на операторите. Така към момента, дори да е ясно, че те ще го оспорят, ако е в тяхна вреда, ще трябва да го прилагат до окончателно разрешаване на спора.

Да спориш с регулатора принципно не е изгодна позиция за който и да било оператор. Залогът 25 млн. лв., при това увеличаващ се, обаче си струва.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Един е-румънец в София 1 Един е-румънец в София

Андрей Попеску, директор на "eMAG България"

24 яну 2020, 1401 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Цветан Алексиев: След пет години искаме да излезем на голяма европейска или американска борса

Изпълнителният директор на "Сирма груп холдинг" пред в. "Капитал"

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10